نمایشگاه هنر ایران

آشنایی بیشتر با هنرهای هفت‌گانه معروف

نمایشگاه هنر ایران: آشنایی بیشتر با هنرهای هفت‌گانه معروف

آیا تابحال این سوال برای شما پیش آمده که هفت هنر اصلی چیست و هنر اول تا هفتم کدامند؟

در این مبحث باید به این مهم اشاره نمود که، برای هنر نمی‌توان مانند اشیا و عناصر طبیعی، فرمول یا ضابطه خاص تعیین نمود و از نظر منطقی، جنس، فصل و حد آن را ترسیم نموده و تعریف علمی از آن ارائه داد! چرا که هنر، امری معنوی است و در دل آن نوعی اشراق و شهود نهفته است.
هنر شاخه‌های زیادی دارد و در هرکدام از شاخه‌ها افراد گوناگونی فعالیت می‌کنند و نام هنرمند را به دنبال اسم خود به یدک می‌کشند و همواره سعی می‌کنند آثاری را خلق کنند که در نوع خود و در مقابل دیگر آثار هنری از ویژگی‌های شاخصی برخوردار باشد، این رقابت در سایر رشته‌های هنری نیز وجود دارد.

تمامی آثار هنری دارای وجوه مشترکی با یکدیگر هستند که زمینه ساز شکل‌گیری هنرهای هفتگانه شده است.

نمایشگاه هنر ایران: هنرهای هفتگانه به هفت هنر ارسطو نیز شهرت دارد، چراکه ارسطو در زمان خود معتقد بود که هنرها به هفت دسته کلی تقسیم می‌شوند. همچنین بسیاری از صاحب نظران معتقدند که هنر نمایش و تئاتر و هنر موسیقی پدر و مادر هنرها می‌باشند، چراکه انسان‌های جهان فارغ از زبان ، جنسیت، دانش و سواد، سن و سال، فرهنگ و ملیت و… می‌توانند با این دو هنر ارتباط برقرار کنند .

همچنین بعضیها اعتقاد دارند هنرهای دیگری به عنوان هنر هشتم و هنر نهم و هنر دهم نیز وجود دارند.

البته که با مدرن شدن جهان و پیشرفت علم و تکنولوژی هنرهای هفت‌گانه به هنرهای هشت‌گانه تغییر یافته است و حوزه طراحی و ساخت بازی‌های ویدیویی و بازی‌های رایانه‌ای بعنوان هنر هشتم به ثبت رسیده است! اما به دلیل اینکه در فرهنگ عامه عدد هفت 7 عددی مقدس محسوب می‌شود، همچون هفت نُت موسیقی و… ، بسیاری تمایل دارند که عدد هنرهای هفتگانه همان هفت باقی بماند.

 

نمایشگاه هنر ایران: در فهرست زیر رشته‌های هنری که هنر اول تا هفتم و هشتم را تشکیل می‌دهند آورده شده است، یعنی مجموعه هنرهایی که از آن‌ها با عنوان هنرهای هفت‌گانه یا هنرهای هشتگانه بشری یاد می‌شود، به ترتیب عبارتند از:

هنر اول) هنر موسیقی نظیر؛ نوازندگی، آهنگسازی و…

هنر دوم) هنر حرکات نمایشی نظیر؛ رقص، سیرک و…

هنر سوم) هنرهای ترسیمی نظیر؛ طراحی، نقاشی، عکاس، خطاطی و…

هنر چهارم) هنرهای تجسمی نظیر؛ معماری و دکوراسیون، مجسمه‌سازی، خیاطی و طراحی لباس، شیشه گری و…

هنر پنجم) هنر ادبیات نظیر؛ نویسندگی، شعر، داستان، فیلمنامه و…

هنر ششم) هنرهای نمایشی نظیر؛ تئاتر، اجرای نمایشنامه و شعرخوانی و…

هنر هفتم) هنر سینما نظیر؛ بازیگری، کارگردانی و…

هنر هشتم) هنر بازی‌سازی؛ طراحی و ساخت بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای و…

وجه مشترک هنرهای هفت‌گانه و هشتگانه
تخیل به عنوان مهمترین عامل در شکل گیری آثار هنری به شمار می‌رود، هرچه هنرمند حس تخیل بهتری داشته باشد آثار او در بین سایر هنرمندان شاخص‌تر می‌شود.
احساسات و عواطف هنرمند، وجه اشتراک آثار هنری در این است که بیشتر این آثار بر اساس عواطف و احساسات هنرمند شکل می‌گیرد و کمتر تفکر منطقی و عقلانی در پیش زمینه آثار هنری دخالت دارند. این بدین معنی نیست که هنرمند از عقل، شعور و درک خود در خلق آثار استفاده نمی‌کند، به عبارتی یعنی احساسات هنرمند بر جنبه‌های فکری در ابتدای شکل گیری طرح او برتری می‌یابد.
منشوری بودن و چند معنایی بودن آثار هنری، این بدین معنی است که وقتی هنرمند اثری را خلق می‌کند هرکس که در مقابل آن قرار می‌گیرد با توجه به تفکرات و احساسات خود می‌تواند برداشت متفاوتی از آثار هنری داشته باشد. بدون شک وقتی یک اثر هنری از عواطف و احساسات هنرمند شکل می‌گیرد نمی‌تواند معنایی تک بعدی داشته باشد و استنباط از آن متفاوت می‌شود.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا آشنایی بیشتر با هنرهای هفت‌گانه معروف را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 10 = 14