نمایشگاه هنر ایران

برای اتاق خود پرده ای مناسب انتخاب کنید

نمایشگاه هنر ایران: برای اتاق خود پرده ای مناسب انتخاب کنید

انتخاب مناسب‌ترین پرده تابعی از عوامل مختلف نظیر جنس، رنگ، طرح و مکان استفاده از آن است.
طراحان دکوراسیون منزل همیشه توجه خاصی به انتخاب پرده‌ها دارند.
لحظه‌ای پنجره‌های منزلتان را بدون پرده تصور کنید تا متوجه این اهمیت شوید. پرده‌ها نه‌تنها تکمیل‌کننده دکوراسیون، بلکه از اجزای اصلی آن محسوب می‌شوند.

انتخاب پرده اتاق خواب‌
در انتخاب پرده‌های اتاق خواب باید عوامل مختلفی نظیر سن، جنسیت، روحیه و علایق و سلایق مورد توجه قرار گیرند. برای مثال اگر قصد انتخاب پرده برای اتاق یک کودک را دارید، باید از پارچه‌هایی با رنگ‌های شادتر و همراه با طرح و نقش‌های بیشتر استفاده کنید. از سوی دیگر، پرده اتاق خواب را حتما باید با طرح و رنگ روتختی و سایر لوازم مثل کوسن‌ها، کلاهک آباژور و… هماهنگ کرد.
به طور کلی پرده‌های اتاق خواب قابلیت آن را دارند که متنوع‌تر انتخاب شوند، ولی باید به تاثیرات ناشی از رنگ‌های انتخابی در روحیه توجه کنید. برای مثال انتخاب رنگ قرمز تند در اتاق خواب چندان مناسب نیست؛ چرا که این رنگ محرک است و آرامش قبل از خواب را بر هم می‌زند.

پرده مناسب اتاق نشیمن و پذیرایی‌
به طور کلی چون پرده‌های این قسمت خانه بیشتر در معرض دید هستند، بنابراین باید ارزش مالی بیشتری داشته باشند. همچنین از نظر مدل هم باید رسمی‌تر انتخاب شوند. معمولا در انتخاب این نوع پرده‌ها از ترکیب 2 تا 3 مدل پارچه و هماهنگ از نظر رنگی استفاده می‌شود. از آنجا که در مدل‌های جدید پرده، از چند لایه استفاده می‌شود، معمولا لایه‌های زیرین را حریر یا تور انتخاب می‌کنند و از پارچه‌های کلفت‌تر به عنوان والان بهره می‌برند.
اغلب افراد از رنگ‌های خنثی مثل کرم، شیری یا قهوه‌ای کم‌رنگ، سفید یا طلایی در رنگ پرده استفاده می‌کنند، اما بهتر است رنگ پرده‌ها با رنگ مبلمان هماهنگ باشد. البته باید به رنگ فرش‌ها و تابلوها هم توجه کرد.
اگر از طرح‌های سنتی برای تزئین منزلتان استفاده می‌کنید، به دنبال پرده‌های پرزرق و برق امروزی نباشید. اگر ساختمانتان جنوبی است و از نور مستقیم آفتاب بهره‌مند نیستید و در نتیجه خانه‌تان تاریک به نظر می‌رسد، باید از رنگ سفید یا سایر طرح‌های روشن استفاده کنید. البته اشکال این پرده‌ها آن است که زود کثیف می‌شوند و ذرات گردوغبار روی آن مشخص است.

پس اگر نور آفتاب چندان برایتان مهم نیست، سعی کنید از رنگ‌های تیره استفاده کنید. علاوه بر رنگ، جنس پارچه هم در میزان روشنایی مهم است. پارچه‌های ضخیم‌تر نور کمتری را عبور می‌دهند. البته توجه داشته باشید که این پرده‌ها آشپزخانه را کوچک‌تر نشان می‌دهند و برای آشپزخانه‌های امروزی که به اندازه کافی کوچک هستند، مناسب نیست. برای آشپزخانه از پرده‌های سبک استفاده کنید که شستشویشان هم راحت‌تر است.

استفاده از 2 چوب‌پرده به شما کمک می‌کند تا میزان نور را کنترل کنید. علاوه بر این پرده‌های رویی که نقش اصلی را دارند، در برابر آفتاب کمتر آسیب می‌بینند.

نمایشگاه هنر ایران:

انتخاب پرده مناسب آشپزخانه‌
پرده‌های آشپزخانه به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های بیشتر نظیر ذرات روغن و چربی، زودتر از سایر پرده‌های خانه کثیف می‌شوند و باید دفعات بیشتری شستشو شوند. بنابراین پارچه‌ای را انتخاب کنید که در اثر شستشوی مکرر از فرم نیفتد و حالت اولیه‌اش را از دست ندهد.

فصل‌ها و انتخاب پرده‌
فصل‌ها هم در انتخاب پرده موثرند. رنگ‌های ملایمی نظیر رنگ شکوفه‌ها در بهار و رنگ‌های گرم و متالیک در تابستان که انتقال‌دهنده احساس گرما و محبت هستند، مناسب خواهند بود.
در فصل زمستان باید از پرده‌هایی استفاده کرد که ضخیم‌تر و سنگین‌تر هستند، بدین ترتیب سرمای کمتری وارد خانه می‌شود.
در هنگام نصب پرده‌ها سعی کنید تا جایی که ممکن است چوب‌پرده‌ها و گیره‌ها را مخفی کنید، مگر آن که مدل‌دار و زیبا باشند.

شستشوی پرده‌ها
بعد از بیرون آوردن گیره‌های پرده برای شستشو، جای آن‌ها را با یک ماژیک یا لاک ناخن علامت بزنید. عوض شدن مرتب جای گیره‌ها فرم پرده را برهم می‌زند، اما با این روش براحتی می‌توانید گیره‌ها را جای قبلی‌شان نصب کنید.
اگر می‌خواهید پرده‌هایتان را از اتوکشی معاف کنید، آن‌ها را زمانی که نم‌دار هستند آویزان کنید.
بدین ترتیب چروک‌های ریز آن‌ها همزمان با خشک شدن باز می‌شوند.
همچنین اگر پارچه جدیدی برای پرده‌هایتان انتخاب کرده‌اید و فکر می‌کنید ممکن است آب برود، ابتدا آن را به مدت 24 ساعت در آبی که 2 قاشق نمک طعام در آن حل شده به صورت مچاله بخیسانید. سپس نسبت به دوخت و نصب آن اقدام نمایید.
این کار برای پارچه‌هایی که رنگ می‌دهند هم مفید است، چون باعث تثبیت رنگ هم می‌شود.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا برای اتاق خود پرده ای مناسب انتخاب کنید را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 4 =