نمایشگاه هنر ایران

کاربرد چوب لباسی در دکوراسیون کمدها

نمایشگاه هنر ایران: کاربرد چوب لباسی در دکوراسیون کمدها

در کمد لباس‌هایتان را باز کنید و بدقت به چوب‌لباسی‌های آویزان‌شده به میله اصلی کمد نگاه کنید. آیا تنوعی در جنس و مدل آن‌ها می‌بینید؟ به نظرتان چه تفاوتی در کاربرد انواع چوب‌لباسی وجود دارد؟

در کمد همه ما انواع و اقسام چوب‌لباسی‌ها شامل فلزی بدون روکش، فلزی با روکش نازک، پلاستیکی، چوبی و ترکیبی از چوب و فلز یافت می‌شود که یا خودمان آن‌ها را خریداری کرده‌ایم یا هنگام خرید لباس، چوب‌لباسی مخصوصش همراه آن بوده است ولی موضوع اینجاست که اغلب ما معمولا موقع آویزان‌کردن لباس‌ها در کمد با وجود چوب‌لباسی‌های متنوع، هر چوب‌لباسی خالی‌ای را که در دسترس است، برداشته و لباس را روی آن آویزان می‌کنیم؛ آن‌وقت اعتراض می‌کنیم که نمی‌دانیم چرا کت و دامن یا کت و شلوار نوی ما بعد از مدتی آویزان ‌بودن داخل کمد، سرشانه‌هایش بد فرم و چین‌دار شده و دیگر شکل اولیه را روی بدن ما ندارد؛ درصورتی که مقصر اصلی خودمانیم زیرا انتخاب ما برای چوب‌لباسی مناسب، درست نبوده است.
بله، تعجب نکنید.

لباس‌ها، گذشته از وزن، جنس و میزان استقامت چوب‌لباسی، باتوجه به فرمشان باید توسط چوب‌لباسی مناسبی به‌میله کمد آویخته شوند. درواقع چوب‌لباسی‌ها نه تنها ابزار آویزان‌کردن لباس‌ها هستند بلکه نقش محافظت‌کننده از فرم آن‌ها را نیز برعهده دارند.

چوب‌لباسی‌های متفاوت
علاوه بر پیشنهادهای فوق، چوب‌لباسی‌های دیگری با کاربردهای خاص‌تر کمابیش یافت می‌شود که تولید انبوه‌تر آن‌ها می‌تواند راهی برای ایجاد هرچه بیشتر نظم و دسترسی راحت‌تر به لوازم مربوط در کمد‌ها باشد. به‌عنوان مثال چوب‌لباسی با فرمی کاملا متفاوت برای آویزان‌کردن کمربند‌ها، شال، دستمال‌گردن و حتی روسری‌های نازک و ظریف.

در همین راستا ما به معرفی تعدادی از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین چوب‌لباسی‌ها باتوجه به نوع کاربردشان می‌پردازیم:
1- یک نوع از چوب‌لباسی دارای یک آویز و دو بازوی مایل است که فرم شانه انسان را دارد. این نوع چوب‌لباسی‌ها را معمولا برای آویزان‌کردن انواع و اقسام بلوز‌ها و پیراهن‌های دکمه‌دار مردانه و زنانه مورد استفاده قرار می‌دهند.
2- چوب‌لباسی‌هایی که فرم کلیپس دارند و در واقع دو بازوی آن‌ها با استفاده از فلزی روی هم به صورت محکم قرار می‌گیرند، مخصوص آویختن شلوارهایی با پارچه‌های نازک و ظریف هستند. درضمن معمولا لایه‌ای از ابر فشرده لبه داخلی این بازو را می‌پوشاند تا روی پارچه فشار زیادی وارد نیامده و به اصطلاح جا نیندازند.
3- شلوارهای با پارچه‌های ضخیم‌تر مانند جین، کتان یا مخمل کبریتی که برای قرارگرفتن روی میله چوب‌لباسی نیازی به گیره یا کلیپس ندارند را روی چوب‌لباسی‌هایی با میله گرد ضخیم بیاویزید؛ درضمن، انتهای بازوهای طرفین میله که با زاویه‌ای تند‌تر به میله وصل شده‌ نیز مانع از افتادن شلوار روی زمین می‌شود. علاوه بر این، از بازوی این نوع چوب‌لباسی‌ نیز می‌توانید برای آویختن پیراهن‌های مردانه استفاده کنید.
4- دامن از جمله لباس‌هایی است که برای آویختن آن راه‌های مختلفی وجود دارد. به‌عنوان مثال اگر در دو طرف کمر دامن شما دو بند حلقه مانند روبانی دوخته شده است، می‌توانید هریک از بند‌ها را به گیره‌های کوچکی که معمولا در دو بازوی اغلب چوب‌لباسی‌های پلاستیکی و بعضی از انواع چوبی قرار دارد بیاویزید ولی در این حالت دامن به صورت صاف آویخته نخواهد شد؛ بنابراین برای این کار، چوب‌لباسی‌های گیره‌دار در هر شکل و مدلی که باشند، بهترین انتخاب‌اند. به این ترتیب که روی میله پایینی این‌گونه چوب‌لباسی‌ها معمولا دو گیره وجود دارد که کمر دامن را محکم گرفته و آن را به‌‌ همان حالت صاف آویزان می‌کند.
5- برای آویختن یک دست لباس که اجزای آن دوتکه یا سه‌تکه است – شامل کت و شلوار و جلیقه، بلوز و شلوار و مانند این‌ها، چوب‌لباسی‌ای را انتخاب کنید که زاویه دو بازوی آن باز باشد تا بتواند حالت و فرم کت یا بلوز را خوب نگهدارد؛ در ضمن دارای میله‌ای برای آویختن شلوار نیز باشد.

نمایشگاه هنر ایران:

6- وقتی می‌خواهید کت تکی را به چوب‌لباسی بیاویزید بخصوص اگر از جنس ضخیم و زمستانی باشد لازم نیست که چوب‌لباسی میله‌دار انتخاب کنید. نکته قابل‌توجه – بویژه در مورد کت‌های مردانه انتخاب چوب‌لباسی‌ای با داشتن فرم شانه در دو سر بازوی آن است.
7- درضمن برای آویختن پالتو‌ها نیز باید از این نوع چوب‌لباسی استفاده کرد ولی باتوجه به اینکه این مدل چوب‌لباسی‌ها در دو نوع پلاستیکی و چوبی تولید می‌شوند، اگر می‌خواهید برای پالتویتان چوب‌لباسی انتخاب کنید، نوع چوبی آن محکمتر است.
8- ژاکت‌ها، مانتو‌ها و بلوزهای بافتنی نیز برای آویخته‌شدن به چوب‌لباسی فرم‌دار نیاز دارند زیرا این قبیل لباس‌ها تحت کوچک‌ترین فشاری فرم گرفته و تغییر ظاهر پیدا می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها را روی چوبی آویزان کنید که شکل لباس را حفظ کند.
9- آویزان‌کردن شال، روسری و مقنعه برای تمام خانم‌ها یک معضل بزرگ شده است؛ درحالی که انتخاب چوب‌لباسی‌های چندمیله‌دار برای این منظور، می‌تواند بسیار مشکل‌گشا باشد. حداقل دیگر لازم نیست دربه‌در دنبال روسری خود در زیر بقیه لباس‌ها بگردید.
10- اغلب ما معمولا برای آویزان کردن لباس‌های رسمی زنانه یکی از انواع چوب‌لباسی‌های معمولی را انتخاب می‌کنیم؛ درحالی که در این تقسیم‌بندی‌ها برای پیراهن‌های رسمی و مخصوص مهمانی زنانه نیز فکری شده است. این چوب‌لباسی‌ها معمولا با لایه‌ای ابر و روکش پارچه‌ای پوشیده شده‌اند. شما هم می‌توانید این قبیل چوب‌لباسی‌ها را در فروشگاه‌های مخصوص فروش حوله، روتختی و مانند این‌ها پیدا کنید ولی به جای آنکه به دنبال این مدل چوب‌لباسی بگردید و احتمالا مبلغ گزافی هم بپردازید، از چوب‌لباسی‌های معمولی چوبی بدون میله استفاده کرده و آن‌ها را با لایه‌ای از ابر یا پشم‌شیشه و پارچه روکش کنید.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا کاربرد چوب لباسی در دکوراسیون کمدها را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 2 =