نمایشگاه هنر ایران

آموزش تزئین راه پله‌های خانه

نمایشگاه هنر ایران: آموزش تزئین راه پله‌های خانه

آیا از از خانه خود خسته شده‌اید و دیگر در و دیوارهایش برایتان مثل روز اول تازگی ندارد؟ و اگر هرجا را که نگاه می‌کنید فقط یکنواختی موج می‌زند و شاید با خود فکر می‌کنید ادامه زندگی در یک خانه یکنواخت افسردگی می‌آورد و برای همین به فکر تغییر خانه و نقل مکان به جایی جدیدتر و جذاب‌تر هستید.
راه حل این نیست!!!
اگر فردی خوش‌ذوق و باسلیقه باشید، از قدیمی‌ترین و کهنه‌ترین خانه‌ها هم زیباترین مکان را درست می‌کنید. کافی است راجع به تغییرات کمی فکر کنید، ایده‌هایی خلاقانه به ذهن بیاورید، ابزارهایی در دسترس و ارزان‌قیمت تهیه کنید و بعد آستین همت بالا بزنی و خانه تان را تا سرحد امکان خوشگل کنید. می‌پرسید: چطوری؟ در این مطلب می‌خواهیم شما را با چند ایده جالب راجع به راه‌پله‌ها آشنا کنیم تا چشمانتان با دیدن آن‌ها برق بزند و بلافاصله تصمیمتان را بگیرید که سروقت راه‌پله‌های خانه خودتان بروید و آن‌ها را زیبا کنید.
بیشتر ما عادت کرده‌ایم راه‌پله‌ها و نرده‌ها را همان‌طور که هستند ببینیم و‌جز تمیز کردنشان، کار دیگری در مورد آنجا انجام ندهیم؛ در حالی که این فکر درستی نیست. ما می‌توانیم نرده‌ها را رنگ کنیم، بر روی آن‌ها نقاشی بکشیم، از آن‌ها ریسه‌های گل و برگ آویزان کنیم، پله‌ها را به رنگ‌های مختلف درآوریم، روی آن‌ها کف‌پوش‌های زیبا بچسبانیم، اشیای تزئینی داخل راه‌پله قرار دهیم و دست به هزار و یک کار دیگر بزنیم که هریک به نحوی لطف خود را برای خانه ما خواهد داشت. به ایده‌هایی که در اینجا می‌بینید توجه کنید و با کمک آن‌ها تصمیماتی جالب و دیدنی برای راه‌پله‌های خودتان بگیرید:

جملات قصار:

قسمت روی هر پله را به رنگ مورد علاقه‌تان درآورید و پیشانی پله را سفید کنید. سپس جملات قصار کوتاه و تاثیرگذار انتخاب کنید و روی پیشانی هر پله، یکی از آن‌ها را بنویسید. این کار باعث می‌شود هرگاه که می‌خواهید از آن پلکان بالا بروید، با هر روحیه‌ای که باشید، نگاهتان به آن جملات بیفتد و آن گفته‌ها در اعماق روحتان نفوذ کند. گویی خانه را محیطی بشدت قوی کرده‌اید که تنها خوبی در آن جریان دارد و دیگر هیچ نیروی ناامیدکننده‌ای نمی‌تواند بر آن فائق آید. از این گذشته، هرکس به خانه شما بیاید از این ابتکارتان شگفت‌زده می‌شود و فرهنگ جملات مثبت در میان قوم و خویش و دوستان شما جا بیفتد.

کنار دریا:

اسمش را گذاشته‌ایم کنار دریا چون در این راه‌پله همان رنگ‌ها را می‌توانی ببینی. قسمت روی پله‌ها به رنگ قهوه‌ای درآمده و پیشانی پله‌ها یکی در میان آبی ـ سبز و خردلی شده‌اند. یعنی همان دو رنگ دریا و شن‌های ساحل. پله‌ها باید با رنگ قهوه‌ای شوند، اما پیشانی‌ها را هم می‌توانید رنگ کنید و هم می‌توانید از کاغذهای چسبیدنی که برای کابینت به کار می‌رود استفاده کنید. در کنار آن باز هم میزی به رنگ خردلی قرار داده شده که گلدانی آبی ـ سبز روی آن خودنمایی می‌کند. حتی اگر بیننده متوجه نشود که هدف شما از انتخاب این رنگ‌ها چه بوده، باز هم با دیدن این راه‌پله به فضای کنار دریا برده می‌شود.

دورنگ:

نمایشگاه هنر ایران: این نوع رنگ کردن هم مناسب پله‌هاست. هر پله به سه قسمت تقسیم شده، دو حاشیه کناری و یک قسمت عریض وسط. حاشیه‌ها سفید شده‌اند و قسمت وسطی هم به رنگ قرمز درآمده. تلفیق قرمز و سفید لطف خود را دارد، اما باز هم انتخاب دست شماست و بنابر سلیقه خودتان و دکوراسیون خانه می‌توانید هر رنگ دیگر را که مناسب دانستید برای پله‌ها استفاده کنید.

موکت:

این هم یک ابتکار جالب و مناسب است. تکه‌ای موکت که رنگی هماهنگ با پلکان شما دارد بردارید و آن را به شکل مستطیلی در ابعاد موازی با پله‌ها در اندازه‌ای کمی کوچک‌تر برش دهید. سپس دورتادور آن را تکه‌ای پارچه به صورت نوار بدوزید تا به نظر بیاید موکت شما حاشیه‌بندی شده است. به این ترتیب چیزی شبیه پادری متناسب با پله‌های شما درست می‌شود. به تعداد پله‌ها از این تکه موکت‌های حاشیه‌دوزی شده آماده کنید و با استفاده از ترمز فرش، هر یکی را روی یک پله بچسبانید. پله‌ها ظاهری شیک و قاب‌بندی شده به خود می‌گیرند.

قاب عکس:

نمایشگاه هنر ایران: برای تزئین قسمت کناری پلکان، تعدادی قاب کوچک و هم اندازه انتخاب کنید که عکس‌هایی متناسب با هم داشته باشند؛ مثل عکس مناظر مختلف یا گل‌هایی در انواع رنگ و طرح. هر قاب عکس را در گوشه یک پله نصب کنید. این طرح به ذهن هرکسی نمی‌رسد و اگر شما آن را استفاده کنید، به منزل خود جلوه ویژه‌ای داده‌اید.

کاغذ دیواری:

فکرکرده‌ای کاغذدیواری‌های قشنگ و چشمنواز فقط مخصوص دیوارند؟! نه، این‌طور نیست. از کاغذدیواری می‌توان انواع و اقسام استفاده‌ها را کرد و یکی از آن‌ها زیباکردن پله است. به این تصویر نگاه کنید و ببینید کاغذدیواری گلدار چه منظره فوق‌العاده‌ای درست کرده است! روی هریک از پله‌ها، یک تکه‌ کاغذدیواری متفاوت از دیگری چسبانده شده؛ شما هم می‌توانید به همین ترتیب عمل کنید یا کل پلکان را با یک رنگ و طرح بپوشانید. این تزئین مخصوص پله‌های داخل خانه است که با کفش روی آن‌ها راه نمی‌روید.

نقاشی:

این یکی ایده‌ای فوق‌العاده بکر و جذاب است. به این راه‌پله نگاه کنید. پله‌ها همان‌طور ساده باقی مانده‌اند، اما روی دیوار کنار آن‌ها، اسبی نقاشی شده که دو پای جلویش را بلند کرده و درحال حرکت است. هرکس که به این راه‌پله نگاه کند، برای لحظه‌ای تصور می‌کند که این اسب می‌خواهد از همین پله‌ها بالا برود. اگر دستی بر نقاشی دارید این ایده بی‌نظیر را از دست ندهید. شما می‌توانید طرح‌های دیگر را هم امتحان کنید، مثلا خرگوشی که در حال جهیدن از یک پله به پله دیگر است یا مردی با لباس رسمی که خیلی دیرش شده و با شتاب می‌دود تا به بالا برسد. گویی در حال دویدن از پله‌های اداره است تا زودتر به اتاقش برسد و مجبور نباشد غرغرهای مدیر اخمو و بداخلاقش را تحمل کند. به شما قول می‌دهم نظیر این طرح را در هیچ جای دیگر نخواهید دید و هرکس پا به خانه شما بگذارد و این طرح را ببیند، شیفته‌اش می‌شود. فقط مهم این است که بتوانید طرح را به شکلی کاملا زنده و پرهیجان دربیاورید تا حس حرکت کاملا به بیننده القا شود.

راه ‌پله خال خالی:

طرحی ساده و درعین حال بسیار قشنگ. در اینجا از تلفیق رنگ‌های صورتی و سفید استفاده شده که نمایی بسیار لطیف و دخترانه درست می‌کند. شما هم می‌توانید از همین تلفیق رنگی یا هر رنگ دیگری از جمله سفید و آبی، زرد، قهوه‌ای، سرمه‌ای یا هر رنگ دیگر که مناسب دکوراسیون آن قسمت از خانه است، استفاده کنید. قسمت روی هر پله به رنگ صورتی درآمده، پیشانی پله سفید شده و پس از آن، خال‌های یکدست صورتی، مرتب و منظم کنار هم چیده شده‌اند. نتیجه کار فوق‌العاده است.

پله‌های رنگارنگ:

این هم یک مدلش است. هر پله به رنگی متفاوت از دیگری که با رعایت تناسب هنری در کنار هم قرار گرفته است. نرده‌ها به رنگ سفید درآمده‌اند، زیرا سفید با تمام رنگ‌ها سازگاری دارد. سپس به تعداد پله‌ها رنگ‌های مختلف انتخاب شده و هر پله به یک رنگ درآمده. گویی رنگین‌کمانی زیبا بر خانه شما فرود آمده است.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا آموزش تزئین راه پله‌های خانه را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

66 + = 76