نمایشگاه هنر ایران

با طراحی پوستر قطعا افزایش مشتری خواهید داشت

نمایشگاه هنر ایران: با طراحی پوستر قطعا افزایش مشتری خواهید داشت

طراحی پوستر تبلیغاتی یکی از روش‌های بازاریابی و تبلیغات است که بعد از سالها هنوز تاثیرات خود را بروی مخاطب دارد. به همین دلیل بعضی از مشاغل از این شیوه بازاریابی و تبلیغات آفلاین در زمان مناسب استفاده می کنند. در این مقاله سعی کرده‌ایم همه اطلاعاتی که برای تهیه یک پوستر تبلیغاتی نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم.

پوستر چیست و چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد؟
پوستر تبلیغاتی به کاغذهای چاپی بزرگی گفته می‌شود که تبلیغات محصولات یا خدمات شرکت ها را نمایش می دهند. این ابزارهای تبلیغاتی بخشی از هویت بصری برندها شناخته می شوند. پوسترها حاوی اطلاعاتی از جمله عکس، لوگو، شعار، نقاشی، طرح و … هستند. پوسترهای تبلیغاتی با نصب روی دیوارهای شهر، شیشه های فروشگاه ها و معابر عمومی در معرض دید عموم قرار می گیرند. یکی از موثرترین راهکارها برای جذب مخاطب طراحی پوستر تبلیغاتی و نصب در مراکز پر رفت و آمد است. طراحی پوستر راهی موثر برای معرفی محصولات یا خدمات برای قرار دادن در معرض دید عموم است. پوسترها پیام تبلیغاتی مورد نظر را از طریق تصاویر خلاقانه و جملات کوتاه به مخاطب می‌رسانند.

انواع پوسترها و کاربردهای آنها
پوسترها نسبت به اهداف طراحی و کاربردشان انواع مختلفی دارند که در ادامه بررسی می کنیم.

پوسترهای تبلیغاتی
پوسترهای خبری و اطلاع رسانی
پوسترهای آموزشی

پوستر های تبلیغاتی

طراحی پوستر تبلیغاتی با اهداف تجاری و تبلیغات و بازاریابی انجام می شود. در این سبک پوسترها یک محصول، برند یا کسب و کار معرفی و تبلیغ می شود. نمونه این پوسترها را بارها در سطح شهر پشت شیشه سوپرمارکت ها و فروشگاه ها برای تبلیغ محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی و غیره دیده ایم. پوسترهای تبلیغاتی روشی سنتی برای بازاریابی محصولات و خدمات هستند که همچنان کاربرد و تاثیرات خود را دارند. بیشترین تاثیر و کاربرد این پوستر استفاده در کمپین های تبلیغاتی گسترده است. این کمپین ها با اهداف مختلف معرفی، یادآوری و برندسازی اجرا می شوند.

پوسترهای خبری و اطلاع رسانی

پوسترهای خبری کاربردهای زیادی برای سازمان ها، تشکلات و مراکز هنری و خدماتی دارند. نمونه این پوسترها را بارها در سطح شهر و معابر پر رفت و آمد دیده ایم. اطلاع رسانی همایش، سمینار ، جشنواره هنری و … از جمله موارد کاربرد این سبک پوسترها است.

پوسترهای آموزشی

این سبک پوسترها هم کاربردهای اختصاصی و متعددی برای سازمان ها، شرکت ها شخصی و دولتی و غیره دارند. هدف از طراحی پوستر آموزشی آگاهی جامعه یا افراد مراجعه کننده به یک شرکت یا سازمان ارائه کننده خدمات است. انواع پوسترها آموزشی را بارها در بانک ها، بیمارستانها، ادارات دولتی و خصوصی دیده ایم.

نقش پوسترها در بازاریابی محصولات
پوستر تبلیغاتی از طریق چاپ شدن و قرارگیری در معرض دید تاثیر مستقیم بروی مخاطب می گذارد. بنابراین گرافیک و جلوه‌های بصری نقش عمده‌ای در اثرگذاری یک پوستر تبلیغاتی خواهند داشت. طراحی پوستر آنجایی موفق خواهد بود که در یک نگاه توجه بیننده را جلب کرده و پیام تبلیغاتی را در کمترین زمان منتقل کند. متن و جزئیات پوستر هرچقدر هم جذاب باشند باعث جلب توجه مخاطب نمی شوند. پوستر زمانی موثر خواهد بود که طرح کلی بتواند مخاطب را برای خواندن و مکث کردن جذب کند. از آنجایی که پوسترهای تبلیغاتی در مکانی در معرض دید عموم قرار می گیرند، این خلاقیت عکس یا طراحی یک پوستر است که مخاطب را برای خواندن مطالب پوستر جذب می کند.

نمایشگاه هنر ایران: ویژگی های یک پوستر تبلیغاتی موثر به این شرح است:
برای این که بتوانید روی مخاطب تأثیرگذاری مناسب داشته باشید، طراحی پوستر باید به گونه‌ای باشد که حداقل ۱۵ ثانیه مخاطب را متوقف کند.

پوستر تبلیغاتی موفق ویژگی های متعددی دارد که در ادامه شرح داده ایم:

پوستر باید حاوی شعار، طرح یا عکسهای خلاقانه و بیانگر مزیت های یک برند یا محصول باشد.
برای طراحی پوستر باید یک شعار تاثیرگذار و کوتاه تدوین شود.
در طراحی پوستر تبلیغاتی به اصول ترکیب بندی عناصر باید دقت ویژه شود.
در طرح پوستر باید از عکسهای با کیفیت و تاثیرگذار استفاده شود.
رنگهای طرح پوستر باید به دقت و روانشناسی شده انتخاب شود.
طرح پوسترها باید به گونه‌ای باشد که مخاطب هدف را به راحتی جذب کند.
پیامی که پوستر تبلیغاتی به مخاطب ارسال می کند باید شفاف و واضح باشد.

پوسترها مناسب بازاریابی در چه فضایی هستند؟
یک پوستر هر اندازه جذاب و حرفه‌ای باشد اگر در مکان مناسب قرار نگیرد عملا هیچ کارایی نخواهد داشت. بنابراین یکی از مهمترین اقداماتی که در استفاده از پوسترهای تبلیغاتی باید مد نظر داشته باشید، انتخاب مکان مناسب برای نصب پوستر و در معرض دید قرار دادن آن است.

به طور مثال استفاده از یک پوستر تبلیغاتی آرایشگاه و سالن زیبایی در اماکنی که فروشگاه ها و پاساژهای عرضه کننده لوازم آرایشی بهداشتی قرار دارند یک اقدام صحیح و مثبت است. همچنین می‌توانید چنین پوستری را در مکان‌هایی که محل عبور و مرور خانم ها است قرار دهید، مثلا استخر، باشگاه های ورزشی، فروشگاه های لباس زنانه و … می‌تواند مکان مناسبی برای نصب چنین پوستری باشد.

به یاد داشته باشید که پوستر تبلیغاتی شما طراحی شده است تا در معرض دید مخاطب هدف قرار گیرد. چرا که این مخاطب هدف است که می تواند با دیدن کوچکترین المان های موجود در پوستر جذب آن شود. مخاطب وقتی خیلی سریع موضوع پوستر را درک نکند برای آگاهی از مضمون و جزئیات آن وقت نخواهد گذاشت.

پوسترهای تبلیغاتی از چه عناصری تشکیل شده اند؟
یک پوستر تبلیغاتی بدون عناصر سازنده آن تنها یک کاغذ معمولی خواهد بود. در طراحی پوستر باید دقت کنید که همه المان ها و فاکتورهای لازم برای ساخت یک پوستر تاثیرگذار را استفاده کنید. عناصر اصلی سازنده پوستر شامل موارد زیر خواهد بود:

لوگو

استفاده از لوگوی برند یا تولیدکننده در پوستر تبلیغاتی ابتدایی ترین تصمیمی است که می‌توانید بگیرید. بهتر است لوگو را در قسمت مناسبی از پوستر قرار دهید. بهترین موقعیت قرار گیری لوگو بالا و سمت چپ پوستر است، چرا که ناخواسته نگاه انسان ابتدا بالا و چپ تصاویر را می بیند و بعد به سایر نقاط آن توجه می کند.

شعار تبلیغاتی

استفاده از یک شعار تبلیغاتی در طراحی پوستر می‌تواند بهترین ایده باشد. شما باید شعاری را انتخاب کنید که بتواند هدف شما را در قالب کلمات برای مخاطب شرح دهد. پوسترهایی که از شعار مناسبی برخوردار نیستند تاثیرگذاری لازم را بروی مخاطب ندارند.

عکس یا تصویر سازی

مهمترین رکن طراحی پوستر استفاده از عکسهای خلاقانه و یا تصویرسازی های حرفه ای است. تصاویری که برای این کار در نظر می‌گیرید باید بسیار اثرگذار، ایده پردازانه و با کیفیت باشند.

متن تبلیغاتی کوتاه

گاهی نیاز لازم است در پوستر از توضیحات کوتاهی برای آگاه سازی از مزیت ها و ویژگی های خاصر یک محصول استفاده کرد. در اینصورت باید جملات بسیار کوتاه و مفید استفاده شوند.

اطلاعات تماس

فراموش نکنید که مخاطب برای برقراری ارتباط با شما باید اطلاعات تماستان را در اختیار داشته باشد. پس حتما راهی برای ارتباط مشتری و مخاطب با مجموعه در نظر بگیرید و آن را در قسمت پایینی پوستر تبلیغاتی قرار دهید.

نقش عکسهای خلاقانه در طراحی پوسترهای تبلیغاتی
عکس ها همواره بخش جدایی ناپذیر طراحی گرافیک و تبلیغات هستند. بنابراین نمی‌توان از تأثیر شگفت انگیز آنها بر مخاطب غافل شد. در طراحی پوستر استفاده از تصاویر می‌تواند مهمترین فاکتور جذب مخاطب باشد. بنابراین عکس‌های خلاقانه، استاندارد و تهیه شده بر اساس اصول بازاریابی و تبلیغات بیشترین تأثیر را بر جذب مخاطب دارند.

نمایشگاه هنر ایران: یک عابر پرمشغله هم با دیدن یک تصویر خلاقانه کنجکاو می‌شود که آن را از نزدیک ببیند. همین جذب کوتاه بهترین فرصت است که با استفاده از موارد دیگری مثل شعار جذاب تبلیغاتی، و توضیحات کوتاه اثرگذار مخاطب را جذب کنید. بنابراین باید گفت که اولین و بیشترین تأثیر را در جذب مخاطب استفاده از عکس‌های خلاقانه و مناسب در طراحی پوستر است. انتخاب رنگ، نوع پردازش عکس و محل قرار گیری آن در پوستر بسیار مهم است.

ترکیب بندی در طراحی پوستر
ترکیب بندی یکی از فاکتورهای مهم در خلق آثار هنری است. رعایت اصول ترکیب بندی در طراحی کمک می کند اجزاء پوستر به شکلی منسجم و منظم دیده شوند. ترکیب بندی در طراحی پوستر موجب می شود بیننده از دیدن پوستر تبلیغاتی سردرگم نشده و جذابیت های بصری آن به خوبی نمایان شود. با کمک ترکیب بندی تمام عناصر پوستر تبلیغاتی در بهترین نقطه قرار می گیرند و به ترتیب اولویت مورد توجه قرار می گیرند.

المان‌های طراحی پوستر و نقش آنها در جذب مخاطب
معمولا طراحی پوستر نیز مانند سایر طرح‌های گرافیکی شامل سه فاکتور ثابت رنگ، فونت و فرم است. در ادامه به بررسی هر یک از این فاکتورها و نقش آنها می‌پردازیم.

اهمیت رنگ در طراحی پوستر

حرفه ای ترین قدم در استفاده از رنگ ها در طراحی پوستر استفاده از مفاهیم رنگ ها است. پوسترهایی که رنگ های فراوانی دارند مطمئنا باعث سردرگمی ذهنی مخاطب خواهند بود. بهتر است بیش از ۳ رنگ اصلی را در طراحی به کار نبرید. استفاده از رنگ‌های کمتر نیز مطمئنا برای مخاطب جذاب نخواهد بود. بنابراین بهتر است که رنگ‌ها را با توجه به مفهومی که دارند و هدفی که پشت طراحی پوستر قرار گرفته است انتخاب کنید تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

نقش اشکال و فرم ها در طرح های پوستر

نمایشگاه هنر ایران: منظور از فرم در طراحی پوستر، اشکال و نمادهایی است که در طراحی به کار می رود. تصویرسازی در پوستر هرچه خلاقانه تر باشد مطمئنا برای مخاطب جذابیت بیشتری خواهد داشت. اشکال هندسی هم در طراحی پوستر دارای مفاهیم بصری هستند بنابراین از آنها در تبلیغات غیر مستقیم استفاده زیادی خواهد شد. بنابراین انتخاب هر شکل یا فرم باید با مطالعه و بررسی صورت گیرد.

تاثیرگذاری فونت در طراحی پوستر
یکی دیگر از تأثیرگذارترین فاکتورها در طراحی پوستر فونت است. انتخاب فونت نیز باید با توجه به هدف و موضوع پوستر صورت گرفت. مثلا اگر پوستر تبلیغاتی یک اسباب‌بازی فروشی را طراحی می کنید باید از فونت‌های فانتزی استفاده کنید، اما برای طراحی پوستر یک مرکز مشاوره روانشناسی فونت‌های رسمی‌تر مناسب هستند. اگر پوستر ساده‌ای طراحی کرده‌اید جادوی انتخاب فونت می‌تواند بیشترین جذابیت را در جذب مخاطب داشته باشد. سایز و خوانا بودن فونت ها هم از نکات مهم در طراحی پوستر هستند. باید نوع فونت و سایز آن متناسب با کاربرد و سایز پوستر انتخاب شود. سایز فونت باید به گونه ای باشد که در فواصل چندین متری از پوستر هم بتوان موضوع و شعار آن را تشخیص داد.

نکات مهم برای طراحی پوسترهای تبلیغاتی
– خلاقیت مهمترین عامل در طراحی پوستر است، بنابراین نمی‌توان گفت که قانون یا استاندارد خاصی در این رابطه تعریف شده است. در انتخاب رنگ، فونت، عکس و شکل‌ها کاملا خلاقانه عمل کنید.

– فراموش نکنید که پوستر باید واضح، با کیفیت و جذاب باشد. پس المان‌هایی را انتخاب کنید که در کنار سادگی جذابیت داشته و توان جذب مخاطب را داشته باشند. یک پوستر شلوغ و رنگارنگ جذابیت زیادی برای مخاطب نخواهد داشت. باید به دنبال تصاویری ساده، مستقیم و مرتبط با موضوع پوستر باشید. فراموش نکنید که چون پوستر یک ابزار تبلیغاتی است بنابراین پیام آن نباید مبهم باشد و برداشت‌های متفاوتی از آن شود.

– پوستر را بر اساس نحوه نصب و مکانی که در آنجا قرار خواهد گرفت طراحی کنید. به ابعاد پوستر نیز دقت کنید. معمولا طراحی پوستر در ابعاد استاندارد ۳۵ در۵۰ سانتی متر، ۵۰ در۷۰ سانتی متر و ۷۰ در۱۰۰ سانتی متر تولید می شود.

– پوسترهای کاربردهای مختلفی دارند، گاهی برای چاپ و گاهی در تبلیغات سایت و شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند. در طراحی پوستر باید با توجه به رسانه هدف به مود رنگهای RGB و CMYK توجه کرد. رنگهای RGB مناسب طراحی پوسترهای فضای مجازی و وب هستند و رنگهای CMYK را برای نسخه های چاپی استفاده می کنند.

– سایز فونت ها و خوانایی آنها هم در طراحی پوستر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در طراحی پوسترهای سوشال مدیا باید در انتخاب سایز فونت ها دقت لازم را داشت.

– انتخاب نوع فونت یکی دیگر از نکات مهم در طراحی پوسترهای تبلیغاتی است. نباید از فونتهای ناخوانا برای طراحی پوسترها استفاده کرد. این موضوع در طراحی پوسترهای شبکه های اجتماعی که سایز کوچکی دارند بسیار مهم است.

– در طراحی پوستر از درج متون و توضیحات طولانی پرهیز کنید. پوسترهای تبلیغاتی بیشتر با عناصر بصری موضوعات و مفاهیم را به بیننده منتقل می کنند. پوسترهای آگاهی دهنده و اینفوگرافیک از متن های متعدد برخودارند که کمتر جنبه تبلیغاتی دارند.

– در انتخاب عکسهای پوستر بسیار دقت کنید تا عکسها مرتبط، با کیفیت و جنبه تبلیغاتی داشته باشند.

– به نحوه چیدمان عناصر پوستر و ترکیب بندی آنها دقت کنید. محل قرار گیری لوگو بهتر است سمت چپ و بالای پوستر باشد. محل مناسبی برای شعار و عنصر اصلی پوستر در نظر بگیرید تا تاثیرگذاری بیشتری بروی بیننده داشته باشد.

– در انتخاب تصاویر بسیار دقت کنید که تصاویر مرتبط، با کیفیت و دارای استانداردهای تبلیغاتی را مورد استفاده قرار دهید.

– المان های استفاده شده در طراحی پوستر باید با موضوعیت کسب و کار هماهنگی کامل داشته باشد. بنابراین از اصول استاندارد تهیه چنین فاکتورهایی ایده بگیرید تا پوستر تاثیرگذارتری را خلق کنید.

کلام آخر

نمایشگاه هنر ایران: پوسترهای تبلیغاتی یکی از اصلی ترین شیوه های تبلیغات مستقیم محسوب می شوند که همچنان تاثیرگذاری لازم را دارند. به یاد داشته باشید که خلاقیت و ایده های ذهنی نقش مهمی در تأثیرگذاری پوستر خواهند داشت. بنابراین بهتر است برای طراحی پوستر از نیروی کارآمد و با تجربه استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه در این زمینه برسید.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا با طراحی پوستر قطعا افزایش مشتری خواهید داشت را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 13 = 19