نمایشگاه هنر ایران

با چند مرحله ساده اثر چاپ دستی خود را خلق کنید

نمایشگاه هنر ایران: با چند مرحله ساده اثر چاپ دستی خود را خلق کنید

چاپ دستی (چاپ لینو) یکی از محبوب ترین و پردرآمد ترین هنر های ترکیبی میباشد.هنر های ترکیبی به هنر هایی گفته میشوند که تلفیقی از دو هنر اصیل (مانند نقاشی و کنده کاری روی چوب) در آن وجود داشته باشد.این هنر بسیار زیبا در سال های 1920 الی 1960 شهرت یافت و از اکثر ان ها برای تصاویر کتاب استفاده میشد.جالب است بدانید که با شهرت یافتن این هنر،در سال های 1800 میلادی به بعد این هنر با استفاده از لینولیوم ترکیب و به چاپ لینو شهرت یافت. در ادامه با ما همراه باشید تا صفر تا صد این هنر زیبا را به آسانی هرچه تمام تر فرا بگیرید.

لوازم مورد نیاز:
انواع مغار های ژاپنی(اصل و …)
انواع لینو(در ابعاد متفاوت مانند 2.5 میل،3 میل،5 میل و ….)
انواع مرکب های مخصوص به این کار یا همان مرکب های افست(ترجیحا در رنگ های متفاوت)
انواع غلطک ها(در ابعاد و پایه کاری مانند غلتک های حرفه ای،مبتدی و….)
کاردک های مخصوص به این کار(مرکب)
انواع بارن های چاپ دستی پارچه ای (ژاپنی)و چوبی
انواع قاشق های چوبی برای پروسه چاپگیری(قابل استفاده به جای پرس چاپ)
انواع دست پاک و رنگ بر های مخصوص چاپ و رنگ هایی بر پایه روغن
کاتر(در صورت نیاز)آموزش صفر تا صد چاپ دستی

مراحل انجام کار:
مرحله اول:ابتدا طرح خود بر روی لینو انداخته و به وسیله مغار شروع به دورگیری آن کنید
مرحله دوم:سپس (به صورت کامل) برجستگی هایی بر روی طرح آن ایجاد کنید و دور تا دورش را به وسیله کاتر بزنید تا کاملا مهرتان از صفحه جدا شود.
مرحله سوم:حالا به وسیله مرکب های چاپ دستی رنگ دلخواه را درست کرده و به وسیله غلطک آن را بر روی مهر بزنید.
نمایشگاه هنر ایران: در آخر هم فقط به یک کاغذ یا مقوا نیاز دارید تا طرح دلخواه را به وسیله مهر طراحی شده روی آن ایجاد کنید.

نکات و سوالات متداول:
آیا میتوان از لینیوم های معمولی هم برای این کار استفاده کرد؟بله،شما حتی میتوانید از لینیوم های مخصوص کفپوش هم استفاده نمایید.
آیا لینیوم های معمولی،کیفیت لینیوم های هنری را خواهند داشت؟خیر، چرا که لینیوم های معمولی صرفا برای چسبیدن کاربرد دارند اما لینیوم های هنری فقط بر روی مواد مرکب تمرکز دارد و بهترین کیفیت را به شما خواهند داد.
نمایشگاه هنر ایران: برای چاپ نشدن قسمت هایی از جوهر چکار کنیم؟آن قسمتی را که حس میکنید با جزئیات چاپ نشده است را به وسیله جوهر پررنگ تر کنید مهر خود را با فاصله روی شکل تنظیم کنید و بعد از مطمئن شدن قرار گرفتن شکل بر روی مهر آن را محکم به شکل بکوبید تا آن نقطه پررنگ تر شود.
(نکته:بهتر است مرکب را دوباره به کل شکل بزنید و مهر را بر روی کاغذ دیگری قرار دهید چرا که اگر از روش بالا استفاده کنید و مبتدی هم باشید خیلی بعید است که شکل دقیقا بر روی کاغذ منطبق شود.)

نکات:
قبل از اینکه مهر را به طور کامل از کاغذ جدا کنید زیر آن را نگاه کنید و مطمئن شوید که نقاطی نیاز به فشار بیشتر نداشته باشد و اگر نیاز بود قاشقی را بر روی مهر بزارید و فشار دهید تا شکل کاملا بر روی کاغذ منظبق شود.
نمایشگاه هنر ایران: اگر میخواهید بدون هیچ فشاری شکل شما کاملا بر روی کاغذ منطبق شود:
نکته اول:از کاغذ با کیفیت و مخصوص این کار استفاده کنید
نکته دوم:از استفاده کاغذ های سنگین وزن مانند مقوا پرهیز کنید.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا با چند مرحله ساده اثر چاپ دستی خود را خلق کنید را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 13 = 22