نمایشگاه هنر ایران

رنگ سرد و گرم در دکوراسیون چه نوع رنگ‌هایی هستند و چه ویژگی‌های دارند؟

نمایشگاه هنر ایران: رنگ سرد و گرم در دکوراسیون چه نوع رنگ‌هایی هستند و چه ویژگی‌های دارند؟

شاید برای همه شما پیش آمده است که برای انتخاب رنگ محیط خانه از جمله دیوارها و موارد مشابه و یا حتی دکوراسیون خانه دچار تردید شده‌اید و به سراغ مقایسه رنگ سرد و گرم در خانه خود برآمده باشید. در این مطلب قصد داریم تا شما را راهنمایی کنیم تا رنگ ایده آل و جذابی برای منزل خود بیابید. برای این که این مطلب به خوبی اطلاعات شما را تکمیل کند نیاز است تا با نظریه ساده رنگ‌ها و همین طور تعاریف اولیه رنگ سرد و گرم آشنا شوید.

در بین رنگ‌ها سه دسته رنگ کلی وجود دارد که در مجموع ساختار تشکیل دهنده رنگ‌ها را به وجود می‌آورند. دسته بندی رنگ‌ها شامل رنگ‌های سرد، رنگ‌های گرم و رنگ‌های خنثی تبدیل می‌شود. البته دسته بندی‌های متنوع دیگری نیز در حوزه رنگ وجود دارد، به طور مثال دسته بندی براساس تاریکی و روشنایی، سبکی و سنگینی و از این دست موارد.

در بین تعاریف رنگ آمیزی و انتخاب آن برای دکوراسیون، مسائل روانشناسی و روحیات فردی از جمله موضوعاتی است که در نهایت منجر به انتخاب رنگ خانه شما می‌شود. رنگ‌های سرد که در چرخ رنگی نقطه مقابل رنگ‌های گرم هستند و در نقاط همسایگی با یکدیگر رنگ‌های خنثی را تشکیل می‌دهند. باید توجه کنید که رنگ خانه را از سایه رنگ‌های اصلی انتخاب می‌کنند و کمتر خانه‌ای را خواهید یافت که رنگ اصلی را بر در و دیوار پاشیده باشد.

اما رنگ سرد و گرم چه نوع رنگ‌هایی هستند و چه ویژگی‌های دارند که در مقایسه آن‌ها باید این موارد را لحاظ کرد؟؟

رنگ‌های سرد

رنگ سرد متشکل از رنگ‌هایی است که از طیف‌های آبی، سبز، و در موارد خاصی سفید تشکیل می‌شود. رنگ سرد دارای ویژگی‌های هم چون احساس آرامش بخشی حیات، تازگی و طراوت، امنیت و سکون است که برای مکان‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثرگذاری مثبتی در خانه بر جای خواهد گذاشت. رنگ‌های بنفش و نیلی و سبزهای روشن و تیره که همه این موارد سایه‌های رنگ اصلی هستند، در انتهای طیف سفیدی و سیاهی خود به رنگ‌های خنثی ختم می‌شوند و در دکورهای امروزی و مینیمال بیشترین طرفداران و کاربرد را دارند. در مطالب قبلی و در مقاله‌ای با عنوان رنگ‌های سرد در خانه و دکوراسیون به طور کامل این رنگ‌ها و تاثیری که بر روی افراد دارند را بررسی کرده‌ایم که می‌توانید که پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه آن با این نوع رنگ‌ها بیشتر آشنا شوید.

رنگ‌های گرم

در طرف مقابل رنگ‌های گرم که طبعی هیجانی داشته و انرژی درونی فراوانی دارند و آن را به محیط اطراف نیز القا می‌کنند، گرما، هیجان، بی قراری و عدم سکون را در مفهوم به ما می‌رسانند. سایه‌های این رنگ‌ها از سمت رنگ‌های تیره به خنثی بودن نزدیک می‌شوند و سایه‌های روشن آن‌ها نیز ویژگی‌های دوست داشتنی از خود بروز می‌دهند. این سایه‌ها رنگ‌های دخترانه پسند هستند، در حالی که رنگ‌های سرد بیشتر مورد پسند پسرها واقع می‌شوند.

اکنون برای شما از نحوه تعامل با رنگ‌ها مطالبی خواهیم گفت. مقایسه رنگ سرد و گرم در خانه باعث خواهد شد یک بالانس در انتخاب رنگ‌ها و البته ست کردن رنگ‌ها با یک دیگر ایجاد شده و محیط از حالت تک بعدی به یک دنیای جذاب و رنگی تبدیل شود. دقت کنید قرار نیست ما یک خانه رنگین کمانی بسازیم؛ قرار است به طبیعی‌ترین حالت خانه را به سمت زیبایی بکشانیم. مانند رنگ‌های چشم نوازی که در یک سفر به جنگل داشته‌اید و یا موارد مشابه.

برای رفتار با رنگ باید بدانید که رنگ گرم چه قابلیت‌ها و ویژگی‌های از خود بروز داده و رنگ سرد چگونه این کار را انجام می‌دهد. رنگ گرم با قابلیت تحریک کنندگی در تمام سطوح خانه امکان جذب و اثر گذاری را دارا است. مبل‌های نارنجی یا فرش قرمز از جمله پرکاربردترین حالت‌هایی است که از استفاده از رنگ‌های گرم در خانه دیده می‌شود. برای مقایسه رنگ سرد و گرم در خانه نقاطی را در نظر گرفته و ابتدا حالت رنگ گرم و سپس رنگ سرد را در آن نقطه یا وسیله مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهیم.
آشپزخانه و رنگ گرم
مقایسه رنگ سرد و گرم در خانه و این بخش آشپزخانه از نگاه رنگ گرم، که به صورت زیر خواهد بود.
مطبخ یا آشپزخانه با دارا بودن امکانات و فضای پخت و پز به خودی خود یک گرما و حرارت ذاتی را از خود بروز می‌دهد و احساس گم بودن از در و دیوار آن سرازیر است؛ اما رنگ گرم نیز به نوبه خود تحولی عظیم در این مکان به وجود خواهد آورد.
کابینت‌های زرد یا لیمویی که قدرت زردی در آن بیشتر از سبزی آن است یک رنگ گرم محسوب می‌شود. هر چند فضایی روشن و پرنور را ایجاد کند، با این حال اثر گرم بود خود را در محل برقرار کرده و به هدف خود رسیده است. اما همانطور که در سبک‌های جدید مشخص شده است استفاده از رنگ‌های گرم یا غلیظ از رونق افتاده و بیشتر رنگ‌های خنثی جایگزین شده‌اند. ولی این سبک‌ها نیز دارای یک زمان مد بوده و پس از مدتی نیاز به سبک و طرح جدید دوباره شما را به سراغ رنگ‌های این چنینی علاقه مند خواهد کرد. اگر همه المان‌های آشپزخانه را از رنگ‌های گرم جمع آوری کرده و با دکوراسیون مخصوص نیز بچینید اما باز هم نمی‌توانید به رضایت کامل برسید زیرا وجود رنگ‌های گرم در یک محیط ذاتاً گرم کمی آزار دهنده خواهد بود.

رنگ گرم در اتاق خواب
نمایشگاه هنر ایران: با توجه به اهمیت اتاق خواب و رنگ استفاده در آن، برای این اتاق استفاده از رنگ گرم یک تیغ دو لبه محسوب می‌شود، چرا که رنگ گرم با جذابیت‌هایی که در بطن خود نهفته امکان آزاد سازی انرژی فردی را فراهم می‌کند و از نگاه روانشناسی بسیار انگیزشی محسوب می‌شود و یک جنبش درونی در فرد به وجود می‌آورد، این ویژگی‌ها برای یک جوان یا یک نوجوان ممکن است هیجانات سنی کاذب ایجاد کرده و روحیات وی را تحت تأثیر قرار دهد و از طرفی ممکن است باعث سرخوردگی و احساس عدم اعتماد به نفس شود. اتاق خواب با رنگ گرم برای بزرگسالان مزایای بیشتری داشته هر چند که این فضا محیطی برای آرامش و سکون است، اما استفاده از آن در طول روز باعث می‌شود بیش از پیش به شرایط هیجانی نیاز داشت تا در هنگام شب. با این وجود اتاق خواب بزرگسالان نیز با رعایت شرایط خاص امکان بهره‌مندی از رنگ گرم را خواهد داشت.
در مقایسه رنگ سرد و گرم به منظور استفاده در رنگ اتاق خواب کودک و نوزاد، باید بدانید که اتاق کودکان رنگ گرم را برنمی‌تابد؛ چرا که شرایط سنی کودکان و هم چنین خردسالان به گونه‌ای است که باید احساس آرامش و اطمینان در خانه اولویت اصلی باشد تا رشد صحیح و کامل جسمی و روحی رخ دهد.
اما با رعایت قانون 80-20 می‌توانید از رنگ گرم نیز استفاده کرده تا نیازهای کودک در این زمینه نیز تأمین گردد. قانون 80-20 یعنی هشتاد درصد رنگ غالب در محیط رنگ صحیح و استاندار مخصوص کودکان باشد و بیست درصد از رنگ‌های خاص که در این حالت منظور رنگ کرم است استفاده شود.

رنگ گرم در اتاق نشیمن
از اتاق نشیمن گرم باید به خوبی استقبال کرد؛ زیرا این فضا با این رنگ‌ها دورهمی‌های دوستانه را پرشورتر و جذاب‌تر برگزار خواهد کرد. در مقایسه رنگ سرد و گرم برای اتاق نشیمن بهترین گزینه استفاده از رنگ‌های گرم در هر طیف و رنگی است، به طوری که این گونه نیز می‌توان اذعان کرد رنگ‌های گرم برای استفاده در اتاق نشیمن به وجود آمده‌اند! نمونه‌های موفق از به کارگیری رنگ گرم در نشیمن را در فرش‌های ایرانی، مبلمان سلطنتی با رنگ‌های گرم، مبل‌های راحتی، تابلوها و در موارد استثنا در رنگ دیوارها نام برد. بهتر است پیش از این که تمام محیط را گرم کنید با کمک تصویرسازی ذهنی و یا در صورت وجود به کمک ابزارهای دیجیتالی یک پیش نمایش از محیط برای خود تهیه کنید تا قبل از انجام هرگونه کار و هزینه کرد، تغییرات احتمالی را مشاهده و مرتفع کرده باشید. همچنین می‌توانید رنگ‌های مناسب اتاق نشیمن را نیز مطالعه و از آن‌ها برای انتخاب رنگ اتاق نشیمن خود ایده بگیرید.

رنگ گرم در سرویس بهداشتی و حمام
شاید مقایسه رنگ سرد و گرم در خانه به هر نقطه‌ای قابل توجیه باشد، اما در سرویس بهداشتی و حمام کمی عجیب به نظر برسد. اما نکته اینجا است که چنین محیط‌هایی با ورود سبک‌های دکوراسیونی جدید نقش پر رنگ‌تری در زیبایی خانه پیدا کرده‌اند و دوستداران تزیین و چیدمان نیز با علاقه این موارد را دنبال می‌کنند. رنگ گرم در سرویس و حمام کاملاً توجیه پذیر بوده و تنها سلیقه و علاقه مالک یا طراح است که اجازه استفاده از این رنگ را صادر می‌کند. رنگ گرم در حمام‌های مدرن بیشتر به چشم می‌خورند، هر چند تکامل بخش تکنولوژی در این فضاها رنگ‌ها را در درجه‌های بعدی از نظر اهمیت قرار می‌دهد. ایجاد حس گرما و کاهش مصرف انرژی در حمام از جمله موارد القائات ذهنی برای مخاطب بوده که مسأله جالبی به نظر می‌رسد.
نوبت به بررسی رنگ سرد در مقایسه رنگ سرد و گرم در خانه رسیده است. مانند موارد فوق هر بخش از خانه را برای این نوع از رنگ‌ها تحلیل می‌کنیم تا در انتها شما با کسب اطلاع از این مطلب و همین طور نیازهای خانه خود رنگ مورد علاقه‌تان را برای دکوراسیون منزل انتخاب کنید.

اتاق خواب و رنگ سرد
استفاده از رنگ‌ها در خانه و به ویژه در اتاق خواب بسیار حائز اهمیت هستند. مقایسه رنگ سرد و گرم در اتاق نشیمن از جهت رفاه و آسایش فکری اهمیت پیدا می‌کند و اگر این انتخاب، اصولی و کارشناسانه نباشد تبعات مثبت و منفی فراوانی را در پی خواهند داشت. رنگ سرد اگرچه مایه آرامش و سکون بوده و محلی را برای به خواب رفتن مهیا می‌سازد، اما سردی بیش از حد نیز بروز افسردگی و تنش‌های فکری را به دنبال خواهد داشت، به خصوص این که روحیات حساس خانم‌ها در اتاق خواب و درگیری و مشغله‌های ذهنی آن‌ها به مراتب بیشتر از آقایان است. از این رو بهترین کار استفاده معتدلانه از رنگ‌های سرد و ترکیب آن‌ها با رنگ خنثی و یا گرم است تا هم قابلیت‌های هر رنگ را بروز داده و هم سلایق شما را پوشش دهد. برای اتاق خواب نوجوان اما رنگ‌ها براساس جنسیت اولویت بیشتری پیدا می‌کنند. مثلاً رنگ‌های سفید و صورتی ( به صورت ترکیب و تلفیق ) برای دختران و رنگ‌های آبی آسمانی و کرم برای پسرها توصیه می‌شود. با این که سردی رنگ‌ها برای پسرها بیشتر است، اما این سردی برای آن‌ها بهتر است، چرا که در سنین بلوغ پسرها را باید از هیجانات اضافی به دور نگه داشت.

اتاق خواب کودک و نوزاد نیز در رنگ سرد طرفداران بیشتری را به خود جذب می‌کند، خنثی بودن و نزدیک به سردی رنگ‌های است که دکوراسیون را امروزی‌تر جلوه می‌دهد. بنابراین والدین نیز با این طرز فکر به دنبال فراهم کردن اتاق‌ها هستند. اما باز هم تاکید می‌کنیم که قانون هشتاد به بیست، بهترین راهکار برای اتاق کودک است. هرچند کارایی این قانون بسیار فراتر از این موارد خواهد بود.

آشپزخانه و رنگ سرد
در آشپزخانه‌های با رنگ سرد، جریان احساسات کمی مختلف شده اما از نظر بصری جلوه‌های بیشتر به چشم می‌آید. یک دست بودن و دیده شدن نظم در محیط از یک طرف و مدرن نشان دادن فضا از سوی دیگر دلایلی است که افراد اغلب به دنبال پیاده سازی رنگ‌های سرد در آشپزخانه‌های خود هستند. از نکات مثبت رنگ‌های سرد در آشپزخانه افزایش سطح روشنایی و نور محیط است که خود این مطلب حس خوبی را ایجاد می‌کند. آشپزخانه‌های ایرانی اگرچه دارای اصول و قواعد مخصوص به خود هستند، اما با این وجود گسترش طراحی‌های نو و مدرن در کشور باعث شده علایق به سمت و سوی طراحی و رنگ پردازی غیر ایرانی متمایل شود. رنگ سرد آشپزخانه را می‌توان با گرمای محبت و مهربانی اعضای خانواده به تعادل کشاند به شرطی که اصول و قواعد در طراحی و انتخاب رنگ صحیح به کار گرفته شده باشند.

رنگ سرد در اتاق نشیمن
نمایشگاه هنر ایران: در مقایسه رنگ سرد و گرم به اتاق نشیمن با رنگ‌های سرد رسیده‌ایم. بیشتر خانه‌های چند سال گذشته در ایران از رنگ سفید آن هم به دلیل استفاده از گچ در دیوارها بهره برده‌اند، که اتاق‌های نشیمن نیز از این موضوع مستثنی نبوده‌اند. از این رو سردی و خنثی نگری خاصی در ذهن‌ها بوجود آمده و علاقه مندان به رنگ‌های دیگر بیشتر به دنبال رنگ‌های غیر از آنچه گفته شد هستند. اما باید این اطمینان خاطر را برای آن‌ها ایجاد کنیم که رنگ‌های سرد به رنگ‌های خاصی اطلاق نمی‌شود. اگر به سراغ نیلی یا سبز نعنایی بروید، متوجه خواهید شد که اثر گذاری این رنگ بسیار بیشتر از مواردی است که بعضاً در زمانی خاص مد شده و پس از طی دوره‌ای از مد می‌افتند. رنگ سرد در مقایسه با گرم کفه سنگین‌تری را در اتاق نشیمن به خود اختصاص می‌دهد و پیروزی برای این رنگ محتمل‌تر است. اما وجود رنگ‌هایی هم چون مبلمان قهوه‌ای و دکوراتیوهای چوبی و یا فلزی براق جو فضا را به سمت خنثی بودن رنگ‌های سرد می‌کشاند. از این رو باید توجه کرد که سردی بیش از حد یا کمتر از حد تصور در فضا ایجاد نشود. فلزات براق یا آینه‌ها و حتی نور پردازی با رنگ‌های سرد از جمله مواردی‌اند که می‌تواند به سردی یک فضا بیفزاید یا آن را کم کند.

رنگ سرد در سرویس بهداشتی و حمام
درست مانند مطالب مربوط به سرویس بهداشتی و حمام در رنگ گرم که کم اثر بودن آن‌ها در این فضاها بیان شد، این جا نیز عرض می‌کنیم که این رنگ‌ها با توجه به نوع دکوراسیون درجه بندی شده و به کار گرفته می‌شوند. برای مثال دکوراسیونی با طراحی سنتی از رنگ‌های نسبتاً گرم و خنثی و دکوراسیونی با طراحی مدرن از رنگ‌های سرد و خنثی استفاده می‌کنند. پس اهمیت این موضع که چه سبکی از دکور در خانه پیاده شده است روی انتخاب سردی و گرمی سرویس و حمام تأثیر گذار است. استفاده از رنگ ابی که در فضایی همچون استخرها یا موارد مشابه به کار گرفته می‌شود، طبیعتی به رنگ‌های و دریا داشته که سردی ذاتی خود را بروز می‌دهد. در مورد حمام و سرویس بهداشتی نیز این موضوع می‌تواند صادق باشد.
با توصیفاتی که از نقاط مختلف خانه بیان شد، باید نکات و قوانین رنگ‌ها را نیز در نظر بگیرید و در انتها به سراغ استفاده از هر یک از رنگ‌ها بروید. برای مثال رنگ‌های طبیعی را فراموش نکنید. رنگ‌های خنثی را در محل درست به کار ببندید. یک فضا برای استفاده از رنگ‌های متضاد لحاظ کنید. قانون بیست درصد را رعایت کنید و با مشاوران و کارشناسان این حوزه مشورت کنید. با رعایت این اصول مطمئنا راحت‌تر از گذشته انتخاب‌های خود را انجام خواهید داد و در مقایسه رنگ سرد و گرم در خانه اطلاعات کامل‌تری در اختیار خواهید داشت.

نمایشگاه هنر ایران: رنگ‌های سرد و استفاده از آن‌ها در محیط‌های آپارتمانی پر رونق‌تر از گذشته شده و شاید دلیل بی روحی و سردی خانه‌های مدرن و خانه‌های مینیمال نیز برای همین منظور است. این تغییر سبک و سلیقه در بخش دکوراسیونی باعث نشده رنگ‌های گرم تضعیف شده یا از دور خارج شوند، اما قدرت قبلی خود را نیز ندارند. شما چه نوع رنگ‌هایی را از نظر سردی و گرمی برای خانه خود می‌پسندید؟ نگاه شما به انتخاب رنگ برای دکوراسیون خانه چیست؟ چه ملاک‌ها و معیارهایی برای انتخاب سردی و گرمی رنگ در دکوراسیون داخلی در نگاه شما است؟ با در میان گذاشتن نظرات خود ما را در بهبود و رشد مطالب مورد علاقه خود یاری کنید.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا رنگ سرد و گرم در دکوراسیون چه نوع رنگ‌هایی هستند و چه ویژگی‌های دارند؟ را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

49 + = 59