نمایشگاه هنر ایران

سه مرحله اصلی هنر چاپ دستی با شابلون

نمایشگاه هنر ایران: سه مرحله اصلی هنر چاپ دستی با شابلون

چاپ دستی یکی از انواع گرافیک سنتی است که انجام آن می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. یکی از مزیت های چاپ دستی این است که به شما اجازه می دهد از تصویری که قبلاً خلق کرده اید نمونه های جدیدی بسازید.

برای انجام چاپ دستی به ابزارهای تخصصی احتیاج ندارید. در حقیقت می توانید آثار هنری زیبایی را در خانه، بدون هزینه زیاد و با استفاده از مواد و وسایل ساده بسازید. پیش از شروع چاپ دستی بهتر است برای آن برنامه ریزی کنید. باید تصمیم بگیرید که قصد دارید چه تصویری بسازید و چند شابلون و چند لایه رنگ برای آن نیاز دارید. می توانید از عکس ها، تصاویر مجله و حتی طراحی های خود برای ساخت آن استفاده کنید. در این مقاله با ساخت یک اثر هنری با چاپ دستی به صورت مرحله به مرحله آشنا می شوید.

اولین مرحله چاپ دستی: ساخت شابلون

نمایشگاه هنر ایران: از تصویری که قصد دارید با استفاده از این تکنیک چاپ کنید یک فتوکپی بگیرید. سپس این فتوکپی را با یک کاغذ کاربن روی یک تکه مقوای ضخیم قرار دهید و یکبار با خودکار دور خطوط تصویر فتوکپی رسم کنید. از آن جا که قرار است قسمت های مختلف تصویر رنگ متفاوتی داشته باشند. برای هر قسمت یک شابلون مجزا درست کنید. مثلاً برای تصویر کلی سر و بدن، اجزای صورت، سایه ها و خطوط پس زمینه هر کدام یک شابلون جداگانه بسازید. حتماً جای لبه های فتوکپی را هم روی مقوا مشخص کنید زیرا با این کار می توانید شابلون های بعدی را آسانتر بر هم منطبق کنید. در آخر با استفاده از کاتر با دقت قسمت هایی از مقوا که قرار است خالی باشد را برش بزنید.

دومین مرحله چاپ دستی: اولویت بندی رنگ ها و شابلون ها
خیلی مهم است که لایه های رنگ اثر خود را به ترتیب روی کاغذ قرار دهید. در مرحله دوم باید شابلون های خود را با ترتیبی که در نظر گرفته اید روی مقوا قرار دهید. مثلاً ابتدا شابلون سر و بدن، بعد اعضای صورت و پس از آن جزئیات تصویر با رنگ های مختلف قرار بگیرند. صرف زمان کوتاهی پیش از شروع کار برای فکر کردن به اولویت شابلون ها و رنگ ها، باعث صرفه جویی در زمان شما به هنگام اجرای چاپ دستی می شود.

سومین مرحله چاپ دستی: رنگ آمیزی
بهتر است پیش از شروع کار پس زمینه تصویر را روی مقوا رنگ آمیزی کنید. در این مثال مقوا با کمک قلموی سایز بزرگ (می توانید از اسفنج نیز استفاده کنید) و رنگ اکریلیک آبی و سفید رنگ آمیزی شده است. پس از خشک شدن رنگ زمینه اولین شابلون را روی مقوا قرار داده و رنگ آمیزی کنید. دقت کنید که رنگی که قلمو بر می دارید بیش از اندازه زیاد و رقیق نباشد تا به زیر شابلون تراوش نکند. پیش از برداشتن شابلون هر لایه صبر کنید تا رنگ خشک شود.

نمایشگاه هنر ایران: توجه کنید که هنگام استفاده از شابلون در چاپ دستی 10% امکان خطا وجود دارد. به این معنی که اگر از 10 شابلون برای هر یک تصویر استفاده می کنید و قصد دارید 10 تصویر یکسان چاپ کنید، بهتر خود را برای چاپ حداقل 20 تصویر آماده کنید.

این تکنیک چاپ روی مقوا یا کاغذهای ضخیم بهتر جواب می دهد. اگر قصد دارید از یک تصویر تعداد زیادی چاپ دستی تهیه کنید می توانید از مقواهای رنگی با سایز یکسان استفاده کنید.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا سه مرحله اصلی هنر چاپ دستی با شابلون را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 33 = 37