نمایشگاه هنر ایران

نقاشی خط یا هنر کالیگرافی

نمایشگاه هنر ایران: نقاشی خط یا هنر کالیگرافی

نقاشی خط جز هنر های معاصر ایران است که از ترکیب نقاشی و خوشنویسی ایجاد شده است. در این سبک هنرمندان به صورت نوشتاری به نقاشی می پردازند که آثاری زیبا و خارق العاده ترسیم می کنند.

نقاشی خط چیست و به چه صورت انجام می شود؟

این سبک در نوشتار به صورت نقاشی خط یا نقاشیخط می باشد و با عناوینی چون خوش نگاشت، نقش نوشت، نوشت نگار و نوشت خط نام می برند. نقاشی خط به زبان انگلیسی (calligraphic painting) نام برده شده است که به معنی هنر تجسمی مرتبط با یک متن و نوشته می باشد. اما این سبک از طراحی ترکیب هوشمندانه هنر خوشنویسی با نقاشی می باشد. برای نخستین بار این سبک و تکنیک هنری توسط نقاشان و خوشنویسانی که در نقاشی مدرن و خوشنویسی معاصر ایرانی فعالیت داشتند بکار گرفته شد. گرچه امروزه بسیاری از هنرمندان همچنان از این هنر در آثار خود بهره می گیرند و آن را زنده نگاه داشته اند. نقاشان و خطاطان ایران و سایر کشور های همسایه این سبک را با سایر تکنیک ها ترکیب نموده و موجب زیبایی بیشتر این تکنیک گردیده اند. با گسترش این خط نگاری و به کار گیری آن در کنار سایر سبک های نقاشی از تحت عنوان خطاشی و خط نقاشی نام می برند که سبکی جدید و زیبا را شکل داده است.

نمایشگاه هنر ایران: نقاشی خطی مربوط به دروان پیش از قاجار بوده است. در آن دوران هنرمندان پس از اتمام خوشنویسی در کنار متن گیاه و پرندگان زیبایی نقاشی می نمودند که موجب جذابیت بیشتر آن اثر می شد. این هنر ریشه در سبک های خوشنویشی ایرانی همچون خط متعاکس، مسلسل، توأمان و … دارد که با سایر جلوه های نقاشی خط به صورت سنتی گلزار همراه شده است. آثار بسیاری از هنرمندان فعال این تکنیک به جایی مانده است که در آن از خطوط شکسته نستعلیق استفاده شده است. عده ای پیدایش آن را مربوط به مکتب سقاخانه ای می دانند. پس از انقلاب با توجه به اینکه هنرمندان زیادی به این سبک می پرداختند، پیشرفت و گسترش آن با سرعت همراه شده است.

با توجه به اطلاعات بدست آمده عده ای رضا مافی را به عنوان پایه گذاران اصلی این هنر می دانند و عده ای نیز محمد احصابی را بنیانگذار این سبک هنری می دانند و با توجه به اینکه او در طراحی های خود از بکارگیری حروف و کلمات سبک خودداری می نمود. فرامرز پیلارام از دیگر نفراتی هست که در پیدایش و گسترش این هنر در ایران تلاش های زیادی نموده است.

چرا آموزش نقاشی خط مهم است؟
شما هنرجویان عزیز می توانید با آموزش این سبک هنری ایده و طرح های خود را به شیوه ای متفاوت به تصویر بکشید و خارج از روش های معمول گذشته با ترکیب خوشنویسی و نقاشی با یکدیگر طرحی نو آورانه ترسیم کنید. همچنین با توجه به شیوه های نوین نقاشی و هنر های مدرن می توانید نقاشی خط مدرن را ایجاد کنید که بیننده از دیدن آن لذت ببرد.

نمایشگاه هنر ایران: سبک نقاشی خطی ساده ترین روش هایی است که به وسیله نوشتار و همراهی آن با نقاشی می توانید پیام خود را در غالب متن به بیینده و مخاطب اعلام کنید. در واقع بهتر است از تکنیک های خاصی در کار خود استفاده کنید که موجب تفاوت اثر شما با دیگران شود. در واقع بهترین راه برای این امر شرکت در دوره های آموزشی است که در آن با روش ها و تکنیک های خاص این هنر آشنا شوید. شما هنرجوی عزیز با تکرار و انجام تمرین های مناسب می توانید به مهارت خوبی در این سبک هنری دست پیدا کنید و از خلق آثار خود لذت ببرید.

در آموزش های این سبک ابتدا هنرجو با خط و انواع آن آشنا می شوید، با تسلط بر روی خطاطی می توانید مراحل بعد آموزش را به خوبی طی کنید. در مرحله بعد می بایست رنگ ها و ویژگی های ساختاری و روانشناسی آن ها مطالعه کنید. در ادامه به منظور موفقیت در این سبک می بایست خلاقیت و ابتکار خود را افزایش دهید و این هم در گرو مشاهده و انجام تمرین های زیاد است. از جمله روش های پیشنهادی جهت تمرین سبک هایی چون نقاشی خطوط ساده، نقاشی خطوط منحنی، نقاشی خطوط موازی و … می باشد که جزء ابتدایی ترین تکنیک های این هنر می باشد. از جمله ابزار های کاربردی در تابلو های نقاشی خط جوهر، رنگ روغن و آکرلیک و پاستیل گچی می باشد. شما با آموزش این سبک و تلفیق نقاشی و خطاطی و بکارگیری رنگ های مختلف می توانید به راحتی بین افراد مختلف فارق از هرگونه محدودیتی ارتباط بر قرار کنید و مخاطبان زیادی از ایران و سایر کشور های جهان بدست آورید.

نقاشی خط با نقاشی متفاوت است؟
گرچه کلمه نقاشی در این دو تکینک مشترک است اما در عملکرد با یکدیگر متفاوت می باشند. در نقاشی خط شما به نقاشی متن به صورت های خاصی می پردازید که همان خوشنویسی است. اما شما می توانید با ابتکار خود حروف را به نحوی در کنار هم قرار دهید که یک شکل یا طرح خاص را تشکیل دهد. این نقاشی ها را به دسته هایی چون نقاشی خط گل، نقاشی خط چهره، نقاشی خط حیوانات، نقاشی خط مینیمال و نقاشی خط مدرن دسته بندی می کنند. در نقاشی شما خط و متن مشاهده نمی کنید درواقع به ترسیم منظره و طرح های خاص می پردازید که فرا تر از یک متن و نوشته است.

نمایشگاه هنر ایران: این سبک در واقع از همه تکنیک های نقاشی و سبک هایی چون نگارگری، تذهیب، مدرنیسم و … تشکیل شده است. برخلاف آثار نقاشی که یک شکل ثابت بیان کننده ایده و افکار نقاش آن است. در نقاشی خطوط کلمات، حروف و اشعار هستند که در قالب یک شعر و سخن مهم آنچه که هنرمند می خواهد را بیان می کند.

طرح هایی با عنوان نقاشیخط عاشقانه نوعی از نقاشی خطوط است که با بکارگیری متن های عاشقانه به منظور بیان پیام و ایده خاص صورت می گیرد. این سبک با توجه به حالت نوشتاری که دارد قابلیت بیان و انتقال مفاهیم را در قالب نقاشی متن می دهد. هنرمند با استفاده از این مهم می تواند پیام ها و اشعاری را به شکلی خاص به تصویر بکشد.

انواع نقاشی خط:
نقاشی خط دارای انواع و دسته های مختلفی می باشد که در دوره های خاص هنر ایرانی شکل گرفته اند. اولین دسته طرح هایی است که نقاشان نوشتار و متن را جایگزین مناظر و اشکال نمودند و جزء اولین نفرات این سبک بودند. دسته دوم خوشنویسانی بودند که در کنار حروف و کلمات از تکنیک های نقاشی و طراحی در آثار خود استفاده نموده اند. نقاشی خط ساده، نقاشی خط نستعلیق، نقاشی خط برجسته و نقاشی خط روی مقوا و بوم از دیگر انواع این سبک هنری می باشد.

نمایشگاه هنر ایران: در پایان گفتنی است که این حرفه برای کسانی که ذهنی هنری، خلاق و علاقه مند دارند بسیار مناسب بوده و در کنار کسب در آمد مناسب از این راه می توانند آثاری زیبا و منحصر به فرد طراحی کنند. از این تابلو ها به عنوان عناصر هنری و تزئینی استفاده می شود و قابلیت انتقال فرهنگ و هنر اصیل و قدیمی ایرانی را دارد.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا نقاشی خط یا هنر کالیگرافی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 4 =