نمایشگاه هنر ایران

نکاتی برای مبله کردن منزل

نمایشگاه هنر ایران: نکاتی برای مبله کردن منزل

چیدن مبلمان یکی از موضوعاتی است که تقریبا همه مردم در دکوراسیون منزل خود با آن مواجه هستند و از طرفی حضور دکوراتور در منازل برای کمک به این موضوع امری هزینه بر خواهد بود، بهتر دانستیم تا در این مطلب اطلاعاتی را درباره این نحوه از دکوراسیون ارائه دهیم، پس همراه باشید:

● ذهنیت قبلی خود را دور بریزید
در مورد چیدمان مبلمان چند قدم اساسی را باید رعایت کنیم؛ در اولین قدم وقتی افراد برای دکوراسیون منزل خود اقدام به خرید مبلمانی بدون مشورت با طراح یا دکوراتور می‌کنند و در این موقعیت بدون هیچ گونه طرح قبلی مبلمانی را خریداری کرده اند یا حتی در شرایطی که فرد منزل خود را عوض کرده است یا حتی در همان منزل سابق خود در پی تغییر دکوراسیون منزل است، اولین حرکت این است که کلا ذهنیت خود را از نوع چیدمان قبلی پاک کنید. در ذهن داشتن چیدمان قبلی مبلمان، خود به خود عاداتی را در فرد ایجاد می‌کند که حتی اگر بخواهد چیدمانی متفاوت را در منزل خود اجرا کند قادر به این کار نخواهد بود و بنابراین چیدمان جدید تغییر چندانی با دکور قبلی نخواهد کرد.
برای مثال در اغلب دکورها افراد عادت دارند مبلمان را رو به روی تلویزیون قرار دهند؛ در صورتی که این نوع دکور را می‌توان به شیوه‌ای متفاوت تغییر داد. بنابراین فرد برای اجرای یک دکور جدید باید ذهنیت خود را به صورت کامل از دکور قبلی یا حتی عادات قبلی که از نحوه دکوراسیون به آن عادت داشته است، پاک کند؛ حتی اگر مبلمان جدید یا فضای جدیدی هم نداشته باشد و بخواهد با همان مبلمان قبلی و در فضای قبلی خود تغییر دکوراسیون دهد، باید فرض کند که با مبلمانی جدید و متفاوت در فضایی کاملا نو قرار دارد.

● از بزرگ ترین‌ها شروع کنید
قدم بعدی در تغییر چیدمان مبلمان این است که ابتدا فرد برای ارائه چیدمانی متفاوت از بزرگ‌ترین قطعه یا قسمت مبلمان استفاده کند؛ منظور از مبلمان در اینجا صرفا مبلی که روی آن می‌نشینیم نیست، فرنیش یا مبلمان همانطور که در بسیاری موارد هم شنیده اید، به خانه‌ای با دکور کامل و با عنوان خانه مبله گفته می‌شود. بنابراین مبلمان در اینجا هم به مجموعه وسایل و لوازمی گفته می‌شود که در یک فضای مسکونی یا حتی اداری مانند دفاتر کار مبله وجود دارد. بنابراین در گام بعد فرد باید برای ارائه چیدمانی متفاوت در ترتیب چیدمان تازه، اولویت را با وسایل بزرگ‌تر خانه قرار دهد؛ این وسیله بزرگ‌تر در هر منزل می‌تواند متفاوت باشد برای مثال ممکن است در منزلی این قطعه بزرگ‌تر قسمتی از مبل، سرویس خواب یا حتی یخچال فریزر باشد؛ باید تاکید کنیم که در این چیدمان نیازی به تقسیم بندی بین وسایل نیست؛ یعنی اگر بزرگ‌ترین قطعه مبلمان برای مثال یخچال فریزر است و بعد از آن قطعه‌ای از مبلمان، تنها باید بزرگی وسایل را ملاک چیدمان قرار دهیم؛ این در حالی است که اشتباه رایجی که معمولا در هر منزل در هنگام دکور روی می‌دهد این است که اولویت بزرگی وسایل جای خود را به مبله کردن فضا براساس فضای خاص و کاربرد آن در منزل می‌دهد. به عنوان مثال افراد ابتدا مثلا به چیدمان پذیرایی می‌پردازند و پس از تمام شدن آن به چیدمان سایر فضاها مثلا آشپزخانه و سپس اتاق خواب می‌پردازند. بنابراین ابتدا باید تکه‌های بزرگ مبلمان را در فضاهای مخصوص به خود قرار دهیم مثلا یخچال در آشپزخانه، تکه سه نفره مبل در پذیرایی یا سرویس خواب در اتاق خواب و در قدم بعدی بزرگ‌ترین تکه‌های بعدی را در فضاهای مخصوص به خود قرار دهیم و این اولویت بر حسب بزرگی قطعات را تا چیدمان آخرین و کوچک‌ترین قطعه ادامه دهیم.

نمایشگاه هنر ایران:

● تقارن مبل‌ها با یکدیگر
در برخی موارد فضای منزل به ما اجازه می‌دهد که علاوه بر چیدمان یک دست مبل کامل، فضایی را هم با یک مبل نیم ست، که اغلب شامل یک مبل دو نفره و دو مبل تک نفره است کامل کنیم؛ در برخی خانه‌ها که فضا بزرگ‌تر است ممکن است باز هم این نیم ست نتواند نیاز فضا را برطرف کند که در این حالت می‌توان از دو مبل تک نفره میزبان با رنگ متفاوت و در عین حال مکمل مانند ترکیب کرم و قهوه‌ای استفاده کرد؛ اما چیدمان این دو مبل تک نفره باید به گونه‌ای باشد که تا حدامکان به هم نزدیک باشند یا با رعایت تقارن رو به روی هم قرار گیرند.

● مبلمان را پخش بچینید
نکته دیگر برای یک طرح زیبا و متفاوت آن است که مبلمان را تا جایی که می‌توانید و فضا به شما اجازه می‌دهد پخش بچینید و تا می‌توانید مبلمان را از دیوار فاصله دهید چون بین ما ایرانیان به اشتباه رایج شده است که مبلمان را به دیوار می‌چسبانند؛ بهتر است مبل با دیوار حتی در حد 10 تا 20 سانتی متر هم که شده فاصله داشته باشد؛ اگر هم که فضا به شما اجازه می‌دهد کلا مبلمان خود را وسط بچینید؛ پشت مبلمان که اغلب فضایی محترمانه نیست را می‌توانید با کنسول‌ها، گلدان‌ها، آباژورها و… پوشش دهید.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا نکاتی برای مبله کردن منزل را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

86 + = 93