نمایشگاه هنر ایران

نکات قابل توجه برای خانه تکانی و مرتب نگه داشتن خانه

نمایشگاه هنر ایران: نکات قابل توجه برای خانه تکانی و مرتب نگه داشتن خانه

با اختصاص دادن چند دقیقه در روز می‌توان از تلنبار شدن وسایل اضافی جلوگیری کرد و انجام امور را به روزهای آینده موکول نکرد. در نتیجه، انرژی و زمان کم‌تری صرف خواهد شد و از لحاظ روحی و روانی هم به شما فشار نخواهد آمد.
اگر با یک خانواده نسبتا پرجمعیت در یک خانه زندگی می‌کنید حتما اطلاع دارید که مرتب نگاه داشتن گوشه به گوشه جای جای خانه کاری بسیار دشوار است.
در دسترس بودن قبض‌های آب و برق، لوازم تحریر بچه‌ها و لوازم یدکی اتومبیل در پارکینگ این نکته را نشان می‌دهد که مرتب نگاه داشتن تمامی نقاط خانه کار مشکلی است و عدم توجه به آن می‌تواند بی‌نظمی و آشفتگی را به بار بیاورد اما از بین بردن این آشفتگی با وجود سخت بودنش، وقت‌گیر نیست.
در این مطلب، راهکارهایی را برای مرتب سازی کلی منزل شما معرفی می‌کنیم که به هیچ وجه خسته کننده نیست.

وسایل اضافی خود را دور بریزید:
وسایل اضافی و غیر ضروری اتاق را بیرون بریزید، به کسی هدیه کنید یا حتی بفروشید. با این کار، فضای بیشتری در اتاق ایجاد می‌کنید. هر روز به سراغ قسمتی از منزل بروید و اطمینان داشته باشید که ظرف یک هفته می‌توانید تمامی منزل خود را مرتب کنید. سعی کنید وسایل غیرضروری را بفروشید یا به موسسات خیریه وقف کنید.

فضاهای جادار اضافی برای اعضای خانواده ایجاد کنید:
یکی از علت‌های عمده آشفتگی منزل، کمبود فضای لازم برای اشیاء گوناگون است. سیستم کاربردی مناسبی را برای خانه و خانواده‌تان در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، سبدی برای مجلات، سبد دیگری برای اسباب‌بازی‌های بچه‌ها و جایی برای قبوض و امور دفتری می‌تواند به خیلی از مشکلات پایان دهد.

روحیه جمعی نظم و ترتیب را در تک تک اعضای خانواده ایجاد کنید:
زمانی‌که اعضای خانواده وسایلی را به خانه می‌آورند، سعی کنید از آن‌ها بپرسید که به کدام یکی از آن‌ها واقعا احتیاج دارند. بعضی از آن‌ها را جزء وسایلی قرار دهید که روزانه به آن‌ها احتیاج ندارید و حتی برخی دیگر را که به کارشان نخواهد آمد با زیرکی هر چه تمام‌تر دور بریزید. سری هم به میز مطالعه بچه‌ها بزنید و سعی کنید تا آن را از وسایل غیر ضروری پاک کنید.

به شرایط ایجاد شده بعد از این همه زحمت فکر کنید:
خودتان تفاوت اتاق مرتب و منظم و اتاق به‌هم‌ریخته را بهتر می‌دانید. این تفاوت زمانی ملموس خواهد شد که حداقل چند روز به صورت مجزا در هر دوی این شرایط زندگی کرده باشید. به طور یقین به این نتیجه می‌رسید که زندگی در شرایط بی‌نظمی، بازدهی شما را پایین خواهد آورد و شما را به فردی عصبی و بد خلق تبدیل خواهد کرد؛ چون اصلا نمی‌خواهید در چنین اتاقی به کار فکری خودتان ادامه دهید.

دراورهای طبقه‌بندی شده:
تقسیم کننده‌های مدرن، فضای درونی دراور را سازمان‌دهی کرده‌اند و با آن‌ها می‌توان فضاهای ایجاد شده را کاهش یا افزایش داد. استفاده از چنین دراورهایی، دسترسی به وسایل، بویژه وسایل آشپزخانه را آسان می‌کند.

تاقچه‌های دیوارکوبی شده:
این فضای مجازی ایجاد شده می‌تواند به کلکسیونی از وسایل شما نظم و ترتیب خاصی بدهد و کاربرد آن در اتاق‌های اصلی خانه، موثر خواهد بود.

نمایشگاه هنر ایران: فضاهای جادار دیواری ایجاد کنید:
تمام وقت به فکر در نظر گرفتن فضای مورد نظر خود روی زمین نباشید و سعی کنید تا با استفاده از قفسه‌های کتاب و تاقچه‌های مجازی، فضایی جمع و جور و در عین حال جادار را روی دیوار ایجاد کنید. با این کار، فضای روی زمین افزایش یافته و منظره‌ای وسیع‌تر به منزل خواهد بخشید. در نظر داشته باشید تا وسایلی را که به‌طور معمول به آن احتیاج ندارید، در بالاترین قفسه قراردهید و از گذاشتن وسایل مورد نیاز خود در نقطه‌ای دور دست بپرهیزید؛ زیرا مجبور خواهید شد تا هر روز از سه پایه یا نرده‌بانی بالا و پایین بروید!

نظم دادن به امور خانه را به بخشی از کارهای روزانه‌تان تبدیل کنید:
اگر حتی آخر هفته به مدت یک یا دو ساعت به امور نظم‌دهی منزل بپردازید، به مرور می‌توانید خانه‌ای منظم و شیک را برای خود آماده کنید و از شر وسایل غیر ضروری خلاص شوید. روزنامه‌ها و مجلات باطله، قبوض پرداخت شده و نامه‌های چند ماه پیش را می‌توان طبقه‌بندی کرد یا برخی را دور ریخت.

چنگک‌های پشت در آشپزخانه:
از آنجا که مدیریت جای جای خانه به لحاظ ایجاد فضاهای اضافی اهمیت دارد، می‌توانید با نصب گیره‌هایی در فضای پشتی در آشپزخانه (یا یخچال) مکانی محکم و مناسب برای آویزان کردن فنجان‌های چای به‌وجود آورید.

از مرتب کردن اتاق خود لذت ببرید:
برای فعالیت‌های درون منزل انگیزه‌ای بیابید تا فرایند مرتب کردن خانه لذت‌بخش به نظر آید. با خرید سبدها و فایل‌های نو می‌توانید چنین انگیزه‌ای را در خود ایجاد کنید؛ مثلا روکش کابینت‌ها را تغییر دهید و ادویه دان‌ها را روی آن بچینید. می‌توانید به تعمیرات اساسی اتاق مطالعه‌ خود دست بزنید و سپس آن را مرتب کنید. بهانه‌ای برای تنبلی خود باقی نگذارید! مثلا می‌توانید جای تور بسکتبال بچه‌ها را در صورت لزوم، عوض کنید و به تعمیر و بازسازی آن بپردازید.

از اشیاء کهنه و فرسوده دست بکشید !
بعضی وقت‌ها مشکل به خودمان باز می‌گردد، چون نمی‌خواهیم از برخی وسایل قدیمی دل بکنیم. این دلبستگی به لباس‌های دوران بچگی، کلکسیون‌های خانوادگی و وسایلی که خاطرات ما را زنده می‌کنند مربوط می‌شود. برای نگهداری برخی ازاین وسایل، برای خود دلیل بیاورید و این مطلب را به یاد داشته باشید که آیا فضای کافی برای نگهداری آن‌ها وجود دارد. اگر تنها مکان موجود، گنجه قهوه‌ای رنگ داخل پارکینگ است، بهتر است از آن‌ها دل بکنید.

بعد از استفاده از هر وسیله‌ای آن را در جایگاه خودش قرار دهید
تذکر پیاپی والدین به فرزندان در خصوص قرار‌دادن اسباب‌بازی‌ها در جایگاه مخصوص شان، شهرت جهانی دارد. این در حالی است که بعضی وقت‌ها خودشان هم این مطلب را فراموش می‌کنند. قراردادن وسایل بعد از استفاده در جای خودشان، می‌تواند اتاق شما را تمیزتر و مرتب‌تر نگاه دارد و دسترسی آسان به آن‌ها نیز آسان­­تر شود.

مبلمان‌ چند منظوره:
بسیاری از میزها و کاناپه‌ها، طوری ساخته می‌شوند که دارای فضایی اضافه‌ و پنهان هستند. میزهای تاشوی قهوه، مبلمان تخت خواب‌شو و کشوهای موجود در تختخواب‌های مدرن، از جمله مبلمان‌های مدرن جادار و چند منظوره هستند.

از پنجره‌ها استفاده کنید:
با قرار دادن قفسه‌هایی در فضای بیرونی یا درونی پنجره، می‌توانید مجموعه‌ای از وسایل مورد نظر خود را نگهداری کنید؛ البته به خاطر داشته باشید که قرار دادن بیش از حد اشیاء، جلوی ورود نور و هوای لازم به اتاق را نگیرد.

نیمکت‌های شیک و جادار:
برخی از نیمکت‌ها یا کاناپه‌ها با وجود ظاهر زیبای خود، فضایی جادار در قسمت زیر خود دارند که می‌توان در آن بالش‌های اضافی را قرار داد. چنین نشیمن‌گاه‌هایی، علاوه بر فراهم آوردن جایگاهی گرم و نرم برای افراد، می‌توانند به‌عنوان فضایی مفید نیز در نظر گرفته شوند.

نمایشگاه هنر ایران: فضاهای جادار کشف نشده آشپزخانه:
می‌توانید دستمال سفره یا وسایل برقی آشپزخانه را در فضای ایجاد شده زیر پیش‌خوان‌ها قرار دهید تا وسایلی که روزانه به آن‌ها نیازی ندارید، دست و پای شما را نگیرد.

مخفی کردن ماشین لباس‌شویی:
بهتر است ماشین لباس‌شویی خود را طوری انتخاب کنید که سیستم شوینده و خشک کننده در آن موجود باشد. همچنین، آن را در مکانی دنج قرار دهید و اگر ظاهری زیبا ندارد، با روکشی تزئینی، آن را بپوشانید.

ادویه‌دان‌های فانتزی:
ادویه‌دان‌های آویز، شلوغی و آشفتگی پیشخوان آشپزخانه را کاهش می‌دهد. مرتب کردن خانه، با تمام ظرافتش، کار خیلی دشواری هم نیست و با در نظر گرفتن این نکات، می‌توان برنامه‌هایی منظم را برای تک‌تک اعضای خانواده در نظر گرفت. بهتر است آهسته شروع کنید تا فرآیند، پیوسته باشد. البته انتخاب با شماست. همواره انگیزه‌های جدیدی را با خریدن وسیله‌ای برقی یا کاناپه‌ای نو خلق کنید و مطمئن باشید که پاداش زحمات شما منزلی نظیف و منظم خواهد بود، پاداشی که هر کسی آرزوی آن را دارد.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا نکات قابل توجه برای خانه تکانی و مرتب نگه داشتن خانه را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 68 = 75