نمایشگاه هنر ایران

نکات مهم برای علاقمندان به طراحی پوستر

نمایشگاه هنر ایران: نکات مهم برای علاقمندان به طراحی پوستر

تقریبا از قرن نوزدهم تا به حال، پوستر یکی از اولین اشکال ارتباط تصویری است. گرافیک های بزرگ چاپ شده روی کاغذ در ابتدا برای تبلیغ محصولات، ترویج احزاب سیاسی، استخدام سربازان، جشن های فرهنگ و رویداد های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گرفت. حدودا بعد از 200 سال، پوستر ها هنوز به عنوان ابزار تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند و جزء اصلی طراحی گرافیک هستند.

تقریبا هر طراح گرافیکی یک طراحی پوستر در کارنامه اش دارد، اما تسلط بر هنر انتقال ایده ها و اطلاعات در یک بوم کمی تمرین می خواهد. چه بخواهید برنامه یک گروه موسیقی را تبلیغ کنید و چه سفارش طراحی پوستر یک فیلم در دست تان باشد، بهتر است طراحی شما توجه ها را به خودش جلب کرده و تاثیرگذار باشد؛ حتی می توانید یک پوستر برای تبلیغ مهارت های طراحی گرافیک خودتان هم بسازید! توی این پک فوق العاده، ایندیزاین رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! بدون هیچ کلاسی، خفن ترین طرح های گرافیکی رو بزن، همه رو انگشت به دهان کن یا اصلا باهاش پول پارو کن!

نمایشگاه هنر ایران: وقتی وارد حرفه طراحی پوستر شوید، ممکن است خیلی راحت گیج و سر در گم شوید. از طرفی قالب ‌های پوستر مختلف به صورت آنلاین هم هستند که ممکن است شما را وسوسه کند تا با استفاده از آن ها کارتان را سریع و آسان تر پیش ببرید. با این وجود، ساخت یک پوستر آن هم از اول، آسان ‌تر از آن چیزی است که فکر می ‌کنید. ما در این مقاله در کنارتان هستیم تا بتوانید یک صفحه خالی را به یک پوستر زیبا که قابل انتشار در دنیای واقعی و آنلاین باشد، تبدیل کنید. برای کشف 9 نکته ای که باید هنگام طراحی پوستر در نظر بگیرید، ادامه مطلب را از دست ندهید!

9 نکته طراحی پوستر برای تبلیغ موثر یک رویداد یا ایده
با طراحی و برنامه ریزی شروع کنید
حتی اگر قصد دارید پوسترتان را با استفاده از ابزار های دیجیتال طراحی کنید، بهتر است با یک خودکار یا مداد روی کاغذ برای اثر هنری تان ایده پردازی و برنامه ریزی کنید. وقتی که در مورد پیام پوستر تان تصمیم گرفتید ، می توانید با ترسیم عناصری که می خواهید در آن گنجانده شود و یادداشت هایی در مورد این که چه چیزی باید کجا باشد، طراحی تان را تجسم کنید. همچنین این فرصت زمان خوبی است تا تصمیم بگیرید که آیا می خواهید متنی را در پوستر تان بگنجانید و اگر بله، آن نوشته چه چیزی باشد.

اندازه و قالب را در نظر بگیرید
وقتی که یک ترکیب بندی تقریبی به وجود آمد، وقت آن است که در مورد اندازه پوسترتان تصمیم بگیرید. ببینید چه نوع پوستری می خواهید که بسازید. شما می توانید یک پوستر چاپی فیزیکی در هر اندازه ای ایجاد کنید، اما شاید بخواهید از طریق رسانه های اجتماعی به مخاطبان آنلاین دسترسی داشته باشید. هنگامی که یک پوستر به اندازه یک پست اینستاگرام کوچک و از طریق تلفن هوشمند مشاهده می شود، هم چنان باید تأثیرگذار و در عین حال شامل تمام جزئیات قابل مشاهده باشد. در نکات بعدی در مورد چگونگی انجام این کار از طریق تایپوگرافی و انتخاب تصویر بحث خواهیم کرد.

یادتان باشد: هنگام ایجاد بوم تان، اگر قصد چاپ پوستر را دارید، فراموش نکنید که حالت رنگ CMYK را انتخاب کنید.

طرح تان را خوانا و واضح کنید
هدف یک پوستر انتقال سریع یک ایده است ، بنابراین مهم است هر متنی که اضافه می کنید؛ حتی از راه دور هم خوانا باشد. کلید پیاده سازی چنین چیزی، به وجود آوردن سلسله مراتب در متن است. در طراحی شما باید سه لایه متن مجزا وجود داشته باشد:

1-تیتر
عنوان یا تیتر؛ اصلی ترین و بزرگترین عنصر تایپوگرافی طراحی پوستر است. فونتی که انتخاب می‌ کنید باید به راحتی خوانده شود، اما از ایجاد سبک حروف هنری و ترکیب ‌بندی‌ های خلاقانه هم نترسید.

حتما لازم نیست که عنوان در بالای طرح شما قرار بگیرد. این المان می تواند در پایین یا کنار هم باشد. یا حروف می توانند حتی با تصاویر بصری مفهوم را برسانند. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که تیتر فورا توجه بیننده را به خودش جلب و مفهوم پوستر را منتقل کند.

2- جزئیات
در بخش بعدی متن ، تمام جزئیاتی که مخاطب شما باید بداند را در نظر بگیرید. اگر یک رویداد است، کجا برگزار می شود؟ چه کسی را درگیر می کند؟ و مردم چه چیزی را می توانند با آن ببینند یا تجربه کنند؟ برای متنی که جزئیات دارد، پیشنهاد می کنیم از فونتی به اندازه نصف اندازه عنوان استفاده کنید. در این بخش، ارائه اطلاعات به صورت واضح و مختصر بسیار مهم است. بنابراین، از فونت sans serif غیر تزئینی استفاده کنید که به راحتی خوانا باشد.

3- چاپ ریز
چاپ ریز معمولا در پوستر های فیلم به منظور ارائه اطلاعات بیشتر یا فهرست کردن نام دست اندرکاران استفاده می شود. بسته به پیام پوستر شما، این بخش می تواند باشد یا نباشد. اما اگر چیز های بیشتری برای گفتن دارید، متن تان را کوچک کنید و از عناصر بزرگ تر دور نگه دارید.

در مورد رنگ بندی تصمیم بگیرید
پالت رنگی ابزار قدرتمندی برای انتقال حس و حال است، بنابراین مهم است رنگ هایی را انتخاب کنید که به شما در انتقال بیشتر پیام تان کمک کند. به طور مثال بروشور تبلیغاتی برای نمایش یک فیلم کلاسیک سیاه و سفید احتمالا یک پالت خاکستری دارد، در حالی که پوستر رویداد یک جشنواره موسیقی تابستانی ممکن است رنگ های روشن داشته باشد که نور خورشید، فضای باز و انرژی و جنب و جوش را منتقل می کند.

نمایشگاه هنر ایران: یک قانون هست که می گوید از 3 تا 5 رنگ استفاده کنید. به طور کلی، پوستر شما باید رنگ اصلی، رنگ ثانویه و رنگ تاکیدی داشته باشد.

کنتراست ایجاد کنید
یکی از راه‌ های مطمئن برای ترغیب دیگران به خواندن پوستر شما ، بازی با کنتراست است. به جای استفاده از پالت رنگی یکنواخت، سعی کنید رنگ ها و سایه های متضاد را امتحان کنید. می توانید عناصر اشباع شده را روی پس زمینه تیره یا نقوش تیره را روی پس زمینه روشن قرار دهید. شما همچنین می توانید با استفاده از دو نوع فونت مختلف، یا ایجاد قرینه پردازی با عناصر گرافیکی، کنتراست چشم نوازی را با گرادیان ها به وجود بیاورید.

با عوامل بصری اظهار عقیده کنید
یکی از سخت ترین چیز ها در مورد طراحی پوستر، تصمیم گیری در مورد تصاویر است. یک تصویر غالب مثل یک عکس، این پتانسیل را دارد که توجه کسی را جلب کند و پیامی را منتقل نماید، پس چرا ما از آن بهره نبریم؟ استفاده از یک تصویر دراماتیک به پوستر شما این امکان را می دهد که در میان سایرین برجسته شود و تاثیری ماندگار ایجاد کند.

به تصاویر بصری تان با دقت فکر کنید، اما از جسارت به خرج دادن هم نترسید. شما می ‌توانید از نمای نزدیک از صورت یک شخص و یک نگاره گیرا استفاده کنید یا حروف جالب توجه را امتحان کنید تا امکان قرار گرفتن یک تایپوگرافی زیبا در مرکز فراهم شود.

فضا سازی کنید
ایجاد فضای اغراق آمیز می تواند در طراحی پوستر معجزه کند. فضای منفی بین حروف تکی خوانایی بیشتری را از راه دور امکان پذیر می کند، در حالی که کاهش زیادی فاصله خالی بین دو حرف می تواند ابهام ایجاد کند. ایجاد فضای اضافی در اطراف سایر عناصر طراحی مثل تصاویر به آن ها قدرت بیشتری می دهد ؛ زیرا بیننده را به داخل طرح جذب می کند. راه دیگر برای استفاده خلاقانه از فضای سفید، ایجاد یک حاشیه سفید در اطراف کل طرح است. همچنین می‌توان رنگ ‌های تند را امتحان کرد تا توجهات بیشتری را به سمت طراحی جلب شود.

از طراحی مینیمالیستی استفاده کنید
حالا که طرح اولیه پوستر تان را ایجاد کرده اید، وقت آن است که اصلاحش کنید.

یادتان باشد: یک پوستر قرار است به سرعت یک ایده را منتقل کند، بنابراین یک پوستر به هم ریخته برای هر کسی که آن را می خواند؛ بسیار گیج کننده خواهد بود. کمی زمان بگذارید و از منطقه کاری تان بیرون بیایید تا بتوانید واقعا همه چیز هایی که در ترکیب بندی پوستر قرار داده اید را بررسی نمایید. در نهایت هر عنصر غیر ضروری را از طراحی تان حذف کنید.

در مورد فرآیند چاپ تان تصمیم بگیرید
هنگامی که از طراحی پوستر تان مطمئن شدید؛ شاید فکر کنید که پروژه تان تمام شده است. اما فرآیند چاپ فرصت دیگری برای اعمال تغییر در پوستر است. پروسه های چاپ خلاقانه ای وجود دارد که می تواند به بهبود کیفیت طرح شما کمک و آن را خاص تر کند. برای به وجود‌ آوردن حس و حال دست ساز بودن به پوستر، می توانید یک روش چاپ سنتی مثل چاپ صفحه یا چاپ لینو را امتحان کنید. یا اگر می خواهید پوستر تان را لاکچری جلوه دهید، می توانید طرح تان را با استفاده از لترپرس چاپ کنید.

نمایشگاه هنر ایران: یکی از تکنیک هایی که در حال حاضر رواج یافته است، چاپ ریسوگراف می باشد. این مدل شبیه به چاپ روی صفحه است، اما به جای فشار دادن دستی جوهر از طریق صفحه مشبک، از دستگاه کپی ساخت ژاپن مربوط به دهه 80 استفاده می شود. این فرآیند هر بار با یک رنگ انجام می شود (دقیقا مثل چاپ سیلک)، بنابراین هر چه طرح شما رنگ های بیشتری داشته باشد، لازم خواهد بود کاغذ شما دفعات بیشتری از دستگاه عبور کند. این پروسه ترکیبی از فرآیند های آنالوگ و دیجیتال است که در آن نتایج به شکلی جذاب و زنده به نظر می رسند.

نکته مهم: برای طراحی پوستر از نرم افزارهای مختلفی می شه استفاده کرد اما ما پیشنهاد می کنیم یا از فتوشاپ یا ایندیزاین یا کورل دراو یا ایلوستریتور استفاده کنید. ترجیحا ایلوستریتور.

دروس آموزش طراحی پوستر
برای یادگیری طراحی پوستر باید همه نکات بالا را همیشه مدنظر داشته باشید. اینکه از چه نرم افزاری استفاده کنید به شما بستگی دارد اما پاراگراف بالا را بخوانید و هر نرم افزاری دوست دارید را برای یادگیری انتخاب کنید و همان را یاد بگیرید. حتما باید آن نرم افزار و دستورات کلی ش را بلد باشید تا بتوانید پوستر یا لوگو یا هر طرحی ایجاد کنید. بنا براین آموزش خاصی برای طراحی پوستر وجود ندارد.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا نکات مهم برای علاقمندان به طراحی پوستر را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

70 + = 78