نمایشگاه هنر ایران

نکته هایی برای سالم نگه داشتن کتابخانه و کتاب‌هایش

نمایشگاه هنر ایران: نکته هایی برای سالم نگه داشتن کتابخانه و کتاب‌هایش

اگر در روزهای برپایی نمایشگاه، چند جلد کتاب به مجموعه کتاب‌های کتابخانه تان افزوده اید، علاوه بر اختصاص زمانی برای مطالعه آن‌ها نحوه نگهداری خود کتاب‌ها را نیز مورد توجه قرار دهید. توصیه‌های زیر در همین راستا ارائه شده اند:

▪ کتاب‌ها را در مکانی خنک، دور از تابش مستقیم نور خورشید و خشک نگهداری کنید. هیچ کتابی را تحت فشار در داخل کتابخانه قرار نداده و یا احیاناً با نوار، طناب و یا کش محکم دور آن را نبندید. هرگونه فشاری بر روی کاغذهای کتاب، می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

▪ کتاب‌ها را معمولاً به صورت ایستاده در کتابخانه قرار می‌دهند. این وضعیت هم به لحاظ دسترسی راحت و هم به لحاظ دوام کتاب بهترین حالت است. لذا برای حفظ آن از نگهدارنده‌های کتاب و یا همان غش گیر استفاده کنید.

▪ برخی از حشرات موذی به خوردن کاغذ بسیار علاقه مندند. لذا به طور مرتب کتابخانه و تک تک کتاب‌ها را گردگیری کرده و سپس سطح روی طبقات کتابخانه را به کمی روغن میخک آغشته کنید. با این کار دیگر از این حشرات خبری نخواهد بود.

▪ اگر به رغم توصیه‌های یاد شده صفحات کتاب شما در مجاورت با رطوبت هوای مکانی، مرطوب و نرم شد، مابین ورق‌های کتاب پودر تالک یا همان پودر بچه ریخته و کتاب را به جای خشک منتقل کند. پودر رطوبت را به خود جذب می‌کند.

نمایشگاه هنر ایران:

▪ اگر بر روی یکی از صفحات کتاب مورد علاقه تان پارگی کوچکی ملاحظه کردید، علاوه بر استفاده از چسب نواری شیشه ای، برخی‌ها از روش دیگری استفاده می‌کنند به این ترتیب که یک عدد تخم مرغ را برداشته و سفیده و زرده آن را از هم جدا کنید سپس نوک قلم موی باریکی را به سفیده تخم مرغ آغشته کرده و آن را به آرامی و با دقت بر روی سطح پارگی بمالید. مدتی صبر کنید تا سفیده کاملاً خشک شود. این کار را یک بار دیگر نیز می‌توانید انجام دهید با این روش پوسته‌ای نسبتاً محکم از سفیده تخم مرغ، سطح پارگی را پوشش خواهد داد.لکه برداری: در صورتی که در اثر ریختن ماده‌ای بر روی یکی از صفحات کتابتان لکه‌ای سفت و برجسته باقی مانده و خشک شده است، ابتدا با جسم نوک تیزی سعی در برداشتن آن کنید. اگر این کار عملی نبود، سمباده‌ای بسیار نرم تهیه کرده و آن را به آرامی بر روی سطح لکه جامد بمالید. به این ترتیب کم کم لکه ساییده شده و از بین خواهد رفت. البته احتمال ناپیدا ماندن کلمه زیرین آن وجود دارد ولی لااقل دیگر لکه برجسته‌ای مانع بسته شدن کتاب به صورت کامل و همچنین صدمه رساندن به بقیه صفحات نخواهد شد.برای رفع لکه‌های چربی ایجاد شده نیز از پودرنان خشک شده استفاده کنید. برای این منظور پودر نان را با دست بر روی لکه بمالید تا کم رنگ و یا ناپدید شود.اگر در اثر افتادن کتابتان در داخل جوی آب صفحات آن خیس شد، از کاغذهای خشک و یا دستمال کاغذی حوله‌ای آشپزخانه استفاده کنید. به این ترتیب که دو طرف هر ورق را با دستمال و یا کاغذ بپوشانید سپس کتاب را بسته و جسمی بزرگ و سنگین را بر روی آن قرار دهید. مدتی صبر کنید تا به همین صورت خشک شود.امانت داری: امانت دادن کتاب از جمله رسوم بسیار پسندیده است البته به شرط آنکه امانت گیرنده در حفظ و نگهداری کتاب نهایت توجه را مبذول دارد. لذا پیش از هر کار کتاب امانتی را با روزنامه جلد کنید. در ضمن از قرار دادن مداد و یا خودکار به عنوان علامت در لابه لای صفحات کتاب بپرهیزید. برای این منظور نشانه‌ای کاغذی و یا روبانی درست کرده و آن را در بین صفحات مورد نظر قرار دهید.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا نکته هایی برای سالم نگه داشتن کتابخانه و کتاب‌هایش را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 72 = 76