نمایشگاه هنر ایران

نگارگری هنر تعالی روح

نمایشگاه هنر ایران: نگارگری هنر تعالی روح

نگارگری، هنری است که در آن هنرمند نگارگر آنچه را که در پرده خیال دیده به تصویر می ‌کشد و در این راه با بهره‌ گیری از تعالیم اسلامی به خلق اثر هنری ایرانی اسلامی می‌ پردازد.

نگارگری ایرانی به عنوان هنری برگرفته از مفاهیمی چون تعالی روح و رسیدن به عالم معنا و جاودانگی با نگرش حقیقت گرا و هنر قدسی در سراسر دنیا شناخته شده است.
اوج شکوفایی این هنر با ظهور پدیده های چون کمال الدین بهزاد و رضا عباسی در عهد صفویه شکل گرفت که بیانگر دوران طلایی آن و مایه مباهات هر ایرانی است.
نگارگری مفهوم عام دارد و روش ‌ها و سبک‌ های گوناگون نقاشی ایرانی را شامل می ‌شود، چه آنها که در کتاب و نسخه ‌های خطی صورت گرفته شامل تذهیب، تشعیر، حاشیه سازی، جدول کشی، گل و مرغ و چه آنها که بر دیوار بناها و بوم ‌های دیگر انجام شده است.
در واقع نگارگری هنری است که در آن هنرمند نگارگر آنچه را که در پرده خیال دیده به تصویر می ‌کشد و در این راه با چنگ انداختن به ریسمان الهی و بهره‌ گیری از تعالیم اسلامی به خلق اثر هنری ایرانی اسلامی می‌ پردازد.
نمایشگاه هنر ایران: از سوی دیگر، نگار در ادبیات عرفانی ما ذات باریتعالی است و در ادبیات عاشقانه نیز به معشوق می‌ گویند و در هنر نگارگری، خداوند، نگار حقیقی است و همه نگاه ‌ها به اوست و او نیز در صورت های مختلف به جلوه گری می ‌پردازد.
با این تعریف، نگارگر، تصویرکننده جلوه حق است و گاهی به مقامی می‌ رسد که از حق چهره می‌ کند و آن را چهره گشایی می ‌نامند.
در هنر نگارگری قرآن، اگر در راه دین قلمی زده شود و رنگ و طرحی به سفیدی کاغذ نقش ببندد همگی در ستایش آفریننده زیبایی‌ ها است.
امیر طهماسبی هنرمند نگارگر به خبرنگار ایرنا می گوید: ایران با داشتن سوابق تصویری کهن که مربوط به چند هزار سال پیش است، یکی از تمدن های بشری محسوب می شود که همیشه جایگاه ویژه ای در تاریخ و تمدن مختلف داشته، حال اگر با تامل بیشتر به تاریخ تصویری ایران نگاه کنیم در ابتدا شاهد جلوه گری آثار «مانی» هستیم که به اعتقاد هنر پژوهان اولین نقاش ایرانی است که نام او بر تارک هنر این سرزمین می درخشد، همچنین در زمانه او شاهد خلق اولین آثار نقاشی در کتاب هستیم که البته در قرن های بعدی این هنر در ایران به اوج تعالی و بالندگی خود می رسد.
وی ادامه می دهد: نگارگری ایران با توجه به تاریخ و گذشته بسیار کهن خود ریشه در آثار «مانی» و حتی گذشتگان او دارد و بعد از ورود اسلام به ایران و جلوه گر شدن مبانی فکری و اعتقادی جدید در زندگی انسان ها، رویکرد تازه ای پیدا می کند و از حدود قرن سوم هجری به بعد شاهد بوجود آمدن نگاه جدیدی در هنر نقاشی ایران هستیم و این تفکر جدید زیر بنای خلق آثار ارزنده نگارگران ایرانی از گذشته دور تا امروز است.
نمایشگاه هنر ایران: طهماسبی تصریح می کند: تفکری که بر پایه خدامحوری و معنویت بنا شده و هنرمندان تلاش دارند با خلق عالم خیال و فضاهای ذهنی و پرهیز از طبیعت سازی و خطاهای بصری مانند پرسپکتیو و سایه روشن دنیایی در صفحه نقاشی خلق کنند، که نشانه ای از بهشت موعود و عالمی دور از روابط مادی باشد، به عنوان نمونه در یک اثر نگارگری شما می توانید شاهد به نمایش در آمدن چند وجه از یک زمان در یک تصویر باشید مانند به تصویر کشیدن بیرون، داخل و پشت بام یک بنا در یک زمان که فقط می توان با نگاهی ذهنی و غیر مادی آن را به تصویر کشید.

وی می افزاید: از دیگر ویژگی های نقاش ایرانی، همگامی آن با ادبیات فاخر ایران است که با اضافه شدن هنر خوشنویسی به آنها شاهد خلق کتاب های تصویری بسیار نفیسی در تاریخ هنر ایران هستیم. شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی از قابل توجه ترین کتاب هایی هستند که بارها در دوره های مختلف مصور شده اند.
این هنرمند نگارگر ادامه می دهد: هنر نگارگری ایران با گذشت قرن های متمادی و گذراندن فراز و نشیب های بسیار در دوره معاصر نیز در جامعه هنری ایران و زندگی مردم به شکل زنده و پویا احساس می شود و هنرمندان متعهدی در این زمینه فعال هستند، هر چند شکل ظاهری این هنر تا حدی نسبت به گذشته تغییر کرده که کاملا منطقی و به جا است، شاهد آن نگاه معنوی و ذهن گرا در نگارگری ایران هستیم که ریشه در گذشته بسیار کهن این هنر شریف دارد.
نمایشگاه هنر ایران: طهماسبی خاطر نشان می کند: رویدادهایی مانند جشنواره ها و دوسالانه ها جلوه گاه بخشی از تلاش هنرمندان و استادان نگارگری ایران است و امیدوارم با تلاش و فعالیت هنرمندان و یاری مسئولان شاهد رشد و تعالی این هنر ملی باشیم.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا نگارگری هنر تعالی روح را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 9 = 14