نمایشگاه هنر ایران

هنر نقاشی خط چیست

نمایشگاه هنر ایران: هنر نقاشی خط چیست

هنر نقاشی خط مکتبی نوپا در دوره معاصر ایران شناخته می شود و تلفیقی هنرمندانه از نقاشی و خطاطی و آرایشی هنرمندانه از فرم حروف و کلمات در قالب یک طرح نقاشی است که در دوران معاصر از علاقه مندان زیادی برخوردار می باشد. یکی از دلایل اهمیت این سبک، به جز زیبایی منحصر به فردش این است که ابداع و استفاده از آن در زمان خود یک نوع از سنت شکنی محسوب می‌شد.

نقاشی خط و تاریخچه آن
شاید بتوان گفت مکتب سقاخانه در نقاشی معاصر ایران خاستگاه اصلی خوشنویسی و پیدایش نقاشیخط بوده است. هنرمندانی همچون رضا مافی، فرامرز پیلارام و محمد احصایی در پیدایش و پیشبرد این هنر در ایران مؤثر بوده‌اند. اطلاعات دقیقی نسبت به پایه گذار این سبک هنری ایرانی وجود ندارد اما برخی رضا مافی را اولین کسی می‌دانند که تحت تاثیر مکتب سقاخانه با رعایت اصول سنتی خط بر بوم نقاشی، خطاطی کرد. برخی هم خوشنویسی توانا به نام محمد احصایی را بنیانگذار نقاشی خط در ایران می‌دانند چرا که او از در به کارگیری حرف و کلمات سبک و سیاق خاص خود را دارد.

تفاوت نقاشی خط با خط نقاشی
نقاشی خط و خط نقاشی دو واژه ی در گفتار شبیه بهم، اما در عمل بسیار متفاوت هستند. بدین صورت که نقاشی خط، همان نقاشی کردن حروف و کلمات با تکنیک های رایج نقاشی به وجود است که بیننده آن را خوشنویسی قلمداد می کند و همانطور که از اسمش هم پیداست، نقاشی بر خطاطی غلبه دارد. اما خط نقاشی مانند شکل گیری واژه اش، خلق کردن نقاشی به وسیله خط را گویند و برخلاف نقاشی خط از سابقه طولانی در تاریخ ایران برخوردار است.

نمایشگاه هنر ایران: به طور کلی برای بیان عواطف به ساده ترین شکل ممکن از خط می توان استفاده کرد. و همین که قابل خواندن باشد و در کمترین زمان ممکن بتواند منظور خود را به مخاطب القا کند کافیست. اما در خط نقاشی، مهم ترین نکته، زیبایی بصری آن است که هنرمندان این زمینه با تلفیق عناصر مختلف و رنگ و نوآوری همراه دفرمه کردن خطوط، به وجود می‌آورند.

نکته ای که در خط نقاشی جالب توجه است این است که در وهله اول مفهومی که نوشتار به شما منتقل می‌کند اهمیتی ندارد و حتی ممکن است جمله ای کاملا بی معنی را به صورت خط نقاشی بنویسند.

چرا که هدف از خط نقاشی انتقال زیبایی بصری و همچنین انتقال احساسات و عواطف درونی هنرمند از طریق عناصر بصری است و انتقال مفاهیم و محتوا مد نظر نیست.

نقاشی مدرن و خوشنویسی در ترکیب با یکدیگر شیوه ای از هنر را ایجاد می کنند که به آن نقاشی خط گفته می شود. این حرفه فرصتی برای آشکارسازی پتانسیل هنری فرد ارائه می دهد و یک گزینه شغلی منحصر به فرد برای کسانی است که دارای ذهنی هنری، خلاق و علاقه مند به خوشنویسی و نقاشی هستند. افرادی که به کارهای هنری مانند نقاشی، خطاطی علاقه دارند، با وارد شدن به هنر نقاشی خط، می توانند آثار بسیار زیبا و چشم نواز خلق کنند.

نمایشگاه هنر ایران: امروزه، با مدرنیته شدن معماری، قطعا هر کسی تمایل دارد تا از عناصر تزئینی و هنری مرتبط با این سبک در خانه خود استفاده کند. تابلوهای خطاطی شده با حفظ سبک مدرن، قابلیت تداعی کردن فرهنگ و هنر قدیمی ایرانی را دارند و زیبایی منحصر به فردی به دکوراسیون خواهند بخشید. در زمینه نقاشی‌خط، طیف گسترده ای از خوش‌نویسان، گرافیست‌ها و نقاش‌ها به این رشته هنری جذب شده اند. در حقیقت، نقاشی‌خط گرایشی در نقاشی معاصر است که در آن، هنرمند از فرم، حروف و رنگ در ایجاد تصویری غالبا انتزاعی بهره می‌گیرد. بنابراین از پیش نیاز های اصلی برای شروع به کار در این رشته دانستن اصول اولیه خوشنویسی و نقاشی است.

سوالات متداول
آیا یادگیری نقاشی خط دشوار است؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است: نه، یادگیری سخت نیست، اما تسلط بر آن سخت است! خوشنویسی یک مهارت است که در ابتدا تمرینات زیادی را می طلبد تا زمانی که به آن مهارت پیدا کنید، اما به سالها تمرین نیاز دارد تا در این کار استاد شوید.

بازار کار این هنر چگونه است؟

بازار کار برای هنرمندان مسلط به هنر نقاشی خط، بسیار پررونق است، این هنر در ایران بسیار محبوب است و افراد زیادی از تابلوهای نقاشی خط استقبال می کنند پس با برگذاری نمایشگاه و فروش آثار هنری خود می توانید درامد کسب کنید.

آیا نقاشی خط همان خوشنویسی است؟

نمایشگاه هنر ایران: شاید بسیاری از افرادی که تازه با نقاشی خط آشنا شده اند گمان کنند که این هنر همان خوشنویسی است اما اینطور نبوده و درواقع بیشتر به نقاشی نزدیک تر است و در واقع نوعی مهارت و برگرفته از نقاشی است.

چرا نقاشی خط تا این اندازه پرطرفدار شده است؟

دلیل این موضوع را می توان در ترکیبی بودن این هنر دانست چراکه زیبایی های هر دو هنر را در دل داشته و بیان عاشقانه ای دارد.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا هنر نقاشی خط چیست را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 7 =