نمایشگاه هنر ایران

هنر کاریکاتور ابزاری برای رساندن پیام خود

نمایشگاه هنر ایران: هنر کاریکاتور ابزاری برای رساندن پیام خود

اگر بشر امروز ابزاری برای رساندن پیام خود، به سخره گرفتن مشکلات سیاسی و اجتماعی و بیان احساسات، به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار داشته باشد، بدون شک هنر محور اصلی چنین ابزاری است.

هنر چه در قالب ادبیات باشد یا تصویر یا نمایشِ داستان یک زندگی، توانایی بیان احساس را در اختیار دارد و به اطراف خود واکنش نشان می‌دهد.

پاول فیلونوو Pavel Filonov، نقاش و منتقد هنری روس اوایل قرن بیستم می‌گوید: «باید هنر را همچون صنایع سنگین و ارتش سرخ سازمان‌دهی کرد تا به ابزاری بی‌نقص برای پروژه‌های دولتی دربیاید.»

واکنش هنرمند به شرایط سیاسی و اجتماعی در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، اگر باسیاست‌های دولتی مغایر باشد، می‌تواند برای هنرمند مشکل ساز شده و یا گاه بسیار گران تمام شود. در عصر حاضر شاهد کوچ هنرمندان بسیاری هستیم که شهر و دیار خود را با هدف کار کردن در فضایی آزاد رها می‌کنند.

نمایشگاه هنر ایران: با نگاهی کلی به هر آنچه در دنیای هنر می‌بینیم و با تحلیلی منصفانه، کمتر اثری را می‌یابیم که سمت و سویی سیاسی نداشته و کاملاً بی‌ربط به فضایی باشد که هنرمند در آن رشد کرده است یا سعی می‌کند به آن واکنش نشان دهد. از این میان هنر کاریکاتور به شکلی مستقیم‌تر از بقیه بسترهای هنری به این امر پرداخته، گاه بی‌محابا اتفاقات روز را به چالش می‌کشد.

این هنر در بیشتر موارد، همچون شاهدی عینی بر مسائل روز عمل می‌کند و اتفاقی هرچند تلخ را به‌راحتی به سخره می‌گیرد.

برخی از کارشناسان هنری، کاریکاتور سیاسی را هنری میرا می‌دانند و معتقدند که آن بخش کاریکاتور که صرفاً به مسائل روز می‌پردازد و اکثراً در مطبوعات منتشر می‌شود، عمر کوتاهی دارد و با انتشار اثر امروز، اثر دیروز به خاطرات پیوسته، از دور خارج می‌شود.

سایت https://www.thecanadianencyclopedia.ca نقطه‌ی آغاز هنر کاریکاتور در کانادا را، به شکلی که امروز می‌شناسیم، مربوط به سال‌های ۱۸۷۰، زمانی که John Wilson Bengough در مجله‌های فکاهی آثارش را چاپ می‌کرد، می‌داند. John Wilson Bengough از نخستین کاریکاتوریست‌های کانادایی، اهل تورنتو بوده و در سال ۱۹۲۳ از دنیا رفته است.

نمایشگاه هنر ایران: در سال 1949، نقش کاریکاتوریست‌ها، در کانادا، آن‌قدر پررنگ می‌شود که National Newspaper Awards یا Concours canadien de journalism در زبان فرانسه، که هرسال به بهترین آثار ژورنالیستی در کانادا جایزه می‌دهد، تصمیم می‌گیرد تا از بهترین آثاری که از عقاید مردمی به شکل ویژه‌ای حمایت می‌کنند، تقدیر کند.

بدون شک، هویت طنزآلود کاریکاتور است که به هنرمند امکان ابراز نقدی بی‌پرده‌ در قاب را می‌بخشد. با مرور اتفاقات سال‌های اخیر، در دنیای امروز، هنرمندان برجسته‌ای را می‌یابیم که به خاطر جسارت در تصویر، تبعید، تحقیر و از جامعه رانده ‌شده یا حتی جان خود را ازدست‌داده‌اند. بااین‌وجود، هنر با ابزارهای خاص خود، همچنان به‌مثابه شاهدی عینی و مستند به مشاهده و واکنش در برابر آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد ادامه خواهد داد و همواره هنرمندانی هستند که واقعیت آنچه می‌گذرد را نمایان خواهند کرد.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا هنر کاریکاتور ابزاری برای رساندن پیام خود را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 1 = 11