نمایشگاه هنر ایران

آموزش عکاسی پرتره دراماتیک و 4 نکته مهم آن

نمایشگاه هنر ایران: آموزش عکاسی پرتره دراماتیک و 4 نکته مهم آن

در این مقاله بررسی می‌کنیم که چطور می‌توانیم از یک فرستنده و گیرنده یا یک سیستم ترنسیور (transceiver) برای گرفتن یک عکس پرتره دراماتیک تنها با استفاده از یک فلاش بهره ببریم.

آمادگی برای استفاده از تجهیزات نورپردازی
من قبلا هنگام عکاسی می‌ترسیدم که از هر نوع نور و تجهیزات نورپردازی و در واقع هر نوری غیر از نورهای طبیعی استفاده کنم. یکی از دلایل ترسم این بود که من تصور می‌کردم که استفاده از نورها و لامپ‌های مصنوعی یا همان تجهیزات نورپردازی مانند فلاش اکسترنال یا فلاش جدا ازدوربین (off-camera flash) و فلاش‌های استودیویی (studio strobes) بسیار سخت است و نیازمند اطلاعات و مهارت فنی بالایی است. خوب، هم بله و هم نه.
نمایشگاه هنر ایران: برای مهارت یافتن در استفاده از لوازم نورپردازی، شما باید نسبت‌های نوری را درک کنید و یاد بگیرید که محاسبات ذهنی نور را از منابع مختلف و امثال آن انجام دهید. اما برای شروع استفاده از تجهیزات نورپردازی، دقیقا اینطور نیست و لازم نیست خیلی اطلاعات بالایی داشته باشید.
اولین تجربه من از کار کردن با فلاش اکسترنال، استفاده از قابلیت عالی سیستم نورپردازی (نیکون Nikon) بین اسپیدلایت (speedlight) و دوربینم بود. اکثر تلاش‌های اولیه من در این زمینه ناموفق بود؛ خصوصا با وجود محدودیت‌های خط دید سیستم مادون قرمز. این تلاش‌های من غیر قابل اطمینان هم بود، به ویژه هنگامی که تحت فشار و یا در حال حرکت، عکاسی می‌کردم.
علاوه بر این، من زمانی که تازه کار عکاسی را شروع کرده بودم؛ از نور بیش از حدی در عکس هایم استفاده می‌کردم آن هم با چشم‌های آموزش ندیده و بی تجربه ام در استفاده از نور در عکاسی.

رادیو فلاش ها
از این لوازم در کارتان استفاده کنید: فرستنده‌های رادیویی بی سیم یا وایرلس و گیرنده‌هایی (ترنسیورها) مانند تجهیزات جمع و جور، CyberSyncs‌ها، برندهای نیکون و کانن و برند یانگنو (Yongnous) که قیمت فوق العاده مناسبی دارند. یک فرستنده که به دوربین شما متصل است، پیام را به گیرنده‌ای که به دستگاه فلاش متصل است، ارسال می‌کند.
از طرف دیگر، دستگاه‌های ترنسیور می‌توانند هم به عنوان گیرنده و هم به عنوان فرستنده عمل کنند، به طوری که شما می‌توانید از آن‌ها هم در دوربین و هم در اسپیدلایت (فلاش روی دوربین) استفاده کنید؛ با این وجود شما هنوز هم به یک دستگاه برای اتصال به هر قطعه از تجهیزات نیاز دارید.
بدون شک این ترنسیورهای بی سیم شرایط کارتان را تغییر می‌دهند. استفاده از آن‌ها آسان است و بیشتر اوقات قابل اطمینان اند. من از Cybersyncs‌ها برای فلاش‌های استودیویی و از یانگنوها برای اسپیدلایت‌ها استفاده می‌کنم. من متوجه شده ام که یانگنوها بسیار قابل اعتماد و کاربر پسند هستند و به ندرت خطا دارند. با این حال، یانگنوها را نمی‌توان به همراه فلاش‌های استودیویی استفاده کرد.

1- ظاهر، روح و حالت عکس پرتره خود را انتخاب کنید.
نمایشگاه هنر ایران: آیا می‌خواهید عکس‌های پرتره دراماتیک فوق العاده کم نور و تاریک بگیرید؟ یا انواع دیگر عکس‌های پرتره؟ پرتره‌های روشن و پر نور و یا پرتره در فضای باز؟
روح و حالت عکس پرتره، تنظیمات دوربین و تنظیمات فلاش سابقه و مهارت شما در عکاسی را نشان می‌دهد. من یک بک گراند سیاه، برای این عکس‌های پرتره انتخاب کرده ام. من اینکار را برای ایجاد یک کنتراست بالا بین روشن‌ترین قسمت‌های تصویر و سایه‌های آن انجام داده ام. انتخاب بک گراند سیاه برای عکس باعث می‌شود که روح و حالت کلی عکس دراماتیک شود و همچنین تصاویر کم نوری با مقدار زیادی از قسمت‌های سیاه داشته باشیم.

2- تجهیزات نورپردازی خود را تنظیم کنید.
اگر دستگاه ترنسیور و گیرنده دارید، فرستنده را به کفشک دوربین خود وصل کنید. این در حالی است که گیرنده باید به فلاش (اسپیدلایت یا فلاش) متصل شود. اگر شما ترنسیور دارید، می‌تواند با دوربین یا فلاش استفاده شود؛ اما هنوز هم شما به دو دستگاه نیاز دارید، یکی برای هر قطعه از تجهیزات.
یک ایده خوب این است که: دستگاه فلاش خود را روی یک پایه نور (light stand یا همان پایه فلات) قرار دهید. من از یک فلاش استودیویی نصب شده بر روی یک پایه نور استفاده کردم اما برای انعطاف پذیری بیشتر در چرخش نور، فلاش استودیویی را به یک پایه بوم (boom arm) وصل کردم. توجه: برای یک تنظیمات مبتدی ساده، به هیچ وجه یک پایه بوم ضروری نیست. اگر پایه نور ندارید، می‌توانید فلاش خود را بر روی یک کابینت یا یک سطح ثابت قرار دهید ولی حواستان باشد که نیفتد. اکثر اسپیدلایت‌ها، پایه‌های پلاستیکی کوچکی دارند که برای این کار مفید هستند.

3- نور را اصلاح کنید.
نمایشگاه هنر ایران: همیشه یکی از قوانین من این است که: نور را اصلاح کنید. تنها زمانی که من فقط با استفاده از یک فلاش عکاسی می‌کنم وقتی است که از آن به عنوان یک چراغ کمکی در مراسم عروسی استفاده می‌کنم یا زمانی که بخواهم یک پس زمینه عکس را روشن کنم. در تمام موقعیت‌های دیگر، من همیشه سعی میکنم به هر شکلی که ممکن است، نور را اصلاح کنم و یا نور را خیلی ملایم کنم؛ یا ناهماهنگی‌های نور را کم کنم. (بستگی به موقعیت دارد.)
برای اصلاح نور، من می‌خواستم که فلاش با یک پرتو باریک به طور مستقیم روی سوژه بتابد، در حالی که کمترین اثر را روی پس زمینه تصویر داشته باشد. اسنوت‌ها (ویرایشگرهای نور)، مسیر نور را کنترل می‌کنند، اما من اسنوت نداشتم.
به علاوه من متوجه شدم که بدون اصلاحات بیشتر، نور هنوز هم کمی شدید بود. با استفاده از یک کارت سیاه و پنل دیفیوزر (diffuser) یک رفلکتور 5 کاره، کارم را با اسنوت اصلاح شده خودم به پایان رساندم. من رفلکتور را جمع کردم، به طوری که نسبت به سایز اولیه اش کوچک‌تر شده بود. با اینکار من سپس من یک پنل دیفیوژن سه لایه داشتم. این پنل دیفیوژن سه لایه برای نورافکنی ساخته شد و با استفاده از کارت سیاه پیچیده شده اطراف آن می‌توان نور را به صورت یک پرتو نور بر روی سوژه هدایت کرد.

برای داشتن نور ملایم دو عامل حیاتی است:
1- فاصله بین سوژه و منبع نور
2- مقدار نور.
هر چه به منبع نور نزدیک‌تر شویم نور ملایم تری خواهیم داشت. هر چه منبع نور شما بزرگ‌تر باشد نور ملایم‌تر می‌شود. منبع نور من خیلی بزرگ نبود، بنابراین برای رسیدن به حداکثر ملایمت نور، من فاصله تا سوژه را کاهش دادم. نور در حدود یک طول بازو از سوژه فاصله داشت و در زاویه 45 درجه به سمت بالا بود. این شبیه نور طبیعی است که از پنجره به درون یک اتاق تابیده می‌شود.

4- تنظیمات مختلف را امتحان کنید.
نمایشگاه هنر ایران: من می‌خواستم با دیافراگم f / 8 عکاسی کنم بنابراین با استفاده از فلاش، نوردهی کردم. برای انجام این کار، شما به یک نورسنج دستی نیاز ندارید، به هر حال، شما می‌توانید چند عکس با آزمون و خطا بگیرید تا بتوانید تنظیمات صحیح را پیدا کنید. من با کمترین مقدار نور فلاش شروع کردم، اما در نهایت کارم را با دیفیوژن سه لایه به پایان رساندم که بسیار از نور کم کرد. تنظیمات من برای گرفتن این عکس به صورت زیر بود:
دیافراگم f/8، سرعت شاتر 1/60، ایزو 400 و قدرت فلاش من بالاتر از 7 درجه بود. تنظیمات فلاش بسته به نوع برند شما، فرق می‌کند.

این مطلب فقط یکی از روشهای زیادی است که شما می‌توانید فقط با یک فلاش عکس‌های پرتره بگیرید. آن را امتحان کنید و با زوایای دیگر، حالات دیگر و تنظیمات نور دیگری امتحان کنید. ممکن است از تفاوتی که نور می‌تواند در عکس‌های شما ایجاد کند، شگفت زده شوید!

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا آموزش عکاسی پرتره دراماتیک و 4 نکته مهم آن را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

72 + = 77