نمایشگاه هنر ایران: استفاده گالریها و هنرمندان از اینترنت و تکنولوژی
شرایط گالریها و هنرمندان در عصر اینترنت و تکنولوژی چگونه است؟
همانطور که میدانیم از زمان ظهور اینترنت تغییرات زیادی در تمامی زمینهها منجمله برای هنرمندان و گالریهای هنری بوجود آمده است. برجستهترین و قابل توجهترین آنها این است که امروزه هنرمندان برای معرفی خود و هنرشان به جهان گزینههای زیادی دارند. با وجود اینکه گالریهای سنتی هنوز برقرارند اما امروزه گالریها نمیتوانند نمایشگاه را مانند گذشته اداره کنند و برای اولین بار و برای همیشه ارائه نمایشگاهی لزوما بهترین و تنها راه برای همه هنرمندان نیست. با وجود این هنوز بسیاری از هنرمندان همچنان مصرند که آثار خود را در نمایشگاه ارائه دهند و نمیدانند که حالا میتوانند خودشان تقریبا هرکاری که گالریها برایشان انجام میدهد و یا حتی کارهای بیشتری را، انجام دهند. اولین دلیل کاهش نفوذ و تاثیرگذاری گالریها این است که امروزه هنرمندان میتوانند به طور مستقیم از طریق اینترنت با مردم ارتباط برقرار کنند و خودشان بر کارهای خود نظارت کنند.( به همان روشی که فقط گالریها میتوانستند برایشان انجام دهند). برای اولین بار در تاریخ و به شکلی که چند سال پیش به ندرت وجود داشت، امروزه هنرمندان خودشان میتوانند هزاران و یا دهها هزار و یا حتی صدها هزار طرفدار را جذب خود کنند. در گذشته، موفقیت در دنیای هنر اینگونه تعریف میشد که گالریهایی که میتوانستند پول بیشتری صرف تبلیغات کنند یا گالریهایی که تعدادی از منتقدین روزنامهها و مجلات هنری آنها را ملاقات کرده و تصمیم میگرفتند که به نفع آنها کار کنند و همچنین تعدادی از هنرمندانی که گالریها تصمیم میگرفتند به آنها توجه کنند، بهترین موقعیت را در جامعه داشتند. حتی اگر همه اینها هنوز هم وجود داشته باشد اصلا مهم نیست. چیز بسیار خارق العاده و غیرقابل باوری که وجود دارد و شامل دنیای هنر هم میشود این است که دنیای جدید هنر اکنون در دسترس همه هنرمندان و خریداران قرار دارد و دورانی که این بازار فقط دست عده معدودی بود، پایان یافته است. بهترین خبر این است که هنوز هم بهترین هنرها بیشترین توجه را جلب میکنند بدون توجه به اینکه کجا ساخته شده اند و یا کجا نمایش داده شده اند و یا چه کسی آن را به نمایش گذاشته است. امروزه هنرمندان به روشهای زیادی و به صورت آنلاین میتوانند هر کاری را که قبلا گالریها برایشان انجام میدادند انجام دهند. در گذشته گالریها معمولا تنها جایی بودند که مردم میتوانستند آثار هنری را از آنجا بخرند. بین هنرمند و مخاطبین اصلا ارتباط مستقیمی وجود نداشت. حتی پیدا کردن محل هنرمندان هم مشکل بود. فقط میتوانستند اطلاعات تماس آنها را پیدا کنند. و اگر تماس میگرفتند، میتوانستند اورا ملاقات کرده و آثارش را ببینند که البته این خیلی بعید بود و بیشتر شبیه رویا بود. چرا که هنرمندان اغلب دور از بازار اصلی زندگی میکردند و تمایلی نداشتند که مردم از محل زندگی آنها باخبر شوند. فقط اجازه نمایش آثارشان را میدادند. اما امروزه همه اینها تغییر کرده است. دو مورد از وظایف اصلی گالریها یعنی معرفی و نمایش آثار هنرمندان و در دسترس قرار دادن آنها برای خریداران و مجموعهداران، دیگر چندان ضرورتی ندارد یا حتی مناسب نیستند که هنرمند آنها را انجام دهد.
هنرمندان تا حد زیادی در ادامه حیات گالریها نقش دارند. چرا که آنها باورشان این است و دقیقتر بگویم خیال میکنند که عالم هنر این است که در کارگاهها و گالریهای هنری فقط به ساخت هنرشان مشغول باشند در حالی که گالریها یا نمایشگاهها بقیه کارها را انجام دهند و همچنان به مدیریت خود بر آنها ادامه دهند. همه ما باید خودمان و مهارتهایمان را بدون توجه به تجارت یا شغلی که در آن هستیم، به فروش برسانیم و این شامل حال هنرمندان هم میشود. اگر شما فکر میکنید که هنرتان شایستگی این را دارد که به نمایش عموم گذاشته شود و توسط خریداران و مجموعه داران ویا هر کسی دیگر خریده شود، پس خود شما باید این کار را انجام دهید و اینترنت و شبکههای اجتماعی بهترین مکان برای این منظور هستند. قطعا برخی از شما خواهید گفت که گالریها همواره برای هنرمندان مفیدند. چون هنرمندان مهارتهای لازم را برای بازاریابی، جذب مجموعه داران و فروش ندارند. آنها میگویند که خلق اثر هنری یک شغل منزوی است در حالی که بازاریابی یک شغل اجتماعی است. البته تا حدودی حق با آنهاست. اما حضور در شبکههای اجتماعی تنها به معنی بازاریابی نیست. بلکه هنرمندان میتوانند خودشان و هنرشان را به دیگران معرفی کنند. شگفت انگیزترین پیشرفت آنها این است که هنرمندان اکنون میتوانند بسیار بیشتر از گالریها و با وسعت بیشتری این کار را انجام دهند.
نمایشگاه هنر ایران: حقیقتی که وجود دارد این است که اکثرا تنها فروشندگان برتر گالریهای هنری، مقدار زمان قابل توجهی را صرف صحبت کردن میکنند. حتی اگر شما نمایشگاههای هنری زیادی داشته باشید این از نظر اغلب هنرمندان چندان عالی نیست. اگر از اکثر صاحبان گالری بپرسید خواهند گفت که تنها تعداد کمی از هنرمندان هستند که سهمی در فروش آنها دارند و اگر هنرمندی جزء این تعداد کم نباشد گالری هیچ تمایلی به ارائه آثار او ندارد. بنابراین شما به سادگی میتوانید به صورت آنلاین خود و هنرتان را به همه معرفی کنید. چراکه هر کسی که یک کامپیوتر و یا یک موبایل داشته باشد به راحتی به اینترنت دسترسی دارد.
در گذشته، اگر هنرمندان و مجموعهداران میخواستند آثار خود را در موزه یا موسسهها و در ردههای بالای جهانی نمایش دهند، حضور در گالریها اولین گام برای طی کردن این مسیر بود. اما امروزه همه اینها تغییر کرده است، مردم (از جمله موزه داران، مجموعه داران، سرمایه گذاران، تاجران، صاحبان گالریها و هرکسی که به هنر علاقه دارد) از نحوه جستجو و فروشگاههای آنلاین آگاه هستند. همه در جستجوی ستارههای بزرگ هنری بعدی هستند و میدانند که با کامپیوتر و یا موبایل خود میتوانند قلمروی بیشتری را نسبت به گالریها و فروشگاههای فیزیکی و یا دیدن هنرمندان در کارگاههای خودشان طی کنند. برای هنرمندان هم شانس اینکه از طریق اینترنت کشف شوند بسیار بیشتر از قبل است. همه انواع سایتهای هنری، وبلاگها، نشریهها و سایر حوزههای آنلاین از طریق مقاله و مصاحبه و ویدئو ویا غیره به طور همیشگی آماده کشف هنرمندان جدید و معرفی آنها به خوانندگان خود هستند. به عنوان نتیجه باید بگوییم که هنرمندان برای شناخته شدن، بیشتر مدیون استعداد و مهارتها و شخصیتشان هستند و هنر بدون گالریهای سنتی نقش اصلی را در به رسمیت شناختنشان بازی میکند.
و حالا خبرهای حیرت آور… در بسیاری از موارد، رابطه بین گالریهای سنتی و هنرمندان بسیار سست است. قبلا از آنجا که گالریها تعیین کننده بودند، هنرمندان باید توجه آنها را جلب میکردند، باید خودشان و هنرشان را به گالریها معرفی میکردند و امیدوار میبودند و دعا میکردند که فرصتی به آنها داده شود. اما امروزه هنرمندان میتوانند با یک پروفایل خوب و جامع و تاثیرگذار در اینترنت طرفداران زیادی را جمع کنند و اساسا کنترل بیشتری بر آثارشان داشته باشند. چه آنهایی که به نمایش درآمدهاند و چه آنهایی که ارائه نشدهاند. از طرفی گالریها هم فقط به این دلیل تمایل دارند که هنر و آثار آنها را نشان دهند که میدانند فقط از طریق هنرمندان میتوانند تعداد بیشتری بازدیدکننده و طرفدار را جذب کنند.
وقتی یک گالری معمولی در اینترنت میتواند چندین هزار و یا بیشتر طرفدار داشته باشد، پس این غیر معمول نیست که یک هنرمند دهها و یا حتی صدها هزار طرفدار و هوادار داشته باشد. به هرحال دنبال کردن گالریها در اینترنت هیچ چیز جذابی ندارد. همه کاری که انجام میدهند این است که تصاویر آثار هنرمندان را منتشر میکنند، در صورتی که صفحات شخصی هنرمندان از نظر محتوایی، بصری و توضیحات قویتر است و بازدید کنندههای بیشتری را جلب میکند.
نمایشگاه هنر ایران: اگر فرض کنید که گالریها روراست باشند، اکثر صاحبان گالریها به شما میگویند که اغلب بازدیدکنندگان جدیدی که وبسایت آنها را پیدا کردهاند، از طریق جستجوی نام گالری آنها نبوده بلکه با جستجوی نام هنرمندانی بوده که آنها معرفی کردهاند. از همه اینها نتیجه میگیریم که هنرمندانی که طرفداران قابل توجهی در اینترنت دارند نسبت به آنهایی که نمیدانند چه هنری را و کجا میخواهند به نمایش بگذارند، شناخته شدهتراند. طرفداران اینترنتی پول رایج دنیای هنری جدید هستند، کسانی که خرید میکنند معیار طلا هستند و ستارگان هنری شبکههای اجتماعی هم این نفوذ را دارند که تعیین کنند آثارشان توسط چه کسی و یا کدام گالری به نمایش دربیاید.
حالا قبل از اینکه در مورد مطالب گفته شده خیلی شگفت زده شوید، موضوع دیگری هم هست. به همان اندازه که فرصتهای اینترنتی امروزه بسیار فوقالعاده هستند، اما اینترنت دوای همه دردها نیست. همه هنرمندان بعد از آن چندان هم از وضع خود راضی نیستند چراکه داشتن یک پروفایل آنلاین همواره نگهداری و رسیدگی میخواهد واین بسیار زمانبر است و مثل هر کار دیگری مشکلات خود را دارد. از این گذشته یک هنرمند برای اینکه همواره مخاطبان را به سمت خود جذب کند و بر آنها تاثیرگذار باشد و بتواند نسبت به سایر هنرمندان برتری کسب کند باید آثار هنری با کیفیت تولید کند. درصد کمی از هنرمندان همچنان مثل دوران قبل از اینترنت بر حسب محبوبیت و یا شانس، مشهور باقی میمانند. چیزی که تغییر کرده است این است که اگر شما هنر خوبی ارائه دهید و مصمم باشید که آن را منتشر کنید، شانس شما برای شناخته شدن استعدادتان و جذب طرفداران به طور قطعی توسعه مییابد. مهم نیست که کجا زندگی میکنید، چه شرایطی دارید، چه تحصیلات و مدرکی دارید و اینکه آیا تابحال گالری داشته اید یا خیر.
اگر باور ندارید، فقط یک لحظه تامل کنید… مهم نیست که شما چقدر اینترنت را دست کم بگیرید یا آن را جالب ندانید، یا اینکه چقدر نسبت به ارائه آثارتان در اینترنت فکر بهتری دارید، یا اینکه چقدر شما را در مدرسه هنر شست و شوی مغزی دادهاند، یا اینکه فکر میکنید که پروفایل شما تا چه حد باید نامرئی و نامعلوم باشد که موفق شوید…. اینترنت در حال حاضر بهترین اتفاق و بهترین چیزی است که برای هنرمندان اتفاق افتاده تا بتوانند هنر خود را به جامعه ارائه کنند و هیچ چیز دیگری به این خوبی نبوده است. در هیچ جای دیگری جز اینترنت هنرمندان نمیتوانند به بحث و گفت گو در مورد آثار خود بپردازند و مخاطب را قانع کنند که هنر او سزاوار توجه و دیده شدن است.
اینترنت برای برخی از شما که ممکن است ارتباط خوبی با مردم نداشته باشید و یا در موقعیتهای اجتماعی مختلف احساس راحتی ندارید و یا اینکه در تعاملات زندگی واقعی دچار مشکل هستید، میتواند ناجی باشد. تقریبا از طریق اینترنت میتوانید هر کاری را براحتی انجام دهید. از خانه یا کارگاه خود حفاظت کنید بدون اینکه لازم باشد با کسی رودر رو شوید. معنی همه اینها این است که هیچ بهانهای برای هیچ هنرمندی وجود ندارد که تلاش نکند و تواناییهای خود را نشناسد. وقتی که چنین ابزار قدرتمندی را در دستان خود دارید چرا شما خود را متوقف میکنید قبل از اینکه اصلا شروع کرده باشید. شما هرگز نمی دانید که چه چیزی ممکن است مگر اینکه آن را امتحان کنید. و چه زمانی بهتر از حالا برای شروع!!!