نمایشگاه هنر ایران

بررسی تاریخچه نقاشی ایران در دوران قاجار

نمایشگاه هنر ایران: بررسی تاریخچه نقاشی ایران در دوران قاجار

در زمان فتحعلیشاه به دستور او تعدادی از هنرمندان برجسته در تهران گرد آمدند و به نقاشی پرده های بزرگ اندام برای کاخ ها پرداختند. میرزا بابا نخستین نقاشباشی دربار بود و بهترین نقاشی او شمایلی از فتحعلیشاه است که با عمامه، جامه و اسلحه گوهرنشان جلوی پنجره ایی تصویر شده است.

پرده فتحعلیشاه نشسته روی قالیچه مرصع و ساعتی در جلویش، اثر میرزا بابا، تهران، 1213ه.ق

– در این دوره شاهد بوجود آمدن سبک نقاشی رسمی و جدیدی به نام ” پیکرنگاری درباری ” هستیم که تا آغاز سلطنت ناصرالدین شاه ادامه داشت. پیکرنگاری درباری نشان دهنده ی اوج تلفیق هنر ایرانی و اروپایی است که از اسلوب طبیعت پردازی، چکیده نگاری و آذینگری برخوردار است.

– در پیکرنگاری درباری، پیکر انسان اهمیت بسیاری دارد و به دلیل توجه و بهره گیری از اسلوب برجسته نمایی، شبیه سازی پیکره ها فدای زیبایی ظاهری و استعاری آنها شده است.

نمایشگاه هنر ایران:  مهرعلی بهترین نقاش دربار فتحعلیشاه است که علاوه بر نقاشی پرده های رنگ و روغن در نقاشی پشت شیشه ای هم دست داشت. در یکی از پرتره هایی که از فتحعلیشاه ثبت کرده خصلت هایی مانند ظرافت در طراحی، وسواس در انتخاب رنگ و مهارت در اجرا، باعث شده که این اثر از بهترین آثار نقاشی ایران قلمداد شود.

 فتحعلیشاه در لباس رسمی، اثر مهرعلی، تهران، 1228 ه.ق

– از دیگر هنرمندان این دوره میتوان به عبدالله خان، محمد حسن افشار، ابوالقاسم، سید میرزا، احمد، محمد (شیرین نگار ) میتوان اشاره کرد. همچنین هنرمندانی چون میرزا بابا، مهرعلی و سید میرزا علاوه بر پرده نگاری رنگ و روغن به خلق آثار زیرلاکی و مصورسازی کتاب نیز می پرداختند.

– در زمان محمدشاه قاجاره دوباره شاهد نابسمانی در نقاشی درباری هستیم و همزمان در خارج از دربار، بازار انواع نقاشی رونق پیدا کرده بود. نجفعلی ( آقا نجف ) در اصفهان تغییر و تحولی در نقاشی زیرلاکی بوجود آورد و در آثار و سبک خود ارتباطی میان شیوه های عهد کریم خان و عهد ناصری برقرار کرد.

نمایشگاه هنر ایران:  ابوالحسن غفاری شاگرد مهرعلی برای آشنایی با فن چاپ سنگی به ایتالیا فرستاده شد، او نخستین هنرمند ایرانی بود که در اروپا آموزش دید و به دلیل پیشگامی او در فن چاپ، او را پدر هنر گرافیک ایران میتوان نام برد. هنگامی که ابوالحسن غفاری از اروپا بازگشت ناصرالدین شاه به حکومت رسیده بود و او را نقاشباشی دربار خود کرد.

– رواج چاپ سنگی، مصورسازی کتاب های چاپی را به دنبال داشت و متون کلاسیک ادبیات فارسی مانند بوستان، کلیله و دمنه و آثاری از فردوسی و نظامی در دوران ناصرالدین شاه به صورت چاپ های مصور منتشر شدند.

– ابوالحسن غفاری که به او لقب صنیع الملک را دادند دو سفارش بزرگ را به عهده گرفت، نقاشی مراسم سلام نوروزی ناصرالدین شاه و دیگری مصورسازی کتاب هزارو یک شب بود.

تصویری از نسخه هزارو یک شب، اثر ابوالحسن غفاری، تهران، 1275 ه.ق

– صنیع الملک در چهره نگاری واقعگرایانه و نشان دادن حالات و شخصیت افراد در آثارش مهارت و توانایی بسیاری داشت.

– مسئولیت روزنامه دولت علیه ایران به دستور ناصرالدین شاه به صنیع الملک داده شد که برای هر شماره از روزنامه تصاویری از رجال و وقایع روز را به تصویر می کشید. همچنین مدرسه دولتی نقاشی را تاسیس کرد و به آموزش نقاشی پرداخت که باعث حرکتی تازه در نقاشی ایران شد.

از نمونه تصاویر چاپ شده در روزنامه دولت علیه ایران به دست ابوالحسن غفاری (صنیع الملک) 

نمایشگاه هنر ایران: پس از صنیع الملک افراد دیگری چون علی اکبرخان مزین الدوله و عبدالمطلب مستشار برای آموزش هنر به اروپا رفتند.

– با تاسیس نخستین مدرسه علوم و فنون جدید در ایران به نام ” دارالفنون ” زمینه برای آشنایی ایرانیان با اصول هنری اروپا فراهم شد. افرادی چون ابوتراب غفاری، اسماعیل جلایر، علی اکبر مصور و محمد غفاری در این مدرسه آموزش دیدند.

– از دیگر هنرمندان این دوره محمودخان ملک الشعرا هنرمندی خودآموخته است. او در بهره گیری از قواعد پرسپکتیو، بازنمایی نور، رنگ آمیزی مهارت داشت. اوج مهارت و خلاقیت او را در یکی از آثار رنگ و روغنش با عنوان ” استنساخ ” میتوان دید. اثر استنساخ از اهمیت فراوانی برخوردار است و آن را می توان پیش نمونه ای برای نقاشی نوگرای معاصر ایران دانست.

استنساخ، اثر محمودخان، تهران، 1275 ه.ق

– محمد غفاری از هنرآموزان دارالفنون بود که زیر نظر مزین الدوله آموزش می دید. کار محمد غفاری توسط ناصرالدین شاه مورد قبول واقع شد، به دربار احضار و به عنوان نقاشباشی به فعالیت پرداخت و لقب کمال الملک را بر او نهاد. اثر ” تالار آیینه ” از جمله آثار مهم و معروفی است که کمال الملک در این دوره خلق کرد.

نقاشی تالار آیینه، اثر کمال الملک، تهران، 1260 ه.ش

– کمال الملک نوعی هنر آکادمیک را در دربار ناصرالدین شاه تثبت کرد. شیوه ی او، هنر استادان رنسانس و باروک بود و از استادانی چون رافائل و رمبرانت پیروی میکرد. آثار او تصاویر دقیق و عکس گونه و طبیعت نگاری محض است.

– کمال الملک مدرسه ی صنایع مستظرفه را تاسیس کرد و به پرورش و آموزش شاگردان زیادی پرداخت اما بعد از مدتی به دلیل اختلاف با وزیران معارف از تدریس و شغل دولتی کناره گیری کرد.

پرده فالگیر یهودی، اثر کمال الملک، بغداد، 1322 ه.ق

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا بررسی تاریخچه نقاشی ایران در دوران قاجار را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 8 =