نمایشگاه هنر ایران

راهنمای جامع خرید کاشی مسجدی به زبان ساده

با سلام خدمت عزیزان و همراهان گرامی، بنده امید اکبری هستم 38 ساله از تهران. تقریبا از 18 سالگی در زمینه معماری سنتی و اجراییات فعالیت می کردم و 20 سال در این زمینه تجربه دارم. به تازگی متوجه شدم که آمار ساخت و ساز بناهای اسلامی مثل مسجد توی تهران و مشهد و … بالا رفته و تعداد زیادی از همکاران پروژه های اجرایی مسجد گرفتن برای همین تصمیم گرفتم یک مقاله کامل برای خرید کاشی مسجد بنویسم و تجربم رو دراختیار شما قرار بدم تا اگر چالشی برای خرید این متریال دارید کامل رفع بشه.

در این مقاله به صورت کامل درباره کاشی سنتی مسجد، طرح ها، کاشی های دست ساز و آماده، انواع مختلف کاشی مسجدی، قیمت و خرید این متریال صحبت می کنم.

خرید کاشی مسجدی

طرح کاشی مسجدی

کاشی های مسجدی در طرح های بسیار مختلفی تولید می شوند. از سری طرح های محبوب آن می توان به کتیبه های خط، کاشی های ختایی اسلیمی، کاشی های شمسه و … اشاره کرد.

تفاوت کاشی مسجدی آماده و دست ساز

تفاوت کاشی مسجدی آماده و دست ساز در واقع در نحوه تولید آن هاست. منظور از کاشی مسجدی آماده کاشی هایی است که طرح های تکرار شونده و یکنواخت دارند و به دلیل ایکه طرح های آنها یکسان است، تولیدکننده ها می توانند آنها را با دستگاه و شابلون بسازند و دپو کنند. اما کاشی های مسجدی دست ساز در کارگاه ها به صورت سفارشی و مطابق با درخواست و سلیقه مشتری به صورت کاملا دستی تولید می شود و تولید آنها بین دو هفته تا یک ماه زمان میبرد.

انواع کاشی مسجدی

کاشی های مسجدی انواع بسیار مختلفی دارند که هر نوع برای محیط و کاربری خاص خود استفاده می شود. برای مثال برای نماهای بیرونی مسجد از کاشی های طرح دار مسجدی و کتیبه های خط استفاده می شود و حتما از کاشی هایی با بدنه های مقاوم در برابر سرما و یخزدگی، آب و رطوبت و همچنین نور آفتاب استفاده می شود.

در محیط های داخلی نیز از کتیبه های خط و کاشی های طرح دار استفاده می شود. البته که محیط داخلی مسجد فضاهای خاصی مانند محراب و … دارد که متریال خاص خود را که کاشی محراب است نیاز مند است. کاشی ازاره نیز در محیط های داخلی مسجد بسیار استفاده می شوند.

علاوه بر محیط های داخلی و نمای خارجی مسجد، همانطور که می دانید بناهای مسجدی قسمت های خاصی مانند گنبد و گلدسته را نیز دارا هستند. برای تزئین گنبد معمولا از کاشی های نره استفاده می شود که فوق العاده مقاوم هستند، البته اگر گنبد خیلی بزرگ نباشد و منطقه بارانی نباشد می توان از سرامیک هم در ساخت گنبد استفاده کرد.

البته که تمامی قسمت های مسجد از جمله نمای داخلی و خارجی و گنبد و گلدسته می توانند با کاشی های معرق هم تزیین شوند که فوق العاده مقاوم و زیباست و نتیجه هنر اصیل ایرانی است.

قیمت کاشی مسجد

قیمت کاشی های مسجدی

خب تا به اینجای کار سعی کردم تمام موارد مربوط به کاشی های مسجدی رو براتون توضیح بدم و توی این بخش قصد دارم قیمت کاشی مسجدی در انواع مختلف رو بهتون اعلام کنم. البته که قیمت های من دقیق نیست و فقط قصدم این هستش که تصوری از رنج حدودی این متریال ها در ذهن شما بسازم.

قیمت کاشی محراب مسجد

قیمت کاشی محراب مسجد به عوامل خیلی زیادی بستگی داره که مهمترین عامل اون، تخت و یا کاسه دار بودن محراب مسجد هستش. وقتی محراب کاسه دار باشه باید کاشی های با بدنه شکل دار و منحنی ساخته بشه که خب توی قیمت خیلی تاثیر گذاره.

قیمت کاشی محراب مسجد از نوع تخت بر حسب متر مربع حدودا 1.600.000 تومان است.

قیمت کاشی محراب مسجدی از نوع کاسه دار بر حسب متر مربع حدودا 3.200.000 تومان است.

قیمت کاشی مذهبی نوشته

کاشی مذهبی نوشته و یا همان کتیبه های خط به نسبت کاشی های تکرار شونده قیمت بالاتری دارند و این موضوع به دلیل این است که کاشی های کتیبه خط کاملا با دست ساخته می شوند و ساخت آنها زمان بر است.

قیمت کاشی مذهبی نوشته تقریبا از 1.550.000 تومان شروع می شود.

قیمت کاشی نره گنبد

کاشی نره گنبد علاوه بر زیبایی بسیار زیادی که دارد مقاومت بسیار زیادی در برابر فشار، آب و رطوبت، گرما و حرارت، سرما و یخزدگی و … دارد و به دلیل بدنه قطور و مقاومی که دارد به آجر نره هم معروف است.

قیمت کاشی نره گنبد حدودا بر حسب متر مربعی بین 1.800.000 تومان تا 2.300.000 تومان است.

قیمت کاشی مسجدی آماده

کاشی های مسجدی آماده هماطنور که قبل تر توضیح دادیم کاملا با دستگاه و شابلون ها ساخته می شوند و تولید آن ها بسیار کم زحمت تر از مدل های دست ساز است و زمان بسیار کمتری صرف تولید آن می شود.

قیمت کاشی مسجدی آماده بر حسب متر مربع حدودا 790.000 تومان است.

قیمت کاشی معرق

کاشی معرق اصلی ترین و قدیمی ترین نوع کاشی سنتی ایرانی است که در گذشته از آن استفاده بسیار زیادی می شد که بعد ها به دلیل مقرون به صرفه نبودن آن روش هفت رنگی جایگزین این روش شد. البته که امروزه از روش معرق هم در کنار هفت رنگ استفاده می شود.

قیمت کاشی معرق به دلیل طرز ساخت مشکلی که دارد به طرح آن بستگی دارد چرا که اگر طرح کاشی درشت باشد ساخت آن راحت تر از طرح های ریز است.

قیمت کاشی معرق با طرح های درشت بر حسب متر مربع حدودا 9.800.000 تومان است و در طرح های ریز به 18.000.000 تومان هم می رسد. البته که این قیمت ها برای کاشی های تخت است و اگر نیاز به منحنی و حلالی کردن بدنه کاشی باشد قیمت ها کاملا متفاوت است.

کاشی مسجدی آماده

راهنمای خرید کاشی مسجدی

تا به اینجای مقاله سعی کردم تصویر ذهنی ای از کاشی مسجد، طریقه ساخت آن، طرح ها و انواع آن و همچنین قیمت آن در شما بسازم و در این بخش قصد دارم روشی که خودم در خرید کاشی مسجد استفاده می کنم را به شما معرفی کنم.

من برای خرید کاشی مسجد اولین موضوعی که در نظر می گیرم این است که حتما این متریال را از تولیدکننده آن خریداری کنم نه فروشنده چرا که وقتی مستقیم از تولیدکننده خریداری میکنم دست واسطه ها از خریدم حذف میشه و قیمت کاشی مسجدی برام ارزون تر تموم میشه.

نکته بعدی ای که در خرید کاشی مسجدی بهش توجه میکنم اینه که از شهر هایی مثل مشهد و یزد که معادن خیلی زیادی دارن خرید میکنم چرا که توی این شهر ها کلا قیمت مصالح ساختمانی ارزان تره و خرید راحت تر اتفاق میفته.

گروهی که خودم ازشون سال هاست کاشی های سنتی مثل مسجد و معرق و … و کاشی های مدرن مثل مراکشی و مترویی و … میخرم و واقعا هم از کیفیت و قیمت شون راضی ام گروه تولیدی کاشی سنتی آرچی لرن هستش. متریال هایی که از این گروه میخرم کیفیت خیلی خیلی زیادی داره و تقریبا نصف قیمت سایر فروشنده ها و تولیدکننده هاست. این گروه در مشهد فعالیت می کنن اما به سراسر ایران ارسال دارن. برای ارتباط با این گروه کلمه کاشی مسجدی آرچی لرن رو داخل گوگل سرچ کنید.

امیدوارم مقاله ای که نوشتم بتونه در خرید کاشی های مسجدی بهتون کمک کنه و چالش هاتون رو رفع کنه، مخلص شما امید اکبری.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 1 =