نمایشگاه هنر ایران: 101 نقاش معروف دنیا که در تاریخ جاودانه شدند (قسمت سوم)
فهرستی که پیش رو دارید، اسامی 101 نقاش تاثیرگذار تاریخ هنر از قرن سیزدهم تاکنون است. هنرمندانی که تاریخ هنر نقاشی غرب را دستخوش تغییرات عمده کردهاند و از آنها همواره به عنوان پیشگام یاد شده است.
با توجه به اینکه این فهرست نتیجه تحقیقات عمیق در مورد نقاشان تاثیرگذار است و همکاری و کمک آنها در پیشبرد هنر غرب و الهام بخشی برای هنرمندان دیگر بعد از خود را نمى توان نادیده گرفت. البته این نکته را باید در نظر داشت که زیبایىشناسى در هنر همیشه امرى نسبى بوده و هست. به همین جهت بعضی از خوانندگان ممکن است صد در صد با ترتیب اسامى زیر موافق نباشند. به هر صورت هدف از تهیه فهرست، معرفی نقاشان و هنرمندانی است که آثاری این چنین بدیع و فراموشناشدنی خلق کردهاند.
البته این نکته را باید در نظر داشت که زیبایىشناسى در هنر همیشه امرى نسبى بوده و هست. به همین جهت بعضی از خوانندگان ممکن است صد در صد با ترتیب اسامى زیر موافق نباشند. به هر صورت هدف از تهیه فهرست، معرفی نقاشان و هنرمندانی است که آثاری این چنین بدیع و فراموشناشدنی خلق کردهاند. در قسمتهای اول و دوم این مجموعه با سی نقاش برتر آشنا شدید. در این مطلب به معرفی پانزده نقاش دیگر در لیست برترینها میپردازیم.
31. مارک شاگال (1887-1985) MARC CHAGALL
شاگال نقاش رویا و خیالپردازی است. او برای تمام عمرش مهاجر ماند، مهاجری که مجذوب نورها و رنگهای اماکنی بود که در مسیر زندگیاش دیده بود. اسامی کمی از مکتب پاریس اوایل قرن بیستم هستند که مکرر به گوش خوردهاند؛ شاگال یکی از آنها است. هنرمندی که به قول خودش «تحت تاثیر نور» مسیر تاریخ هنر مدرن را تغییر داد.
32. گوستاو کوربه (1819-1877) GUSTAVE COURBET
چهره پیشرو رئالیسم و به وضوح پیشگام امپرسیونیسم است. کوربه یکی از بزرگترین انقلابیون تاریخ نقاشی است که در عین هنرمندی، زندگی اجتماعی بسیار فعالی داشت. همانند رامبراند و دیگر پیشینیانش، قصد کوربه به تصویر کشیدن زیبایی نبود. او بر این عقیده بود که زیبایی هنگامی به دست میآید که هنرمند واقعیت خالص را بدون تصنع به تصویر بکشد.
33. نیکلا پوسین (1594-1665) NICOLAS POUSSIN
پوسین از پرآوازهترین نقاشان باروک است. او براى سدههاى متوالى تأثیری حیاتی بر روی نقاشان فرانسه داشت. نحوه استفاده او از رنگ بین نقاشان معاصرش منحصر به فرد است.
34. ویلم دکونینگ (1904-1997) WILLEM DE KOONING
نمایشگاه هنر ایران: دکونینگ بعد از پالاک، چهره پیشرو اکسپرسیونیسم انتزاعی است. او هیچ گاه اجازه نداد انتزاعیگری او را محدود کند و این یکی از دلایل معروفیتش بود. مجموعه فیگوراتیو زنان او مثال خوبی از خروج او از چهار چوب انتزاع است. نقاشهایی مانند فرانسیس بیکن و لوسین فروید بسیار تحت تأثیر او بودند.
35. پل کله (1879-1940) PAUL KLEE
نقاشان محدودی در طول دورههای انقلابهای هنری و نوآوری مانند او سخت و قاطع بودند. تحقیقات او بر روی رنگ، به طور گستردهای در باهاوس تدریس میشد. او در میان هم عصرانش منحصر به فرد بود.
36. فرانسیس بیکن (1909-1992) FRANCIS BACON
بیکن همراه با لوسین فروید عضو مکتب معروف آن زمان لندن بودند، با این حال بیکن ضد تمام قوانین نقاشی بود، از آنهایی که به زیباشناسی و زیبایی مربوط بودند، تا نفوذ اکسپرسونیسم انتزاعى حاکم زمان خویش، با همه و همه در تناقض بود.
37. گوستاو کلیمت (1862-1918) GUSTAV KLIMT
در مرز بین مدرنیسم و سمبولیسم چهره گوستاو کلیمت به وضوح دیده میشود. هنرمندی که علاقه بسیاری به هنر صنعتی نیز داشت. منظرههای تقریبا انتزاعی، به او عنوان طلایهدار انتزاعیگری هندسی بخشیدهاند.
38. ایگون دلاکروا یا اژن دلاکروا (1798-1863) EUGÈNE DELACROIX
دلاکروا مقام عالی نقاشی رمانتیسیسم فرانسه و همچنین معروفترین نام در نقاشی قرن نوزدهم اروپا را دارا است. اثر شگفت انگیز او «آزادی مردم را هدایت میکند» توانایی او در تبدیل یک نقاشی به سمبل یک عصر را نمایش میدهد.
39. پائولو اوچلو (1397-1475) PAOLO UCCELLO
جیورجیو وازاری، اوچلو نقاش جوان نابغه و بیپرواى رنسانس را اینگونه توصیف میکند: گوشه نشین، عجیب، مالیخولیائی و بینوا.
40. ویلیام بلیک (1757-1863) WILLIAM BLAKE
بلیک انقلابی و رمزآلود، نقاش و شاعر، یکی از جذابترین هنرمندان عصر خویش است. نقاشیهای آبرنگ و چاپهای او سرشار از خیال پردازیهای آزاد و رها و تا حدی دیوانهوار است.
41. کازیمیر مالویچ (1878-1935) KAZIMIR MALEVICH
نمایشگاه هنر ایران: مالویچ در دید عموم، همیشه یکی از چهرههای جدال برانگیز تاریخ هنر خواهد ماند. چه آنهایی که او را بازسازی کننده حیاتی هنر میدانستند، چه آنها که آثار چند وجهی پوشیده از رنگهای خالص او را سزاوار نام هنر نمیدانستند.
42. آندرا مانتنیا (1431-1506) ANDREA MANTEGNA
مانتنیا یکی از ستارگان نهضت «کواترچنتو» و بسیار علاقهمند به شمایل انسانی بود که معمولا آن را تحت تاثیر پرسپکتیوهای اغراق شده نمایش میداد.
43. ژان ورمیر (1632-1675) JAN VERMEER
ورمیر چهره راهنمای مکتب دلفت(هلند) و یکی از بزرگترین نقاشان منظره تمام دوران است. اثر «منظره دلفت» او به لطف ضرب قلموهای زندهاش تقریبا یک اثر امپرسیونیست محسوب میشود. او یک چهرهپرداز بسیار ماهر نیز بود.
44. ال گرکو (1541-1614) EL GRECO
ال گرکو یکی از اصیلترین و جذابترین نقاشان عصر خویش است. او دارای تکنیکی بسیار شخصی بود که همچنان بعد از گذشت سه قرن توسط نقاشان امپرسیونیست ستایش میشد.
45. کسپر داوید فردریش (1774-1840) CASPAR DAVID FRIEDRICH
چهره پیشوای عصر رمانتیک آلمان است اما همیشه با عنوان نقاش منظرههای تنهائی و پریشانی، همراه با انسانهایی در هم پیچیده با چهره خشن طبیعت، از او یاد شده است.