نمایشگاه هنر ایران

30 نکته برای داشتن یک گالری خطاطی و خوشنویسی خوب

موارد بسیار زیادی در رابطه با تعیین ویژگی‌های یک گالری خوب وجود دارد که هرکدام به تنهایی نقش موثری در بهبود کیفیت برگزاری نمایشگاه دارد، که در این مطلب به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم؛

■ 1 – یک گالری خوب باید برای تمامی آثار هنری ارزش قائل باشد حتی اگر از نظرش آن اثر زیبا نباشد! به هیچ عنوان نباید روی آثار هنرمند عیب بگذارد و ایراد بگیرد! و همواره باید این امر را در نظر داشته باشد که هنرمندان بزرگی همچون ونسان ونگوک، پابلو پیکاسو، پیت موندریان و بسیاری دیگر از هنرمندان با سبک‌های نامتعارف که امروز آن‌ها را ستایش می‌کنیم در زمان خود آثارشان مورد عیب جویی و انتقاد و هجمه منتقدین بود. معنای هنر یعنی نمایش تفاوت نگرش‌ها و اینکه قرار نیست تمامی آثار طبق دلخواه ما باشد!

■ 2 – یک گالری خوب باید به شهرت و شناخته شدن هنرمند کمک کند و از این موضوع هراس نداشته باشد.

■ 3 – یک گالری خوب باید هنرمندان را محترم شمارد و به هیچ عنوان نگاه از بالا به پائین به هنرمند نداشته باشد.

■ 4 – یک گالری خوب باید فارغ از شهرت، سابقه، جنسیت، سطح مالی، طبقه اجتماعی، و… بدون تبعیض به هنرمندان نگاه کند و تنها باید هنر یک هنرمند را ملاک قرار دهد، به نحوی که همه بتوانند به یک اندازه از فرصت دیده شدن و شناخته شدن بهره ببرند.

■ 5 – یک گالری خوب باید بازدیدکننده از همه قشر و همه نوع طرز فکر و سلیقه‌ای و هر سبک و از هر رشته هنری داشته باشد. نه آنکه صرفا محدود به تعدادی اشخاص هم عقیده و یک سطح فکر در یک رشته هنر باشد.

■ 6 – یک گالری خوب باید به روز باشد و با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی عقب مانده نباشد و در عین حال بتواند خودش را با جریان پیشرفت همراه کرده و به روز کند.

■ 7 – یک گالری خوب باید برای علاقه مندان و دنبال کنندگان هنر در جهان و حداقل در تمامی سطح کشور شناخته شده باشد. نه آنکه صرفا محدود به یک محله و یا یک شهر باشد.

■ 8 – یک گالری خوب باید برای عامه هنردوستان و علاقه مندان به هنر هم شناخته شده باشد. نه آنکه صرفا فقط هنرمندان آن را بشناسند و از آن بازدید کنند.

■ 9 – یک گالری خوب باید نظر هنرمند را بر نظر خود ارجح بداند و به خود اجازه تصمیم گیری در کار هنرمند را ندهد، اگر موردی را لازم می‌داند فقط در قالب پیشنهاد و راهنما ارائه دهد، نه بصورت الزام!

■ 10 – یک گالری خوب باید در هر روز از سال و در هر ساعت از شبانه روز، قابل دسترس باشد و درهایش به روی بازدیدکنندگان و مراجعه کنندگان باز باشد.

■ 11 – یک گالری خوب باید ظرفیت بالایی برای حضور جمعیت کثیر بازدیدکنندگان داشته باشد.

■ 12 – یک گالری خوب در فضایی که فعالیت می‌کند باید در میان علاقه مندان هنر نیز شناخته شده باشد.

■ 13 – یک گالری خوب باید این امکان و اختیار را به هنرمند بدهد تا بتواند با سلیقه خودش سالن نمایشگاهش را انتخاب نماید.

■ 14 – یک گالری خوب باید فضای متنوعی داشته باشد.

■ 15 – یک گالری خوب باید موقعیتش طوری باشد که بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی و بدون کوچکترین مشکلی از نمایشگاه برگزار شده هنرمند دیدن نمایند.

■ 16 – یک گالری خوب باید ارتباط بی واسطه میان طرفداران و خریداران و هنرمند فراهم نماید.

■ 17 – یک گالری خوب باید خودش برای هنرمندان ایده بخش و راهنمای خوبی باشد و نسبت به کیفیت برگزاری نمایشگاه احساس مسئولیت داشته باشد.

■ 18 – یک گالری خوب باید هدفش اعتلای فرهنگ و هنر باشد، نه کسب درآمد از هنرمندان.

■ 19 – یک گالری خوب باید خودش به اندازه کافی بازدیدکننده داشته باشد، نه آنکه هنرمند مجبور شود خودش برای نمایشگاه خود بازدیدکننده جمع و دعوت کند.

■ 20 – یک گالری خوب باید در مراکز معتبر ثبتی به ثبت رسیده باشد.

■ 21 – یک گالری خوب باید نام مناسبی داشته باشد، طوری نباشد که شان و شخصیت برگزارکننده نمایشگاه زیر سوال برود.

■ 22 – یک گالری خوب باید هزینه مناسبی جهت برگزاری نمایشگاه داشته باشد و برای هنرمند هزینه تراشی نکند و هنرمند را درجریان ریز هزینه‌ها قراردهد.

■ 23 – یک گالری خوب تا زمانی که خودش ویژه نباشد نمی‌تواند نمایشگاه ویژه برای هنرمندان برگزار کند.

■ 24 – یک گالری خوب باید در عین حال که بومی است از ظرفیت و کیفیت بین‌المللی برخوردار باشد و هنر بومی ایرانی را با هنر جهانی یکجا داشته باشد.

■ 25 – یک گالری خوب باید قابل اعتماد باشد و درقبال آثار هنرمندان امانت دار خوبی باشد.

■ 26 – یک گالری خوب باید از آثار هنرمندان معرفی شایسته به عمل آورد.

■ 27 – یک گالری خوب باید نمایش آثار هنرمند را در اولویت خود قرار دهد و زمان کافی را جهت نمایشگاه اختصاص دهد.

■ 28 – یک گالری خوب باید فضایی مثبت و مطلوب داشته باشد و از حالت افسرده کننده و دلگیر فاصله بگیرد.

■ 29 – یک گالری خوب باید همواره ایده‌های نو و دست اول داشته باشد و از تکرار کارهای گذشتگان و درجا زدن فاصله بگیرد.

■ 30 – یک گالری خوب باید دوست و حامی هنرمندان باشد و به هیچ عنوان نباید به آن‌ها به چشم رقیب و یا منبع درآمد نگاه کند.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا 30 نکته برای داشتن یک گالری خطاطی و خوشنویسی خوب را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 2 =