نمایشگاه هنر ایران

اهمیت رابط کاربری در کسب و کار آنلاین

نمایشگاه هنر ایران: اهمیت رابط کاربری در کسب و کار آنلاین

اصلی‌ترین بخشی که کاربر بعد از رسیدن به محصول یا سایت شما با آن مواجه می‌شود و تعامل دارد، رابط کاربری است که از آن به عنوان طراحی ظاهری، المان‌های تصویری، دکمه‌ها، منوها و… هم یاد می‌شود. درواقع طراحی کاربری آن جلوه بصری است که کاربر در نگاه اول با آن ارتباط برقرار می‌کند و اگر نتواند مخاطب را جذب کند، کاربر شما خیلی زود از دست می‌رود.
در این مطلب می‌خواهیم بیشتر درباره مفهوم رابط کاربری (User Interface)، اهمیت آن و کاربرد UI در سایت و اپلیکیشن‌های موبایل صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

رابط کاربری یا USER INTERFACE چیست؟
رابط کاربری که به اختصار به آن UI نیز گفته می‌شود در واقع جنبه ظاهری و بصری است که به عنوان واسط تعامل کاربر با سیستم شناخته می‌شود. فرض کنید وارد سایت یا یک اپلیکیشن موبایل می‌شوید، طراحی ظاهری، طراحی و محل قرارگیری منوها، دکمه‌ها و… همه و همه جزوی از رابط کاربری است. رابط کاربری همان ارائه‌ای است که شما از سایت یا اپلیکیشن خود دارید و در نقش یک عامل برای تعامل بهتر با سیستم ظاهر می‌شود.
از آنجایی که تعامل و مشارکت کاربر اهمیت زیادی دارد، بنابراین واسط موردنظر باید طوری طراحی و آماده‌سازی شود که به ساده‌ترین شکل ممکن تعامل و ارتباط میان کاربر و سیستم برقرار شود. البته یادتان باشد زیبایی، رنگ بندی و المان‌های بصری بیشتر برعهده گرافیست است و ایجاد سهولتِ کار وظیفه طراح رابط کاربری خواهد بود.

طراح رابط کاربری کیست؟
طراح رابط کاربری یا UI Designer همان فردی است که مشخص می‌کند المان‌های مختلف کجای صفحه قرار بگیرند، فرایندها به چه صورت باشد، موارد مختلف مانند پیام‌های هشدار یا خطاها کجا و چطور به کاربر نشان داده شود، طراحی منوها و دکمه‌ها به چه صورتی باشد و… تا کاربر به ساده‌ترین شکل ممکن با سیستم تعامل داشته باشد.
قطعا نیازی نیست طراح رابط کاربری گرافیست حرفه‌ای باشد، ولی این روزها به این موضوع نیاز می‌شود و هر چه طراح رابط کاربری بتواند از طراحی و گرافیک بیشتر بداند، خروجی کار به مراتب بهتر خواهد بود و این روزها UI Designerها توانمندی‌های مختلفی دارند.
نمایشگاه هنر ایران: حتی این روزها طراحان رابط کاربری به زبان‌های برنامه‌نویسی جاوااسکریپت، CSS و HTML نیز مسلط هستند. نکته مهم دیگر اینجاست که طراح رابط کاربری باید تخصص خوبی در تست‌های کاربردپذیری محصول داشته باشد.

رابط کاربری سایت
سایت یکی از مهمترین ورودهای هر کسب و کاری است که این احتمال وجود دارد تا کاربران دقایق زیادی را در سایت شما سپری کنند. بنابراین اگر نتوانید با یک طراحی رابط کاربری مناسب و جذاب کاری کنید که کاربران به سادگی با سیستم شما ارتباط برقرار کنند، در نتیجه نمی‌توان به این سایت امیدوار بود. بنابراین باید کاری کنید که علاوه بر زیبایی و جذابیت، امکان سریع انجام کارها و تعامل بهتر با سایت فراهم شود.

رابط کاربری موبایل
رابط کاربری موبایل با سایت تیز تفاوتی ندارد و باید از بهترین رابط کاربری برخوردار باشد تا کاربران در صفحاتی کوچکتر از نمایشگر لپ‌تاپ و کامپیوترهای دسکتاپ بتوانند به سادگی با سیستم تعامل برقرار کنند. در واقع رابط کاربری موبایل همان رابط کاربری سیستم عامل دستگاه است که امکان اجرای دستورات و تعامل شما با منوها، دکمه‌ها، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها و… را فراهم می‌کند. از آنجایی که مانند سیستم عامل‌های دسکتاپ فضای زیادی در اختیار شما قرار ندارد، باید هوشمندانه و دقیق عمل کنید.

رابط کاربری اپلیکیشن‌ ها و نرم افزارها
رابط کاربری موبایل اهمیت بسیاری زیادی دارد، شما فضای کافی در اختیار ندارید و باید کاری کنید تا کاربر بتواند به ساده‌ترین شکل ممکن چیزی که می‌خواهد پیدا کند و دسترسی تمامی موارد لازم و ضروری راحت باشد. رابط کاربری اپلیکیشن ها و نرم‌افزارها در واقع هم ساختار ظاهری و محتوایی آن است که کاربر باید با آن ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشد.
نمایشگاه هنر ایران: ظاهر یک اپلیکیشن نه‌تنها باید جذا و حرفه‌ای و مطابق با اصول طراحی روز باشد، بلکه باید در عین سادگی و خیلی سریع کاربر را با بخش‌های موردنظرش برساند.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا اهمیت رابط کاربری در کسب و کار آنلاین را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 1 =