نمایشگاه هنر ایران: معرفی رشته نوازندگی ساز جهانی و دروس آن
تا قبل از سال 78 رشته موسیقی فقط به موسیقی ایرانی میپرداخت و یکی از شروط ورود به این رشته نیز داشتن و نواختن یک ساز ایرانی بود و این برای کسانی که علاقمند به سازهای جهانی مثل ویولن، گیتار، پیانو بودند رضایتبخش و مطلوب نبود.هدف از تدریس موسیقی در دانشگاه، تربیت نوازنده نیست بلکه پرورش موسیقیدان است در واقع هدف این است که یک فارغ التحصیل این رشته در بعد پژوهشی و علمی کار آمد باشد تا بتواند صاحب دیدگاه شود. بدیهی است که یک موسقی دان خوب باید یک نوازنده خوب هم باشد. ذوق هنری، علاقه به موسیقی، تسلط بر نوازندگی همچنین داشتن سلامت شنوایی از عوامل مهم موفقیت در این رشته است. توجه به زمینههای شغلی در این بخش را جهت انتخاب رشته ضروری میدانیم. طول متوسط دوره کارشناسی رشته نوازندگی ساز جهانی 4 سال شامل 8 ترم 17 هفتهای است. ضریب نوازندگی ساز جهانی 4 – مبانی نظری و عملی موسیقی 3 و اطلاعات عمومی موسیقی 2 میباشد.
سطوح رشته
1 دانشگاه تهران (کارشناسی)
2 دانشگاه هنر کرج (کارشناسی)
درسهای رشته
ردیف نام درس ردیف نام درس
1 آواز جمعی 1
2 آواز جمعی 2
3 اجرای پایانی (پروژه نهایی)
4 اجرای صحنهای آواز جمعی
5 اجرای صحنهای ساز جهانی 1
6 اجرای صحهای ساز جهانی 2
7 اخلاق اسلامی
8 ارکستر جهانی 2
9 ارکستر جهانی 3
10 ارکستر جهانی 4
11 رکستری جهانی 1
12 انقلاب اسلامی و ریشههای ان
13 پیانوی عمومی 1
14 پیانوی عمومی 2
15 پیانوی عمومی 3
16 تاریخ اسلام
17 تاریخ موسیقی جهان 1
18 تاریخ موسیقی جهان 2
19 تربیت بدنی 2
20 تربیت شنوایی 1
21 تربیت شنوایی 2
22 دشیفراژ 1
23 دشیفراژ 2
24 زبان 1 و 2
25 زبان 3
26 ساز جهانی 1
27 ساز جهانی 2
28 ساز جهانی 5
29 ساز جهانی 6
30 ساز جهانی 7
31 ساز جهانی 8
32 ساز شناسی موسیقی جهانی 2
33 سازشناسی موسیقی جهانی 1
34 سازشناسی موسیقی جهانی 2
35 سرایش 1
36 سرایش 2
37 سرایش 3
38 سرایش 4
39 شناسایی سازهای ایران
40 فارسی 1
41 فارسی 2
42 فرم موسیقی 1
43 فرم موسیقی 2
44 مبانی صداشناسی
45 متون اسلامی
46 معارف اسلامی 2
47 هماهنگی (هارمونی) 1
48 هماهنگی (هارمونی) 2
49 همنوازی 2
50 همنوازی 3
51 همنوازی 4
صنعت و بازارکار
نمایشگاه هنر ایران: در مورد موسیقی مشکلات فراوانی داریم که کمابیش از آن مطلعید. بازار کار این رشته ارتباط مستقیم با بستر فرهنگی جامعه ما دارد. ایجاد تمایل و علاقه در مردم نسبت به موسیقی نیازی به برنامه ریزی ندارد، چون انسانها به طور فطری از موسیقی استقبال میکنند. اما برای رونق این بازار نیازمند مسائلی فراتر از علائق درونی افراد هستیم. ارتباط بین کشورها، برپایی کنسرتها، تقویت مراکز و مدارس موسیقی، روشمند کردن این هنر اصیل بستر کاری مناسب را برای فارغ التحصیلان این رشته در دو جهت تدریس و اجرا فراهم میسازد.