نمایشگاه هنر ایران

تشخیص یک نقاشی اصل از یک نقاشی فیک

نمایشگاه هنر ایران: تشخیص یک نقاشی اصل از یک نقاشی فیک

کمتر پیش می‌آید یک شخص غیر متخصص، و اصولا عادی به دنبال تشخیص یک نقاشی فیک از اصل آن باشد. اما تلویزیون و داستان‌های مختلف آنقدر انواع و اقسام سناریوها با موضوع جعل نقاشی و نمایش فیک آن را به خورد ما داده‌اند که تقریبا از شنیدن موضوع آن ممکن است حوصله‌ی ما سر برود. در فیلم‌ها و کتاب‌ها، فرد با یک نگاه متوجه تقلبی بودن یا فیک بودن نقاشی می‌شود و به راحتی آب خوردن اصل آن را تشخیص می‌دهد. اما احتمالا می‌دانید که حقیقت فرهنگی هنری، خیلی متقاوت با این ماجراست. این موضوع نیازمند تمرین بسیاری زیادی دارد. جعل نقاشی‌های اصل دست دوم می‌تواند با چنان تبحری صورت بگیرد که تا سال‌های زیاد میلیون‌ها توریست را به تماشای نسخه‌ی فیک یک اثر هنری نقاشی در موزه‌های فرهنگی معروف جهان نیز بکشاند. اما اگر علاقه‌مند به تفاوت‌های کلی و تشخیص آثار جعلی و فیک نقاشی از اصل دست دوم آن هستید، این مقاله برای شماست.

نمایشگاه هنر ایران: اگر می‌خواهیم بدانیم کدام نقاشی با کیفیت است لازم نیست به پیکسل‌ها و یا جزئیات تصویر دقت کنیم بلکه کیفیت یک نقاشی به سبک ایجاد آن و ذوق هنری‌ای است که در آن به کار رفته و استعداد هنرمندی که آن نقاشی را خلق نموده طوری که بیننده با هربار دیدن نقاشی از آن لذت ببرد نه آنکه با خودش بگوید این نقاشی مانند یک عکس است و هیچ تغییر هنری در آن به چشم نمی‌خورد.

متاسفانه بسیاری از هنرمندان به این فکر می‌کنند که اگر یک نقاشی را هرچه بیشتر مثل عکس و تصویر واقعی شخص نقاشی کنند کار مهمتری انجام دادند، اما لازم است به این موضوع توجه داشته باشند که کشیدن یک نقاشی زمانی ارزشمند است که معیارهای هنری به همراه واقعیت‌ها در کنار هم یک اثر را ارزشمند خواهد کرد.

در معنای کلی اگر یک نقاشی فاقد تاثیرات هنری باشد از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا تشخیص یک نقاشی اصل از یک نقاشی فیک را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + = 4