معرفی فرکانس هدفون در حرفه موسیقی

موسیقی

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ 604 بازدید
نمایشگاه هنر ایران

معرفی فرکانس هدفون در حرفه موسیقی

نمایشگاه هنر ایران: معرفی فرکانس هدفون در حرفه موسیقی

پاسخ فرکانسی در هدفون به چه معنا است؟

پاسخ فرکانسی به رِنجی از صداهای زیر، میانه و بالا می‌گویند، که درایور یک هدفون توانائی باز تولید آنرا از پائین‌ترین تا بالاترین تُن صدائی دارا باشد. بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی، از ما هدفون‌هائی با صدای بسیار صاف و تائید شده طلب می‌کنند. چیزی که آنها توصیف می‌کنند یک صدای بالانس شده است، که فرکانس‌های آن بصورت برابر در تمامی رنج‌های فرکانس هدفون توزیع شده باشد. بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی ایرانی به هدفون‌هائی با بالانس میانه­ نیاز دارند.

فرکانس شنوائی

نمایشگاه هنر ایران: میانگین دایره‌ی فرکانس شنوائی انسان بین 20 هرتز تا 20 هزار هرتز است. در حالی که فرکانس هدفون های معمولی، عددی میان همین رنج را پوشش می دهند؛ هدفون‌هائی با فرکانس پائین ( حتی تا 5 هرتز ) و همچنین هدفون‌هائی با فرکانس بالا ( تا 35 هزار هرتز ) هم وجود دارد. شاید بپرسید چگونه یک انسان توانائی شنیدن این رنج صدا را دارد؟ پاسخ این است : شاید این فرکانس‌ها هرگز شنیده نشوند، اما قطعا احساس خواهند شد؛ و این موضوع مطمئنا، به ارتقای سطح تجربه‌ی شنوائی شما از یک هدفون منجر می‌شود.

پاسخ فرکانسی و ژانرهای موسیقی

در فرکانس پائین شما بیشتر صداهای ضربه‌ای و بم را می‌­شنوید و در نقطه ی مقابل، در فرکانس‌های بالا صدای تیز و تند، بیشتر به گوش می‌رسد. روش علمی و صحیح انتخاب یک هدفون می‌بایست بر پایه‌ی نیازهای موسیقائی ژانر انتخابی شما باشد. برای سبک‌های شرقی، EDM ( Electronic Dance Music )، پاپ، Ragge ( نوعی موسیقی پر بیت جامائیکائی )، تکنو و سبک‌های دیسکوئی، فرکانس هدفون پائین مناسب‌تر هستند. هدفون‌های فرکانس بالا اما شما را قادر خواهند کرد تا تمامی و هر بیت یک موسیقی اصیل هِوی متال ( Heavy Metal ) را بشنوید. افرادی هم که به سبک بزرگان موسیقی کلاسیک، مانند موتزارت و باخ علاقه‌مند هستند، به هدفون‌هائی بدون هیچگونه تمایل فرکانسی نیاز خواهند داشت.

کامل گوش کنید

در حالی که گستردگی دامنه‌ی فرکانس هدفون، لزوما به معنای کیفیت بالای آن نیز به حساب نمی‌آید؛ اما باید بدانید بسیاری از جزئیات موسیقائی در آنها شنیده می‌شود. یک آهنگ به گونه‌ای نوشته و تنظیم می‌گردد، که با استفاده از تمامی آلات موسیقی ممکن، تمامی بخش‌های خود را تکمیل کند. این صداها در طیف گسترده‌ای از تن‌های صدائی پراکنده می‌گردد، و شما تنها در صورتی قادر به شنیدن آنها هستید که، هدفون شما این قابلیت را داشته باشد؛ البته اگر انتخاب درستی کرده باشید.

نمودار پاسخ فرکانسی

نمایشگاه هنر ایران: اندازه‌گیری میزان پاسخ فرکانسی یک هدفون کار آسانی نیست. نحوه‌ی اندازه‌گیری آن به این صورت است: باید به کمک یک میکروفن فوق حساس در تمامی فرکانس‌ها، باز تولید صدا را از هدفون ضبط کنید. میکروفن دقیقا باید در مرکز هدفون قرار بگیرد. حالا شما می‌توانید، واکنش هدفون به هر صدائی را به درستی اندازه‌گیری کرده و بر روی نمودار بیاورید.

” تقریبا 20 سال است که، در تلاش مستمر برای اندازه گیری درست صدای انواع هدفون هستم. برای این موضوع بسیار زمان گذاشته و فکر کرده‌ام؛ و پاسخ همیشه در نظرم بسیار واضح و مشخص بوده است. ”

تایل هرتسنس – موسس HeadRoom

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا معرفی فرکانس هدفون در حرفه موسیقی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 47 = 53