نمایشگاه هنر ایران

آشنایی کوتاه با تمبرهای پستی و غیره

نمایشگاه هنر ایران: آشنایی کوتاه با تمبرهای پستی و غیره

تمبر یک نشانه ای است که بر روی فرستاده های پستی زده می شود و به این معنی است که قسمتی از هزینه یا تمامی هزینه ی پستی پرداخته شده است، در واقع حکم مهر پرداخت شده را دارد. تمبر یک کاغذ کوچک چهار گوش است که عکس و طرح های مختلفی بر روی آن چاپ شده و انواع اقسام مختلفی دارد که هر کدام در پست دارای عملکرد مختلفی دارد. در پست تمبر چسب خاصی وجود دارد که در ابتدا هیچ چسبندگی خاصی ندارد ولی به محض مرطوب شدنش خاصیت چسبندگی به خود می گیرد و به بسته ی محصولات پستی چسبانده می شود. محیط تمبر دارای دندانه هایی است که توسط این دندانه ها شناخته و حتی نام گذاری می شود. به طور کلی تمبر ها انواع مختلفی دارد که ما سعی داریم در این مقاله انواع تمبر ها را نام برده و توضیحاتی راجب آنها بدهیم. با ما همراه باشید.

انواع تمبر ها
تمبر ها بطور کلی به دو دسته ی تمبر های پستی و تمبر های غیر پستی تقسیم می شوند.

1. تمبر جاری
تمبر هایی که برای استفاده ی کلی و عمومی پست منتشر می شود تمبر جاری یا سری های پستی می نامند . سایز و اندازه این تمبر ها از تمبر های یادگاری کوچکتر و با تعداد بیشتر و تیراژ نسبتا زیاد چاپ می شود و تا زمانی که همه ی تمبر جاری فروخته نشده است در باجه های پست فروش تمبر صورت می گیرد و مصرف می شود. بنابراین ممکن است یکسری از تمبر های جاری در مدت دو تا پنج سال یا چندنی سال در باجه های پست فروخته شود.

نمایشگاه هنر ایران: طول مدتی که یکسری از تمبر های جاری در دسترس قرار دارد به تیراژ اولیه آن و به تعداد و تیراژ تمبر های یادگاری متنوعی بستگی دارد که در طول این مدت منتشر می شود. قیمت تمبر های جاری شامل کوچکترین ارقام تا درشت ترین ارقام پولی است که می تواند مصرف پستی داشته باشند، بدین منظور تنوع قیمت آنها و تعداد تشکیل دهنده یک سری به مراتب از یک سری تمبر یادگاری به مراتب بیشتر است، ولی از لحاظ رنگ طبق سنت معمول محدودتر و هر تمبر اغلب شامل دو یا سه رنگ بیشتر نیست.

2. تمبر هوایی
تمبر هوایی را از اقسام تمبر جاری باید به حساب آورد که روی آن کلمه پست هوایی یا تصویری که هوایی بودن تمبر را نمایان می سازد نقش کرده اند. و اولین سری مستقل برای پست هوایی در سال 1309 شمسی منتشر گردید. کشورهای انگلیسی زبان از کلمه پست هوایی Air Mails استفاده می کنند. تمبر های هوایی به طور معمول ارقام خیلی ریز قیمت را ندارند.

3. تمبر یادگاری
تمبر یادگاری تمبر هایی هستند که به افتخار شخصیت ها و به یاد آنها و یا به یادبود بنیانگذاری موسسه و یا یک رویداد مهم اجتماعی به چاپ می رسند. تمبر های یادگاری انعکاسی از بزرگ ترین افتخارات ملی و تاریخی است. از موسسات اجتماعی خدمتگزار و خادمین به بشریت تمبر یادگاری تهیه می کنند که مشوق نسل های جوان مملکت باشد به همین منظور است که کشورهای مختلف به مناسبت سالگرد شخص و یا موسسه و یا یک رخداد مهم و تاریخی تمبر یادگاری با موضوعی مشترک به چاپ می رسانند.

نمایشگاه هنر ایران: مانند روز سازمان ملل، المپیک، یونسکو، یا برای شخصیت های چون گاندی و غیره. تمبر های یادگاری را با قیمت های ریز منتشر می نمایند تا کلیه علاقه مندان از کوچک و بزرگ بتوانند از آن به مقدار کافی خریداری کنند. همچنین تمبرهای یادگاری هرچقدر از لحاظ تنوع رنگ در هر قطعه و تعداد قطعات در هر سری بیشتر باشد مرغوبتر است. تمبرهای یادگاری را به مقدار کم و تیراژ محدود چاپ می کنند و برای مدت معین در باجه های پست فروش تمبر انجام می شود. خرید تمبر هایی یادگاری اغلب توسط تمبر بازان صورت می گیرد.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا آشنایی کوتاه با تمبرهای پستی و غیره را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 10 = 11