نمایشگاه هنر ایران

آنچه باید درباره برگ سهام بدانید

نمایشگاه هنر ایران: آنچه باید درباره برگ سهام بدانید

آیا می‌دانید داشتن ورقه سهام برای شرکت‌های سهامی و سهامداران الزامی است؟ اگر یک شرکت سهامی دارید هرچه زودتر نسبت به چاپ و انتشار ورقه سهام اقدام کنید. برای آشنایی بیشتر با نمونه ورقه سهام ، مندرجات الزامی آن و بخشی از مقررات مربوط به آن این مطلب را بخوانید.

سهام چیست؟
برای آشنایی با نمونه ورقه سهام ، خوب است ابتدا با خود سهام آشنا شویم.

برای تشکیل یک شرکت سهامی، شما مانند سایر شرکت‌ها به سرمایه‌ی اولیه نیاز دارید. که این سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص صرفا از طرف شرکا تامین می‌شود. در شرکت‌های سهامی عام، علاوه بر شرکا، می‌توانید بخشی از سهام خود را به عموم مردم نیز بفروشید.

حال اگر این سرمایه را به واحدهای معین تقسیم کنیم، این کار، ادارۀ شرکت و تقسیم سود و زیان را آسان می‌کند.

مثلا در یک شرکت سهامی خاص، آورده‌های شرکا به این صورت است:

الف: ۲ میلیون تومان. – ب: ۳ میلیون تومان- ج: ۵ میلیون تومان- کل سرمایه شرکت: جمعا: ۱۰ میلیون تومان

برای ساده شدن اداره شرکت می‌توان سرمایه‌ی شرکت را به ۱۰ قطعه یک میلیون تومانی تقسیم کرد و به این ترتیب مقدار سهم هریک از شرکا این‌گونه است:

الف: ۲ سهم. – ب: ۳سهم – ج: ۵ سهم

نمایشگاه هنر ایران: تقسیم آوردۀ شرکا به این واحدهای معین (سهم) فقط در شرکت‌های سهامی الزامی است. در واقع سهم، قطعه‌های معلوم و مشخصی از سرمایه است که اداره شرکت را با شرکای زیاد آسان می‌کند.

ورقه سهام چیست؟
حال که با سهام آشنا شدیم، می‌توانیم به تعریف دقیق‌تری از ورقه سهام برسیم. در واقع ورقه سهام نشان‌دهنده سهامداران یک شرکت است. به این صورت که برای هر سهام‌دار، یک یا چند برگه سهام صادر می‌شود که نشان می‌دهد آن شخص صاحب چه تعداد سهام در این شرکت است. نمونه ورقه سهام را می‌توانید در این مطلب ببینید.

در ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، درباره ورقه سهام آمده است:

ورقه سهم سند قابل معامله‌ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.

اشتباهات متداول:
اگر یک شرکت سهامی دارید، حتما نسبت به صدور برگه سهام برای سهامداران خود اقدام کنید. هرچند در بسیاری از شرکت‌ها عملا برگه سهام صادر نمی‌شود. در این صورت سهامداران می‌توانند از شرکت شما شکایت کنند. علاوه بر این، حساب سهامداران شرکت ممکن است از دست خودتان نیز دربرود.
این که ورقه سهام شما چه شکلی باشد، مهم است. در ماده ۲۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت، اوصاف الزامی یک ورقه سهام آورده شده است:

اوراق سهام باید متحدالشکل و چاپی و دارای شماره ترتیب بوده و به امضای لااقل دونفر که بموجب مقررات اساسنامه تعیین می‌شوند برسد.

هم‌چنین نمونه ورقه سهام، باید حاوی مندرجاتی باشد که در ماده ۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت به آن اشاره شده است.

نمایشگاه هنر ایران: درورقه سهم نکات زیر باید قید شود:

نام شرکت و شماره ثبت آن دردفتر ثبت شرکت‌ها.
مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخت شده آن.
تعیین نوع سهم.
مبلغ اسمی سهم و مقدار پرداخت شده آن به حروف و با اعداد.
تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا آنچه باید درباره برگ سهام بدانیدرا در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 47 = 54