نمایشگاه هنر ایران

اصول یادگیری اولیه عکاسی اجسام بی جان

نمایشگاه هنر ایران: اصول یادگیری اولیه عکاسی اجسام بی جان

عکاسی با موضوع طبیعت بی‌جان یا به‌عبارت‌دیگر “عکاسی رومیزی” یک راه عالی برای بهبود مهارت عکاسی شماست. این مقاله قصد دارد طریقه عکاسی بی‌نقص در این سبک را به شما نشان دهد تا از آن لذت ببرید. سؤال اول این است که تعریف عکاسی طبیعت بی جان چیست؟ این سبک از عکاسی تعریف مشابهی با نقاشی از طبیعت بی‌جان دارد و سوژه آن می‌تواند غذا ، گل ، سنگ و دیگر اشیا باشد. عکاسی رومیزی هم همان‌طور که از نامش پیداست شیوه‌ای از عکاسی از سوژه‌های قرارگرفته روی یک میز است. عکاسی از غذا و محصولات کوچک از موارد اصلی عکاسی رومیزی است.

چرا باید عکاسی از طبیعت بی‌جان و عکاسی رومیزی را تجربه کنید؟
در شیوه عکاسی طبیعت بی جان شما چیزهای زیادی خصوصاً از نورپردازی و تأثیر زاویه و شدت نور خواهید آموخت. برای مثال آیا میدانید تابش نور با شدت کم از طرفین ، بافت سوژه را نمایان خواهد کرد؟

همچنین در این نوع از عکاسی خصوصاً وقتی‌که به‌صورت رومیزی صورت پذیرد شما می‌توانید تک‌تک موارد مؤثر در ثبت عکس را به‌طور کامل تحت کنترل قرار دهید. از پس‌زمینه تا تمامی نورهای تابیده‌شده به سوژه و همچنین تنظیمات موردنیاز برای ثبت عکس . . .

ماهیت اصلی این نوع از عکاسی تجاری و دارای قواعد خاصی است اما شما مجبور به رعایت آن‌ها نیستید و همانند تصویر زیر می‌توانید آنچه را همان‌طور که خودتان می‌پسندید به ثبت برسانید.

برای عکاسی از طبیعت بی‌جان به چه چیزهایی نیاز دارید؟
ممکن است یک عکاس حرفه‌ای برای ثبت یک عکس حرفه‌ای طبیعت بی‌جان نیاز به ابزار و تجهیزاتی بسیار گران‌قیمت در استودیوی تخصصی خود داشته باشد. اما شما به‌عنوان یک مبتدی می‌توانید با دوربینی که به آن دسترسی دارید و از طریق راه‌حل‌های جایگزین و همچنین خلاقیت خود در گوشه‌ای از سالن پذیرایی منزل خود به نتیجه موردنظرتان برسید.

نمایشگاه هنر ایران: در ادامه بخشی از تجهیزات ضروری و تجهیزات پیشنهادی به شما معرفی ‌شده‌اند.

تجهیزات موردنیاز
هر نوع دوربین! قطعاً دوربینی از نوع دیجیتال راه‌حل ساده‌تری برای ثبت عکس است اما استفاده از دوربین آنالوگ نیز بلامانع است.
چند سطح متفاوت برای ایجاد پس‌زمینه‌ای خلاقانه و زیبا نیاز خواهید داشت.
رفلکتور کوچک برای بازتاباندن نور . البته از مقوای سفید یا فویل نیز می‌توان برای این کار استفاده کرد.
سوژه اصلی و لوازمی برای آراستن صحنه که می‌توانید در گوشه و کنار خانه آن‌ها را بیابید.

تجهیزات پیشنهادی
حداقل یک عدد فلاش : بهترین شکل استفاده از فلاش ، تنظیم آن به‌صورت دستی است. برای استفاده از فلاش به‌صورت جدا از دوربین ، به یک تریگر نیز نیاز خواهید داشت.
اصلاح‌کننده‌ی نور برای فلاش : برای فلاش روی دوربینی می‌توانید از سافت باکس‌های کوچک ساخته‌شده برای آن‌ها استفاده کنید.
سه‌پایه : برای دوربین حتماً به یک سه‌پایه نیاز دارید و برای تنظیم دقیق فلاش جدا از دوربین نیز بهتر است یک سه‌پایه دیگر هم داشته باشید.
یک لنز تله و یک لنز نرمال سریع : البته ایده آل در این شکل از عکاسی ، لنز ماکرو خواهد بود . برای کاهش فاصله فوکوس لنز همچنین می‌توان از فیلترهای کلوزآپ بهره برد. توجه داشته باشید که لنزهای قدیمی ، حتی بدون دارا بودن فوکوس خودکار هم گزینه‌های خوبی هستند.

نکات دارای اهمیت برای عکاسی طبیعت بی‌جان
همه‌چیز را ساده بگیرید : خودتان را با چیدن یک صحنه شلوغ و درهم پر از اشیا و خوراکی گیج نکنید. مینیمالیستی به سوژه‌ها نگاه کنید و حداکثر بهره را از حداقل‌ها ببرید.

کار با سطوح و اشیا براق و بازتابنده‌ی نور بسیار سخت است. سعی کنید از آن‌ها اجتناب کنید.

نمایشگاه هنر ایران: همه‌چیز را تمیز نگه‌دارید. در این نوع عکاسی جزئیات دیده می‌شوند ، پس هرگونه اثرانگشت ، لکه یا گردوغبار را از همه جای صحنه پاک کنید.

صبور باشید. بدون برنامه صحنه را نچینید و آنچه را که می‌خواهید به آن برسید در نظر داشته باشید. با آزمون‌وخطا در نورپردازی کم‌کم به آنچه می‌خواهید به آن برسید نزدیک شوید.

یادداشت‌برداری کنید. برای هر عکس مورد تائید ، تنظیمات دوربین و چینش صحنه را بنویسید. این روشی عالی برای یادآوری شیوه شکل‌گیری یک عکس خوب و کاهش زمان ثبت عکس‌های بعدی است.

اصطلاحات مورداستفاده در عکاسی طبیعت بی‌جان
نورپردازی کم‌نور یا Low Key Setup
این شکل از نورپردازی صرفاً به معنای عکاسی در نور کم نیست. گرچه نگارنده ترجیح می‌دهد این نوع از عکس‌ها را در نوری کم ثبت کند. برای این کار لازم است توجه داشته باشید که ترکیب رنگی پس‌زمینه متناسب با سوژه شما باشد. ضمن اینکه سطح براق در قسمت زیرین سوژه بازتابی محو ایجاد خواهد کرد که بسیار زیباست. استفاده از فلاش جدا از دوربین در ثبت این نوع از عکس‌ها بسیار عالی خواهد بود.

نورپردازی پرنور یا High Key Setup
این شیوه معمول من برای این شکل از نورپردازی است : قرار دادن یک میز در کنار پنجره استفاده از دو قطعه مقوای سفید برای پس‌زمینه و سطح زیرین!

نمایشگاه هنر ایران: از تابش مستقیم نور خوشید برای ثبت چنین عکسی خودداری نمایید. تابش نور از پشت پرده سفید یا عکاسی در روزی بارانی نتیجه کار را همانند زمانی خواهد کرد که از یک سافت باکس بزرگ استفاده می‌کنید.

چند نکته مرتبط با فوکوس و تغییر فوکوس
قبل از هر چیز فوکوس خودکار را فراموش کنید و ضمن خاموش کردن آن ، هر تنظیم دستی مرتبط با تنظیم دستی فوکوس را روشن کنید! برای مثال می‌توانید از بزرگنمایی بخشی از تصویر برای فوکوس دستی دقیق روی نقطه موردنظر بهره ببرید.

حتی‌الامکان برای عکاسی طبیعت بی جان از سه‌پایه استفاده کنید. شاتر دوربین را با استفاده از اپلیکیشن‌های موجود و یا دکلانشور از راه دور فعال کنید. برای داشتن فوکوسی بهتر از عمق میدان بیشتر و دیافراگم بسته‌تر استفاده کنید. این کار شارپنس عکس شما را هم بالاتر خواهد برد. همچنین می‌توانید از تکنیک انباشت فوکوس برای داشتنی تصویری کاملاً واضح استفاده کنید.

جمع‌بندی
هدف این مطلب صرفاً اثبات این بود که شروع عکاسی طبیعت بی جان و عکاسی رومیزی در منزل ، هزینه‌ی بالایی ندارد و نتیجه‌ی بسیار عالی هم در پی خواهد داشت. همه‌چیز به حوصله و خلاقیت شما بستگی دارد. ضمناً ویرایش عکس‌ها را هم فراموش نکنید.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا اصول یادگیری اولیه عکاسی اجسام بی جان را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 1 =