نمایشگاه هنر ایران

انواع دوخت و مولاژ و معرفی آنها

نمایشگاه هنر ایران: انواع دوخت و مولاژ و معرفی آنها

دوخت و مولاژ برای تهیه یک الگو به روش کار روی مانکن به ابزار و وسایلی احتیاج است که الگوی طرح مورد نظر شما را به آسانی و بدون عیب و نقص با صرف وقت کم بدست آید.اهم این وسایل به قرار زیر است:

دوخت و مانکن

دوخت و مانکن یکی از وسایل اساسی مورد نیاز برای تهیه الگو به شیوه مورد بحث میباشد.انواع مانکن به شرح ذیل میباشد:

دوخت و مانکن مخصوص ویترین:این نوع مانکن ها صرفا جهت تزیین ویترین مغازه ها و فروشگاه ها استفاده میشودنمونه های مختلف آن که از مواد مصنوعی مانند:فایبرگلاس،پلاستیک و پولیستر ساخته میشود جهت استفاده خیاطی نمیباشد زیرا سوزن به راحتی در آن فرو نمیرود،از این گذشته فرم و اندام مانکن در حالت های گوناگون ایستاده ا ژست های خاص و گاه به صورت نیم تنه میباشد.

دوخت و مانکن متغیر:اسکلت این نوع مانکن ها از فلز تهیه گردیده و قطعات بدن در هشت تکه مجزا بر روی آن نصب میگردد.این نوع مانکن ها را به راحتی میتوان تا دو اندازه کوچک یا بزرگ نمود و با فشردن قسمت های مختلف بدن مانکن به یکدیگر فاصله خالی مابین قطعات از بین رفته و اندازه مانکن کوچکتر میگردد.و بالعکس با دور ساختن این قطعات از یکدیگر اندازه مانکن بزرگتر میشود.

دوخت و مانکن ثابت:دوخت و مانکنی که در الگوسازی حجمی قابلیت کاربرد دارد مانکن ثابت که فرم سه بعدی و به شکل بدن انسان میباشد.این نوع مانکن ها در ابعاد و سایزهای مختلف،همینطور برای مردان،زنان و کودکان تهیه میشود سازندگان و تولید کنندگان مانکن،پس از اسکلت آن با مقوا و چسباندن کاغذ،روزنامه و مجلات درون غالب گچی،یک لایه ورق نازک پنبه یا اسفنج روی آن می کشند سپس با استفاده از پارچه آن را روکش میکنند.

دوخت و از جمله خصوصیات مهم این نوع مانکن قرینه بودن،سوار بودن روی پایه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع و جنس نرم روکش آن است تا سوزن به راحتی داخل آن فرو رود.

دوخت و تهیه کنندگان باید با آناتومی اندام آشنایی کافی داشته باشند تا مانکن هایی مطابق با اندام واقعی را بسازند مانکن ها باید همه ساله مطابق با استانداردهای جهانی و تغییرات طراحی مدروز شوند.

دوخت و ر صورتی که مانکن را مشخصا و برای پوشاک شخصی مورد استفاده قرار میدهید،میتوانید اندازه های خود را به تولید کننده بدهید تا مانکنی با اندام خود در اختیار داشته باشید،چنان چه مانکن برای کارگاه خیاطی مورد استفاده قرار می گیرد بهتر است از مانکن های استاندارد موجود در بازار استفاده شود.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا انواع دوخت و مولاژ و معرفی آنها را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 6 =