نمایشگاه هنر ایران

بازی دهندگی عروسک چیست؟

نمایشگاه هنر ایران: بازی دهندگی عروسک چیست؟

از دیرباز عروسک گردانی در بسیاری از جوامع آسیای جنوب شرقی به عنوان یک شغل فرهنگی شناخته شده است. عروسک گردان نه تنها عروسک را میگرداند بلکه به جای آن نیز صحبت میکند و در بعضی از نمایشهای عروسکی همچون خیمه شب بازی در ایران چندین عروسک را به حرکت درآورده و یک تنه به جای همه آنها حرف میزند این کار ساده ای نیست که هرکسی بتواند انجام دهد. عروسک گردان ها کسانی هستند که دیده نمیشوند و غالباً بر حسب نوع نمایش، پشت پاراوان مخفی شده یا چهره هایشان را میپوشانند و بدون اینکه دیده شوند، سعی میکنند با انتقال احساسات به دستهایشان عروسکها را جان بخشیده و حرکتی زیبا بیافرینند. بر خلاف بازیگران تئاتر و تلویزیون و سینما که چهره هایی شناخته شده اند، عروسک گردان ها ناشناخته باقی میمانند و تنها هنر و فقط عروسکهایشان آشنا و شناخته میشوند. عروسک گردان بازیگری است که تکنیکهای بازیگری را دارد؛ علاوه بر آن عروسک گردان در واقع بازیگری است که نه تنها مهارتهای بازیگر را دارد، بلکه تکنیکهای عروسک گردانی را نیز میداند.

عروسک و عروسک گردان
در اکثر نمایشهای عروسکی پنهان، به دلایل مختلف برای عروسک گردان ها فضا و محیط محدودی در نظر گرفته میشود و او موظف است که تمام امکانات حرکتی عروسک را برای ارائه بازی بهتر به کار گیرد. همانگونه که یک ورزشکار هر روز به تمرین بدنی میپردازد تا بتواند بدن خود را آماده نگه دارد، عروسک گردان نیز ناگزیر است برای داشتن انعطاف بدنی، نرمش قبل از نمایش و ورزش روزانه را سرلوحه کارهای خود قرار دهد. آیا عروسک گردانان برای ارائه نقش خود باید به ورزش سنگین روی بیاورند؟ باید توجه داشته باشیم که نرمش بدنی با ورزش بدنی متفاوت است. ورزشهای سنگین بدن را دچار خستگی و در نتیجه غیر قابل انعطاف . میکند برای گرم کردن بدن نیازی به ورزشهای سنگین نیست، در ابتدا راه رفتن معمولی مطلوب است. راه رفتن میتواند آرام آرام تند شود تا تبدیل به دویدن گردد. وقتی بدن گرم شد،
میتوان حرکات نرمشی را به آن اضافه کرد. پارهای از حرکات نرمشی به شرح زیر است:
1- حرکات سر: سر را به آرامی بالا و پایین میآوریم. سر را از منتهی الیه سمت چپ حرکت داده تا به منتهی الیه سمت راست برسد، سپس بر میگردانیم؛
2- حرکت شانه: شانه ها را به آرامی بالا برده و پایین می آوریم. سپس شانه ها را یکییکی بالا و پایین میبریم. شانه ها را حول محور دست میچرخانیم سپس این حرکت را بر عکس انجام میدهیم؛
3- حرکات دست: دستها را کاملاً باز میکنیم. یکبار موافق جهت حرکت ساعت و یکبار مخالف آن میچرخانیم. دستها را از آرنج میشکنیم و حول محور آن دایره میزنیم سپس چرخش دست را بر عکس انجام میدهیم؛
4- حرکات کمر: پایین تنه را ثابت نگهداشته، بالاتنه را حول محور بدن میچرخانیم سپس برعکس آن را انجام میدهیم؛
5-حرکات پایین تنه: بالا تنه را ثابت نگه داشته، پایین تنه را حول محور بدن به راست میچرخانیم سپس این حرکت را بر عکس کرده پایین تنه را به چپ میچرخانیم؛
6- حرکات پا: پاها را به نوبت از زانو می شکنیم و با هر کدام دایره ای میزنیم. پاها را به نوبت بالا آورده و پنجه پا را به راست، چپ، بالا و پایین می آوریم.
این نرمش بدنی یکی از کارهای روزمره عروسک گردانان به شمار میرود و تنها مربوط به اجرای نمایش نیست. این نرمش سبب میشود عروسک گردان بدنی نرم و عضلاتی قوی داشته . باشد. عروسک گردان در طی نمایش ممکن است مدت زمان زیادی ناچار شود دستهایش را بالا نگه دارد و یا بدنش در فرم مخصوصی قرار گیرد. وجود عضلات قوی سبب میشود به راحتی اینگونه فشارها را تحمل کرده، احساس درد، فشار و خستگی نکند بو تمرکز لازم رای ادامه نمایش را از دست ندهد. تقویت عضلات بدن به تغذیه مناسب، استراحت کافی و تمرینات بدنی مداوم بستگی دارد.

دست های معجزه گر
دست برای عروسک گردان در حکم بدن بازیگر تئاتر است. عروسک گردان باید قادر باشد با دستش انواع شخصیتها را طوری نشان بدهد که برای تماشاگر مفهوم و اعجاب انگیز باشد.

شروع کار هنری عروسک گردان
کار هنری عروسک گردان با خواندن متن شروع میشود عروسک گردان برای ارزیابی همه جانبه یک اثر نمایشی سؤالات متعددی را مطرح میکند:
نمایشنامه چه میخواهد بگوید؟
چگونه میگوید؟
با چه زبانی میگوید؟
در چه مدت زمانی میگوید؟
نوآوری دارد یا نه؟
آیا مسائلی را که مطرح میکند از لحاظ علمی پذیرفتنی است؟
عروسک گردان شخصیتهای نمایشی را از لحاظ ارتباطات فیزیکی، روانی و اجتماعی مورد بررسی قرار میدهد
آیا قبل از ساخته شدن عروسکهای نمایشی، عروسک گردان میتواند ارزیابی مناسبی از نحوه عروسک گردانی خود داشته باشد؟
عروسکها براساس چه الزاماتی ساخته می شوند؟
نحوه عروسک گردانی به چه عواملی بستگی دارد؟

عروسکها از نظر تکنیک، شکل و چهره باید با نقششان همخوانی داشته باشند. معمولاً در تئاتر غیر عروسکی قبل از آنکه دکور صحنه و لباس ساخته شود، بازیگران میتوانند نقش خود را تمرین کنند. اما در نمایش عروسکی قبل از اینکه عروسک و دکور ساخته شود عملاً عروسک گردانان کار مخصوصی را نمیتوانند انجام دهند. در واقع تمرین نمایش زمانی شروع میشود که عروسکها ساخته، و دکور صحنه آماده و تمرینات با استفاده این ملزومات صورت بگیرد. عروسک گردان بعد از تحلیل متن سراغ عروسکها میرود که ببیند:
عروسکها دارای تکنیک مناسب با نمایشنامه و شکل اجرا هستند؟
اندازه آنها با شرایط صحنه همخوانی دارد؟
مواد به کار رفته در عروسکها مناسب است؟
در صورت استفاده از تکنیکهای مختلف آن تکنیکها با هم سازگاری و همخوانی دارند؟

در بعضی از صحنه ها ما شاهد عروسک هستیم ولی از عروسک گردان خبری نیست و در برخی دیگر حضور عروسک و عروسک گردان را توأمان میبینیم با نظر به تصاویر فوق درمی یابیم عروسک گردانی به طور کلی به دو روش انجام میشود:
1- روش عروسک گردانی پنهان، که از پاراوان و یا شیء برای مخفی شدن بازیگر استفاده میشود؛
2- روش عروسک گردانی آشکار، که بازیگر دیده میشود و خود نیز همراه با عروسک در نمایش شرکت میکند
عروسک گردان بعد از تحلیل متن و آزمایش کردن عروسکها به ارزیابی دکور میپردازد:
آیا صحنه دکور مناسب با فضای نمایش انتخاب شده است؟
آیا با ابعاد صحنه و سالن نمایش همخوانی دارد؟
آیا فضای خلاقانه به وجود آورده است؟
چه امکاناتی در اختیار بازی دهندگی و عروسکها قرار میدهد؟

بازی با عروسکهای نمایشی مختلف
شیوه های نمایش عروسکی متفاوت است. لذا یک عروسک گردان باید در هر نمایش با نحوه بازیگری آن نوع عروسک آشنا باشد.

بازی با عروسک دستکشی
در این نوع نمایش عروسک گردان باید ضمن انجام تمرینات و اجرای نمایش حالات زیر را داشته باشد.
1- بالاتنه راست باشد؛
2- ساعد عمودی باشد؛
3- در حین بازی با عروسک در همه حال نگاهش به عروسک باشد؛
4- هنگامیکه عروسک ثابت است، پاهایش قدری جدا از هم باشد و وزن بدنش روی هر کدام از پاها به طور مساوی قرار بگیرد.

چگونگی حالت دست و انگشتان عروسک گردان
حالت انگشت یا انگشتانی که در داخل عروسک قرار دارند بسیار مهم است چون معمولاً وزن سر عروسک باعث خم شدن سر به جلو یا عقب میشود، برای جلوگیری از این حالت باید انگشت یا انگشتان را طوری داخل لوله عروسک قرار داد که در حالت عادی سر عروسک به حالت عمودی بایستد. البته حالت درست سر عروسک فقط بستگی به نحوه قرار دادن انگشت یا انگشتان در داخل گردن عروسک ندارد، بلکه به نیروی آنها نیز بستگی دارد که در نتیجه تمرینات فراوان به دست . میآید ارتفاع عروسک نکته مهم برای القای حرکت کامل و زنده عروسک به تماشاگر، تنظیم مناسب ارتفاع و عدم تغییر این ارتفاع
است. برای نشان دادن سطح غیرقابل رویتی که عروسکها روی آن حرکت میکنند، عروسک گردان باید با دقت زیادی آن سطح فرضی را در نزدیکترین فاصله به لبه صحنه برای خود انتخاب کند. اگر خط دید تماشاگر نسبت به لبه صحنه عمودی باشد عروسک در حرکت به عقب صحنه ارتفاع خود را تغییر نخواهد داد. ولی اگر خط دید تماشاگر پایینتر از لبه صحنه باشد باید ارتفاع عروسک در  ضمن حرکت به عقب صحنه تغییر کند که این تغییر ارتفاع بستگی به نقطه دید تماشاگر دارد و در این صورت سطح فرضی حرکت عروسک نسبت به لبه صحنه به طرف عقب صحنه، شیب به بالا دارد.

چگونگی حالت ساعد و بازو عروسک گردان
براساس قد عروسک گردان حالات و وضع قرارگرفتن ساعد و بازو متفاوت خواهد بود. ساعد عروسک گردان است که همه چیز را رهبری میکند، در نتیجه باید همیشه عمودی باشد. برای یک عروسک گردان کوتاه قد، بازو و ساعد باید کاملاً کشیده باشد و برای یک عروسک گردان بلند قد، بازو و ساعد باید به حد کافی خم شده باشد تا اینکه پایین لباس عروسک با لبه صحنه تقریباً مماس شود.

حرکات با عروسک دستکشی
راه رفتن
برای نشان دادن راه رفتن، مچ دست خود را به عقب و جلو حرکت داده و عروسک را به طرف جلو راه ببرید. توجه داشته باشید عروسک نباید هنگام راه رفتن از حالت طبیعی خود خارج شده و یا از بغل حرکت کند، نباید عقب عقب برود و یا اینکه کج شود.

صحبت کردن
عروسکهای دستکشی معمولاً لبشان حرکت نمیکند و هنگام سخن گفتن فک نمیزنند، برای صحبت کردن بایستی از حرکت دادن سرشان استفاده کرد. به اینصورت که سر را به طور متوازن با عبارات یا دسته هایی از کلمات حرکت داده و حالات حرف زدن را با حرکت سر نشان داد.

گوش کردن
هر عروسک بایستی روشهایی برای گوش کردن داشته باشد. یک عروسک شنونده مادامی که عروسک دیگری مشغول صحبت است، نباید حرکت کند و باید صورتش سمت به کسی باشد که مشغول حرف زدن است.

نشستن
برای نشستن، عروسک را به آرامی رو به جلو خم کرده و پایین بیاورید و انگشت اشاره دست دیگر را در زیر لباس عروسک طوری قرار دهید که زانو را نشان بدهد. آنگاه عروسک را راست کنید و حالت نشستن به آن بدهید.

بالا رفتن از درخت
برای آنکه نشان دهیم عروسکی از درخت بالا میرود، ابتدا عروسک را نزدیک درخت آورده و دستانش را به طرف درخت میگیریم و کمکم درخت را به پایین می آوریم تا جایی که عروسک با بالای درخت هم طراز
شود و روی شاخه درخت قرار گیرد. البته در تمامی این مدت دستهای عروسک مشغول کارکردن هستند.

بازی با عروسک میله ای
حالات عروسک گردان در حین اجرای نمایش میله ای تقریباً شبیه به عروسک دستکشی است. بالا تنه راست، ساعد عمودی و در حین بازی با عروسک، نگاه عروسک گردان، معطوف به عروسک است. هنگامی که عروسک گردان ثابت است، پاهایش را قدری جدا از هم قرار میدهد که بتواند وزن بدنش را روی هر کدام از پاها به طور مساوی تقسیم کند.

چگونگی قرار گرفتن عروسک میله ای در دست عروسک گردان
عروسک گردان میله نگهدارنده عروسک را در دست گرفته، پایینتر از تنه عروسک پشت پاراوان پنهان میشود. عروسک گردان باید دارای مهارت خاصی باشد تا علاوه بر تحمل وزن عروسک و حفظ تعادل آن توسط میله ها حرکت مورد نظر را به عروسک منتقل کند. اگر تعداد میله های عروسک زیاد باشد، یک عروسک را دو، سه بازی دهنده به حرکت در می آورند که در این حالت ارتباط هر کدام از اینها به تنهایی با عروسک و ارتباط هر سه با هم و هماهنگی میان حرکات عروسک کار سخت و دشواری است.

عروسک میله ای
ارتفاع عروسک
تنظیم ارتفاع عروسک میله ای توسط عروسک گردان نیز شبیه به عروسک دستکشی است با این تفاوت که وزن عروسک میله ای و نگاه داشتن آن در ارتفاع مناسب مشکلتر است.

حرکات با عروسک میله ای
بعضی حرکات از قبیل راه رفتن، گوش کردن، بالا رفتن از درخت و … کاملاً شبیه به حرکاتی است که در بازیگری عروسکهای دستکشی شاهد بودیم. بعضی از حرکات دیگر مثل صحبت کردن، درصورتیکه
عروسک فک زن نباشد باز هم شبیه به عروسکهای دستکشی است و در صورت فکزن بودن به وسیله میله یا نخ از پایین توسط عروسک گردان انجام . میشود اگر قرار باشد عروسک میله ای در صحنه ای بنشیند، با اضافه کردن مفصل متحرک در کمر و اضافه کردن پا این کمبود بر طرف میشود در صورتیکه بخواهیم عروسک میله ای ما خم شود از میله نگهدارنده کوتاه تری استفاده کرده، عروسک گردان دستش را داخل بدن میله ای کرده و عروسک را کنترل می کند.

بازی با عروسک ماپت
از آنجا که اینگونه عروسکها معمولاً پشت پاراوان های کم ارتفاع، پشت میز، قفسه یا مبلمان قرار میگیرند عروسک یا عروسک گردانان معمولاً در حالت نشسته یا زانو زده عروسک را به حرکت در می آورند دایره حرکتی این نوع عروسک به واسطه فک زن بودن آن محدود است. چنانکه پیش از این توضیح داده شد اینگونه عروسکها در نمایش های تلویزیونی و آموزشی استفاده میشوند. عروسک گردان عروسک ماپت میتواند با یک دست سر عروسک و با دست دیگر یکی از دستهای عروسک را به حرکت در آورد، اما هنگامی که نیاز باشد همزمان با حرکت سر از دو دست عروسک استفاده شود، عروسک گردان دیگری دستهایش را در آستین لباس عروسک کرده و دستهای عروسک را به حرکت در می آورد.

بازی با عروسک نخی
در مقایسه با سایر انواع عروسکهای نمایشی، بازی دادن عروسکهای نخی نیاز به نظم، آرامش، تجربه، مهارت و خلاقیت بسیار زیادی دارد. هر چند که این گفته چیزی از اهمیت سایر عروسکها نمی کاهد. گفتنی است حتی آسانترین حرکات، هنگام بازی دادن عروسکهای نخی، میتواند تأثیری منفی بر ذهن تماشاگر داشته باشد؛. به همین دلیل، بازی دهندگان برای رسیدن به حد مطلوب بازیگری باید مراحل را طی کنند، یعنی نخست با عروسکهای ساده و پس از آن با عروسکهای نخی استاندارد به بازی دادن عروسکها بپردازد.

تمرین حرکات مختلف بدن عروسک نخی
حرکت اول: هر دو زانو بر زمین، دستها در حال تضرع و خواهش از جلو بلند برای انجام این حرکت کافی است که دست چپ را قدری به جلو و پایین آورده و دست راست را به سمت راست و قدری بالا میبریم، اما لزومی ندارد زیاد  دست را بلند کنیم. وقتی زانوها به کف زمین برسد و دست پایین نرود، دستها خود به خود از زمین بلند میشود و وقتی مختصری دستها را بالا ببریم نیت تأمین می شود.

حرکت دوم: یک زانو بر زمین و زانوی دیگر از زمین بلند شده نخ یک دست و پا را بالا میکشیم. ممکن است که یک دست و یک پا از یک طرف بدن و یا از طرف دیگر بدن حرکت کند و با یک دست از یک طرف و یک پا از طرف دیگر باشد.
حرکت سوم: عروسک نخی روی صندلی مینشیند دست راست را به حال خود نگهداشته و دست چپ را به چپ و پایین می آوریم.
حرکت چهارم: یک دست بالا برده میشود با دست راست نخ طرفی که مایل هستیم را میکشیم، دست عروسک بالا می رود.

حرکت پنجم: یک پا از جلو بلند میشود فقط یکی از بازوهای کنترل پا را که مورد توجه ماست بالا میبریم و برای اینکه دست ما به اینکار عادت کند سعی میکنیم در آن واحد، مثل حرکت در جا، پشت سر هم دست راست را با پای چپ و دست چپ را با پای راست حرکت دهیم.
حرکت ششم: تنظیم کردن عروسک قسمت عقب بازوی کنترل دست چپ را که مخصوص سر و دستها است پایین می آوریم.
حرکت هفتم: به پشت روی کف اتاق یا تخت دراز کشیدن تمام نخها را شل میکنیم و دستهایمان را به طرف چپ میبریم تا عروسک کاملاً روی زمین دراز بکشد.

حرکت هشتم: با دست راه رفتن نخ مخصوص دستها را شل میکنیم تا کف دستهای عروسک به زمین برسد. سپس دست راست را که مخصوص پاهای عروسک است بلند میکنیم. بعد با کمک انگشت اشاره دست چپ نخ مخصوص دستها را یکی بعد از دیگری بالا میکشیم تا دستهای عروسک به نوبت یکی بعد از دیگری از زمین بلند شده و به جلو حرکت کند.

صداپیشگی عروسک
فرض کنید در یک خیابان تک و تنها در حال قدم زدن هستید، صدای خشن و گرفته ای از پشت سر میشنوید، از آنجایی که هیچگونه تصویر ذهنی از فردی که شما را صدا زده، ندارید، نسبت به آن صدا چه برداشتی خواهید داشت؟ صدای هر شخص میتواند بیانگر نوعی از شخصیت مهربان، خشن، لطیف، ضعیف و … باشد. هر کدام از این صداها به نوعی تداعی کننده تصویر ذهنی برای شنونده است. یکی از مهمترین بخشهای نمایش عروسکی انتخاب صدا برای عروسک است.
صداسازی عروسک به عوامل زیادی بستگی دارد: جایگاه شخصیتی عروسک در متن نمایشنامه، چهره عروسک، نوع و تکنیک حرکتی آن. گاهی تماشاگر صدای واقعی را برای عروسک نمیپذیرد زیرا میداند که عروسک موجودی است غیرواقعی و فانتزی با صدایی خاص.

بررسی دیالوگ های نوشته شده برای یک نمایش عروسکی
دیالوگها در نمایشنامه عروسکی کلماتی هستند که به وسیله آن، منظور نمایش به تماشاگران پیامرسانی میشود. فرض کنید کلمات غم انگیزی با خنده بیان شود، چه اتفاقی میافتد؟ یا پادشاهی که با صدای ضعیف و با حالت ترس، سپاهیان خود را به استواری و شجاعت فرا می خواند با توجه به موارد فوق در مییابیم که لحن، در مفهوم دیالوگ بسیار مؤثر است و باید با نیت ما در یک مسیر حرکت کند.
کجا باید سکوت کرد؟ شروع دیالوگ چگونه صورت میپذیرد؟ چه وقت میتوان سریع حرف زد؟ و کجا باید دقیقتر حرف زد. تمامی این مطالب باعث بهتر شدن دیالوگ های و یا منولوگ های نمایش میشود.

هماهنگی با عوامل اجرا
برنامه ریزی، ساعت های تمرین
نمایش عروسکی به هماهنگی زیادی نیاز دارد. احساسات جاری در یک نمایش بین عوامل آن همچون عروسک گردان، صداپیشه های عروسک و حتی تماشاگران مشترک است. گروه عروسکی به تمرینهای زیادی نیاز دارد و این تمرینات نوعی هماهنگی را طلب میکند. کارگردان، باید به عنوان یک برنامهریز و مدیر، گروه را هماهنگ کند، همچنین تمرینها را اطم بق برنامه پیشببرد، هر اتفاقی پیشبینی شود و زمان حضور و اتمام جلسات مشخص شود.

تقسیم نقش نسبت به توانایی و جنس صدا
برای اینکه بدانیم چه صدایی برای چه عروسکی مناسب است باید به نسبت نقشهای متن، از صداپیشگان تست صدا بگیریم و نقشها و صداها را بین افراد تقسیم کنیم. ارزیابی صداها کاری بسیار دقیق است و باید صدا با نقش کاملاً هماهنگ باشد. گاهی باید این صدا را بنا به نقش بسازیم و با تغییر در صدا آن را به نقش نزدیک تر کنیم.

توانایی صداپیشه:
یک صداپیشه حرفهای تواناییهایی دارد که به او کمک میکند تا صدایش را با چهره عروسک هماهنگ کند. باید توجه داشت که صداپیشه عروسکی، در طول کار هنری خود، عروسک گردانی را نیز تجربه میکند. این امر سبب میشود که با تکنیک حرکتی عروسک بیشتر آشنا شده و هنگامی که در مقام صداپیشه در نمایش شرکت میکند، میتواند صدای عروسک را با فکزدن عروسک هماهنگ کند. همچنین با توجه به زمانبندی دیالوگها و بیان احساس عروسک شاهد یک روند منطقی در نمایش باشد. عدم هماهنگی بین صدا و فکزدن عروسک باعث میشود که تماشاگران نتوانند با نمایش ارتباط برقرار کنند. گاهی در یک برنامه زنده نمایشی اتفاقاتی میافتد که خارج از برنامه مدون است، در این مواقع صداپیشه با خلاقیت خود میتواند با دیالوگ هایی در خصوص این اتفاق سعی کند که نمایش به روند اصلی خود برگردد و به اصطلاح نمایش را جمع کند.

قرارگیری عروسک در مکانهای متفاوت
عروسک گردان با عروسک خود انواع حرکتها را انجام میدهد. وقتی ما در جهت های مختلف خم میشویم، از بلندی میافتیم، از زیر وسیله ای را بر میداریم، دست خود را برای داد زدن کنار دهان قرار میدهیم، صدایمان تغییر میکند و طبیعتاً صداپیشه باید به تمامی این تغییرات واکنش نشان داده و لحن خود را براساس شرایط به وجود آمده، تغییر دهد. این تغییر صدا و لحن باعث میگردد که از یکنواختی صدا پرهیز شود.

توانایی آواز و ریتم در موسیقی
صداپیشه در بسیاری از موارد، خصوصاً نمایش کودک و نوجوان، با آواز و ریتم سروکار دارد. در اینگونه موارد علاوه بر شناخت موسیقی و آواز باید ریتم نمایش را هم در نظر داشته باشد و با عروسک هماهنگ شود.

صداپیشگی همزمان
در زمانهای متفاوت اتفاق میافتد که صداپیشه مناسبی برای نمایش عروسکی در دسترس نیست، در نتیجه عروسک گردان ضمن حرکت دادن عروسک به صداپیشگی نیز میپردازد. از آن جا که محل قرارگیری
عروسک گردان در بیشتر موارد فضاهای تنگ و بعضاً تاریک است. در اینگونه موارد اگر عروسک گردان بخواهد ضمن حرکت دادن عروسک از صدای شفاف و یکنواختی هم بهره داشته باشد، باید از توانایی های بالایی از نظر انعطاف بدنی برخوردار باشد.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا بازی دهندگی عروسک چیست؟ را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + = 21