نمایشگاه هنر ایران

بررسی و تفاوت بین کاریکاتور و کارتون

نمایشگاه هنر ایران: بررسی و تفاوت بین کاریکاتور و کارتون

هنر کارتون و کاریکاتور از 2 جنبه قابل بررسی و تشخیص هستند.

تفاوت بصری:

در هنر کاریکاتور، آنچه که بیش از هر چیزی از خصلت های بارز آن محسوب می شود، به کارگیری اغراق و البته طنز است. طراحی کاریکاتور از چهره افراد بیشتر دارای جنبه سرگرمی و خنده آور است که معمولا برای خلق چنین اثری از یک شخص به عنوان مدل انتخاب شده و یک کاریکاتوریست حرفه ای علاوه بر توجه و حفظ ویژگی های ظاهری مدل، دست به اغراق نیز می زند به گونه ایی که اثر نهایی کاملا قابل تشخیص است که از چه فردی طراحی شده است.

از نمونه کاریکاتورهایی که از چهره افراد معروف کشیده شده و کاملا قابل تشخیص است

نمایشگاه هنر ایران: در هنر کارتون، هنرمند اثر خود را با استفاده از قوه تخیل خلق می کند و می تواند با استفاده از قوه تخیلش مرزهای واقعیت را جا به جا نماید، در صورتی که در هنر کاریکاتور همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم حفظ ویژگی های مخصوص به خود سوژه و مدل ضرورت دارد و از ویژگی های بارز هنر کاریکاتور است.

تفاوت مفهومی و مضوعی:

از هنر کاریکاتور بیشتر برای بیان موضوعات اجتماعی، سیاسی، انتقادات، پیام های طعنه آمیز، اعتراض ها نسبت به مسائل گوناگون جامعه و غیره استفاده می شود و در عین حال که حامل چنین پیام هایی است می توان ناراحت کننده و دردناک باشد که از خصلت هایی چون فکاهی بودن، طنز و حالت های اغراق آمیز به عنوان ابزارهای کمکی برای این هنر استفاده می شود تا بتوان پیام ها و مفاهیم را با تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب منتقل کرد. هنر کاریکاتوری به دلیل بهره گیری از این خصلت ها از والاترین هنرها محسوب می شود و از لحاظ مفهوم سازی و برقراری ارتباط با مخاطب بسیار غنی و قوی است و اقشار مختلف جامعه را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

بهرام عظیمی

نمایشگاه هنر ایران: هنر کارتون نسبت به مفاهیمی که کاریکاتور بیان می کند بارمعنایی کمتری دارد و معمولا به بیان مفاهیم سطحی می پردازد همچنین ازهنر کارتون برای بازگو کردن روایت و داستان استفاده می شود که در کتاب های مصور کاربرد زیادی دارد و در ابتدا از کارتون به عنوان عاملی جذب کننده برای کودکان نسبت به کتاب و کتابخوانی بهره می بردند اما به مرور زمان کارتون جای خود را در گروه های سنی مختلف باز کرد.

سائول استینبرگ

کامبیز درمبخش

اردشیر محصص

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا بررسی و تفاوت بین کاریکاتور و کارتون را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 6 = 11