نمایشگاه هنر ایران

تاثیر نقاشی بر تقویت خلاقیت و هوش کودکان

تاثیر نقاشی بر تقویت خلاقیت و هوش کودکان

نمایشگاه هنر ایران: کودکان از طریق کشیدن اشکال گوناگون احساسات و خلاقیت خود را به نمایش می‌گذارند و به‌صورت ذاتی به نقاشی‌کشیدن علاقه دارند. تاثیر نقاشی بر خلاقیت کودکان بسیار حائز اهمیت است. باید بدانید که نقاشی‌های کودکان اشکالی بی‌محتوا یا کم‌ارزش نیستند. نقاشی کشیدن چه در خانه انجام شود و چه در آموزشگاه نقاشی کودک، یک فعالیت بسیار با اهمیت به‌شمار می‌رود که از نظر هنری، آموزشی و بالینی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

پرورش خلاقیت و هوش کودکان با استفاده از آموزش نقاشی

انجام کارهای هنری مثل نقاشی‌کشیدن تاثیر زیادی بر روی پرورش خلاقیت و هوش کودکان دارد. شاید این مهارت در نگاه اول یک کار سرگرم‌کننده و بازی به نظر برسد، اما با گذشت زمان متوجه تاثیر نقاشی بر خلاقیت کودک خود می‌شوید.

در همین راستا مشاهده خواهید کرد که فرزندتان در واقع چیزهای زیادی از طریق کنجکاوی‌کردن و انجام فعالیت‌های مختلف برای نقاشی‌کشیدن یاد می‌گیرد و مهارت‌های زیادی به دست می‌آورد.

باید این را در نظر داشته باشید که نقاشی‌کردن، کودک را در فضایی قرار می‌دهد که خارج از هرگونه چهارچوبی او را وادار به فکرکردن می‌کند و باعث می‌شود تا از خلاقیت خود بیشتر استفاده کند.

البته از تاثیر نقاشی بر هوش کودکان هم نباید غافل شوید، چراکه این کار از طریق درگیرکردن ذهن کودکتان برای رشد خلاقیت خود اثرات مثبتی بر رشد شناختی او دارد، ازطرف‌دیگر کشیدن نقاشی به ارتباط بهتر دست و چشم و هوش تصویری او کمک می‌کند.

اهمیت نقاشی برای کودکان و تاثیرات مثبت آن

فرصت نقاشی‌کردن باید به همه کودکان داده شود، شما با ایجاد یک بستر مناسب و دادن امکانات لازم تاثیر نقاشی بر خلاقیت کودکان و رشد هوشی آن‌ها را مشاهد خواهید بود.

اگر فکر می‌کنید که طراحی اشکال و الگوهای مختلف تنها به‌عنوان یک سرگرمی برای فرزندتان در نظر گرفته می‌شود، باید گفت که شما به احتمال زیاد از فواید نقاشی برای کودکان و اهمیت آن بی اطلاع هستید.

نقاشی از جنبه‌های مختلفی می‌تواند به رشد ذهنی و خلاقیت فرزند شما کمک کند که تعدادی از مهم‌ترین تاثیرات نقاشی برای کودکان شامل موارد زیر است:

  • تمرین و تقویت مغز: مهم‌ترین مزیت نقاشی برای کودکان، اثری است که بر روی مغز آن‌ها می‌گذارد. نیمکره راست مسئول خلاقیت و مهارت‌های بصری بوده که مهارت نقاشی دقیقا در همین بخش جای می‌گیرد، پس انجام این کار باعث رشد و توسعه نیمکره راست در کودک می‌شود.
  • بهبود بیان احساسات: علاوه ‌بر تاثیر نقاشی بر خلاقیت کودکان باید بدانید که بچه‌ها با نقاشی کشیدن یاد می‌گیرند که چطور عواطف و احساسات خود را بیان کنند.
  • افزایش اعتماد‌به‌نفس: یکی دیگر از اثرات مثبت نقاشی بر کودکان افزایش اعتمادبه‌نفس است که در این مورد شما به‌عنوان والد نقش مهمی دارید و باید از طریق تشویق به او بفهمانید که کار مهمی انجام داده تا متوجه شود که شما تلاش او را تحسین می‌کنید.
  • تقویت مهارت حرکتی: کودک با نقاشی‌کشیدن ماهیچه‌های دست خود را تقویت می‌کند و از این طریق می‌تواند در زمینه‌های آموزشی همچون نوشتن نیز بهتر عمل کند.

 

آموزش نقاشی با استفاده از داستان های تخیلی

با توجه به تاثیر نقاشی بر خلاقیت کودکان در زمانی که بخواهید مهارت نقاشی را در وجود آن‌ها تقویت کنید و فرزندتان را تحت آموزش‌های لازم قرار دهید، استفاده از داستان‌های تخیلی و بازی های سرگرم کننده می‌تواند به پرورش ذهنی آن‌ها کمک کند.

یکی از روش‌های آموزش نقاشی به کودکان، ترسیم داستان تخیلی است. این کار قدرت تخیل آن‌ها را به‌کار می‌گیرد و باعث افزایش تمرکز و دقت می‌شود، در این حالت کودک با دقت زیاد به داستان گوش می‌دهد، آن را به خاطر می‌سپارد و بعد براساس چیزی که شنیده، شروع به کشیدن نقاشی می‌کند.

هنگامی که کودک یک نقاشی را می‌کشد و به شما نشان می‌دهد بهتر است از فرزندتان بخواهید درباره چیزی که کشیده برای شما توضیحاتی بدهد تا از این طریق به تقویت قوه تخیل او کمک کنید.

وقتی که کودک به‌صورت ذهنی یک نقاشی را می‌کشد، در همان زمان یک داستان تخیلی در ذهن خود تصور می‌کند و پرسش‌های شما به او کمک خواهد کرد تا نسبت به به جزییات، توجه بیشتری نشان دهد.

آموزشگاه شهر نقاشی ویژه کودکان دقیقا از همین روش برای آموزش نقاشی به کودکان استفاده می کند. فعالیت های این آموزشگاه در کلاس های نقاشی تنها به نقاشی خلاصه نمی شود. بازی و قصه گویی از بخش های دیگری هستند که با هدف رشد تخیل و پرورش ذهنیت خلاق کودکان در برنامه آموزشی این آموزشگاه قرار گرفته است. کلاس های نقاشی این آموزشگاه به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می شود. همچنین شما می توانید از داستان‌های صوتی شهر نقاشی استفاده کنید که به‌صورت رایگان و آنلاین در وب‌سایت این مجموعه قابل دسترس هستند.

آموزش نقاشی با استفاده از بازی و تاثیر آن در رشد خلاقیت

یکی دیگر از روش‌های آموزشی که نشان‌دهنده تاثیر نقاشی بر خلاقیت کودکان است، استفاده از بازی خواهد بود که می‌توانید از این طریق تکنیک‌ها و مهارت‌های مورد نیاز را در قالب بازی به او یاد دهید.

به‌عنوان مثال، بر روی کاغذ یکسری خطوط و اشکال بکشید و از کودک بخواهید با کمک آن‌ها تصویری را ترسیم کند یا از او بخواهید چشمانش را ببندد و از قوه تخیل خود کمک بگیرد.

شما می‌توانید از بازی‌های دیگری همچون پازل‌های نقاشی، کشیدن تصاویر خاص همچون حیوانات یا شخصیت‌های داستانی استفاده کنید تا از این طریق تاثیر نقاشی بر خلاقیت کودکان را افزایش دهید.

نکات تشویق والدین در هنگام نقاشی کشیدن کودکان

با درنظرگرفتن تمامی مزایایی که نقاشی‌کشیدن بر هوش و خلاقیت کودکان دارد، لازم است تا والدین نیز نکاتی را برای تشویق فرزند خود در زمان انجام این کار در نظر بگیرند که عبارت‌اند از:

  • از ریخت و پاش کردن کودکتان در زمان تقاشی‌کشیدن نترسید و اجازه بدهید فرزندتان راحت باشد.
  • انتظار بالایی از کودک برای طراحی نداشته باشید.
  • با نشستن یا ایستادن در کنار کودک خود، او را در کشیدن نقاشی همراهی کنید.
  • تشویق برای انتخاب موضوع مورد علاقه نیز مهم است.

 

جمع‌بندی

نقاشی به کودک کمک می‌کند تا خلاقیت، هوش و تخیل خود را به‌کار بگیرد، پس باید بدانید که تاثیر نقاشی بر خلاقیت کودکان از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ثابت شده که نقاشی سبب افزایش هوش تصویری در کودکان می‌شود و نقش مهمی در برقراری ارتباط با دنیای بیرونی برای کودک دارد که علاوه‌براین موارد، انجام این کار فواید دیگری نیز برای آن‌ها به‌دنبال دارد.

همچنین برای آموزش درست که منجر به رشد و تقویت هوش و خلاقیت فرزندتان شود باید به‌دنبال پیداکردن محل مناسبی برای یادگیری نقاشی باشید که یکی از بهترین مکان‌ها برای این منظور آموزشگاه شهر نقاشی است. پیشنهاد می کنیم حتما به سایت شهر نقاشی به آدرس https://shahrenaghashi.com سر بزنید و ضمن بازدید از قصه ها و مقالات این سایت در مورد هنر کودک، در کلاس های نقاشی شهر نقاشی نیز ثبت نام کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 2 =