نمایشگاه هنر ایران

شست وشو و پاکسازی محیط خانه

نمایشگاه هنر ایران: شست وشو و پاکسازی محیط خانه

مفهوم شست وشو
در گذشته شست وشوی لباسها با دست انجام میشد، اما حالا کافی است دکمۀ ماشین لباسشویی را فشار دهید تا به ِ راحتی هرچه تمامتر لباسها شسته و حتی خشک شوند، اما این راحتتر شدن کارها لزوماً باعث نمیشود که لباسها بهتر و تمیزتر شسته شوند؛ امروزه داشتن حتی مجهزترین ماشینهای لباسشویی هم ممکن است نتواند کدبانوی خانه را از دانستن نکات ریز شست وشوی لباسها بینیاز کند. چنانچه اشاره شد، یکی از نکات مهم در مراقبت از لباسها، توجه به بافت و پیوستگی الیاف آن است که به صورت طبیعی یا مصنوعی وجود دارند. شست وشوی انواعی از این الیاف نساجی و یا پارچهها با هم متفاوت است.

شست وشوی البسۀ تیره و روشن با دست و ماشین لباسشویی
با کنترل کردن برچسب هایی که روی لباسها چسبانده میشود، میتوان تشخیص داد که چه لباسهایی را نباید در خانه شست. علامت ضربدر به روی این علایم بین المللی نشانۀ این است که آن مرحله را انجام ندهید.

جداسازی لباس برای شست و شو
قبل از شستن لباسها (با دست یا ماشین) باید آنها را بررسی کرد که لکه و پارگی نداشته باشند. پس از لکه زدایی لباسها، باید آنها را براساس ِ جنس، رنگ و نوع شست وشو و… دسته بندی کرد و هر یک را جداگانه شست. برای تفکیک و گذاشتن لباسهایی که باهم جور نیستند و یا لباسهای چرک و لباسهایی که قرار است با دست شسته شوند، میتوان از کیسه های مخصوص و یا سبدهای چوبی و پلاستیکی (سبد رختچرک) استفاده کرد. برای جداسازی لباسها بهتر است به ترتیب زیر عمل شود:
1- ملافه، روبالشی، سفره، دستمال سفره اگر از الیاف گیاهی (پنبه ای، کنفی و کتانی) و سفید یا تیره رنگ باشند، با درجۀ قوی شست وشو شوند. پارچه ها و لباسهای سفید به طور مجزا در یکجا شست وشو شوند.
٢- لباسهای رنگی از جنس پنبه (جوراب، پیشبند، پیژامه و…) را باید با درجۀ کم شست وشو داد.
٣- لباسهایی که از الیاف مختلط هستند (پنبه ای، مصنوعی) و مسئلۀ خاصی به هنگام شست وشو ایجاد نمیکنند، کافی است فقط از لحاظ رنگ جداسازی شوند. بهتر است این لباسها در 30درجۀ سانتیگراد شست وشو شوند.
۴- لباسهایی که قرار است با دست شست وشو شوند (پشمی، ابریشم، ابریشم مصنوعی) باید با دقت خاصی انجام شود.

شست وشو با دست
1- لباس های ظریف و رنگی: درون لگنی، آب 30تا 40درجۀ سانتیگراد بریزید و مقداری صابون یا مایع رختشویی را در آن حل کنید. رختها را داخل آن بریزید و بدون چنگزدن و فشار دادن، آنها را در آب، خیس و زیر و رو کنید تا آب جذب پارچه شود. سپس آنها را در هوای آزاد پهن کنید و بگذارید خشک شوند. بار دیگر رختها را داخل آب قرار دهید که این بار مقداری صابون آن بیشتر باشد، اما درجۀ حرارت آب مانند قبل است. لباسها را با آب فراوان و ولرم آبکشی کنید تا کف آنها خوب برطرف شود. برای جلوگیری از کف بیش ازحد، چند قطره آمونیاک به آب اضافه کنید.

٢- شست و شوی پارچه های پشمی:  در شست وشوی پارچه های پشمی باید از مصرف صابون و پودرهایی که خاصیت قلیایی زیاد دارند، به خصوص در آبجوش خودداری کرد، زیرا باعث نمدی شدن آن میشود. اغلب منسوجات پشمی اگر درست شسته و خشک نشوند، در اولین شست وشو تغییر شکل خواهند داد.بنابراین برای استفادۀ درست از این منسوجات باید نکاتی را مراعات کرد.

رعایت نکات مهم در شست وشوی لباس های پشمی
برای شست وشوی لباسهای پشمی باید به برچسب مراقبت از لباس توجه کرد. در صورتی که برچسب مراقبت از لباس دارای علامت شست وشوی دستی باشد، استفاده از ماشین لباسشویی برای شست وشوی لباس مجاز نیست و لباس را باید با دست شست. پارچه های پشمی را باید با آب نیمه گرم (40درجۀ سانتیگراد) و پودرهای شوینده شست. به هنگام شست وشوی پارچۀ پشمی نباید آن را چنگ زد، بلکه باید به آرامی روی آن دست کشید. پارچه پشمی را نباید چلاند، بلکه پس از آبکشی باید آن را میان یک حوله یا پارچه پنبه ای تمیز پیچید تا آبش گرفته شود. برای پارچه های پشمی فقط استفاده از سفیدکننده های غیرکلردار (مثل آب اکسیژنه) مجاز است. استفاده از سفیدکننده های کلردار موجب صدمه دیدن و تخریب پارچه میشود؛ برای مثال، بلوز و ژاکت پشمی را در آب ولرم و با مواد قلیایی ضعیف و ملایم بشویید. به هیچ وجه لباس را چنگ نزنید و از سفیدکننده های کلردار استفاده نکنید. برای خشک کردن پارچه های پشمی نباید آنها را روی بند رخت آویزان کرد، بلکه باید آنها را روی یک سطح صاف و تمیز پهن کرد تا در جریان هوای آزاد خشک شوند.

٣- شست و شوی پارچه های ابریشمی: برای شست وشوی لباسهای ابریشمی باید به برچسب مراقبت از لباس توجه کرد. بهتر است لباسهای ابریشمی را خشکشویی کرد. زیرا اگر رطوبت داشته باشند استحکام آنها کاهش مییابد. در غیر اینصورت، باید آنها را با دست و آب ولرم و صابون رختشویی شست. برای پارچه های ابریشمی، فقط استفاده از سفیدکننده های غیر کلردار (مثل آب اکسیژنه) مجاز است. استفاده از سفیدکنندۀ کلردار، موجب صدمه و تخریب پارچۀ ابریشمی میشود. پارچه های ابریشمی در اثر شست وشو آب میروند؛ لذا قبل از دوختن این نوع پارچه ها باید آنها را شست یا خشکشویی کرد.

۴- شست و شوی  لباس های  تریکو: برای شست وشوی چنین لباسهایی باید بسیار دقت کنید. برچسب روی لباس و علامتی که روی آن دارد، نشان میدهد که باید خشکشویی شود. اما میتوان آن را مانند لباسهای ابریشمی با دست شست وشو داد. لباسهایی را که آب میروند (کوتاه میشوند) فقط در آب سرد قرار دهید، سپس در سایه خشک کنید. چنانچه بعد از شست وشو اندازۀ آن کوچک شود، بعد از خشک شدن و اتوکشی، اندازۀ آن به حالت اولیه برمیگردد. در بازار برای لباسهای ظریف و پشمی ماشینهای رختشویی با برنامه های مخصوص وجود دارد؛ اما بهتر است با دست شسته شوند.

روش پهن کردن لباس
چنانچه لباسها به روش صحیح پهن شوند، از چروکهای اضافی و ماندن علامت گیره ها روی لباس جلوگیری شده و کار اتوکشی هم آسانتر میشود. پارچه های رنگی را در آفتاب پهن نکنید. برای خشک کردن لباسها، آنها را روی هم قرار ندهید. لباسهای زیر را پشت و رو پهن کنید تا از زرد شدن آنها در برابر آفتاب جلوگیری شود و لباسهای بافتنی پشمی را در سایه خشک کنید و زیر آنها یک حوله پهن کنید و به محض خشک شدن لباسها، آنها را جمع کنید. پیراهن را از ناحیۀ یقه، شلوار و دامن را از ناحیۀ کمر و بلوزها را از ناحیۀ پایین پهن کنید.

شست وشو با ماشین لباسشویی
1- شست و شوی پارچه های پنبه ای: پارچه های پنبه ای را میتوان با ماشین لباسشویی شست یا خشکشویی کرد. برای شست وشوی پارچه های پنبه ای میتوان از صابون یا پودرهای شوینده استفاده کرد. پارچه های پنبه ای قابلیت شست وشو در دمای بالا را دارند. حتی میتوان آنها را جوشاند و استریل کرد. برای شست وشو و سفیدی ملحفه ها بهتر است آنها را در ماشین لباسشویی و با پودر صابون یا یک تکه صابون رنده شده شست. پارچه های پنبه ای در اثر شست وشو جمع میشوند و یا به عبارت دیگر، آب میروند؛ لذا شستن این نوع پارچه ها باید قبل از دوختن آنها باشد. استفاده از سفیدکننده های کلردار و همچنین سفیدکننده های غیرکلردار (مثل آب اکسیژنه) برای پارچه های پنبه ای مجاز است.

٢- شست و شوی پارچه های کتانی:  پارچه های کتانی را میتوان با ماشین لباسشویی شست یا خشکشویی و یا بخارشویی کرد. پارچه های کتانی، معمولاً پس از شست وشو نرمتر میشوند و درخشندگی طبیعی آنها افزایش مییابد. برای شست وشوی پارچه های کتانی میتوان از صابون یا پودرهای شوینده استفاده کرد.  آبکشی با آب گرم سبب پخش شدن رنگ لباس میشود و استقامت الیاف آن را کم میکند و آب سرد سبب طول عمر لباس میشود. پارچۀ کتانی را بهتر است قبل از دوخت بشویید؛ زیرا در شست وشوهای مکرر آبرفتگی دارد.

٣- شست وشوی منسوجات نایلونی:  نایلون پرمصرفترین الیاف مصنوعی در صنعت نساجی است. منسوجات نایلونی را مدتی در آب و صابون بخیسانید، سپس با کمی تکان دادن در کف صابون آبکشی کنید. میتوانید، با توجه به دستورالعمل ماشین و برچسب لباس، آن را در ماشین لباسشویی بشویید. بهتر است لباسهای زیر و جورابها را با دست و با آب گرم و شویندۀ معمولی شست تا از کش آمدن و پارگی آنها جلوگیری شود. لباسهای نایلونی زود خشک میشوند؛ بنابراین برای آبگیری نباید آنها را فشرد، چون موجب چروکشدن آن میشود و ممکن است بعد از خشک شدن نیز از بین نرود. پارچه های نایلونی، معمولاً به سفیدگری نیاز ندارند. درصورت نیاز، میتوان از سفیدکننده ُ های کلردار استفاده کرد. پارچۀ نایلونی اگر خوب شسته شود، احتیاج به اتو ندارد زیرا حرارت زیاد، نایلون را خراب میکند.

نکات ریز و مهم در شست وشوی لباس ها
1- جایگزین سفیدکننده ها در شست و شوی لباس: میزان محلول سفیدکننده را با بهره جستن از جوش شیرین میتوان به نصف تقلیل داد. در ماشینهای لباسشویی که از بالا پر میشوند، یک دوم فنجان و در آنهایی که از جلو پر میشوند، یک چهارم فنجان جوش شیرین بریزید تا به استفادۀ بیش از حد از سفیدکننده ها نیاز نباشد.
٢- نرم و خوش بو شدن لباس ها: اضافه کردن یک قاشق گلیسیرین به آب ولرم، هنگام آبکشی پارچۀ پشمی، به نرم و لطیف شدن پارچه کمک میکند و مانع از خارش پوست بدن میشود. جوش شیرین شویندۀ بسیار مفیدی است. یکچهارم تا نصف فنجان جوش شیرین برای شست وشو میتواند لباسهایتان را نرم و خوشبو کند.
٣- زدایندۀ بو از لباس: سرکه در زدودن بوهای بد از لباس به خصوص بوی سیگار بسیار مفید است. اگر کمی سرکۀ سفید به آب شست وشوی لباس خود اضافه کنید، بوهای نامطبوع لباس از بین خواهد رفت یا اگر قصد شستن لباس را ندارید، لباسها را بالای ظرفی که در آن یک فنجان سرکۀ سفید و چند لیتر آب است، آویزان کنید تا در اثر بخار حاصل، بوی نامطبوع آنها از بین برود.
۴- از بین برندۀ اثر صابون از لباس ها: در آخرین مرحلۀ شست وشو، یک فنجان سرکه روی لباسها بریزید و نتیجۀ آن را مشاهده کنید. سرکه آنقدر قوی نیست که تار و پود لباس را از بین ببرد؛ در عوض میتواند اثر
قلیایی شوینده ها یا صابون را از بین ببرد. سرکه اسیداوریک را هم از بین میبرد؛ از اینرو افزودن یک فنجان سرکه به آب در آخرین مرحلۀ شست وشو برای لباس کودکان بسیار سودمند است.
۵- شست و شوی پلیور: پلیورها معمولاً با جنسهای پشم اکریلیک و… در بازار وجود دارند. اینگونه لباسها فقط باید با دست شسته شوند و برای شستن آنها هرگز نباید از ماشین لباسشویی استفاده شود. مدت زمان شستن باید کوتاه و آبکشی آن باید ملایم و آرام باشد. آب اضافی را بگیرید و حتماً در سطحی صاف خشک کنید.
۶- شستن لباس های نازک در ماشین لباس شویی: لباسهای نازک معمولاً با دست شسته میشوند؛ زیرا امکان دارد با شست وشو در ماشین چروک یا پاره شوند. در غیر اینصورت، آنها را تا کنید و درون یک روبالشی قرار دهید و سپس برای شست وشو در ماشین لباسشویی قرار دهید.
٧- شست و شوی کت و شلوار و پالتو: اینگونه لباسها را نباید در آب شست وشو داد، بلکه باید خشکشویی شوند.
٨- حفظ کنندۀ رنگ لباس های تیره و جین: این لباسها در شستوشو رنگ زیادی از دست میدهند و بور و کدر میشوند. لباس تیره و جین را در تشتی حاوی یک فنجان سرکۀ سفید و مایع شست وشوی لباس و آب سرد قرار دهید و بعد از نیم ساعت خیساندن در این محلول، لباس را به آرامی شست وشو دهید و با آب سرد آبکشی کنید. سرکۀ سفید مانع از دست رفتن رنگ لباس و در ضمن باعث براق شدن لباس میشود.

شست وشوی در و پنجره
زنگ فلزات، مانند آهن و مس، بر سطح نمای پنجره ها و درها تأثیرات ناهنجاری به جا میگذارد که باید با استفاده از برس سیمی محل زنگزدگی پاک شود و بعد رنگ آمیزی گردد. به طورکلی، برای نظافت در و پنجره و دیوار و کف، باید از آب استفاده کرد و بعد از پاک شدن، محل شست وشو را خشک کرد. برای گردگیری از دستمال مرطوب استفاده کنید و سپس با دستمال خشک، رطوبت اضافی را خشک کنید. فوت کردن، استفاده از گردگیرهای پردار و زدن دستمال روی سطوح غبارگرفته موجب میشود گردوخاک فقط از جایی به جای دیگر منتقل شود. دستمالهای گردگیری باید مختص به اشیای خاصی باشند؛ مثلا از دستمالی که برای پاک کردن شیشه و پنجره به کار میرود، برای پاک کردن اشیای داخل خانه و سطوحی که در دسترس کودکان است، استفاده نشود.

مراحل پاک کردن و شست و شوی پنجره ها 
تمیز و پاکیزه نگه داشتن شیشه ها از جمله موارد کلیدی در حفظ نظافت محیط خانه است. در مرحلۀ نخست باید گردوخاک را از شیشه ها پاک کرد، سپس لازم است تا مواد و وسایل لازم برای شست وشوی پنجره ها آماده شود که عبارت اند از: جاروی دسته بلند، ظرف تشت آب، دستمال ظریف و میکروفایبر (یکی از مهمترین ابزارهایی که در زمان نظافت منزل و پاکسازی لوازم باید در کنار خود داشت، دستمال های گردگیری بدون پرز یا دستمال میکروفایبر است) ظرف اسپری و شیشه شو، چند برگ روزنامه یا کاغذ باطله، ابر یا اسفنج و سرکه در صورت لزوم.

مرحلۀ  گردگیری: با استفاده از جاروی معمولی یا جاروبرقی میتوان تمام گردوغباری را که روی شیشه ها مانده، پاک کرد. برخی دستمالی را روی جاروی دسته بلند خود میبندند و عمل گردگیری را انجام میدهند. این کار با هر وسیله ای که انجام گیرد، سبب میشود که پیش از شست وشو با آب وگل شدن پنجره ها، گردوغبار از روی آن زدوده شود.

مرحلۀ پاک سازی با شیشه شوی و دستمال یا روزنامه: شیشه شوی ها در ترکیبات خود موادی دارند که موجب تمیزی پنجره ها میشود. بهتر است قسمتهای داخلی شیشه ها را به صورت افقی و قسمتهای بیرونی را عمودی تمیز کرد. برای جداره های بیرونی پنجره ها که بیشتر در معرض آلودگی هستند، لازم است از ترکیبات قویتری استفاده کرد.
مرحلۀ پاک سازی با پودر شوینده: اگر پنجره ها رو به حیاط باشد، بهترین روش، استفاده از پودر شوینده و سپس شیلنگ آب و خشک کردن آنهاست؛ در غیراینصورت، در منازل آپارتمانی، باید به همان محلول
اسپری شده و دستمال ظریف گردگیری برای پاکسازی تمام سطح پنجره بسنده کرد. میتوان از روزنامه، مواد طبیعی مانند سرکه و آبلیمو و همچنین بخارشوهای صنعتی نیز برای پاک کردن و تمیز کردن شیشه های پنجره استفاده کرد. روزنامه یکی از مواد پرکاربرد در همۀ مراحل شست وشوی شیشه است. چه در مرحلۀ خشک کردن (در صورت شست وشو با آب) و چه در مرحلۀ پاکسازی با شیشه شوی، میتوان به جای دستمال از روزنامه استفاده کرد. روزنامه ها ابزار مفیدی برای برق انداختن شیشه هستند. سرکه یکی دیگر از مواردی است که بسیاری ترجیح میدهند شیشه های خود را با آن پاک کنند.

سرکۀ سفید
برای تمیز کردن رفع بو و میکروبزدایی به عنوان یک محصول طبیعی بینظیر عمل میکند. تنها کافی است میزانی مساوی از سرکه و آب را در یک شیشۀ اسپری ریخته و روی شیشه پاشید. اگر برای شیشه های بزرگ باشد، از این روش میتوان استفاده کرد. بهتر است مخلوط آب و سرکه را با اسفنج روی شیشه ها کشید و با حوله یا پارچه ای بدون پرز سریعاً آن را خشک کرد. در انتها میتوان با دستمال میکروفایبر آن را برق انداخت. از آبلیمو هم میتوان برای این کار استفاده کرد.

شست وشوی میوه و سبزیجات
سبزیها از جمله گروه های غذایی هستند که مصرف روزانۀ آنها توصیه میشود؛ اما شست وشوی آنها از موارد مهمی است که بیدقتی در آن میتواند سبزیها را به یک تهدید جدی برای سلامت بدن تبدیل کند. وبا به عنوان یک بیماری بومی همیشه در کشور ایران مشکل زا بوده است و هر چند سال یکبار ایجاد اپیدمی (همه گیری) میکند؛ بنابراین همیشه باید در برابر آن هوشیاری لازم را داشته باشیم. منابع آبی و آبهای آلوده به مدفوع انسانی، غذاهای آلوده، سبزیها و میوه های آلوده، دستهای آلوده به محتویات عفونی، مدفوع مگس و حشرات، به عنوان ناقلین مکانیکی و کودهای حیوانی موجود در سبزیها و صیفی ها بزرگترین منبع انتقال عفونتهای روده ای هستند. شست وشو نکردن کامل و بهداشتی سبزیها و صیفی ها باعث ایجاد بیماریهایی از قبیل عفونت حاد روده ای میشود. بیش از 16درصد آلودگی سبزی و صیفی از انگلهای بیماریزاست. بهتر است برای شست وشوی آنها مراحل ذکر شده در پاراگراف بعد رعایت شود.

مراحل شست و شوی سبزیجات 
مرحلۀ پاک سازی: تمام برگها و ساقه های زرد، خشک و کهنه و همچنین گل ولای موجود در سبزیها را از آن جدا کنید.
مرحلۀ انگل زدایی: پس از خاتمۀ مرحلۀ پاکسازی، برای این کار نصف قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در 5لیتر آب بریزید (به ازای هر لیتر آب سه تا 5قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید،) سپس سبزیها را
به مدت 5دقیقه در این محلول بگذارید. پس از این مدت سبزی را از روی کف اب جمع آوری کرده، به خوبی با آب سالم آبکشی کنید.
مرحلۀ میکروب زدایی: برای از بین بردن میکروبهای احتمالی، به سبزیای که در آب غوطه ور است، مواد ضدعفونی کننده بر پایۀ کلر بیفزایید. البته بهتر است طبق دستورالعملی که روی بسته ِ بندی مایع
ضدعفونی کننده درج شده (نصف قاشق چایخوری پرکلرین را در 5لیتر آب بریزید تا کاملا حل گردد و سبزیها را به مدت 5دقیقه در این محلول قرار دهید،) سبزیها را با آن بشویید.
مرحلۀ آبکشی (شست و شوی نهایی): بهتر است برای اطمینان از نماندن ترکیبهای پاک کنندهای که بر روی سبزیها استفاده کرده اید، بار دیگر آنها را در آب غوطه ورکنید و دوباره داخل سبدی بریزید تا سبزی ها به طور کامل تمیز و برای مصرف آماده شوند. برای شستن و ضدعفونی کردن میوه ها نیز باید از روش ضدعفونی کردن سبزیها، استفاده کنید. در صورت استفاده از سبزیهای خشک، اگر سبزی با گردوخاک و یا شنریزه همراه است، ابتدا آن را آب بکشید، سپس استفاده کنید. برای شستن و ضدعفونی کردن کاهو حتماً تمامی برگهای آن را جدا کنید، سپس مراحل بالا را انجام دهید.

شست وشوی انواع گلهای تزیینی و تابلوها
روشهای مختلف و آسانی برای تمیز کردن گلهای مصنوعی و تزیینی وجود دارد، اما انتخاب روش مناسب تا حد زیادی بستگی به چگونگی ظریف بودن گلها دارد. گلهای ظریف و گرانقیمت معمولاً هنگام تمیزکردن به لمس نرمتری نیاز دارند؛ بنابراین بهتر است برای تمیزکردن این گلها از روشهای خشن یا پاک کننده های قوی استفاده نشود. بهتر است ابتدا هر روش تمیزکردن را روی یک یا دو گل انجام داد تا اطمینان حاصل شود روش یا محلول انتخابی به گل آسیبی نمیرساند و سپس این روش را برای بقیۀ گلها نیز اجرا کرد. هرگز نباید از آب داغ برای پاک کردن گلها استفاده شود؛ زیرا ممکن است باعث تضعیف یا از بین رفتن چسب و باز شدن گلها شود. استفاده از وایتکس یا دیگر شوینده های شیمیایی برای پاک کردن گلهای مصنوعی ممنوع است؛ زیرا احتمال آسیب رسیدن و از بین رفتن رنگ گلها وجود دارد.

تمیز کردن گل های تزیینی به روش شست و شو 
یکی از روشهای بسیار معمول برای نظافت و تمیز کردن گلهای مصنوعی، روش شست وشوست. مخلوطی از آب ولرم و مایع ظرفشویی را در ظرفی تهیه کنید. گلها را داخل این محلول تهیه شده قرار دهید. گل را چندین بار داخل آن تکان دهید تا کثیفی کاملا از سطح آن پاک شود. سپس با گذشت چند دقیقه، با آب ولرم شست وشو دهید. آن گاه گل را سروته قرار دهیدِ تا آب اضافی آن خارج شود. برای گلهای شیشه ای و گلهایی که جداکردن آنها از گلدان سخت و مشکل است، میتوان همین روش را با اسپری انجام داد. ظرف شیشه پاک کن خالی را با پنجششم آب و یک ششم مایع ظرفشویی پر کنید و سپس گلهای خود را اسپری نمایید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا تمامی گردوغبار و کثیفی از لابه لای گلها خارج شود و آزادانه بر روی زمین بریزد. برای تمیزکردن تابلو فقط از یک پارچۀ نمدار استفاده کنید و از شستن یا به کاربردن مواد شویندۀ شیمیایی خودداری کنید. دقت کنید این عمل خیلی سریع انجام گیرد تا گل نرم و شل نشود. برای نظافت تابلوهای گل چینی، به دلیل اینکه گلها به صورت برجسته و در نتیجه بدون حفاظ شیشه ای قرار دارند، از سشوار با باد ملایم استفاده کنید. اگر این گلها را آبکشی کردید، خیلی سریع باید خشک شوند تا حالت خمیری پیدا نکنند. تابلوهای گل چینی را در جایی دور از دسترس کودکان قرار دهید تا برخوردی با آنها صورت نگیرد.

تمیزکردن وسایل برقی
معمولاً وسایل برقی بعد از مدتی استفاده، کثیف و آلوده می شوند و لکۀ غذاها و مواد مورد استفاده معمولاً به راحتی از روی آنها پاک نمیشود. قسمتهای بیرونی و دیواره های وسایل برقی را بعد از پاک کردن، با دستمال مرطوب به وسیلۀ پنبۀ آغشته به الکل صنعتی می توان براق و تمیز کرد. از دستمالهای گردگیری بدون پرز (میکرو فایبر) علاوه بر گردگیری و پاک کردن سطوح، میتوان برای پاک کردن لوازم برقی نیز استفاده کرده.

تمیز کردن لوستر و مهتابی
لوسترها و دیوارکوبها حداکثر روشنایی یکنواخت را به کل اتاق میبخشند. استفاده از لوسترها باعث ایجاد تعادل در نورپردازی میشود. اتاق را میتوان با لامپی ساده هم روشن ساخت. یک سیستم روشنایی خوب نیازمند برنامۀ نگهداری صحیح است که شامل گردگیری یا تمیزکردن مرتب لامپها با دستمال نرم و یا نخی. تعویض به موقع لامپهای فرسوده و یا شست وشوی به موقع قطعات (بهتر است برای شست وشوی قطعات لوستر به دفترچۀ راهنمای آن رجوع شود) است. گردوغبار جمع شده روی لامپ و حبابها میتواند در کاهش بازدهی چراغها حتی تا میزان 50درصد مؤثر باشد و در مقابل پرداخت هزینۀ برق، لامپ بازده کمتری خواهد داشت. هنگام نظافت و تعویض لامپ، کلید اصلی انشعاب را از روی تختۀ کنتور قطع کنید. زیر پای خود ورق لاستیکی یا نارسانا قرار دهید. کلا تمام بدن خود را در برابر برق عایق کنید. قبل از باز کردن لامپ از سرپیچ باید صبر کنید تا لامپ خنک شود.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا شست وشو و پاکسازی محیط خانه را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 1 =