نمایشگاه هنر ایران

طراحی نقش و نگار از دیرباز در بین هنرمندان رایج بوده است

نمایشگاه هنر ایران: طراحی نقش و نگار از دیرباز در بین هنرمندان رایج بوده است

نقش و تزئین طی چندهزار سال همواره جزء لاینفک هنرهای ایرانی بوده و هنرمندان کوشیده اند با طرح های متنوع، ارزش مادی و معنوی آثار هنری مانند تابلو معرق چوب را ارتقاء ببخشند.

انواع نقوش انسانی، جانوری، گیاهی، طبیعت و نیز نقوش انتزاعی و اساطیری ریشه سنت های طراحی و تزئینات ایرانی در گذر تاریخ بوده اند. نقوش طراحی شده بر سفالینه ها، حجاری های کهن، انواع ظروف فلزی، دست بافته ها، تزئینات دیواری و غیره موید اهمیت نقش و تزئین در هنر ایرانی است. پیدایش خط نیز نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ و تمدن بشری بود. خط نگاره ها و انواع خطوط پیشا اسلامی و اسلامی به خیل عظیم نقوش اضافه گردید و به این ترتیب تزئینات هنر ایرانی را متنوع تر و باشکوه تر ساخت. گرچه در آثار پیش از اسلامی نیز نشانه های متعددی از همنشینی خط و نقش وجود دارد اما در دوره اسلامی و با اهمیت یافتن نوشتار به ویژه کتابت کلام وحی و ابداع اقلام مختلف خوشنویسی همچون کوفی، ثلث، نسخ، ریحان، محقق، تعلیق، نستعلیق و شکسته، همزیستی کامل تری از خط و نقش چه در بناهای معماری و چه در هنرهای کاربردی مثل فلزکاری، کاشیکاری، سفال، شیشه گری، فرش و دست بافته ها، آثار چوبی همچون معرق مشبک چوب و غیره شکل گرفت.

نمایشگاه هنر ایران: نکته بسیار مهمی که دراین میان باید بدان توجه داشت اینکه تزئینات فقط اشکال زیبا با رعایت اصول طراحی، ابعاد و تناسبات هندسی با رنگ های زیبا و دلفریب نیستند بلکه بسیاری از این صور مادی در بطن خود معانی بسیار عمیق الهی و انسانی را به همراه دارند به ویژه در نقوش سملیک و نمادین، هنرمند متفکر و اندیشمند، رمز و رموز مختلفی را پنهان نموده که برای همگان قابل تعبیر و تفسیر نیست. تزئین با فرم و شکل آثار هنری در ایران پیوند عمیق و تنگاتنگی برقرار نموده و این دو مکمل همدیگر هستند بطوریکه کمتر اثر هنری را می توان یافت که عاری از نقشمایه های زیبا و متنوع باشد. حتی در دوره اخیر و با شکل گیری هنر مدرن و با وجود سبک هایی چون مینیمالیسم باز هم هنرمند سنتی و هنرپیشه صنایع دستی، از طرح اندازی نقوش اصیل بر اثر تولیدی خود چشم پوشی نمی کند؛ چرا که زنده بودن هنرمند و هنر سنتی وابسته به همین تزئینات، ریزه کاری ها و رنگ های درخشان و زیباست. نقوش علاوه بر اینکه هویت تاریخی فرهنگ و تمدن ایرانی و سیر تحول هنر این سرزمین را بازگو می نمایند و از سویی با اعتقادات دینی، قومی و باورهای عامیانه مردمان در ارتباطند، هویت و زبردستی هنرمند طراح و سازنده را نیز روایت می کنند. چه بسیار نقوشی که تنها مرتبط به منطقه ای خاص از ایران بوده و یا به نام هنرمندی بزرگ پیوند خورده اند.
در قالی بافی که از کهن ترین هنرهای ایرانی است و در تمام شهرها و روستاها و حتی مناطق عشایری ایران پراکنده است با تنوع عظیمی از طرح های چرخان، شکسته و تجریدی و نیز رنگ های بی نظیر و درخشان مواجهیم. نقوشی که از طبیعت پیرامون، وقایع تاریخی، همنشینی فرهنگ ها و نیز مکاتب بزرگی چون تیموری، صفوی و قاجار پدید آمده و در دستان هنرمندان و طراحان خوش فکر به تنوع و تکثر رسیده اند.

نقوش و تزئینات در گذشته نه چندان دور تمام وجوه و زندگی مادی و معنوی و حیات و ممات ایرانیان را در بر می­گرفت و طراحان و سازندگان متناسب با هر شی و نوع کاربرد آن، نقشمایه و رنگ های ویژه ای را در نظر می گرفتند. ظروف کاربردی خانه مثل کاسه، بشقاب، گلدان، تنگ و سبو، ابزار و وسایل کار و نبرد همچون کارد، قیچی، تبر و شمشیر، پوشش و لباس از کفش گرفته تا کلاه، زیراندازها از نمد تا فرش­های ابریشم بافت درباری، صندوقچه، آئینه، وسایل کتابت مثل قلم و دوات همواره پوششی از تزئین و نقوش زیبا بر خود می دید. زینت دادن وسایل و زیبانمودن سطح آن امتیازی برای آثار و بناهای معماری بود و لذا هنرمند ­تلاش می نمود تا با سلیقه و ذوق تمام، نقشمایه متناسب را برای فضای مورد نظر طراحی و اجرا نماید. این طراحی بر پایه اصول زیباشناسی ایرانی و هندسه نقوش استوار بود بطوریکه می توان گفت طراحی نقوش بر روی اشیاء نیازمند مهارت، علم و سواد بصری بالا بود. در کنار اجرای نقوش، خوشنویسی بصورت منفرد و یا به صورت ترکیب با نقشمایه ها در اکثر آثار قدما رواج داشت که این امر همنشینی و همدلی نقاش، خطاط و هنرمند سازنده را طلب می نمود.
هرچند در برخی از آثار و بواسطه توانایی هنرمند، هر سه مرحله توسط یک نفر صورت می پذیرفت. بطور مثال در برخی از تزئینات معماری، کتیبه نویس، طراح نقوش و کاشی ساز و حتی کاشی تراش یک نفر بوده است. کمال الدین بهزاد علاوه بر نگارگری در نسخه های خطی، طراحی بسیاری از وسایل کاربردی و حتی سنگ مزارات خاص را برعهده داشته است. از این رو وقتی به آثار کهن و موزه ای می نگریم از زیبایی و ظرافت این آثار شگفت زده می شویم. وسایل و اشیائی که به دست مشاهیر و بزرگان هنری طراحی و اجرا شده اند. استفاده درست و بجا از نقوش، نوع طرح، اندازه و ابعاد، تناسب تزئین با فرم و شکل ظرف و سازه، انتخاب احسن رنگ و مواد همگی مواردی بوده که به درستی رعایت شده ونقش موثری در ماندگاری و تبدیل یک اثر به شاهکاری هنری داشته است.

نمایشگاه هنر ایران: در عصر حاضر نیز هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی به ویژه آنانی که سعی در حفظ سنت ها و تولید آثاری مشابه با تولیدات کهن و آثار گذشتگان دارند می بایست به این قواعد و اصول زیباشناسی ایرانی توجه نموده و بر اساس آن آثار خود را طراحی واجراء نمایند. هرچند هنرمند خلاق و خوش فکر، ایستا نیست و همواره در پی آفرینش تازه ها و خلق آثاری جدید و متنوع است. آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت است استفاده درست و منطقی از نقوش و طرح های سنتی است. رعایت تناسبات، توجه به هندسه و فرم اثر، به گارگیری هوشمندانه نقشمایه ها و تلفیق و ترکیب تزئینات راهگشای مناسبی در حفظ سنت های گذشتگان و همچنین تولید آثار هنری متنوع و متناسب با ذوق و سلیقه مخاطب عصر حاضر خواهد بود.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا طراحی نقش و نگار از دیرباز در بین هنرمندان رایج بوده است را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 42 = 45