نمایشگاه هنر ایران

عکاسی انتزاعی چیست؟

نمایشگاه هنر ایران: عکاسی انتزاعی چیست؟

ابتدا به سراغ معنی کلمه ی انتزایی برویم و ببینم تعریف انتزاع چیست : به صورت کلی به فرآیندی که توسط آن برخی از اطلاعات پاک شده و تنها بخش هایی از آن باقی می ماند که بر رابطه (شی،عکس) تاکید زیادی ندارند. به عنوان مثال، یک ورقه کاغذ و یک قلم برداشته و سپس یکی از دستان خود را با انگشتان کمی از هم جدا کرده و بر روی کاغذ قرار دهید و طرح دست خود را بکشید. خب شما حالا اطلاعات طرح؛ یعنی شکل دست خود،بدون بافت پوست و رنگ و غیر را دارید. این طرح هیچ اثر انگشتی ندارد! انتزاع به صورت کلی به این صورت عمل میکند.

در اینجا ما کمی از اطلاعات دستان خود را در کاغذ کنار گذاشته ایم و آن ها را حذف کرده و تنها فرم و قسمت هایی که میخواهیم را در تصویر قرار دهیم در آن نگه می داریم. در واقع طرحی که شما کشیده اید تنها یک دست بسیار ساده است و دست شما که ارتباط بین سوژه و تصویر کشیده شده را در هم می شکند از بین خواهد برد.

عکاسی انتزاعی یا عکاسی آبستره یکی از عمومی ترین سبک های این رشته است و برای انتقال حس خاص بسیار مناسب. در این شیوه عکاسی ما بکگراند و صحنه را دست نخورده ب ترکیب بندی خاص نشان می دهیم که می تواند در القای احساسات و عواطف خاصی بسیار موثر باشد.

تکنیک های عکاسی انتزاعی
همانطور که گقته شد عکاسی آبستره نوعی از هنر است که شما را از قید بند سنت های مرسوم عکاسی آزاد می کند و به شما اجازه می دهد هرچه را که دوست داشتید بدون توجه به قوانین نانوشته ثبت کنید. هدف آن است که چیز هایی که در عکس های معمولی نادیده گرفته می شوند را ببینیم و نشان دهیم. بسیاری از آثار هنری نقاشان وعکاسان انتزاعی است چرا که منحصر به فرد هستند و معمولا پیامی عمیق تر را خاظر نشان می کنند.

نمایشگاه هنر ایران: باید سعی کنید سادگی را در تصویر تان حفظ کنید. المنت های که حواسپرتی ایجاد می کنند را حذف کنید. درست است که قانون های عکاسی در این سبک خاص تحمیل نمی شوند اما داشتن یک ساختار خوب و مناسب و ترکیب بندی مشخص گاها می تواند شما را به هدفتان نزدیک تر کند. یک تصویر با ترکیب بندی مناسب اکثر بیننده ها را به خود جذب می کند.

به زاویه دیدتان اهمبت بدهید چرا که یک زاویه خوب می تواند انتزاع را بهتر نشان دهد سعی کنید جا به جا شوید و با دوربنتان از زوایای مختلفی عکاسی کنید. با نور بازی کنید نور را کم و زیاد کنید به آن شدت ببخشید و نرمش کنید کار های مختلف هم تجربه شمار در بازی با نور بیشتر می کند و هم شانستان برای گرفتن تصویری استثنایی را افزایش می دهد. همیشه سعی کنید حسی راز آمیز را در تصاویرتان به کاربر القا کنید و او را مجبور کنید از خودش بپرسد چرا و چگونه و ….حس کنجکاوی بیننده را تحریک کنید.

فاصله و حرکت در عکاسی آبستره
همان گونه که ما از یک شی دور می شویم . به تدریج اطلاعات آن را از دست خواهیم داد؛ زیرا این مسئله امکان دارد به ویژه در فواصل زیاد همانند عکاسی هوایی که در آن همان گونه به بالا می رویم دید (نما) کوچک می شود، قابل توجه باشد. همانطور که ما به طور فرآینده به برخی از سوژه ها نزدیک می شویم، جزئیاتی که در فاصله دید عادی قابل دیدن نبود امکان دارد به عنوان یک عکس انتزاعی جدا از شی عکاسی شده پدیدار شوند. در این عکس، خطوط قوی ای می بینیم که به نظر می رسد که از یک قوس ساطع می شوند و لبه های سیاه را سوراخ می کنند. رنگ نارنجی تک رنگ قوی حتی بیشتر بر انتراع تاکید میکند.

یکی از روش های کاهش اطلاعات، و ایجاد یک عکس انتراعی (آبستره – Abstract) با استفاده از حرکت است. این میتواند از حرکت عکاس تا دوربین و سوژه یا ترکیبی از آنها باشد. شما ممکن است با حرکت دادن دوربین به سمت بالا در حین عکاسی از یک دسته درخت آزمایش کرده باشید. اگرچه این کار ممکن است کمی از اطلاعات را حذف کند، اما هنوز هم درختان را به عنوان عناصر غالب، البته به صورت امپرسیونیستی تر حفظ کند. من دارم در مورد حرکتی صحبت میکنم که اطلاعات را به طور عمده از بین برده و تنها کمی رنگ،الگو، و خط به جای می گذارد.

آموزش اصول عکاسی انتزاعی
همانطور که میدانید در بسیاری از سبک های عکاسی باید اصول آن سبک را رعایت کنید. در ادامه به برخی از اصولی که برای گرفتن عکس های انتضاعی باید به آن توجه داشته باشید اشاره خواهیم کرد.

سادگی : یکی از فاکتور هایی که باید در این تصویربرداری رعایت کنید حذف المان های مزاحم از تصویر می باشد.
زاویه دید : بهتر است برای انتقال هر چه بهتر موضوع به بیننده، زاویه ای را انتخاب کنید که بتوان با استفاده از سوژه را به صورت کامل نمایش دهید. البته باید توجه داشته باشید، در برخی از تصویربرداری ها می توانید به راحتی و با استفاده یک بخش از سوژه موضوع مورد نظر خود را نشان دهید.
رمز و راز : سبک عکاسی مورد بحث با اینکه بیشتر به سادگی اشاره دارد اما می توانید برخی از سوژه های پیچیده را نیز برای بهبود قالب در تصویر جای دهید.
هارمونی : با استفاده از هارمونی و کمک از هماهنگی عناصر می توانید به خوبی یک تصویر مفهومی را ایجاد کنید. با اینکه اجزای موجود در عکاسی آبستره محدود می باشند اما می توانید با استفاده از یک هارمونی آنها را بیشتر به چشم بیننده بیاورید.
ترکیب بندی : توجه به ساختار و بافت های موجود در عکس می تواند برای عکس شما نظم خاصی را به وجود بیاورد. البته در سبک انتزاعی معمولا از قوانین سختگیرانه چشم پوشی می شود.
نورپردازی : همانطور که میدانید نوردهی یکی از مهمترین فاکتورهایی می باشد که باید در تصویر به خوبی آن را تنظیم کنید و مربوط به سبک خاصی نمی شود. برای بهبود نور تصویر می توانید از تجهیزات نوردهی مانند فلاش استودیویی نیز استفاده کنید.

نکات مهم در عکاسی انتزاعی
دیگر به دنبال سوژه نباشید بلکه به اشکال و طرح ها دقت کنید. دیگر نیاز نیست از یک سوژه برای بیان داستان خود استفاده کنید. پس از اینکه عکس خود را ثبت کردید ازادی بسیار بیشتری در ادیت کردن ان خواهید داشت بنده خودم این را بهانه ای می کنم تا در فتوشاپ و دیگر برنام های ویرایش عکس ساعت ها با تصویر کلنجار بروم و رنگ ها و کارنتراست و همه چیز را تغییر دهم و به گونه ای ان را از واقعیتش دور کنم.

نمایشگاه هنر ایران: صحنه خود را تا حجدی ایزوله کنید که تشخیص ان دشوار باشد!! اینکار با با نزدیک شدن به صحنه و یا زوم کردن انجام دهید. یکی از دلایلی که عکاسی ماکرو با این سبم در آمیخته است هم همین است چرا که به ریز ترین جزئیات اهمیت می دهد. مثلا برخی چیز ها که می توانید که معمولا در عکاسی ماکرو به عنوان سوژه استفاده می شوند می توانند در تصویر انتزاعی شما باشند بافت یک شی٬ . گلبرگ های یک گیاه٬ حباب ها و….

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا عکاسی انتزاعی چیست؟ را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 81 = 89