نمایشگاه هنر ایران: قانون یک سوم در ترکیب بندی عکاسی
در این مقاله به طور کامل شما را با قانون یک سوم در عکاسی یا نقاط طلایی و ترفندها و شیوه به کار بردن آن آشنا خواهم کرد.
یکی از رایجترین روشها برای ترکیببندی عکس، استفاده از قانون یک سوم است. اگرچه این قانون اغلب توسط عکاسان مورد استفاده قرار میگیرد، اما همهی آنها دقیقاً نمیدانند که ماهیت آن چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که این قانون یک پیشنهاد برای مبتدیان و کسانی است که به دنبال آموختن فنون و ترفندهای عکاسی هستند تا عکسهای بهتری ثبت کنند.
قانون یک سوم در عکاسی
قانون یک سوم نوعی ترکیببندی است که در آن عناصر مهم یک عکس در طول یک شبکه 3 در 3 قرار داده میشوند. به این صورت تصویر به 9 قسمت تقسیم میشود. برای بسیاری از عکاسان، این نوع ترکیببندی، یک راه اساسی برای ساختار بخشیدن به عکسها و جذابتر کردن آنهاست. عکاس با استفاده از قانون یک سوم ، چهار خط را در عکس خود تصور میکند که در اثر ایجاد این خطوط، چهار نقطه متقاطع به وجود میآید. نگاهی به تصویر زیر بیاندازید:
نمایشگاه هنر ایران: همانطور که در عکس بالا نشانداده شده، عناصر مهم درون یک قاب باید در نقاط تقاطع این خطوط قرار گیرند و یا هنگام عکاسی از سوژههایی مانند یک درخت یا منظرهای از افق که از خطوط مستقیم تشکیل شدهاند، قانون یک سوم میگوید که آنها باید در امتداد یکی از این چهار خط قرار گیرند. به عکس زیر نگاه کنید:
همانطور که میبینید، هم خط افق و هم سوژه اصلی در امتداد این شبکه قرار میگیرند:
شما میتوانید قانون یک سوم را در هر ژانری از عکاسی اعمال کنید. در مثال پرتره زیر، چشمهای سوژه در حدود دو سوم بالایی عکس قرار دارند. بینی او نیز کاملا با قانون یک سوم هماهنگ است:
زمانهایی که باید از قانون یک سوم در عکاسی استفاده کنید
چه زمانی باید از قانون یک سوم در عکاسی استفاده کنید؟ اولین ارزش این قانون این است که به خودتان یادآوری کنید ترکیبات خارج از مرکز میتوانند به خوبی کار کنند. بیشتر اوقات، عکاسان مبتدی به طور پیشفرض سوژههای خود را در مرکز قاب قرار داده و ترکیببندی مرکزی را تشکیل میدهند.
اگرچه ترکیببندی مرکزی میتواند یک روش بسیار عالی و قوی برای ترکیببندی عکس باشد، اما استفاده از آن برای همهی عکسها میتواند تصاویر ما را خسته کننده کند. اگر تا به حال این کار را انجام میدادید، میتوانید با استفاده از قانون یک سوم ، تنوع بهتر و بیشتری را به کارهایتان اضافه کنید.
برای استفاده از قانون یک سوم، با تصور یک شبکه 3 در 3 شروع کنید (و یا آن را از طریق تنظیمات دوربین خود فعال کنید) و سوژههای خود را در امتداد این خطوط و نقاط تقاطع و طلایی قرار دهید. زمانی که نتیجه را ارزیابی کنید، احتمالا آن را بیشتر از وقتی که سوژه را درست در مرکز قرار میدادید دوست خواهید داشت.
بنابراین اگر شما در تلاش برای بهبود عکاسی خود باشید، احتمالا خواهید فهمید که قانون یک سوم ، یک روش ساده و عالی برای بهبود عکسهای شما است.
زمانهایی که نباید از قانون یک سوم در عکاسی استفاده کنید
نمایشگاه هنر ایران: بزرگترین مشکل قانون یک سوم این است که حتی وقتی سوژههای شما به صورتی که گفته شد در کادر قرار میگیرند، تغییری نمیکنند. این یعنی به چیزی که در حال عکاسی از آن هستید توجهی نمیکنید. به عنوان مثال، در بعضی از صحنهها، شما ترکیببندی را از بین خواهید برد و عناصر مهمی را کنار خواهید گذاشت تا همچنان به قانون سوم پایبند باشید.
کل ایده قانون یک سوم در عکاسی این است که مبتدیان را از ترکیببندی مرکزی دور کند. با این حال، ممکن است به این فکر کنید که سوژهها همیشه (یا اغلب) باید در امتداد خطوط و تقاطعها در شبکه 3 در 3 قرار داده شوند تا یک ترکیببندی موفق و عالی بدست آید.
در واقع، هر نوع ترکیب غیر مرکزی – نه فقط قانون یک سوم – میتواند خوب باشد. اما به جای آن، سعی کنید سوژه را تنها کمی دورتر از مرکز، یا حتی در گوشهها کادربندی کنید. گاهی اوقات، خود صحنه نوع ترکیببندی را به شما خواهد گفت که برای عکس شما بهترین حالت خواهد بود.
در تصویر زیر میبینید که من سوژه را در سمت گوشه فریم قرار دادم تا یک احساس انزوا را با استفاده از فضای منفی بیان کنم:
در حالی که این عکس را می گرفتم، میخواستم تا حدی جالب و غیر منتظره باشد. اگر آن را با استفاده از قانون یک سوم کادربندی کرده بودم، پیام احساسی را نمیتوانست به خوبی منتقل کند.
علاوه بر این، ترکیببندی مرکزی را دستکم نگیرید. اگر چه استفادهی بیش از حد آن ممکن است خستهکننده و یکنواخت باشد، اما در عین حال میتواند به عنوان یک راه موثر برای ترکیببندی عکسها مورد استفاده قرار گیرد. من شخصاً از ترکیببندی مرکزی به میزان کمی استفاده میکنم. به خصوص اگر یک سوژه واحد و قوی در صحنه وجود داشته باشد:
نتیجه گیری
نمایشگاه هنر ایران: قانون یک سوم قطعاً ارزش بررسی و استفاده را دارد. به خصوص برای آنهایی که تازه شروع به یادگیری ترکیببندی در عکاسی کردهاند. با این حال، هنگامی که پیشرفت کنید متوجه خواهید شد که ترکیببندی خوب به قوانین پایبند نیست. ترکیببندی در هر عکس با توجه به المانها و عناصر تفاوت دارد.
این موضوع کاملا به سوژه و پسزمینه مربوط است و ممکن است هر عکس با نوعی ترکیب بندی خاص، حتی یک ترکیببندی ساختار شکنانه، بهتر شود. ترکیببندیهای مختلف در شرایط مختلف ایدهآل خواهند بود. در حالی که قانون یک سوم برای برخی عکسها خوب کار میکند، اما تنها راه برای ثبت یک تصویر خوب نیست.
در واقع هر نوع ترکیببندی میتواند زیبا باشد؛ و اگر از قانون یک سوم فراتر نروید، فرصتهای زیادی را از دست خواهید داد.