نمایشگاه هنر ایران

معرفی سه تنظیمات دوربین عکاسی

نمایشگاه هنر ایران: معرفی سه تنظیمات دوربین عکاسی

ایزو ( ISO )، واکنش پذیری به شدت نور تعریف می‌شود. هرچه این واکنش پذیری بیشتر باشد عدد بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد؛ در این وضعیت کیفیت عکس کاهش می‌یابد. هرچه ایزو بیشتر باشد سرعت عمل بالاتر است ولی کیفیت تصویر کم‌تر می‌شود.در این مقاله می توانید اطلاعات کافی درباره  آشنایی با ایزو مشاهده نمایید.

جهت کنترل ایزو در دوربین سوییچ مربوطه را روی بدنه دوربین فعال می‌کنیم و عدد ایزوی مدنظرمان را انتخاب می‌نماییم. این اعداد به صورت زیر می باشند :
۱۰۰ – ۲۰۰- ۴۰۰ – ۸۰۰ – ۱۶۰۰ – ۳۲۰۰ – ۶۴۰۰  – ۱۲۸۰۰  و …

عکاسان حرفه ای معمولا ترجیح می‌دهند از ایزوهای کمتر استفاده کنند تا کیفیت تصویر خود را حفظ نمایند.

وایت بالانس ( white balance ) یا تراز سفیدی در عکاسی

White Balance

آشنایی با ایزو

به کمک گزینه‌ی وایت بالانس ( white balance ) یا تراز سفیدی، رنگ نور موجود در محیط برای دوربین شما معرفی می‌شود. به بیان دیگر منابع نورانی که ما برای عکاسی در اختیار داریم متنوع هستند و باید برای دوربین تعریف شود که کدام منبع نور غالب در محیط وجود دارد؛ این بدان جهت است که رنگ نورسفید منابع مختلف، باهم فرق دارند. از این رو در دوربین عکاسی منابع نورانی مختلفی به صورت پیش فرض وجود دارند که براساس نور موجود در محیط انتخاب می‌گردند. این عمل ربطی به کنترل شدت نور ندارد و فقط رنگ نور برای دوربین تعریف می‌شود.

برای شروع عکاسی فکر خود را درگیر تنظیم وایت بالانس نکنید، چون دوربین حالت وایت بالانس خودکار ( Auto White Balance  ) دارد که در اغلب موارد تنظیمات درستی دارد. ولی عکاسان حرفه ای از گزینه تنظیمی با عنوان کلوین استفاده می‌کنند که با علامت K نمایش داده می‌شود.

مفهوم نورسنجی در عکاسی:

نمایشگاه هنر ایران: ایجاد تعادل بین شاتر، دیافراگم و حساسیت با توجه به نور محیط را نورسنجی می‌گویند.
نورسنجی توسط ابزاری به نام نورسنج ( light meter ) که داخل دوربین قرار دارد انجام می شود و به عکاس اجازه می‌دهد تا میزان مناسبی از نور محیط را دریافت کند و به سطح حسگر دوربین برساند. برای این منظور لازم است تا درک و شناخت کافی از شاتر، دیافراگم و حساسیت داشته باشید.

البته نباید نگران باشید؛ تنظیمات خیلی راحت‌تری برای کار با دوربین عکاسی وجود دارد؛ که به کمک آن می‌توان از عکاسی لذت بیشتری برد. این تنظیمات با عنوان مدهای عکاسی ( Mode ) در دوربین مطرح می‌شوند که براساس نوع و محل عکاسی یک سری موارد پیش فرض برای شما در دوربین قرار داده شده است که در دوربین‌های مختلف تنوع متفاوتی دارد.
بخشی از هزینه‌ای که شما بابت خرید دوربین می‌پردازید مربوط به این قسمت می‌باشد.

مدهای عکاسی ( Mode ):

  • مد دستی Manual (M): در این حالت عکاس باید شاتر، دیافراگم، ایزو و وایت بالانس را با توجه نور محیط تنظیم کند.
  • مد تقدم شاتر Shutter Speed Priority ( Tv or S ): در این حالت شما مد شاتر را انتخاب می‌کنید؛ سپس دوربین با توجه به نورمحیط، اقدام به انتخاب دیافراگم می‌کند. البته احتمال خطا در نورخوانی هست.
  • مد تقدم دیافراگم Aperture Priority ( Av or A ): در این حالت، شما دیافراگم دلخواه را باتوجه به عمق میدان مورد نیاز انتخاب می‌کنید و دوربین با استفاده از نور محیط، اقدام به انتخاب سرعت مناسب می‌کند. ولی احتمال خطا در نورخوانی وجود دارد.
  • مد برنامه Program (P): در این حالت بین شاتر و دیافراگم تعادل برقرار است و شما فقط عکاسی می‌کنید. این گزینه با وضعیت خودکار دوربین بسیار متفاوت است. در این حالت انتخاب شاتر، دیافراگم، ایزو و…. دست شماست و احتمال خطای نور خوانی تقریبا وجود ندارد.
  • مد پرتره یا چهره ( Portrait ): این گزینه امکان عکاسی از چهره را برای شما فراهم می‌کند.
  • مد چهره در شب ( Night Portrait ): این حالت، امکان ثبت چهره را در شب با حضور عناصر حاشیه‌ای مثل بناهای موجود در کادر فراهم می آورد.
  • مد ورزشی ( Sport ): سرعت شاتر بالا از اولویت‌های این حالت هست و روی این مد دوربین عکاسی شما، فلاش نمی‌زند.
  • مد کیدز/ کودک ( child ): در این حالت دوربین با استفاده از سرعت بالاتر عکاسی می‌کند چون کودکان پر جنب و جوش هستند. دوربین روی این مود فلاش هم میزند.
  • مد نور شمع ( candlelight ): این حالت، دوربین شما را برای عکاسی در نور کم از چهره آماده می‌کند.
  • مد ایندور/ داخل اتاق ( party / indoor ): این مد برای عکاسی از مهمانی‌ها داخل اتاق مناسب است.
  • مد لنداسکیپ یا منظره  ( Landscape ): این حالت دوربین شما را برای عکاسی  از مناظر آماده می‌کند؛ عمق میدان زیاد و عدم استفاده از فلاش از ویژگی‌های این مد است .
  • مد منظره در شب ( Landscape Night ): در این وضعیت، نوردهی طولانی اتفاق می‌افتد که با توجه به افت نور محیط، دوربین فلاش نمی‌زند.
  • مد منظره برفی / ساحل ( beach / snow ): در این حالت، به علت شدت نور زیاد شکل گیری سایه‌های ناخوشایند اجتناب ناپذیر است. دوربین ممکن است یک فلاش ملایم به سوژه بتاباند و حجم نوردهی را تغییر دهد.
  • مد عکاسی از غروب ( sunset ): در این حالت، دوربین، خود را برای عکاسی در نور کم آماده می‌کند و رنگ محیط را گرم تر جلوه می‌دهد.
  • مد عکاسی کلوزآپ ( Close Up ): این حالت، دوربین را برای عکاسی نمای بسته یا کلوز آپ آماده می‌کند و عمق میدان را کاهش می‌دهد تا سوژه بسیار واضح شود. به علاوه برای جبران نور دهی از فلاش کمک می‌گیرد.

این حالت‌های عکاسی ( مدهای عکاسی ) در همه دوربین‌های عکاسی به صورت استاندارد وجود ندارد.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا معرفی سه تنظیمات دوربین عکاسی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 48 = 56