نمایشگاه هنر ایران

لطفا هنرمند واقعی باش!

نمایشگاه هنر ایران: لطفا هنرمند واقعی باش!

اگر هنرمند هستید از آثار هنری کپی نکنید و هرگز برای هنرتان از سوژه‌های تکراری استفاده نکنید. اینکار وقت و انرژی شما را هدر می‌دهد و هیچ افتخاری نیز درآن نخواهد بود.

گالری لیلیت همواره به هنرمندان پیشنهاد می‌کند که بجای کپی آثار هنری، دست به نوآوری و خلق آثار هنری ناب بزنند!

آقای احسان میرزایی فراهانی در اینباره گفته است: «هنر باید خلق شود نه کپی‌برداری. مسیر خلق اثر هنری مشخص و هموار نیست، بلکه هر هنرمند بزرگ خودش مسیری جدید می‌سازد. چراکه هنر زائیده ذهن و اندیشه و نگرش هنرمند است.»

هنر زمانی ارزشمند است که ناب و دست اول باشد، شما حتی اگر کار نه چندان حرفه‌ای خلق کنید، اما اثرتان کپی نباشد خیلی ارزشمندتر از آثاری است که به زیبایی و بدون نقص خلق شده باشند اما کپی باشند و شبیه آن وجود داشته باشد. البته که کپی کردن آثار ممکن است موجب عدم رضایت صاحب اثر باشد و متعاقباً تبعات حقوقی هم برایتان در پی داشته باشد.

و نکته دیگر اینکه اگر یک اثر (مثلا تابلوی مونالیزا دا وینچی) کپی باشد، با نسخه اصلی آن مقایسه می‌شود و اگر ضعیف‌تر از نسخه اصلی باشد هنرتان بی‌ارزش به نظر می‌رسد.

نمایشگاه هنر ایران: شما اگر یکبار به آثار مشاهیری همچون «پابلو پیکاسو» ، یا هنرمندان مشهور دیگری نظیر «ژان میشل باسکیا»، «اندی وارهول» ، «پیت موندریان» و… نگاهی بیاندازید، به خوبی متوجه این موضوع می‌شوید که در هنر متمایز و خاص بودن معیار برتری است.

همچنین تاکنون هزاران و میلیون‌ها نفر از روی نقاشی معروف «مونالیزا – لئوناردوداوینچی» کپی کرده اند که کسی آن افراد را نمی‌شناسد، چراکه کپی کردن فقط باعث بیشتر شناخته شدن اثر اصلی و هنرمند اصلی می‌شود.

پس اگر مبتدی هستید و برای تمرین نقاشی کپی می‌کشید ایرادی ندارد (البته اگر هنرمند آن اثر در قید حیات است، عرفاً و قانوناً می‌بایست از ایشان اجازه بگیرید) درنهایت اینکه اگر برای هنر خود ارزش و احترام قائل هستید، از آثار دیگران کپی نکنید و آثار کپی را به عنوان آثار فروشی خود قرار ندهید!

و مهمتر اینکه اگر بخواهید خود را هنرمند بنامید، با آثار کپی نخواهید توانست …

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا لطفا هنرمند واقعی باش! را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

35 + = 40