نمایشگاه هنر ایران

مراحل آموزش خیاطی

مراحل آموزش خیاطی

خیاطی یکی از هنر‌های قدیمی به حساب می‌آید که نقش مهمی در روند تمدن بشر ایفا کرده است. لباس یکی از نیازهای اصلی انسان بوده و جایگاه ویژه‎‌ای در بین تمامی فرهنگ‌ها دارد. لباس پوشیدن در همه فصول سال برای انسان نیاز است. با توجه به آب و هوا، تنوع زیادی بین پوشاک در فصول مختلف دیده می‌شود. امروزه شما با طی کردن چند مرحله ساده می‌توانید لباس دلخواه خود را بدوزید.

تهیه لباس دیگر محدود به خرید از فروشگاه و مراجعه به خیاط نمی‌شود. با پیشرفت‌های تکنولوژی، مراحل خیاطی کردن هم نسبت به گذشته آسان‌تر شده‌اند. در این مقاله قصد داریم شما رو با مراحل آموزش خیاطی از صفر تا صد آشنا کنیم.

آموزش خیاطی

یاد گرفتن خیاطی به شما کمک می‌کند که از یک پارچه، لباسی خارق العاده خلق کنید. یاد گرفتن این هنر با طی کردن چندین مرحله و تمرین آن‌ها به سادگی امکان پذیر است. این آموزش‌ها اوقات فراغت و بیکاری شما را به لحظاتی لذت بخش تبدیل می‌کنند. مزایای آموزش خیاطی و لباس دوختن تنها محدود به یادگیری یک مهارت نمی‌شود. شما می‌توانید از طریق فروش لباس نیز برای خود کسب در آمد کنید.

با دنبال کردن مراحل آموزش خیاطی می‌توانید در مدت زمانی کوتاه این مهارت را به خوبی یاد بگیرید. از جمله اصلی‌ترین مراحل آموزش خیاطی از صفر تا صد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هدف خود را از یادگیری خیاطی مشخص کنید.

قبل از آغاز فرایند یادگیری، توصیه می‎شود که هدف خود را از یادگیری خیاطی مشخص کنید. این کار به شما کمک می‌کند که از همان ابتدا به طور دقیق حیطه فعالیتی خود را بدانید. بر اساس هدفی که انتخاب می‌کنید آموزش‌های متناسب با آن را نیز باید بیاموزید. ابزار و وسایل مورد نیاز نیز بر این اساس نیز فرق می‌کند.

با انواع دوره‌های آموزش خیاطی و تفاوت آن‌ها آشنا شوید.

برای این‌که بتوانید انتخاب درستی برای یاد گرفتن مهارت خیاطی داشته باشید، با ویژگی‌های دوره‌های آموزشی مختلف، آشنا شوید. در هر دوره، مهارت‌های متمایز از هم به شما آموزش داده می‌شود. بر اساس علاقه خود دوره آموزشی مد نظر خود را انتخاب کنید. چند مورد از پرطرفدارترین دوره‌های خیاطی:

نازک دوزی

در دوره آموزشی نازک دوزی، شما با مفاهیم اصلی و پایه‌ای خیاطی آشنا می‌شوید. این دوره مرحله‎ای عمومی برای همه هنرجویان به حساب می‌آید. مدت زمان یادگیری نازک دوزی در حدود شش الی نه ماه طول می‌کشد. آموزش مهارت نازک دوزی پیش زمینه‌ای برای ورود به سایر دوره‌های آموزش خیاطی محسوب می‌شود.

ضخیم دوزی

طی دوره ضخیم دوزی، جنس پارچه، نخ و سوزن مورد استفاده با دوره نازک دوزی تفاوت دارد. در واقع ضخیم دوزی دوره‌ای تکمیلی مختص دوخت لباس‌های زمستانی و پاییزی است. با گذراندن این دوره شما کار با الگو و پارچه با جنس ضخیم را هم به خوبی یاد می‌گیرید. این مرحله به دلیل دشواری‌های کار با پارچه ضخیم و سوزن مخصوص به آن معمولا در اوایل یادگیری خیاطی به هنرجویان توصیه نمی‌شود.

ابریشم دوزی

خیاطی تنها محدود به اتصال پارچه‌ها به هم و دوخت لباس نمی‌شود. تزئینات و طرح‌های روی لباس هم جایگاه مهمی در خیاطی دارند. ابریشم دوزی یکی از راه‌هایی است که می‌توان با آن لباسی ساده را تا چندین برابر زیباتر کرد. در دوره ابریشم دوزی به شما نحوه استفاده از سوزن‌های مخصوص ابریشم دوزی، آموخته می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از نخ‌های ابریشمی طرح‌های مختلفی روی لباس‌های خودتان ایجاد کنید.

دوخت لباس عروس و لباس شب

طی دوره‌های عمومی خیاطی، شما پایه و اساس کلی رو یاد می‌دهند. برای این‌که بتوانید مهارت خودتان را ارتقا بدهید؛ باید با فوت و فن کار و نکات ریز آن آشنا شوید. دوخت لباس مجلسی هم نیاز به داشتن مهارت‌های مخصوص به خود را دارد. در طی این دوره به صورت تخصصی به دوخت انواع لباس‌های مجلسی پرداخته می‌شود.

با ابزارهای مورد نیاز و کاربرد هر کدام آشنا شوید.

این مرحله بسیار مهمی است که برخی از افراد ساده و بدون توجه از آن می‌گذرند. هر چه دقت شما در یاد گرفتن این مرحله بالا باشد؛ در ادامه از اشتباهات شما کاسته می‌شود. همزمان که اسم ابزارها و کاربرد هر کدام بیان می‌شود؛ کار با آن‌ها را نیز خودتان امتحان کنید. شاید این مرحله ساده به نظر بیاد ولی یکی از پیش زمینه‌های اصلی یادگیری خیاطی حرفه‌ای است. از ابزار و وسایل پرکابرد در خیاطی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متر خیاطی
  • صابون خیاطی
  • انواع خط کش‌ها
  • کاغذ الگو
  • گچ
  • کاغذ الگو
  • سوزن چرخ خیاطی
  • سوزن دستی
  • ماسوره‌ها

با انواع پارچه‌ها و ویژگی هر کدام آشنا شوید.

پارچه، نخ و سوزن، به عنوان سه جزء اصلی و جدا نشدنی در مراحل آموزش خیاطی شناخته می‌شوند. هرچه پیوند بین این اجزا در ذهن شما بیشتر شود؛ مهارت خیاطی شما نیز ارتقا پیدا می‌کند. شناخت انواع پارچه و کاربرد هر کدام باعث می‌شود مهارت شما در دوخت لباس افزایش یابد. در حالت کلی الیاف مورد استفاده در پارچه به سه صورت طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی هستند.

شناخت نوع پارچه به شما در انتخاب نوع سوزن و نخ مورد استفاده برای دوخت لباس کمک می‌کند. در بعضی از پارچه‌های به دلیل ضخیم بودن الیاف، باید از سوزن‌های مخصوصی برای دوخت استفاده کرد. شناخت پارچه به شما کمک می‌کند که با نحوه اتو زدن و مراقبت از لباس هم آشنایی داشته ‌باشید.

با نحوه رسم و استفاده از الگو در خیاطی آشنا شوید.

استفاده از الگو تنها محدود به مراحل اولیه یادگیری خیاطی نمی‌شود. حتی خیاط‌های بسیار ماهر و باتجربه هم از الگو استفاده می‌کنند. در واقع شما با کشیدن الگو قبل از برش و دوخت پارچه، یکبار مسیر رو کامل تا انتهای طی می‌کنید. استفاده از الگو خیاطی ظرافت کار شما رو بالاتر می‌برد و احتمال اشتباه در مراحل برش و دوخت کاهش می‌دهد.

شاید در اوایل مراحل آموزش خیاطی، رسم الگو واسه شما کار ساده‌ای نباشد. در این مراحل می‌توانید از الگوهای آماده موجود در اینترنت استفاده کنید. با گذر زمان به راحتی می‌توانید با کاغذ و خط کش طرح اولیه لباس مدنظر خودتان را رسم کنید.

دوره آموزش خیاطی

طی کردن مراحل آموزش خیاطی به تنهایی و خودآموز امکان پذیر نیست. امروزه دوره‌های آموزشی متعددی به صورت حضوری یا مجازی برگزار می‌شود. وجود کلاس‌های آموزشی مختلف ممکن است شما را حین انتخاب سر درگم کند. در این مرحله باید به ویژگی‌های هر یک از این دوره‌های آموزشی و بازدهی هر یک دقت کنید. در بین دوره‌های مختلف آموزش مراحل خیاطی، فرامزون بهترین دوره‌های آموزشی را ارائه می‌دهد. این مجموعه با مدیریت فتانه فردوس، تجربه بیش از 40 سال کار در زمینه خیاطی، مد و فشن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این مجموعه از جدیدترین متدهای روز دنیای مد و فشن در دوره‌های آموزشی خود استفاده می‌کند. شما با توجه به سطح و توانایی خود می‎‌توانید بسته‌های مختلف آموزشی خیاطی با فتانه فردوس را خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت نام و استفاده از دوره‎های آموزشی، می‌توانید با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 26 = 28