نمایشگاه هنر ایران

مروری بر زندگی پرویز مشکاتیان موسیقیدان ایرانی

نمایشگاه هنر ایران: مروری بر زندگی پرویز مشکاتیان موسیقیدان ایرانی

زنده یاد استاد پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمد. مشکاتیان موسیقی را از سن شش سالگی نزد پدر خود، حسن مشکاتیان، که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت و تا پایان دوره ی متوسطه همچنان نزد پدر به تمرین و فراگیری آن مشغول بود. وی در سال ۱۳۵۳ به دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران وارد شد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد « نور علی خان برومند » و ردیف موسیقی سنتی نزد « داریوش صفوت » پرداخت و همراه با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را نیز نزد استادانی چون عبدالله دوامی، محمدتقی مسعودیه، یوسف فروتن، سعید هرمزی و مهدی برکشلی فراگرفت.

نمایشگاه هنر ایران: در ادامه پرویزمشکاتیان توانست در نوازندگی ساز سنتور به مهارت چشمگیری دست پیدا کند و همچنین کارهای بزرگ فراوانی را در زمینه آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینه ساخت قطعات هم نوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد.

نمایشگاه هنر ایران: وی در آزمون باربد که به ابتکار استاد نورعلی برومند برگزار می شد شرکت کرد و به همراه پشنگ کامکار مقام اول در رشته سنتور را کسب کرد و نیز به همراه داریوش طلایی مقام ممتاز در ردیف نوازی را به دست آورد.

پرویز مشکاتیان مقام نخست را در فستیوال جهانی موسیقی تحت عنوان روح زمین در کشور انگلستان را بدست آورد.

در سال ۱۳۸۶ در مراسم جشن خانه موسیقی، لوح تقدیر یک عمر فعالیت هنری توسط محمدرضا شجریان به عنوان رئیس شورای عالی خانه موسیقی به پرویز مشکاتیان اعطا شد.

پرویز مشکاتیان ۳۰ شهریور سال ۱۳۸۸ در سن ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی در منزلش در تهران چشم از جهان فروبست و در محوطه بیرونی باغ عطار و در جوار مقبره عطار نیشابوری به خاک سپرده شد.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا مروری بر زندگی پرویز مشکاتیان موسیقیدان ایرانی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 32 = 36