نمایشگاه هنر ایران

معرفی اصطلاح “ودوتا” و “استافج” در دنیای نقاشی

نمایشگاه هنر ایران: معرفی اصطلاح “ودوتا” و “استافج” در دنیای نقاشی

معرفی و بررسی دو اصطلاح «ودوتا» و «استافج» در نقاشی که مربوط به نقاشی‌های منظره می‌باشند.

ودوتا یا نما (Veduta)

ودوتا در نقاشی این گونه تعریف می‌شود: تصاویر بزرگ شده و با جزییات دقیق و واقعی از مناظر هر شهر یا هر منظره و چشم‌اندازی هستند. این نوع نقاشی‌ها زیرمجموعه‌ای از نقاشی‌های منظره (Landscape) محسوب می‌شوند.
نمایشگاه هنر ایران: نقاشی‌های ودوتا بیشتر بر صحت و واقعی بودن تاکید دارند. در این نقاشی‌ها بر خلاف نقاشی‌های خیال، هیچ عنصر تخیلی یا فانتزی در منظره مشاهده نمی‌شود. در «ودوتا» اصل بر این است که واقعی‌ترین حالت یک منظره با جزییاتی درست به تصویر کشیده شود. به همین دلیل اغلب این نقاشی‌ها به عکس شباهت دارند با این تفاوت که عکس منظره با رنگ‌ها و قلم‌مو روی بوم با زحمتی بسیار بیشتر از فشار دادن دکمه دوربین، گرفته شده است.
نقاشی‌های ودوتا بیشتر از آنچه تصور کنید حائز اهمیت هستند. تغییر یک منظره و به تصویر کشیدن آن به روش شخصی بسیار ساده‌تر از نقاشی همان منظره به سبک ودوتا است. زیرا منتقدان منظره واقعی و مکان واقعی را می‌شناسند و می‌توانند به راحتی نقاشی را مقایسه کنند. در این حالت پیدا کردن اشتباهاتی در جزییات و اندازه‌ها بسیار آسان‌تر و محتمل‌تر است. در حالی که وقتی نقاش به سلیقه خودش جزییات را تغییر می‌دهد، می‌تواند هر اشتباهی را اعمال روش شخصی‌اش جلوه دهد. بنابراین کشیدن یک نقاشی ودوتا نیاز به دقت و توجه به جزییات و همچنین مهارت در طراحی و نقاشی دارد.

استافج (Staffage)

استافج عناصر جانبی و فرعی موجود در هر نقاشی هستند.
نمایشگاه هنر ایران: در نقاشی بالا آیا زنی که در میان درختان در حال راه رفتن است مشاهده می‌کنید؟ ایده اصلی و تاکید نقاشی زیبایی منظره است. اما برای اضافه کردن اثری از انسان و یا برای نشان دادن اینکه در اطراف انسان‌هایی زندگی می‌کنند این زن به نقاشی اضافه شده است که عنصر بسیار کوچکی در کل نقاشی محسوب می‌شود اما تفاوت زیادی ایجاد کرده است. بدون این زن ممکن بود منظره بسیار خالی به نظر برسد. به این زن در نقاشی استافج می‌گویند.
استافج می‌تواند هرچیزی باشد. یک شخص یا بقایای یک اثر تاریخی. این عناصر مادامی که مرکز توجه و سوژه اصلی در نقاشی نباشند استافج محسوب می‌شوند. جزییاتی که به نقاشی اضافه می‌شوند می‌توانند جهت و نوع فکر ما را به کل تغییر دهند.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا معرفی اصطلاح “ودوتا” و “استافج” در دنیای نقاشی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =