نمایشگاه هنر ایران

معرفی “Expanded Eye” هنر مدرن دو زوج

نمایشگاه هنر ایران: معرفی “Expanded Eye” هنر مدرن دو زوج

جید تاملیسون (Jade Tomlinson) و کوین جیمز (Kev James) با استفاده از تکه‌های چوب و دیگر وسایل دور ریخته شده که از خیابان جمع آوری شده است نقاشی‌های Expanded Eye خود را به شکل نوینی به نمایش درآوردند.
جید و کوین تحصیلات خود را در مدرسه هنر نورویچ گذرانده‌اند و دوازده سال است که زوج هنری هستند. این دو هنرمند انگلیسی نقاشی خیابانی، گرافیک و مجسمه‌سازی را به سبک نوینی انجام می‌دهند. آن‌ها در فستیوال‌هایی همچون Secret Garden آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند و نقاشی‌های خیابانی آن‌ها در لندن بسیار مشهور است. برای آن‌ها هنر خیابانی بسیار اهمیت دارد و می‌گویند در واقع Expanded Eye به مفهوم هنر در خارج از گالری است. جید می‌گوید: «خیابان‌ها مکان‌هایی هستند که مردمی از آن‌ها گذر می‌کنند که علاقه‌ای به هنر ندارند و به گالری‌ها نمی‌روند. این کار تنها برای هنر نیست. برای انتقال پیام است. برای از بین بردن سد بین هنرمند و مردم و باز کردن گاردی است که مردم در برابر هنر دارند.» کوین ادامه می‌دهد: «ما می‌خواهیم در مسیر تکراری هر روز تفاوتی ایجاد کنیم و عکس‌العمل افراد را شاهد باشیم. خیابان یک گالری رایگان عمومی است. همین طور فستیوال‌ها. مردم می‌توانند آثار را ببینند، آن‌ها را تحسین کنند و مجبور نیستند برای این کار پولی بپردازند.»
اینک این دو هنرمند با استفاده از چوب‌های کهنه و با ترکیب هندسه، هوش انسان و دنیای طبیعت آثاری چشم گیر خلق کرده اند.

نمایشگاه هنر ایران: یکی دیگر از برجسته‌ترین کارهای هنری این دو هنرمند تا به امروز در طراحی‌های بسیار خاص روی بدن انسان، توجه همگان را به خود جلب کرده بود. این طراحی‌ها که ترکیبی از هنر کهن و هنر مدرن بود، بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان واقع شد.

آثار Expanded Eye ترکیبی از سبک‌های کوبیسم و سورئالیسم هستند. آن‌ها از سمبولیسم برای بیان مفاهیم استفاده می‌کنند و در آثار بی‌شماری از این دو هنرمند طبیعت مهم‌ترین و اساسی‌ترین نقش را ایفا می‌کند. بسیاری از تکه‌های مجسمه‌ها بر مبنای مفاهیم حاکم بر جهان هستی است. آن‌ها معتقدند زمان ساخته دست انسان است و در واقع وجود ندارد. تخیلات جید و کوین فارغ از زمان در تکه‌های آثارشان تجلی می‌یابد.

تکه‌های چوب در این مجسمه‌های نقاش شده، گاهی به منزله بوم است، گاهی اجزای صورت را تشکیل می‌دهند و گاهی اندام‌هایی از بدن هستند که با پنجره‌ها، درها و کتاب‌ها آراسته شده‌اند. تمام بخش‌های این مجسمه‌ها از خیابان‌ها جمع آوری شده‌اند.

نمایشگاه هنر ایران: جید و کوین همواره در کنار کارهای معمول خود، به دنبال خلق مفاهیم جدید بوده‌اند که در ابتدا با طراحی آغاز شد و به تدریج به سمت سه بعدی کردن در حرکت است. آن‌ها معتقدند زیبایی فرآیندی هیجان‌انگیز از یک سیر تکاملی ناخوادآگاه است. درست همان طور که در استودیو آن‌ها تکه‌های چوب و اشیا پیدا شده به هم وصل می‌شوند و یک شکل ایجاد می‌شود. آن‌ها می‌گویند این طرح‌ها پیش از هر چیز در اعماق وجود آن‌ها خلق و کشیده می‌شوند.

به عقیده این دو هنرمند طراحی داستان‌ها و بیان بصری مفاهیم و داستان‌هایی که در ذهن دارند روی بدن و به شکل تتو بسیار محدودکننده است. طراحی روی چوب و در اندازه‌های بزرگ به آن‌ها این امکان را داده است که داستان‌های خود را بدون محدودیت روایت کنند و آزادی بدون مرزی را تجربه کنند. مواد، رنگ و فضای متفاوت، همواره اکتشافات متفاوت و تجربیات ناب به دنبال دارد.

جید می‌گوید: «هنر ما، زندگی ماست. برای ما نقاشی یک کار بیت و چهارساعته در هفت روز هفته است.»

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا معرفی “Expanded Eye” هنر مدرن دو زوج را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 4 =