نمایشگاه هنر ایران

هنر گرافیتی چیست و منشا آن از کجاست؟

نمایشگاه هنر ایران: هنر گرافیتی چیست و منشا آن از کجاست؟

ابتدا بهتر است بدانیم واژه گرافیتی یا دیوارنگاری از واژه گرافیتو(ایتالیایی) مشتق شده و معنی آن خط‌خطی یا اثرگذاری سریع است.

اصطلاح گرافیتی در اواسط قرن 19 به واسطه ی کشف دیوارنگاری های موجود در پومپی رواج پیدا کرد. تحقیق های زیادی که در راستای این هنر شکل گرفته، نشان میدهد که آثار دیوارنگاری قدمت بیشتری دارند.
نمایشگاه هنر ایران: نمونه های اولیه ی دیوارنگاری به ماقبل از تاریخ برمیگردد که تمدن های اولیه به وسیله استخوان حیوانات و رنگدانه ها آثاری بر دیواره غارها به تصویر کشیده اند. از دیگر تمدن هایی که آثار گرافیتی و دیوارنگاری در آنها مشاهده میشود میتوان به یونان باستان، رم، مصر و ایران اشاره کرد.
براساس بررسی ها و تحقیقات موسسه وندالیسم اسکاندیناوی در سال 1961، هنر گرافیتی ریشه در افکار و عقاید هنرمندان نوپرداز دارد. به همین جهت منتقدین هنری سعی دارند ارزش های هنری گرافیتی را جایگزین عقیده های نادرست، همچون خرابکاری دانستن این هنر کنند. منتقدین و پژوهشگران تلاش در معرفی کردن گرافیتی به عنوان هنر مردمی و هنر محیطی دارند.


نمایشگاه هنر ایران: دیوارنگاری، رسانه ایی برای بیان مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی تبلیغات و زیباسازی شهری مورد استفاده قرار میگیرد. دیوارنگاری در بسیاری از کشورها به دو دسته ی مردمی و دولتی تقسیم میشوند.

گرافیتی یا دیوارنگاری شامل اشکال، نمادها، فرم ها و نوشته هایی ساده یا پیچیده ایی هستند که در بافت شهری بر روی سطوح مختلف مکان های عمومی برای بیان مفاهیم متعدد خلق میشوند. شیوه ی ارائه ی این آثار زمینه را برای هنرمندان فراهم کرده که هنر گرافیتی را راهی برای بیان عقاید و مطرح کردن دیدگاه های خود به طور مستقیم با اجتماع بدانند.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا هنر گرافیتی چیست و منشا آن از کجاست؟ را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + = 27