نمایشگاه هنر ایران

چرا از پیکتوگرام استفاده می کنیم؟

نمایشگاه هنر ایران: چرا از پیکتوگرام استفاده می کنیم؟

پیکتوگرام (Pictogram) یا تصویر نگاشت نوعی روش طراحی ساده اما جذاب برای انتقال اطلاعات به مخاطب است که از طریق خلق تصویر انجام می‌شود. یعنی برای انتقال برخی مفاهیم به جای استفاده از کلمات و جملات طولانی از برخی نمادها و تصاویر مرتبط با آنها استفاده می‌شود. همه ما در طول روز با انواع پیکتوگرام‌ مواجه می‌شویم اما اغلب توجهی به آنها نداریم زیرا همیشه این تصاویر را می‌بینیم و به راحتی مفهوم آنها را درک می‌کنیم. تمامی تابلوهای راهنمایی و رانندگی که در شهر و جاده‌ها می‌بینیم و یا تابلوهایی که در اماکن عمومی مانند فرودگاه و یا پاساژها قرار دارند همگی نمونه پیکتوگرام هستند که با خلق یک تصویر ساده، اطلاعاتی را به بیننده منتقل می‌کنند. این تصاویر به قدری واضح و مشخص هستند که هر شخصی با دیدن آنها بلافاصله مفهوم‌شان را درک خواهد کرد. پیکتوگرام در تمامی جوامع مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر فرد با هر فرهنگ و یا زبانی می‌تواند با مشاهده آنها به معنایشان پی ببرد. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره پیکتوگرام و کاربرد آن بدانید را به شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

پیکتوگرام چیست؟
پیکتوگرام که با نام‌های دیگری همچون پیکتوگراف، پیکتو، آیکون و یا نماد نیز شناخته می‌شود، در واقع نوعی نماد گرافیکی است که معنا و مفهوم خود را از طریق شباهت تصویری نزدیک به یک شی فیزیکی به مخاطب منتقل می‌کند. پیکتوگرام‌ها از یک سری نمادهای تکراری و واضح برای تجسم و انتقال برخی داده‌ها و اطلاعات ساده استفاده می‌کنند. این نمادها می‌توانند هشداردهنده، بازدارنده، راهنمایی کننده و یا آگاهی دهنده باشند که بیننده در نگاه اول، متوجه منظور و مفهوم آنها خواهد شد. درک معنای پیکتوگرام‌ها نیاز به دانش و مهارت تخصصی ندارد زیرا در طراحی آنها از اشکال و نمادهای ساده‌ای استفاده می‌شود که همه ما در طول روز این شکل‌ها را می‌بینیم و یا از قبل با آنها آشنایی داریم.

نمایشگاه هنر ایران: به زبان ساده‌تر از پیکتوگرام‌ها برای نمایش داده‌ها و انتقال ساده‌تر برخی مفاهیم از طریق تصاویر و نمادها استفاده می‌شود تا مخاطب به راحتی آنها را درک کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پیکتوگرام، انتقال و ارائه برخی اطلاعات و آمارخسته کننده به شیوه‌ای جذاب است؛ یعنی در بسیاری از مواقع به جای ارائه اعداد و ارقام می‌توانید از چارت‌ها و نمودارهای مختلف استفاده کنید و یا مانند عکس زیر نتیجه آنها را در قالب یک تصویر ساده اما مفهومی به مخاطب ارائه دهید.

کاربرد پیکتوگرام
پیکتوگرام‌ها در موقعیت‌ها و مکان‌ها بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم عموما برای انتقال اطلاعات بیشتر به مخاطب طراحی می‌شوند. یعنی به جای نوشتن کلمات و جملات از تصاویر مرتبط با آنها استفاده می‌شود؛ مانند تصویر نکشیدن سیگار که در مکان‌های مختلفی همچون پمپ بنزین و یا رستوران‌ها مشاهده کرده‌اید. در بسیاری از مواقع نیز این نمادها هشداردهنده، آگاهی دهنده، بازدارنده و حتی آموزنده هستند. این تصاویر و آیکون‌ها همچنین برای تهیه گزارش، بررسی داده‌ها و ارقام، اینفوگرافیک، رسم نمودار و حتی ساخت رزومه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیکتوگرام به شما کمک می‌کند تا برخی داده‌ها و اطلاعاتی که ممکن است برای مخاطب جذاب نباشند را با استفاده از خلق تصاویر و یا استفاده از نمادهای مختلف به روشی خاص و جالب ارائه دهید و توجه آنان را به اطلاعات خود جلب کنید. بنابراین مهم‌ترین کاربرد پیکتوگرام یا تصویر نگاشت، انتقال سریع اطلاعات و جلب توجه بیننده است.

نمایشگاه هنر ایران: نمونه‌های بارز طراحی پیکتوگرام را می‌توانیم در بسیاری از اماکن عمومی همچون فرودگاه، پاساژها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و تابلوهای راهنمایی و رانندگی مشاهده کنیم. پیکتوگرام‌ها زبان مشترک و قابل فهم در میان جوامع و کشورهای مختلف هستند که هر فرد با هر زبان، گویش و فرهنگی از سرتاسر دنیا می‌تواند معنای آن را درک کند. به عنوان مثال فرض کنید که در فرودگاه یک کشور خارجی هستید و با زبان آن کشور نیز آشنایی ندارید. در این موقعیت با توجه به پیکتوگرام‌هایی که در تابلوها رسم شده‌اند به راحتی می‌توانید محل تحویل بار، گیت خروجی، سرویس بهداشتی و غیره را پیدا کنید و سردرگم نشوید. علائم و تابلوهای راهنمایی رانندگی نیز از دیگر نمونه‌های بارز پیکتوگرام هستند که به راحتی قابل تشخیص‌اند. علائمی همچون بستن کمربند ایمنی، خطر ریزش کوه، سبقت ممنوع، میزان سرعت مجاز و غیره همگی نوعی پیکتوگرام هستند که بدون استفاده از کلمه و یا جمله، مفهوم را به مخاطب منتقل می‌کنند.

علاوه بر این موارد از پیکتوگرام در وب سایت‌های مختلف همچون دیجی کالا برای نمایش رتبه بندی، امتیازدهی (به صورت نمایش ستاره از یک تا پنج) و یا نظرسنجی نیز استفاده می‌شود. استفاده از پیکتوگرام‌های مختلف برای ارائه گزارش کار، نمایش دقیق اعداد و ارقام و حتی رزومه کاری نیز بسیار رایج است. به عنوان مثال برای نشان دادن روند رشد و تغییر در گزارش کار خود می‌توانید از نمودارهای میله‌ای، نقشه‌ و یا نمادهای مختلف استفاده کنید. بنابراین به جای آنکه تغییرات و نتایج نهایی را در قالب جملات طولانی و خسته کننده بیان کنید، با طراحی پیکتوگرام می‌توانید آنها را به روشی جذاب به مخاطب انتقال دهید. مسلما خواندن یک متن توضیحی طولانی و پر از عدد و رقم برای بیننده هیچ جذابیتی ندارد اما اگر همان آمار و اطلاعات در قالب اشکال تصویری مختلف طراحی شوند به راحتی توجه مخاطبان را به خود جلب خواهند کرد.

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا چرا از پیکتوگرام استفاده می کنیم؟ را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 3 =