نمایشگاه هنر ایران

یادگیری و آموزش قدم به قدم الگوسازی حجمی

نمایشگاه هنر ایران: یادگیری و آموزش قدم به قدم الگوسازی حجمی

شناخت اندازه ها در الگوسازی حجمی

اقوام و ملت های دنیا همانطور که از جهت آداب و رسوم،اعتقادات و باور ها و شیوه زندگی کردن و خلاصه سایر جهات با یکدیگرتفاوت دارند از نظر فیزیولوژی بدن نیز یکسان نمی باشند بدین جهت اندازه های استاندارد در تولید های پوشاک یک کشور با سایر کشور ها متنفاوت می باشند در حالی که همه ی افراد تشکیل دهنده  جامعه آن کشور را نیز از یک نوع تناسب اندام برخوردار نیستند لذا به همین خاطر است که تولید ی های پوشاک یک جامعه بر حسب نیاز و تناسب اندام مشتری های خود از اندام مشتری های خود از اندازه های متفاوتی استفاده می نمایند.

سیستم های اندازه گیری:

از زمان جنگ اول جهانی تولیدی های بزرگ پوشاک لباس ها را با استفاده از اندازه های استاندارد که در رده بندی های مختلف جای گرفته اند تولید نمودند این اندازه ها در کشور های مختلف به وسیله سیستم های اندازه گیری متریک و امپریال بیان شده است امروزه در بیشتر کشور های اروپایی و آسیایی از سیستم متریک و در کشور های آمریکایی از سیستم امپریال استفاده میشود در تولیدی های بزرگ پوشاک استفاده از سیستم اندازه گیری امپریال به دلیل سهل و آسان بودنش بیشتر مقرون به صرفه است از سیستم اندازه گیری متریک برای تهیه ی الگوهای کامل و پوشاک گران قیمت استفاده میشود.

زمانی که در کارگاه خیاطی برای اندام استاندارد و سایز های آن الگوسازی میکنید به مانکن استاندارد احتیاج دارید بنابراین پس از تهیه ی مانکن با سایز های مورد نظر سایز آن را با اندازه های جدولی که توسط موسسه استاندارد انگلیس به منظور سیستم طراحی لباس و اندازه گیری طرح شده و یا هر استاندارد دیگری که هدفش اندازه گیری درست خانم هاست تطبیق دهید.

نمایشگاه هنر ایران) اندازه گیری اندام:

برای تهیه الگو ی هر نوع پوشاک جهت رسیدن به نتیجه ای مطلوب اولین و شاید مهمترین عامل در دست داشتن اندازه های دقیق می باشد بنابراین شکی نیست که بدون در دست داشتن اندازه های دقیق هرگز نمی توان الگوی مناسبی تهیه کرد

 پس بنابراین هرگز الگوسازی حجمی برای اندام شخصی استفاده میشود باید اندازه های شخصی مورد نظر به دقت اندازه گیری شده و اندازه های مانکن با آن مطابقت داده شود.

اندازه های مورد نیاز برای الگوسازی حجمی

1-دور کمر                                            7-قد بالاتنه پشت تا بلندی باسن                      13-کارور جلو

2-دور سینه                                           8-دور بازو                                             14-سرشانه

3-دور باسن                                           9-دور آرنج                                            15-دور مچ

4-قد آستین                                           10-بلندی سینه                                         16-دور گردن

5-بلندی کف حلقه ی آستین                         11-کارور پشت

6-قد بالاتنه پشت به کمر                            12-قد بالاتنه جلو

دور کمر:

متر را در نقطه ی وسط جلو روی خط کمر قرار دهید و آن را از پشت کمر عبور دهید و اندازه  دور کمر را بگیرید

دور سینه:

متر را روی خط مرکزی پشت قرار دهید و آن را از زیر بغل ورودی دو سر سینه عبور دهید و تا خط  مرکزی پشت را به طور دقیق اندازه بگیرید

دور باسن:

متر را در نقطه وسط جلو روی خط باسن بزرگ قرار دهید و آن را از روی برجسته ترین قسمت پشت عبور دهید و دور باسن را اندازه گیری بگیرید.

نمایشگاه هنر ایران) لوازم مورد استفاده در الگوسازی حجمی

ما به صورت مختصر در این مقاله روش الگوسازی حجمی و همچنین اندازه هایی که باید برای این روش گرفنه شود را معرفی کرده ایم. در ادامه لوازو و وسایلی که برای این روش باید تهیه کنید را معرفی کرده ایم.

بشکاف:

برای شکافتن درزها و گاه جهت باز کردن سوراخ جا دگمه به کار میرود هنگام استفاده کردن از این وسیله،باید دقت کرد چون ممکن است پارچه سوراخ گردد.

سوزن و سوزن نخ کردن و انگشتانه:

سوزن دوخت معمولی باید از نوع بلند انتخاب گرددتا چنان چه ضرورت بر دوختن قسمت هایی از طرح بر بدن مانکن ایجاب نمود بتوان سوزن را به راحتی از پارچه عبور داد.

نوع دیگری از سوزن که مورد احتیاج است سوزن سرکج لحاف دوزی است که برای تنظسم و تطبیق اندازه های مانکن با اندازه دلخواه به کار برده میشود.

از سوزن نخ کن میتوان جهت نخ کردن سوزن و سوزن چرخ استفاده کرد.

انگشتانه فلزی نیز دیگر از وسایل ضروری به شمار می رود زیرا هر بار برای تنظیم دراپه ها باید سنجاق را به وسیله ی انگشتانه به داخل بدن مانکن فرو کرد.

سنجاق:

سنجاق را باید ازنوع بلند با انتهای کروی شکل انتخاب نمود سنجاق های معمولی برای کار به روی مانکن مناسب نیست زیرا که اولا به سختی در بدن مانکن فرو میروند ثانیا در لا به لای چین ها فرو رفته و به آسانی قابل رویت نمی باشند در نتیجه بلند کردن پارچه از روی مانکن با اشکال صورت میگیرد

جا سنجاقی:

برای جلوگیری از ریخت و پاش سنجاق ها از جا سنجاقی رومیزی استفاده می کنند چون تنظیم دراپه ها با هر دو دست انجام میشود بنابراین برای سهولت در عمل برداشتن سنجاق استفاده از جا سنجاقی مچی امری لازم است.

آهنربا:

در هر کارگاه خیاطی لزوما باید یک آهنربا موجود باشد تا پس از پایان کار روزانه بتوان سوزن ها و سنجاق را از اطراف کارگاه به آسانی جمع آوری نمود که در نهایت صرفه جویی در مصرف را نیز دربردارد.

متر:

یکی از اساسی ترین وسایل اندازه گیری می باشد برای ساختن طرح های قرینه بر روی مانکن و جهت اندازه گیری پوشاک به کاربردن متر امری ضروری است.

خط کش بلند:

خط کش های بلند عموما یا از چوب ساخته می شوند یا از مواد پلاستیکی هنگام کار روی مانکن معمولا از خط کش پلاستیکی استفاده می شود زیرا این خط کش دارای قابلیت خم شدن بوده و در قسمت های انحنایی مانکن کاربرد فراوان دارد چنان چه این نوع خط کش به صورت افقی مندرج نشده باشد به وسیله ماژیک می توان به سهولت آن را مدرج نمود.

نمایشگاه هنر ایران) خط کش Tیا L :

از خط کش هایی که به فرم T  یا L ساخته میشود جهت رسم خطوط عمودی و طول کادر های الگو استفاده میکنند هم چنین زمانی که برای صاف کردن لبه دامن پا صاف کن در دسترس نباشد از خط کش T یا L استفاده می شود.

پیستوله :

دارای انواع مختلفی می باشد از قسمت های مختلف پیستوله برای رسیم قسمت های انحنایی الگو مانند دور گردن و دور حلقه آستین یا دور کمر و غیره انجام می شود.

پا صاف کن مدرج :

پا صاف کن دارای انواع مختلفی می باشد بهتر است آن را از نوعی انتخاب کنیم که علامت گذاری را به وسیلهسنجاق انجام میدهد زیرا انواع دیگر پا صاف کن که در علامت گذاری به وسیله ی گچ یا پودر تا لک انجام میگیرد دارای این عیب می باشد که ضخامت گچ و یا پودر گاهی اوقات کم و یا زیاد میشود از این رو اندازه دقیق به دست نمی آید.

رولت:

که از آن جهت رد گذاری و انتقال طرح روی پارچه و یا کاغذ استفاده میشود دارای انواع مختلفی است رولت های فلزی که دارای دندانه های تیز هستند و قسمت چرخ دنده آن تا شده در داخل دسته جای میگیرند از بهترین نوع رولت ها می باشند.

مداد رنگی و ماژیک:

در این نوع روش چون از الگو ی پارچه ای استفاده میشود و طرح به وسیلهخطوط مختلفنقطه چین بر روی پارچه نمایان میشود بدین جهت مداد های رنگی و ماژیک مورد استفاده فراوان دارند زیرا که تفکیک خطوط اصلی الگو به وسیله آنها انجام میپذیرد

کاربن مخصوص خیاطی:

کاربن مخصوص خیاطی در یک رنگ و یا رنگ های مختلف در پاکت های بسته بندی شده موجود است بهتر است که انواع رنگ های مختلف آن را تهیه نمود و حتی المقدور نزدیکترین رنگ به رنگ پارچه را انتخاب نمود.

کاغذ برش:

برای تهیه ی الگو ی اصلی نیاز به کاغذ برش نسبتا ضخیم می باشد زیرا ضخامت کاغذ موجب سهولت انتقال و بهتر نقش بستن طرح از روی الگوی پارچه ای بر کاغذ می باشد هم چنین ترسیم طوط الگوی اصلی پارچه راحت تر انجام می پذیرد.

چسب:

یکی از وسائل مورد نیاز چسب می باشد،از چسب مایع برای روش کردن مانکن بعد از تنظیم و تطبیق اندازه مانکن با اندازه دلخواه و از نوار چسب کاغذی و شیشه ای برای مشخص نمودن قسمت های مختلف طرح بر بدن مانکن استفاده میشود.

نمایشگاه هنر ایران) نخ:

از قرقره معمولی جهت دوخت بعضی از قسمت های الگو و از کاموا جهت مشخض نمودن قسمت های شناسایی شده مانکن استفاده می شود.

پنبه:

از پنبه برای تنظیم و تطبیق اندازه های مانکن با اندازه های دلخواه استفاده میشود یک کیلو پنبه به شرط آنکه خیلی نرم نباشد مانند پنبه های مخصوص لحاف دوزی که الیاف آن به اصطلاح خیلی باز نیست مورد نیازمی باشد از پشم خام نیز برای این منظور میتوان استفاده نمود هم چنین اسفنج بسیار نازک برای پر کردن قسمت های مختلف مانکن میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

اپل:

علاوه بر آنچه ذکر شد یک جفت اپل که در مغازه های خرازی فروشی به صورت آماده موجود است مورد نیاز می باشد چنانچه اپل آماده در دسترس نباشد میتوان آن را از اسنفج یا لایی به وجود آورد.

قیچی ساده ی خیاطی:

این قیچی صاف بوده و دسته آن دارای دو حلقه مساوی است قیچی های ساده معمولا پشت و رو ندارن،یعنی هر دو تیغه آنها کاملا تیز و یک شکل است.

قیچی برش کوچک:

از این قیچی برای برش تکه های کوچک پارچه،شکافتن درزها و دوخت های ظریف استفاده میشود.

قیچی زیگزاک:

لبه قیچی زیگزاک به فرم زیگزاک است و مورد استفاده آن جا درز ها و جلوگیری از ریشه شدن پارچه ها است.

نمایشگاه هنر ایران) قیچی برش ضخیم:

قیچی برش زخیم صاف نیست بلکه دارای خمیدگی قابل ملاحظه ای است حلقه کوچکتر آن جهت قرار شست و حلقه بزرگتر برای قرار گرفتن انگشت دوم و سوم است تیغه این قیچی روی برش صاف قرار میگیرد.اگر چپ دست هستید میتوانید از قیچی های ساخته شده مخصوص استفاده کنید.

نخ چین دستی:

زمانی که نخ دوخت در قسمت “روی”پارچه باقی می ماند،باید این نخ را توسط نوعی قیچی مخصوص از بن چید.

قیچی چین دستی:

تیغه زیری این نوع قیچی،تخت تر و پهن تر از تیغه رویی آن است این تیغه پهن به ما کمک میکند تا در موقع جدا کردن پارچ اضافی ،تور دوخته شده سوراخ نشود.

قیچی برقی:

این نوع قیچی در انواع متخلف تولید میشود نوع بزرگ و سنگین آن مخصوص تولیدی ها و مراکز صنعتی دوخت پوشاک است و میتواند چندین لایه را به راحتی بچیند و نوع خانگی آن برای برش پارچه های لطیف یا ضخیم است که به راحتی کار برش را انجا میدهد.

قیچی کوچک نوک تیز:

این قیچی کوچک دارای تیغه ای با نوک تیز و برنده است که برای سوراخ کردن جا دکمه و انواع برودری دوزی به کار میرود.

 

مطلبی که مطالعه کردید تلاش داشت تا یادگیری و آموزش قدم به قدم الگوسازی حجمی را در «نمایشگاه هنر ایران» به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

23 + = 30