«نمایشگاه هنر ایران» : هنر کاریکاتور به عنوان یک الگوی ارتباطی ارزشمند با مخاطب، همواره مورد تحسین افکار عمومی بوده است. در هر موضوعی که این هنر به کار گرفته می شود با خود لبخندها و تلخندهای بیشماری دارد و چشم آدمی پیوسته به جزئیات آن می نگرد تا با ظرافت هایی که هنرمند نقاش کاریکاتور از آن استفاده کرده است، بیشتر آشنا شود.
هنر کاریکاتور در بیشتر در حوزه سیاست، هنرمندان، معضلات اجتماعی و ورزش در ایران بیشتر می بینیم، حتی در برخی مراسم های عروسی، می بینیم که ظاهر عروس و داماد بصورت کاریکاتور طراحی شده است و این زیبایی این هنر را دوچندان می کند. در سایر کشورها نیز به واسطه برخی آزادی ها به همه لایه های اجتماعی رسوخ کرده و متاسفانه گاهی مذهب و مقدسات را هم بی نصیب نگذاشته است!
هنر کاریکاتور را در چند کلمه می توان یک هنر بسیار خلاقانه که طراح آن ضمن رعایت ظرافت هایی که در ادامه گفته خواهد شد باید خلاق و خوش فکر باشد.
برای آگاهی و پیوستن به این هنر زیبا آماده اید؟
در ادامه با نمایشگاه هنر ایران همراه باشید تا با نحوه و چارچوب طراحی کاریکاتور آشنا شوید:
نکات مهم و خواندنی درباره هنر کاریکاتور :
کاریکاتور یعنی طراحی از یک شخص، موجود زنده یا شیء که در آن اعضای بدن و شکل ها به منظور ایجاد حس طنز و طعنه تغییر حالت داده و در آن ها اغراق می شود.
کاریکاتور خوب نه تنها در عین اغراق آمیز بودن شباهت با موضوع اصلی را حفظ می کند، بلکه بخشی از ویژگی های شخصی و جوهره ناملموس آن را نیز به تصویر می کشد.
هنر کاریکاتور می تواند ویژگی های منحصر به فرد یک شخص را به خوبی نمایان کند کاری که گاهی پرتره های واقع گرایانه از انجام آن عاجزند. یک کاریکاتور خوب سه ویژگی دارد:
- قابل شناسایی بودن
- اغراق
- ویژگی های شخصیتی
از ویژگی های هنر کاریکاتور به آسانی قابل شناسایی بودن موضوع است
کاریکاتوری که از چهره یک شخص طراحی می کنیم – هر چقدر هم که سطح اغراق آمیز بودن آن بالا باشد – باید بلافاصله برای کسانی که آن شخص را می شناسند قابل تشخیص باشد.
“قابل شناسایی” لزوماً به معنی “شباهت” نیست. هنر کاریکاتوریست در این است که بدون طراحی دقیق جزئیات یک چهره، ویژگی های اصلی آن را به بیننده نشان دهد. در کاریکاتور می توان از عناصر دیگری نظیر لباس هایی که فرد اغلب می پوشد، شیوه ایستادن، مدل مو و… نیز بهره برد.
اغراق در هنر کاریکاتور یک اصل است
یک طراح پرتره تمام تلاش خود را می کند که نتیجه کارش شبیه به موضوع طراحی باشد. هدف یک کاریکاتوریست هم همین است با این تفاوت که با اضافه شدن عنصر اغراق به طرح، نتیجه کار انتزاعی تر و منحصر به فردتر می شود.
سطح اغراق در همه کاریکاتورها یکسان نیست. هنر کاریکاتور می تواند از طراحی پرتره با درجه کمی از اغراق تا طراحی های پر از اعوجاج و تغییرات سنگین تناسب های چهره و بدن را شامل شود.
میزان اغراق در کاریکاتور را تنها توانایی کاریکاتوریست در حفظ ویژگی قابل شناسایی بودن موضوع محدود می کند. زیرا هنگامی که عنصر اغراق از کنترل کاریکاتوریست خارج می شود، نتیجه نهایی منطبق با موضوع کاریکاتور نخواهد بود.
همچنین تنها یک روش برای ایجاد اغراق در کاریکاتور وجود ندارد. هر چهره چندین ویژگی مخصوص به خود را دارد که برای ایجاد اغراق می توان روی آن تمرکز کرد. برای یک کاریکاتوریست چشم های یک فرد مهم ترین موضوع برای ایجاد اغراق هستند و برای کاریکاتوریست دیگر گوش های همان فرد جلب نظر می کند.
همچنین ممکن است اجزای چهره یک فرد دارای پتانسیل فراوانی برای اغراق کردن باشد ولی انتخاب این عناصر باید با توجه به پیامی که کاریکاتوریست قصد انتقالش را دارد صورت بگیرد.
هنگامی که بیننده بلافاصله موضوع کاریکاتورها را با توجه به اجزای اغراق شده شناسایی کند یعنی کاریکاتوریست در استفاده از عنصر اغراق موفق عمل کرده است.
نشان دادن ویژگی های شخصیتی در کاریکاتور
نمایشگاه هنر ایران: یک کاریکاتور عالی از ویژگی های ظاهری موضوع عبور می کند و ویژگی های ناملموس و ظریفی را که در آن فرد وجود دارد به تصویر می کشد.
کاریکاتوری که این ویژگی ها را به خوبی نمایش دهد نه تنها توسط بینندگان به سرعت شناسایی می شود، بلکه بینندگان با آن ارتباط برقرار کرده و تحت تاثیر آن قرار می گیرند.
یکی از روش های کلیدی کاریکاتوریست ها برای نشان دادن ویژگی های شخصیتی، نشان دادن احساس در چهره کاریکاتور است.
آنچه ما هر روز در چهره دوستان و نزدیکان خود می بینیم فراتر از اعضای چهره فیزیکی است. حالات چهره و احساسی که در صورت افراد مختلف می بینیم عامل اصلی ارتباط برقرار کردن ما با آن ها و شناسایی آن ها است و نه گوشت و استخوان. گاهی ابروهای بالا رفته، یک لبخند کج یا چشم های ریزشده در توصیف موضوع کاریکاتور بسیار موفق عمل می کنند.
فراموش نکنید که هنگام طراحی کاریکاتور زبان بدن و ژست غالب بدن موضوع طراحی را هم در نظر بگیرید.
گفته معروفی بیان می کند که یک دوست می تواند دوستی را که در حال گام برداشتن است از دور تشخیص دهد. این گفته در هنر کاریکاتور هم صدق می کند. نمایش شیوه ایستادن یا راه رفتن موضوع طراحی به قابل تشخیص بودن آن کمک فراوانی می کند.
مطلبی که در نمایشگاه هنر ایران مطالعه کردید تلاش داشت تا نکات مهم و خواندنی درباره هنر کاریکاتور و طراحی کاریکاتور های خلاقانه را به شما ارائه دهد، در صورتیکه محتوای این صفحه را کافی نمی دانید یا سوالی دارید از طریق دیدگاه با ما در میان بگذارید.