نمایشگاه هنر ایران

توصیف و شرح

تابلو معرق دو طرف تحت عنوان ندای حق

که یک طرف آن درمورد واقعه ی کربلا با ذکر جزئیات و اشخاص کلیدی باروایت تصویری جهت القای مفهوم قیام حضرت امام حسین(ع) جهت دین اسلام دین بندگی و دین آزادی و آزادگی به همراه سایر اتفاقات در واقعه ی تاسوعا عاشورا .
یه طرف دیگرتابلو درمورد زندگانی حضرت علی (ع) ازد بدو ولادت تالحظه ی شهادت آن حضرت درمحراب مسجو کوفه.

قصدم از ساخت این تابلو گسترش فرهنگ وحدت اسلامی اعم از شیعه و سنّی دراقصانقاط کشور و جهان اسلام هست

بنده خودم مسلمان تسنّن مذهبم و قصدم ازاین کار حفظ وحدت و اخوّت و برادری و یه رنگی و هم نوع دوستی و برابری و اشاعه ی فرهنگ من یک مسلمانم فارغ از هرگونه تعصّبی ، به جهان پیرامون هست.

این کار درابعاد ۶۰×۸۰ بدون احتساب قاب و با احتساب قاب در حدود ۹۰×۷۰خواهد بود که حدود ۵۰۰۰برشکاری داشته است.

درساخت این اثر تمام چوب از چوب های مختلفی نظیر: گردو، عناب، نارنج، گلابی، توت، زرشک استفاده شده است و تخته ی تابلو که آثار روی آن مونتاژ شده هست تخته هفت لایی هست.

در کار درقسمت در خیبر از چند تا تخته ۳لا استفاده شده است.

درطرف موضوع زندگانی حضرت علی (ع)، چهارتا طرح اسلیمی چهارگوشه ی حاشیه کار با چوب سه لا کار شده و نوار آن باچوب گردو به همراه چوب عناب و زرشک.

درقسمت زندگانی حضرت علی (ع) اشاره شده به وقایع ولادت، یتیم نوازی، غریبگی درکوچه های کوفه، بخشش انگشتر به فقیر سر رکوع در نماز، ازدواج، فتح در خیبر، غدیر، گریستن آن حضرت درچاه آب، شهادت درمحراب کوفه که مرکز ثقل کار به صورت بزرگ و برجسته فتح در خیبر نمایش داده شده باهدف بزرگی و عظمت قدرت حضرت در گشودن درخیبر.

قسمت دیگر تابلو که درمورد واقعی کربلاست اشاره داره به قیام حضرت امام حسین (ع) که امام حسین درقسمت تاج کار سوار بر اسب با پرچم قیام ” لا اله الا الله ” که با چوب زرشک در خود پرچم کارشده است و بالای پرچم مکه و سپس مدینه نقش بسته شده.

نوار کار باچوب عناب دورنگ سلام هایی به عربی بر ۹شخصیت کلیدی کربلا نظیر امام حسین ، امام سجاد ،حضرت ابوالفضل عباس ، حضرت قاسم ، حضرت علی اکبر، حضرت علی اصغر ، حضرت زینب ، حضرت رقیه ، حضرت مسلم ابن العقیل.

که کنار هرشخضیت سلام مربوط به آن بزرگوار کار شده است و قسمت بالای تابلو به صورت تکی سلام بر امام حسین هست جهت عظمت کار آن حضرت.

درقسمت بالای کعبه حدود۷۲تا ستاره باچوب دورنگ زرشک نقش بسته شده تحت عنوان اینکه هرستاره درعرش خدا بیانگر یک شهید از ۷۲ تن واقعه ی کربلاست.

درمرکز ثقل کار نستعلیق کارشده با نام جانم فدای حسین که تمام این اشخاص حول محور این کلام هستند . صحنه ی شهادت حضرت علی اکبر و قاسم به تصویر کشیده شده صحنه ای که حضرت علی اصغر تیرخورده در آغوش حضرت زین

لحظه ای که حضرت عباس برنهرفرات جهت جمع آب برای تشنگان کاروان حسینی میروند و شهید میشوند لحظه ای که امام سجاد دروضعیت بیماری در خیمه بودند و اشاره شان به رقیه شهید ۳ساله بود که سرمبارک سیدالشّهدا حضرت امام حسین را درآغوش خودگرفته ونیز لحظه ی شهادت حضرت قاسم و درآغوش کشیدن پیکرپاک آن حضرت درآغوش امام حسین به تصویرکشیده شده است

لحظه آخرین نگاه حضرت مسلم قبل شهادت به یاد کاروان حضرت امام حسین (ع) به تصویرکشیده شده است.

درهردوطرف کار از براده چوب و کمی چمن مصنوعی جهت به تصویرکشیدن گردوخاک میدان نبرد و برگ های نخل خرما به کاربرده شده است.

درآخر شاید خیلیا بپرسن چرا تابلوبرلی اولین بار دوطرفست چرا در دوتابلو مجزا ساخته نشده است علتش آن است که شنیدین میگن فرزند پشت و کمرش به پدرش و جدش گرمه.

اگر دقت کنید یه قسمت زندگانی حضرت علی(ع) و یه طرف دیگر اولاد آن حضرت هستند به عبارتی پدر و اولادش پشت به پشت هم هستند و فرزندان آن حضرت بعدخدا همیشه پشتشون به پدرشون حضرت علی (ع) و یادوخاطره آن حضرت گرم بوده است.

این کار حدوداً ۶ماه زمان برد که حدوداً ۳ماه درگیر ایده پردازیش بودم و سپس از عیدقربان ۱۴۰۰ استارت برشکاری کار شروع شد و درشب چهل و هشتم ۱۴۰۰ باروزی ۸تا۱۲ساعت برشکاری کاراتمام گشت.

تمام مراحل برشکاری کار ازشروع کار تا اتمام کار بادهان روزه و وزو انجام شده است.

این کارتمام و کمال ازچوب کارشده هست و چیزی غیرچوب در قطعات مشاهده نمی شود.

درپایان چندتاعکس از صفرتاصدکار حین برش و میز کارم درمنزل دانشجوییم و نیزنمونه کامل شده ی دوطرف تابلو باذکرجزئیات آپولودشده هست جهت اطلاّع عموم و علاقه مندان .

4.3/5 - (6 امتیاز)

ثبت نظر یا درخواست شما

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تابلو معرق دو طرفه ندای حق (معرق چوب)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 57 = 65