نمایشگاه هنر ایران: عکاسی معماری سبکی برای تبلیغ نشان تجاری خود
عکاسی معماری یکی از انواع عکاسی تبلیغاتی است که در سالهای اخیر جایگاه ویژهای در میان شرکتها و دفاتر معماری یافته است.
به طور کلی میتوان عکاسی معماری را به گرفتن هر نوع تصویر از بناها و عناصر معماری به وسیله انواع دوربین عکاسی یا حتی تلفن همراه اطلاق کرد. این در حالی است که عکاسی معماری تبلیغاتی، ثبت تصاویر انواع ساختمانها به صورت تخصصی و توسط عکاسان حرفهای است. این نوع عکاسی با هدف تبلیغات و بازاریابی انجام میشود. تصاویر نهایی میتوانند در مجلات، وبسایتها یا بروشورها و به منظور توضیح بهتر پروژههای ساختمانی استفاده شوند.
چرا شرکتها و استودیوهای معماری به عکاسی از پروژههایشان نیاز دارند؟
بدون شک جذب مشتری و کارفرماهای جدید برای هر شرکت و استودیوی معماری مهم و حیاتی است. یکی از مواردی که میتواند به جذب مشتریان جدید کمک کند، داشتن یک پورتفولیوی حرفهای از پروژههای پیشین است. بخش عمده هر پورتفولیوی معماری را تصاویر پروژهها تشکیل میدهند. به کمک عکسهای حرفهای و تخصصی میتوان کیفیت طرحها، ایدهها و همچنین جزئیات آثار را به بهترین شکل نشان داد.
یکی دیگر از کاربردهای عکاسی معماری میتواند شرکت در مسابقات و جوایز مختلف طراحی باشد. این جوایز و مسابقات برای معماران جوان و به ویژه دفاتر نوپا اهمیت قابل توجهی دارند. همچنین از این نوع عکاسی میتوان به منظور معرفی پروژهها در نمایشگاههای معماری و ساختمان یا در مجلات بهره گرفت.
علاوه بر معماران و شرکتهای ساختمانی، طراحان داخلی نیز میتوانند از خدمات عکاسی معماری استفاده کنند. نشان دادن جزئیات و عناصر طراحی داخلی به بهترین شکل بخشی از این نوع عکاسی تبلیغاتی محسوب میشود.
عکاسی معماری در جهان دیجیتال امروز که بسیاری از خانهها به صورت اینترنتی برای خرید یا اجاره انتخاب میشوند، برای مشاوران املاک نیز میتواند بسیار مفید باشد. با عکاسی از آپارتمانها و خانههای مختلف میتوان تصاویر آنها را به صورت آنلاین با متقاضیان خرید یا اجاره به اشتراک گذاشت. به این ترتیب با در اختیار داشتن عکسهای مناسب و گویا از خانهها به میزان زیادی در زمان و هزینه صرفهجویی میشود.
نمایشگاه هنر ایران: در مجموع میتوان گفت عکاسی از پروژههای معماری با اهداف مختلفی انجام میشود. نتیجه نهایی این عکاسی نیز قابلیت استفاده در نشریات مختلف، وبسایتها و پورتفولیوها را دارد. این گستردگی کاربرد تصاویر، میزان اهمیت عکاسی حرفهای در معماری، صنعت ساختمان و همچنین دفاتر مشاور املاک را به خوبی نشان میدهد.
چرا باید به استودیوهای تبلیغاتی و عکاسان حرفهای مراجعه کنید؟
درست است که امروزه افراد زیادی دوربینهای حرفهای و نیمهحرفهای دارند و گاهی از آنها استفاده میکنند. اما استفاده از تجهیزات حرفهای تنها بخش کوچکی از عکاسی محسوب میشود. عکاسان حرفهای سالها آموزش دیده و تجربه کسب کردهاند. آنها میدانند چطور دوربینها و تجهیزات حرفهای را برای به دست آوردن بهترین نتیجه از ترکیب نور، سایه و رنگها به کار بگیرند. هر معمار و هر تیم طراحی زمان زیادی را صرف ایدهپردازی و سپس آمادهسازی نقشهها و مدارک هر پروژه میکنند؛ تصاویر حرفهای از هر پروژه میتواند ارزش زمان و تلاش صرف شده برای آن را به خوبی نشان دهند. در مقابل تصاویر غیرحرفهای ممکن است ارزش واقعی پروژههای ساختمانی را زیر سوال ببرند.
هر استودیوی معماری و هر دفتر مشاور املاک برای معرفی برند خود، گسترش کسبوکار و جذب مشتریان و کارفرمایان بیشتر به تصاویر حرفهای و جذاب نیاز دارد. فرقی نمیکند که معمار یا طراح داخلی باشید در هر صورت برای ارائه زوایای خاص، ترکیب رنگها و بافتها و کلیّت پروژه خود به عکاسان حرفهای نیاز خواهید داشت. به طور خلاصه میتوان گفت که تصاویر پروژههای شما بازتابی از برند و دفتر معماری شما هستند و درست به همین دلیل باید حرفهای و تخصصی باشند.
مزایای عکاسی معماری حرفهای
معرفی و شناساندن شرکتها و دفاتر در مجلات معماری و طراحی داخلی
بالا بردن کیفیت بصری پورتفولیو و وبسایتهای دفاتر معماری و طراحی داخلی
امکان به اشتراک گذاشتن تصاویر پروژهها در پلتفرمهای مختلف
امکان شرکت در مسابقات معماری با تصاویر حرفهای و کامل از پروژهها
صرفهجویی در زمان و هزینه مشاوران، خریداران و مستأجران املاک
تاریخچه عکاسی معماری
نخستین عکس تاریخ به اسم «نمایی از پنجره» در لوگرا که توسط عکاسی معروفی به اسم Nicéphore Niépce گرفته شده است، اولین عکس معماری نیز تلقی میشود چون ثبت آن از نمای ساختمانها صورت گرفته است. به همین شکل، عکسهای گرفته شده توسط ویلیام هنری فاکس تالبوت عکاسی معماری محسوب میشوند، از جمله عکسهای او از یک پنجره توریدار که در Lacock Abbey در سال ۱۸۳۵ گرفته شده است.در سراسر تاریخ عکاسی، ساختمانها سوژههای با ارزشی برای عکاسی بودهاند که تحسین اجتماع از معماری و اهمیت فرهنگی آن را به نمایش گذاشتهاند. در طول سالهای ۱۸۶۰ میلادی، شروع شکلگیری عکاسی معماری به عنوان یک رسانه بصری متمایز رقم خورد.هرچه طراحی ساختمانها تغییر یافت و از اشکال سنتی خود در آمد، عکاسی معماری نیز با تحول روبرو شد. در طول اوایل تا اواسط قرن بیستم، سطح خلاقیت در عکاسی معماری اوج گرفت چون عکاسان از خطوط مورب و سایههای شاداب در ترکیببندی خود استفاده و تکنیکهای دیگری را نیز تجربه کردند.در اوایل دهه ۵۰ قرن نوزدهم، معماران با استخدام عکاسان متعددتر باعث شدند عکاسی معماری بیشتر به عنوان یک فرم هنری نگریسته شود.
تکنیکهای عکاسی معماری
یکی از اصول عکاسی معماری کنترل پرسپکتیو با تاکید بر خطوط عمودی است که همگرا (موازی) نیستند. با قرار دادن صفحه کانونی دوربین به نحوی که عمود به زمین است یا استفاده از دوربینهای قطع بزرگ یا لنزهای تیلت شیفت میتوان به این مهم دست پیدا کرد.در قدیم از دوربینهای قطع بزرگ برای عکاسی معماری استفاده میشد چون به جابجایی یا کج شدن لنزها نسبت به صفحه فیلم اجازه میدادند. چنین قضیهای باعث کنترل پرسپکتیو میشود و همچنین برای خلاقیت عکاس فضا ایجاد میکند.امروزه بیشتر از دوربینهای DSLR در زمینه عکاسی معماری استفاده میشود. این دوربینها همچنین از لنزهای قابل تعویض و تیلت شیفت با طولهای کانونی متفاوت (معمولا ثابت) بهره میبرند.
نمایشگاه هنر ایران: عکاس معماری که یکی از شاخه های عکاسی صنعتی است معمولا نمای داخلی بناهای ساختمانی یا خارجی آن را به تصویر میکشد. تکنیکهای استفاده شده در هر کدام از این دو یکسان است ولی تفاوتهایی با هم داشته و گاهی اوقات به تجهیزات متفاوتی نیاز دارند.
عکاسی نمای خارجی
یکی از نکات عکاسی معماری از نمای خارجی استفاده از نور روز یا در شب از نور محیطی چراغهای خیابان، چراغهای بیرونی یک ساختمان، نور ماه و حتی مهتاب، ولی در موقعیتهای تاریک اصلا ثبت عکس انجام نمیگردد.
در بسیاری از موارد، منظره اطراف ساختمان برای ترکیب کلی یک عکس مهم و حتی برای برقراری یک هماهنگی هنرمندانه بین بنا و محیط الزامی است. در عکس اغلب اوقات گلها، درختان، آبنما یا مجسمات در پیشزمینه ترکیب به چشم میخورند و از توانایی آنها در هدایت چشم بیننده به داخل ترکیب عکس و سوژه اصلی آن یعنی ساختمان استفاده میشود.
عکاسی نمای داخلی
در عکاسی معماری از نمای داخلی نیز میتوان از نور محیطی که از میان پنجرهها و پنجرههای سقفی عبور داده میشود، استفاده کرد. اکثر اوقات، عکاسان معماری از منابع نوری تکمیلی برای بهبود شرایط نورپردازی داخل یک ساختمان استفاده میکنند.
یکی از ویژگیهای عکاسی معماری این است که سوژههای اصلی به ندرت تکان میخورند. بنابراین استفاده از مراحل ویرایش پس از پردازش برای ایجاد نورپردازی متعادل، حتی در نبود منابع نوری سنتی، امکانپذیر است.
حال به نکاتی میرسیم که یک عکاس معماری حرفهای آنها را رعایت میکند. رعایت این نکات باعث میشود قدرت بصری عکاسی معماری بالا برود و همچنین عکاس توسط آن داستانهایی فراتر از تصاویر میگوید تا رابطه بناهای ساختمانی با زمینهها، فضا و زمانشان را بیان کند.
نکات عکاسی معماری
۱) عکاسی در شرایط مختلف جوی و زمانهای مختلف از روز
افراد اغلب اوقات برای عکاسی از عجایب معماری به دنبال شرایط نورپردازی دراماتیک مانند ساعات غروب میگردند یعنی زمانی که سایهها طولانی و رنگها روشن هستند. گرچه این امر اغلب اوقات منجر به شکلگیری عکسهای بینظیری میشود ولی فضای ساختمان را تنها در یک بازه زمانی مشخص به تصویر میکشد. گرفتن چندین عکس در زمانهای مختلف از روز یا حتی در شرایط جوی گوناگون میتواند باعث به تصویر کشیدن داستان کاملتری از رابطه ساختمان با محیط اطرافش شود.
۲) اولویتدهی برای شرایط نورپردازی خوب
بدون توجه به زمان عکاسی، شرایط نورپردازی خوب همواره یک اولویت است. نورپردازی معماری عالی باعث تاکید بر یک فضا، یک ساختار یا جو خاص میشود و بنابراین همواره در شکلدهی درک مخاطب از چیزی که در آن پروژه معماری خوب مهم است، نقش قابل توجهای ایفا میکند. و این یکی از نکات عکاسی معماری قابل توجه است.
۳) جستجو برای یک زاویه عکاسی عالی
تغییر پرسپکتیو نه تنها یک کار سرگرمکننده است بلکه میتواند مزایای زیادی نیز به همراه داشته باشد. صرف وقت برای پیدا کردن یک زاویه متفاوت برای عکاسی که میتواند شکل فرم انتزاعی یا کمتر دیده شده از جزئیات یک ساختمان را نشان دهد میتواند باعث ایجاد سطحی از زیبایی و تحسین شود.
۴) عدم ترس از قرارگیری مردم در تصویر (معماری بدون آنها وجود ندارد)
روند گذشته به این شکل بوده است که در عکاسی معماری مردم دیده نشوند، انگار وجود آنها به نوعی آلودگی پاکی و زیبایی آن بنا را در پی داشته است. خوشبختانه، تعداد زیادی از عکاسان سرشناس معماری به این روند پایان دادهاند. معماری بدون ما وجود ندارد و نخواهد داشت بنابراین یک عکاس خوب معماری از حضور مردم در عکس ناراحت نمیشود.
۵) بررسی جزئیات به همان میزان کل
با آنکه عکاسی با لنزهای زاویه باز همواره در عکاسی معماری کار هوشمندانهای بوده ولی بناهای ساختمانی حاوی صدها جزئیات ریز هستند که زمان قرار دادن یک اتاق در یک قاب، نادیده گرفته میشوند. یک عکاس خوب معماری جزئیات را از نمای نزدیک ثبت میکند و به عنوان مثال باعث آشکارسازی نکته جدیدی در مورد تاریخچه آن بنا یا نحوه ساخت آن میشود.
۶) عدم ثبت عکس از بنا در قالب یک شیء
تصور کنید به دنبال دیدن یک بنای ساختمانی شوکه میشوید، چون تنها عکس آن را از زاویه خوبی که گرفته شده است دیدهاید. عکاسی معماری به شکلی که یک بنا ماهیت یک شیء را به دست آورد، یعنی باعث شود یک فرد آن را تنها از یک نقطه نظر در ذهن خود مجسم کند، یکی از اشتباهات بزرگ عکاسی معماری است. یک عکاس خوب حرفهای میداند ثبت کامل پراکندگی فضایی ساختمان امر سادهای نبوده ولی غیرممکن نیز نیست.
۷) استفاده از ابزار پس از پردازش
پردازش تصویر یک بخش کاملا استاندارد از عکاسی است که به عکاس اجازه میدهد عکسهای خود را به نحوی ویرایش کند تا با فضایی که قصد ترسیم آن را دارد هماهنگ شود. با آنکه تصاویر را تنها با درک کامل از تغییراتی که قابل قبول هستند باید انجام داد ولی استفاده از نرمافزارهایی مانند فوتوشاپ یا لایتروم با توجه به قابلیتهای پیشرفتهای که دارند میتوانند باعث سادهسازی مواردی مانند اصلاح لنزها شوند.
۸) برخورداری از تجهیزات مناسب عکاسی
یک عکاس معماری خوب چون به دنبال ثبت عکسهای با کیفیت بالا است، از تجهیزات با کیفیت و به روز نیز استفاده میکند تا نتیجه کار به مراتب بهتر شود. استفاده از لنزهای باز یکی از متداولترین اصول عکاسی از ساختمانها و فضاهای داخلی است و عکاس معماری با استفاده از سهپایه تصاویر بهتری در شرایط نوری کم میگیرد. یک عکاس خوب از فیلترهای پولاریزه نیز برای بالا بردن سطح کنتراست و شفافتر کردن تصاویر استفاده میکند.
۹) بازدید متعدد از مکان مورد نظر
عکاس معماری برای آشنایی با لایههای جدید آن بنای معماری بارها و بارها از آن مکان دیدن میکند. مشاهده یک عکس عالی از یک بنای به تازگی ساخته شده بدون شک تجربهای زیبا و دلفریب است اما یک عکاس معماری حرفهای بعد از ثبت آن تصویر اول بینظیر خود از آن مکان بارها دیدن میکند، چون گاهی اوقات جنبههای واقعا جالب یک بنا تنها با گذشت زمان آشکار میشوند.
۱۰) تحقیق در مورد بنا از قبل
مطالعه در مورد تاریخچه و علت یک بنای معماری قبل از بازدید یک شرط الزامی است که بدون شک به عکاس کمک میکند عکس خود را براساس داستان یا ایدهای پیش ببرد که وجودیت و ماهیت آن بنا را به تصویر بکشد.
انواع عکاسی معماری
نمایشگاه هنر ایران: شما هم یقینا با ساختمانهای زیادی در زندگی خود روبرو شدهاید که از اکثر آنها خوشتان آمده است. این ساختمانها در دستههای مختلفی قرار میگیرند از فوقالعاده بزرگ و بزرگ گرفته تا متوسط و کوچک ولی همگی در ذات خود یک شاخصه طراحی متمایز دارند. عکاسی از بعضی از ساختمانها به نسبت سایرین چالشبرانگیزتر است. ولی در واقع عکاسی معماری بر چند نوع است؟
عکاسی معماری عمومی | عکاسی معماری فرهنگی
موزهها، گالریها، تئاترها، مراکز سرگرمی، کتابخانهها، دادگاهها، ساختمانهای دولتی
عکاسی معماری تجاری
ساختمانهای اداری بسیار بزرگ یا متوسط تا کوچک
عکاسی معماری ورزشی و استادیوم
استادیومها و میدانهای بزرگ مسابقات، استادیومهای ورزشی، مراکز آبی، مجموعههای سرگرمی سرپوشیده و سر باز
عکاسی معماری آموزشی
دانشگاهها، موسسات آموزشی، دبیرستانها، مدارس ابتدایی
عکاسی معماری مهماننوازی | عکاسی معماری فروشگاهی
رستورانها، کافهها، بوتیکها، فروشگاههای خردهفروشی، مراکز خرید، فود کورتها، کافیشاپها
عکاسی معماری سلامت
بیمارستانها، مراکز آموزش سلامت، دندانپزشکی، آسایشگاهها، مراکز مراقبت از سالمندان
عکاسی معماری هتلداری
هتلهای بزرگ، مسافرخانهها، مراکز استراحت
عکاسی اقامتی | عکاسی آپارتمان
اقامتگاههای خصوصی، مجتمع های آپارتمانی
عکاسی از فضای باز | عکاسی طراحی شهری
فضای باز و طراحی شهری در فضاهای عمومی
عکاسی معماری صنعتی و تجاری
افرادی که در زمینه معماری فعالیت دارند عکاسان حرفهای را استخدام میکنند تا از نتیجه کار آنها عکس بگیرند، این کار برای کسب این اطمینان است که بتوانند یک سند بصری از هدف و نتیجه طراحی خود به دست آورند که نتیجه ماهها و سالها تلاش است.
راههای متفاوت برای عکاسی معماری
اکثر افراد به نظر میرسد از ساختمان ها بیشتر به صورتی عکس میگیرند که تصویر آن ثبت شود تا اینکه یک اثر هنری خلق کنند. ولی معماری چیزهای بیشتری برای عرضه دارد و شما میتوانید تصاویر شگفت انگیزی بگیرید.
نمایشگاه هنر ایران: اما باید گفت پتانسیل داستانگویی وجود دارد. چه این داستان در مورد کارکرد استفاده از ساختمان بوده باشد یا عملکردی که در حال حاضر دارد، شما میتوانید از آن در گرفتن عکس های خود و پردازش بعد از آن، استفاده کنید. شاید بخش خاصی در آن وجود داشته باشد که شما بسیار نسبت به آن جذب شوید.
عکاسی از جنبههای مختلف
شما نیازی نیست از نمای کلی ساختمان عکس بگیرید. بخشهایی را در نظر بگیرید که میتوانند تصاویر جالبی به وجود آورند. مواردی جالبی مانند کندهکاریها و طراحیهای داخلی یک در یا محل نصب چراغها خیلی راحت دیده نشده و فراموش میشوند. اگر ساختمانی پیدا کردهاید که از آن خوشتان آمده است، داستان کلی آن را بگویید و سپس بخشهایی را انتخاب کنید که دوست دارید یعنی جزئیات. شما میتوانید بیشتر از یک عکس بگیرید.
به عنوان مثال راهروها بسیار جالب میتوانند باشند و تفکر جالبی در خود دارند یعنی مسیر آنها به جایی ختم میشود.
به اطراف نگاه کنید و اینکه چطور در داستانگویی به شما میتوانند کمک کنند
برای دیدن چیزی بیشتر از تنها خود ساختمان وجود دارد. به مکان قرارگیری ساختمان توجه کنید و اینکه ساختمانها یا دیگر موضوعات اطراف آن میتوانند چه اطلاعاتی در این خصوص بدهند. به عنوان مثال یک برج مدرن که توسط ساختمانهایی از دوره ویکتوریا احاطه شده است یا برعکس، موضوع جالبی به وجود میآورند. یک تئاتر قدیمی که در بین فروشگاههای زیادی قرار گرفته که بسته شدهاند. تمامی اینها حسی از مکان را فراهم میکنند.
رنگی یا سیاه و سفید
خیلی راحت میتوان تصور کرد که همه چیز باید سیاه و سفید باشد. هنرمندان معمولا چنین تفکر دارند ولی در واقع نباید تنها به این صورت عمل کرد. این یک انتخاب شخصی است و به چیزی که با تصویر خود میخواهید به دست آورید بستگی دارد.
نمایشگاه هنر ایران: شاید بهتر باشد ابتدا از خود چند سوال بپرسید. آیا حذف رنگ بار دراماتیک تصویر را افزایش میدهد؟ اگر آن را رنگی بگیرید حواس بیننده از داستانی که میخواهید بگویید پرت میشود؟ به چه چارچوب زمانی میخواهید اشاره کنید؟ آیا شکل و فرم از چیزی که آنجا وجود دارد مهمتر است؟ اگر جواب این سوالات مثبت است، شاید سیاه و سفید انتخاب مناسبتری برای آن تصویر است.
پردازش
زمانی که بحث نحوه پردازش تصاویر مطرح میشود، بستگی به نیتی دارد که برای آن تصویر در نظر گرفتهاید. اگر نشان دادن ساختار آن است، باید تنها اصول پردازش را رعایت کنید.
اگر برای عکاسی از یک ساختمان هزینهای دریافت کردهاید، باید هدف این کار و خواسته مشتری خود در تصویر نهایی را در نظر بگیرید. آیا آنها تصاویری معمولی یا با ظاهری متفاوت میخواهند؟ توجه کنید مشتری صاحب تصویر نهایی است و باید به خواسته او احترام بگذارید.
عکاسی معماری سلامت
بیمارستانها، مراکز آموزش سلامت، دندانپزشکی، آسایشگاهها، مراکز مراقبت از سالمندان
عکاسی معماری هتلداری
هتلهای بزرگ، مسافرخانهها، مراکز استراحت
عکاسی اقامتی | عکاسی آپارتمان
اقامتگاههای خصوصی، مجتمع های آپارتمانی
عکاسی از فضای باز | عکاسی طراحی شهری
فضای باز و طراحی شهری در فضاهای عمومی
عکاسی معماری صنعتی و تجاری
افرادی که در زمینه معماری فعالیت دارند عکاسان حرفهای را استخدام میکنند تا از نتیجه کار آنها عکس بگیرند، این کار برای کسب این اطمینان است که بتوانند یک سند بصری از هدف و نتیجه طراحی خود به دست آورند که نتیجه ماهها و سالها تلاش است.
اصول عکاسی معماری از بناهای قدیمی
اصول و نحوه به تصویر کشیدن بناهای سنتی و قدیمی با شیوه عکاسی از ساختمانهای عظیم و مدرن متفاوت هستند. در مورد بناهای قدیمی، اساسا یک زاویه دید مستقیم و سرراست، بهترین نمای ممکن است. نشان دادن زیبایی طبیعی ساختمان و گاهی المانهای محیط طبیعی اطراف بنا، به جذابیت عکس شما اضافه میکند.در معماری ساختمانهای کلاسیک و سنتی، خطوط، اشکال، انحناها و به طور کلی جزئیات شاعرانهای وجود دارند که هر کدام از آنها، نماینگر حسوحالهای مختلفی هستند و یک عکاس باتجربه، باید در مورد عکاسی از این نوع ساختمانها به این جزئیات توجه داشته باشد.بهتر است تاریخچه و ویژگیهای معماری ساختمان را پیش از عکاسی مطالعه کنید تا دید بهتری برای عکاسی داشته باشید.
شیوه عکاسی از ساختمانهای مدرن
در مورد معماریهای مدرن ، بیشتر بر پرسپکتیو و چشمانداز ساختمان تاکید میشود. ساختمانهای مدرن، عمدتا عظیم و مرتفع هستند و برای عکس گرفتن ازین ساختمانها، به لنز واید نیاز دارید. برخلاف بناهای قدیمی، در این شیوهی عکاسی بهتر است زاویه دید متفاوت و منحصربهفردی را برای عکاسی انتخاب کنید.به دلیل اینکه ساختمانهای مدرن معمولا در نزدیکی هم ساخته میشوند، استفاده از لنز واید به شما کمک میکند تا بتوانید به راحتی سوژه خود را از ساختمانهای اطراف مجزا کنید و آنها را در ویرایش عکس حذف کنید.چنانچه میخواهید در عکس خود بر مرتفع بودن یک ساختمان عظیم تاکید کنید، بهتر است از زاویه پایین به بالا عکاسی کنید. برای این کار، یک ضلع یا زاویه از ساختمان را در نظر بگیرید، به سمت دیگر خیابان بروید و دوربین را روی حالت تنظیم دستی فاصله کانونی قرار دهید. سپس، آن را بر روی گزینه F/1 بگذارید و سرعت شاتر را کم کنید و سپس عکس بگیرید.
اصول نورپردازی در عکاسی معماری
به کارگیری درست نور از مهمترین اصول عکاسی معماری و به بیان بهتر، از مهمترین اصول عکاسی است. در مورد عکاسی معماری ، به دلیل وجود برخی مصالح بازتاب دهنده نور مانند شیشههای پنجره، اهمیت دقت در نورپردازی صحیح، به مراتب بیشتر هم میشود.یکی از چالشهای عکاسی معماری این است که علیرغم اهمیت موضوع نورپردازی در این شیوه، اما عکاس بر خیلی از جنبههای نور مانند جهت تابش کنترلی ندارد و حتی امکان جابجا کردن سوژه خود یعنی ساختمان را نیز در موقعیت دلخواه، ندارد.بهتر است در زمان عکاسی از یک بنا، نور از زاویه کناری به سوژه بتابد. به طور معمول این حالت از زاویهی نور، به دلیل تابش سخاوتمندانهاش، بهترین نتیجه را در عکاسی به همراه دارد. زاویه اریب نور، باعث میشود سایهی بلندتری بر روی بنا قرار بگیرد که این هم یک مزیت به حساب میآید؛ چرا که حالت سه بعدی و پرسپکتیو ساختمان را بهتر نشان میدهد. نامناسبترین زاویه تابش نور در عکاسی معماری ، تابش نور از جهت پشت است.نور گستردهای که شبها در فضاهای مدرن و شهری استفاده میشوند، میتوانند جذابیت بصری بالایی برای تصاویر ساختمانها ایجاد کنند و به همین دلیل است که پیشنهاد میکنیم عکاسی از بناها را در شب امتحان کنید. استفاده از تکنیک نوردهی طولانی یا Long exposures میتواند به خلق تصاویر خلاقانهتر در عکاسی معماری به شما کمک شایانی کند. در این تکنیک سرعت شاتر را کم میکنیم تا نور به مدت زمان طولانیتری وارد سنسور دوربین شود.
شرایط آب و هوایی در عکاسی معماری
نمایشگاه هنر ایران: یکی دیگر از اصول عکاسی معماری مربوط به زمان عکاسی شرایط آب و هوایی محیط اطراف ساختمان است. یکی از خوش شانسیهای شما برای عکاسی از بناها و ساختمانها این است که میتوانید در هر شرایط آب و هوایی و در تمامی فصلها، از سوژه خود عکس بگیرید.قرار گرفتن تصاویر یک بنا در فصلها و شرایط آب و هوایی گوناگون در کنار هم، یک ترکیب مفهومی و یک توالی پیوستهی زمانی از ساختمان را به نمایش میگذارد.
انتخاب لنز مناسب
داشتن تجهیزات باکیفیت، یکی از اساسیترین اصول عکاسی معماری و هر نوع دیگری از عکاسی حرفهای محسوب میشود. بدون تجهیزات لازم، گرفتن بهترین و ماندگارترین تصاویر از بناهای معماری بسیار مشکلتر است.یکی از تجهیزات خیلی ضروری در عکاسی معماری ، استفاده از یک لنز واید است. لنزهای واید گسترهی وسیعتری را در برابر چشم بیننده قرار میدهد که این یک مزیت بسیار عالی برای عکاسی از نمای ساختمانها است. زمانی که شما از لنز واید استفاده میکنید، خیلی راحتر میتوانید همهی ساختار یک بنا را در کادر دوربین خود جا دهید؛ در حالی که اگر لنز شما عریض یا wide-angle lens نباشد، مجبور میشوید از فاصله دورتری تصویربرداری کنید، تا بتوانید همه ساختمان را به تصویر بکشید.یک گزینهی دیگر، لنزهای تلهفتو هستند. لنزهای تله ، توانایی برجستهسازی سوژههای دور را به خوبی دارد و در صورتی که لنز تلهفتو دارید، خود را از این تجربه محروم نکنید؛ به ویژه در مورد خطوط، دیوارها و ستونهای ساختمان و تالارهای طولانی و راهرو مانند، لنزهای تلهفتو باعث میشوند تا این خطوط و احجام در عکس شما به صورت کاملا مستقیم دیده شوند.
عکسهای مفهومی یا تصاویر مجرد ؟
به طور سنتی و از گذشتههای دور، عکاسان، بناهای معماری و ساختمانها را به صورت مجرد و خالی از افراد به تصویر میکشیدند و در واقع، این موضوع به نوعی یکی از قاعده نانوشته از اصول عکاسی معماری به حساب میآمده است. در حالی که شما میتوانید این قاعده را بر هم بریزید و تصویر یک ساختمان را در حالی که مورد استفاده افراد مختلف است، به تصویر بکشید!به هر حال، این یک انتخاب و سلیقه شخصی شما به عنوان یک عکاس هنرمند است که باید در این مورد در نظر گرفته شود. همین طور المانهای محیط اطراف ساختمان هم، موضوعی است که نیاز به تصمیمگیری شما دارد و باید مشخص کنید که آیا المان طبیعی یا مصنوعی پیرامون بنا در عکس، باعث زیباتر شدن تصویر میشوند یا بهتر است این المانها از کادر دوربین شما خارج شوند؟برای مثال ممکن است تصمیم بگیرید خورشید و آسمان آبی، در چارچوب کادر شما به همراه ساختمان قرار بگیرد و یا این که بهتر است، حذف شود و بنا به صورت مجرد از محیط نشان داده شود.
هنرمندی با رفلکتورها
برخی امکانات در مورد عکاسی معماری وجود دارند که میتوانید با خلاقیت و هنرمندی از آنها برای خلق یک عکس خیره کننده استفاده کنید. بازتابندههای تصویری مانند شیشه، برکه یا حوض آب در اطراف یک بنا، باعث انعکاس تصویر ساختمان به صورت آینهای میشوند که این موضوع، جذابیت بالایی برای هر مخاطب و بیننده در پی خواهد داشت و شما میتوانید از آنها در عکس خود بیشترین بهره را ببرید.
نکاتی درباره عکاسی از فضاهای داخلی
عکاسی معماری تنها به معنای عکس گرفتن از نمای خارجی ساختمان نیست. بخش مهمی از این نوع عکاسی، مربوط به تصاویر فضاهای داخلی بناها میشود. برای عکاسی از داخل بنا بهتر است از گزینه بالانس رنگ سفید white balance دوربینتان استفاده کنید.همچنین وجود سهپایه یا tripod ، یکی دیگر از تجهیزات لازم برای عکاسی از داخل ساختمانها است. همچنین فیلترهای کاهنده نور یا ND ممکن برای عکاسی از داخل ساختمان به شما کمک کند تا نورهای اضافی که از بالا تابیده میشوند را فیلتر کنید و بتوانید تصویر با کیفیتتری بگیرید.
ویرایش نهایی
همانند هر سوژهی دیگری، هر وقت از یک بنای معماری عکس میگیرید، جزییاتی وجود دارند که باید با ویرایش از شر آنها خلاص شوید. برای این کار بهتر است با نرمافزارهای ویرایش تصویر، مثل فتوشاپ آشنا باشید و بتوانید تصاویر اضافی و ناخوشایند را از عکستان حذف کنید.یادگیری و شیوهی کار کردن با نرمافزاهای ویرایش تصویر، یکی از اصول مهم در عکاسی است که اگر قصد دارید یک عکاس حرفهای باشید، لازم است آن را فرا بگیرید.