نمایشگاه هنر ایران: معرفی انواع میکروفون دوربین DSLR
میکروفون ها یکی از جالبترین تجهیزات مخصوص فیلم برداری با دوربین های دیجیتال هستند که استفاده از آنها در برخی شرایط ضروری است. هدف اصلی هر میکروفون ضبط صدای یکسان، یکنواخت و بدون نویز در تمام طول ویدیو است. میکروفون انرژی صوتی را به یک سیگنال الکتریکی برای استفاده در ضبط ویدیو تبدیل کنید. اما همهی میکروفونها شبیه هم نبوده و از اینجا به بعد شباهتها به پایان میرسند. از این نقطه به بعد، تغییرات و تفاوتها بی پایان به نظر میرسد.
در مورد میکروفونهای حرفهای و سطح بالا، انواع استودیویی دیافراگمی بزرگ دارند که از نظر ضبط صدا و موسیقی برتری دارند. در ردههای پایین گوشیهای هوشمند ما هستند که برای برقراری ارتباط به صورت صوتی خوب کار میکنند، اما کاربرد دیگری به جز این ندارند. اما بین این دو دستههای زیادی وجود دارند که هر کدام قابلیتهای خاصی را ارائه داده و مخصوص ضبط صدا در شرایطی خاص هستند. همچنین قیمت آنها و لوازم جانبی که همراهشان عرضه میشود نیز بسیار متفاوت است.
نمایشگاه هنر ایران: چه در استودیوی ضبط موسیقی و چه در زمینه عکاسی یا فیلم برداری مشغول به کار باشید، بهتر است که در لیست تجهیزات شما یک میکروفون وجود داشته باشد. اما شناختن میکروفونها از میان هزاران مدل با قابلیتهای مختلف کار آسانی نیست. من سعی دارم در این مقاله به طور کامل به معرفی انواع میکروفون دوربین پرداخته و شما را با جنبههای مختلف آن آشنا کنم. پس همراه من باشید …
انواع میکروفون مخصوص دوربین های DSLR
میکروفون داخلی ( Built-In Microphones )
مگر در مواردی خاص که از یک دوربین عکاسی فوق حرفهای استفاده میکنید، احتمالاً دوربینی دارید که یک یا چند میکروفون داخلی برای آن تعبیه شده که عملکرد مطلوبی دارد. این احتمال وجود دارد که شما نیز از کیفیت آن چندان راضی و خشنود نباشید. خوب است، شما تنها نیستید. توضیحی کاملاً منطقی برای این موضوع وجود دارد. از آنجا که میکروفون به صورت داخلی به دوربین وصل شده است، طبیعتاً تا حدودی از سوژه شما فاصله خواهد داشت. وقتی میکروفن از منبع دور است، همه چیز بین این دو را ضبط میکند. بنابراین به جای صداهای تمیز و شفاف، میتوانید به وضوح صدای اطراف خود را نیز بشنوید.
این مشکل باعث شده تا یک دسته کاملاً جدید از محصولات صوتی ایجاد شود، دستگاههای ضبط صوت قابل حمل. هنگام استفاده از میکروفونهای خارجی یا زمانی که میخواهید به سوژه نزدیک شوید، ضبطهای صوت قابل حمل راه حلهای خوبی هستند. با این حال، بسیاری از تصویر برداران دستگاه ضبط صدای اکسترنال را در بالای دوربین خود قرار داده یا به طریقی آن را به کفشک دوربینشان متصل میکنند. این گزینه برای از بین بردن سر و صدای جمعیت و ازدحام بسیار مناسب است، اما هیچ کاری برای حل مشکل ضبط صدا از راه دور انجام نمیدهد.
این واقعاً تقصیر میکروفن نیست. در حقیقت، اکثر میکروفونهای داخلی در استودیوی ضبط صدا خوب به نظر میرسند. به همین دلیل، ممکن است دوربین خود را به عنوان دستگاهی برای ضبط صدا نیز در نظر بگیرید. فقط فاصله بین میکروفون و صدا را کنترل کنید و هرچه ممکن است صدای پس زمینه و مداخلات را از بین ببرید. متأسفانه، تا زمانی که میکروفون روی دوربین نصب شده باشد، بهترین مورد استفاده آن برای ضبط صدای محیط و به عنوان مرجع همگام سازی برای ضبطهای جداگانه است.
میکروفون دستی ( Handheld Microphone )
اغلب آنها را در کنسرت یا در دست یک گزارشگر میدانی میبینید. میکروفنهای دستی قابل حمل و معمولاً بسیار با دوام هستند. آنها همچنین برای استفاده در شرایط سخت در طیف گستردهای از محیطها و برنامههای چالش برانگیز طراحی شدهاند.
هنگامی که میخواهید میکروفونی با ظاهر جالب داشته باشید، راهی سریعتر از استفاده از میکروفون دستی وجود ندارد. یکی از اینها را به یک استعداد بدهید تا یک خبرنگار خوب برایتان به وجود بیاورد ! یکی دیگر از کاربردهای رایج آنها در مصاحبههای خیابانی است.
این نوع میکروفون را روی صحنه نیز میتوانید ببینید، خواه یک مراسم اهدای جوایز باشد یا حتی یک نمایش کمدی زنده. میکروفونهای دستی برای این برنامهها ترجیح داده میشوند و اگر میخواهید از این ظاهر تقلید کنید، مرجع خوبی است. سایر کاربردهای متداول خارج از دوربین برای جمع آوری جلوههای صوتی است.
البته، این نوع میکروفون بسیار قابل مشاهده ( از نظر ظاهری و در معرض دید بودن ) است و هرگز آن را در یک مجموعه خبری داخلی مشاهده نخواهید کرد. به همین ترتیب در مصاحبههای ویژه و شرایط دیگر که میکروفون باید نامرئی باشد نیز از آنها استفاده نمیشود. اما، در شرایط مناسب می توانید میکروفن را فقط از قاب خارج کرده و هنوز هم صدای عالی را ضبط کنید.
میکروفون یقهای ( Lavalier Microphone )
نمایشگاه هنر ایران: میکروفن یقهای نیز به عنوان یک میکروفن لاکچری معروف است، این وسیله چیز کوچکی است که به طور معمول به پیراهن، ژاکت یا کراوات میچسبد. همچنین در صورت لزوم میتوانید آنها را با تیپینها، آهنرباها و حتی نوار گافر وصل کنید. از آنجا که آنها بسیار کوچک هستند، اغلب آنها توجه کسی را جلب نمیکنند و مورد علاقهی مجریان اخبار و موضوعات مصاحبه هستند. در حالی که رنگ مشکی رایجترین رنگ آنها است، برخی از مدلها در رنگهای سفید، بژ و قهوهای نیز موجود هستند. برنامههای گفتگو و شبکههای خبری اغلب چندین مدل را در رنگهای مختلف جمع میکنند تا با لباس میزبان و میهمانان خود مطابقت دهند.
هنگام استفاده از یک میکروفن یقهای در فضاهای باز، ممکن است شما نیاز داشته باشید که یک صفحه نویز گیر مقابل آن نصب کنید تا صدای باد کم شود. این به مشخصات میکروفون اضافه میشود و ممکن است مزیت اندازه کوچک آن را از بین ببرد. در این موارد، متداول است که میکروفون را زیر لباسهای نازک مانند پیراهن یا بلوز وصل کنید. این اغلب با نوار نوار گافر انجام میشود. لباس خود به عنوان یک نویز گیر ساده عمل میکند، و تا زمانی که چندین لایه از لباس بر روی میکروفن وجود نداشته باشد، باید به نظر خوب برسد. قبل و هنگام ضبط، حتماً قلابهای لباس را بررسی کنید.
ترفند جالب دیگر استفاده از بدنه سوژه به عنوان نویز گیر است، برای جلوگیری از صدای باد یا پس زمینه. اما به عنوان یک نکته پایانی، توجه داشته باشید به کلیپس اتصال. این موارد به سادگی ممکن است افتاده و گم شوند و اینطور نیست که به نزدیکترین مغازه مراجعه کرده و یکی از آنها را جایگزین کنید. پس خوب اتصالات را بررسی کرده و از استحکام آن مطمئن شوید.
میکروفون تفنگی ( Shotgun Microphone )
میکروفون تفنگی، نامش را از شکل خود گرفته است. این نوع میکروفون تقریباً مانند یک اسلحه بلند و لاغر است. این نوع میکروفون محبوبترین نوع برای استفاده در فیلم و تلویزیون است و به اندازه کافی متنوع است که در بسیاری از موقعیتهای دیگر نیز قابل استفاده باشد.
برخلاف برخی دیگر از میکروفونها، میکروفون تفنگی لزوما لزوماً سوژهای که آن را در دست بگیرد وابسته نیست. در حقیقت، بیشتر اوقات باید آن را روی یک پایه نصب کرد و از یک دستیار خواست تا آن را کنترل کرده و بالای سر سوژه بگیرد. با این نوع تنظیم، اپراتور صوتی میتواند میکروفن را به سوژه نزدیکتر کند و در عین حال آن را فقط از قاب تصویر خارج نگه دارد. این است که معمولا در بالای سر سوژه گرفته میشود.
از آنجا که آنها کاملاً جهت دار هستند، برای جداسازی صدایی که میخواهید ضبط کنید عملکرد فوقالعادهای خواهند داشت. البته تا زمانی که به جهت صحیح اشاره کرده باشند. نظارت بر هدفون با این نوع میکروفون بسیار مهم است. مگر اینکه یک مصاحبه ساکن انجام دهید، نمیتوانید آن را تنظیم کنید، بدون اینکه به صداهای دریافتی از جانب آن گوش کرده باشید.
هنگام تصویربرداری در فضای باز با میکروفون تفنگی، شما نیاز به استفاده از یک نویز گیر دارید. مدل فومی که با میکروفون عرضه شده است با هر چیزی فراتر از یک نسیم ملایم بی فایده است، بنابراین به وسیلهای بنام blimp یا zeppelin نگاهی بیندازید. این قفسهای لولهای شکل برای میکروفون تفنگی شما هستند و قسمت خارجی آن معمولاً با موادی خز مانند پوشانده شده است. این باعث میشود باد پیش از رسیدن به میکروفون شکسته شود و به شما اجازه میدهد بدون مشکل در بادهای شدید صدای واضح و شفاف ضبط کنید.
میکروفون سهمی وار ( Parabolic Microphone )
یکی از انواع میکروفون دوربین که به ندرت از آن یاد میکنیم، پارابولیک ( یا اصطلاحا سهمی وار ) است. این دستگاه بسیار تخصصی است که اغلب در پخشهای ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد، اما کاربردهای دیگری نیز دارد. این یک بشقاب بزرگ همراه با میکروفون است که خود میکروفون در کانون آن قرار گرفته است، دقیقاً مانند فئودورن روی یک ظرف ماهوارهای. قرار دادن میکروفون در این مکان، صدای بازتاب شده روی آن را با بازتابهایی از ظرف جمع میکند. در حالی که میکروفون اسلحهای میتواند بسیار جهت دار باشد، میکروفن پارابولیک بیشتر شبیه به لیزر است.
با استفاده از میکروفون پارابولیک میتوانید صداهای مختلف، صداهای حیوانات و دیگر صداها را از مسافتهای بلند ضبط کنید. به جای چند متر، اکنون به دنبال ضبط صدا از فواصل بسیار دور، حتی دورتر از 160 متر، یعنی بیشتر از طول یک زمین فوتبال ( حدود 100 تا 110 متر ) هستید. میکروفونهای پارابولیک معمولی فاقد قابلیت ضبط فرکانسهای پایین صوتی هستند و وضوح آن بدون هدف گیری دقیق میتواند سخت باشد.
شما با میکروفن پارابولیکی صداگذاری یک دوبله برای یک فیلم سینمایی یا گزارش گرفتن از مردم را انجام نمیدهید، اما برای ضبط صدا در یک زمین فوتبال، صداهای طبیعت، نظارت و یا شاید حتی صداگذاری تلویزیون از آن استفاده میشود.
کدام میکروفون را برای دوربین خود انتخاب کنم ؟
نمایشگاه هنر ایران: دانستن اینکه انواع مختلفی از میکروفونها برای چه مواردی استفاده میشوند، هنگام ضبط صدا برای فیلم مفید است. هیچ موردی نیست که شما بخواهید داشته باشید و یکی از تجهیزات مخصوص برای آن طراحی نشده باشد. اگر میخواهید یک میکروفن جدید بخرید، این اطلاعات میتواند به شما در تصمیم گیری آگاهانهتر کمک کند. اگر به نوع خاصی در استفاده از میکروفن تازه کار هستید، ابتدا چند دقیقه وقت بگذارید و تمام چیزهای آن را آزمایش کنید. همچنین به نحوه استفاده میکروفون مد نظرتان در اینترنت هم توجه داشته باشید، یوتیوب میتواند منبع بسیار خوبی برای بررسی و مقایسه دقیقتر باشد. این به شما کمک میکند تا در استفاده از میکروفون احساس خوبی داشته باشید و در صورتی که کار را برای مشتری انجام میدهید، هنگامی که به کار نهایی شما نگاه میکند، حس اعتماد به نفس بیشتر و حرفهایتر بودن به شما میدهد.
لوازم جانبی میکروفون دوربین
در این بخش برخی از رایجترین تجهیزات مربوط به میکروفون دوربین را برایتان معرفی میکنم که بی شک به آنها نیاز خواهید داشت ( بنا به سبک کاری که میخواهید انجام دهید ) :
- Boom pole : یک پایه شبیه به مونوپاد گوشیهای هوشمند، که میتوانید میکروفون را به آن متصل کرده و از فواصل دورتر یا از ارتفاع بالاتر صدا را ضبط کنید.
- نویزگیر میکروفون : یک صفحه یا روکش است که مقابل میکروفون قرار گرفته و نویز حاصل از وزش باد را کاهش داده یا به طور کامل حذف میکند.
- کلیپس نگهدارنده میکروفون : دستگاه مفیدی که به شما امکان میدهد یک میکروفون یا چندین میکروفون را به هم نصب کرده و کلیپس کنید، تقریباً در مورد هر ژانری کاربرد دارد.
دانستنیهای دیگری در مورد میکروفون دوربین
میکروفونها با مشخصات فنی و گیج کننده بسیاری همراه هستند. در نهایت، آنچه بیشتر از همه برای مردم مهم است نحوه صداگذاری آنهاست. اما همه صداها به طور مساوی ایجاد نمیشوند، و همه میکروفنها صدا را به یک صورت ضبط نمیکنند. انواع مختلف میکروفون و مشخصات مختلف از همان نوع میکروفون صداهای خاصی را بهتر از سایرین به نمایش میگذارد و بعضی دیگر فقط ساخته شدهاند تا مخصوص کاربران عادی و آماتور باشند.
فهمیدن این مشخصات میتواند قبل از اینکه حتی صدای ضبط شده با آنها را بشنوید، از مناسب بودن میکروفون برای پروژههای صوتی و تصویری خود به شما ایده بدهد، اما منظور هر کدام یک از آنها چیست ؟ در این بخش، درباره پنج مورد از مشخصات متداول میکروفون دوربین و کاربرد آنها برایتان صحبت خواهم کرد.
فرکانس پاسخگویی
این محدوده فرکانسهایی است که میکروفون میتواند اصطلاحا بشنود. شنوایی طبیعی انسان در محدوده فرکانس 20 هرتز تا 20،000 هرتز ( معادل 20 کیلوهرتز ) است. بنابراین، ما فقط باید یک میکروفون داشته باشیم که بیش از این بتواند فرکانسها را بشنود. اما این درست است آیا ؟ منظورم این است که، چیزی خارج از این محدوده باشد، به هر حال مربوط به همان بخشی که ما نمیتوانیم بشنویم. خُب، نه دقیقاً !
بعضی اوقات، صداهایی با فرکانس کم میتوانند برای ما مضر باشند. به همین دلیل است که برخی از میکروفونها با فرکانس پاسخگویی 50 هرتز نسبتاً صدای زیادی را جمع میکنند یا حاوی یک فیلتر هستند تا بخش باس و صداهای ناخواسته را حذف کند. و همچنین میکروفنهایی که از محدوده فرکانس بسیار بالاتری پشتیبانی میکنند، بیش از حد گران قیمت هستند.
نکته اصلی که باید درک کنید این است که صدایی که میخواهید ضبط کنید در طیف چه فرکانسهایی قرار دارد و اینکه آیا میکروفون مورد نظر شما قادر به ضبط آن فرکانس هست یا خیر.
PICKUP PATTERNS
نمایشگاه هنر ایران: این مورد به شما نشان میدهد که چگونه میکروفون، صدا را در جهتهای مختلف ضبط میکند. انواع و اقسام میکروفونهای مختلفی مانند Omni, Figure 8, Cardioid, Hypercardioid, Shotgun و موارد دیگر وجود دارند که بسته به جهتی که میتوانند صدا را دریافت و ضبط کنند متفاوت است.
میکروفونهای همه کاره همه چیز را در اطراف خود میشنوند و صدای واضح و بلندی را از هر منبع تولید صدا بر اساس فاصله آنها به میکروفون ضبط میکنند. برای مثال چیزی شبیه به میکروفون تفنگی، سعی میکند صداهایی را که در یک جهت خاص تولید میشود ضبط کند، در حالی که صداهای دیگر را مسدود میکند. انواع دیگر الگوی میکروفون نیز وجود دارد که بسته به شرایط شما در تصویر برداری میتواند متفاوت باشد.
SELF-NOISE
صدای خود میکروفون بر دو عامل اصلی دیگر تأثیر میگذارد که بسیار مهم است هنگام انتخاب میکروفون بدانید. دامنه داینامیک میکروفون ( نسبت بلندترین صدا به آرامترین صدایی که میکروفون میتواند بشنود ) و نسبت سیگنال به نویز این دو عامل هستند.
انواع مختلف میکروفون دارای میزان ضبط صدای مختلفی از خود هستند، اما به طور معمول، هر چه میزان نویز کمتر باشد، محدوده داینامیکی گستردهتر و نسبت سیگنال به نویز قویتر است و باعث میشود صداهای تمیزتری ضبط شود.
SPL (SOUND PRESSURE LEVEL)
این مورد به پویایی محدوده داینامیکی میکروفون کمک میکند. این یک نوع اندازه گیری است که صدای سوژه و محیط را بررسی میکند و اینکه تا چه میزان صدایی از محیط، صدای سوژه همچنان واضح ضبط میشود. اگر از یک میکروفون SPL با محدوده داینامیکی بسیار پویا استفاده میکنید، ممکن است ضبط کننده شما قبل از اینکه میکروفون انجام شود شروع به گیره کردن و لگ زدن کند.
مصرف برق
این به طور مستقیم به حساسیت میکروفون و میزان شفاف و یکدست بودن صدا بستگی دارد. البته اگر از میکروفنهای شارژی یا باتری خور استفاده میکنید.
عمدتا، این ویژگی مهمی است که باید به دلایل عملی گردش کار بدانید. اگر به عنوان مثال از دو میکروفون باتری خور برای یک دستگاه ضبط صدای ساده استفاده میکنید، ممکن است در هر نیم ساعت لازم باشد باتری ها را عوض کنید. ممکن است در نهایت به خرید میکروفونهایی فکر کنید که میتوانند جریان بیشتری را نسبت به ضبط کننده ارائه دهند.
نتیجه نهایی و جمع بندی
نمایشگاه هنر ایران: به طور کلی استفاده از میکروفون اکسترنال به شما کمک میکند بتوانید صداهای بسیار با کیفیتتری ضبط کنید که با میکروفون داخلی خود دوربین امکان پذیر نیست. اما استفاده از آنها نیز با وجود تمام ویژگیهای مثبت برای همهی افراد لازم نیست.
به عنوان مثال اگر شما یک فیلم ساز یا مستند ساز هستید یا از مردم گزارش تصویری تهیه میکنید، حتما به فکر تهیه یک میکروفون جداگانه با کیفیت باشید. اما اگر از میکروفون صرفا برای ضبط صداهای ساده مثل جمعهای خانوادگی یا مسابقات محلی استفاده میکنید، همان میکروفون داخلی خود دوربین بسیار مناسب به نظر میرسد.
اما انواع میکروفون مخصوص دوربین بسیار زیاد است و این تنوع باعث میشود نتوانید به راحتی بهترین مدلها را انتخاب کنید. در اولین بخش از بررسی میکروفون دوربین های دیجیتال برای شما سعی کردم در مورد ویژگیهای کلی و تایپهای مختلف صحبت کنم و در قسمت بعدی به معرفی بهترینها خواهم پرداخت.
سعی کنید اگر قصد خرید یک میکروفون خارجی را دارید، حتما اطلاعات کامل را دریافت کرده و نمونه عملکرد آن را در یوتیوب مشاهده کنید. مقایسه تصویری با مدلهای دیگر نیز از اتفاقات خوبیست که میتواند هنگام انتخاب و خرید یک میکروفون اکسترناب بیفتد.